Poropeukalo kyselee tyhmiä (ylimääräisiä ääniä ja sammuilua)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Valo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Joulu 07, 2014 21:26

Poropeukalo kyselee tyhmiä (ylimääräisiä ääniä ja sammuilua)

Viesti Kirjoittaja Valo »

Muutama vika ilmaantunut vuosimallin 2001 nelioviseen 9-5 Aero Saabbiin.

Ensimmäinen vika ilmenee kun kiihdyttää tai ajaa esim. jyrkkää ylämäkeä, niin auto alkaa pitää meteliä, sellaista pörinää. Vähän kuin vuotava pakoputki. Kävin syksyllä renkaat ja vanteet vaihdattamassa ja nosturiin ajaessa ihan kun olisi pohja jonnekin kolahtanut. Vähän myöhemmin tajusin tuon pörinän. Muistin mahdollisen kolahduksen ja ajattelin että ruosteinen pakoputki kolahti ja alkoi vuotamaan.

Nyt on koko putki vaihdettu mutta ääni jäi. Ääni kuuluu kun veto on päällä. Kytkin pohjassa tai vapaalla kaasuttaessa ei ääniä kuulu. Onko vaihdelaatikko, kytkin tai vetonivel menossa? Vai jotain muuta?

Mainitaan vielä, että ainakin vitosvaihteella tuntuu kiihdyttäessä yskivän. Pienemmillä vaihteilla kiihtyy kyllä melko nätisti. Liekö liittyy jotenkin tuohon?
___

Toinen vika on sellainen, että kun jarrua ei paina, niin kuuluu jatkuvasti sellainen ärsyttävä suhina sieltä jostain polkimien tuntumasta. Kun jarrupoljinta painaa, niin suhina häviää tai ainakin vaimenee reippaasti.

___

Uusimpana vikana auto sammuilee satunnaisesti kun kytkimen painaa pohjaan. Lähtee kyllä avaimesta samantien käyntiin. Tuo sammuilu alkoi sen jälkeen kun pari päivää sitten vaihdoin kesärenkaita alle ja kuuntelin samalla auton radion kautta musiikkia sen puolisen tuntia. Ei kai akun pitäisi tuossa ajassa päästä tyhjäksi asti?

Latasin akun ja iskin takaisin paikoilleen ja tuntui, että auto ei oikein meinannut pysyä käynnissä. Kävin pienen lenkin ajamassa ja auto sammui tuolla matkalla kaksi kertaa. Voiko ongelma johtua huonosta akusta? Vai voisiko latauksen kanssa olla jotain ongelmia ja ongelma johtuisi siitä? Pitää huomenna käydä yleismittari ostamassa, niin voi ainakin tuon laturin kunnon mittailla. Jos se edes voi tuollaista aiheuttaa?

__


Olenko täysin hukassa arvailujeni kanssa? Niin kuin moni varmaan jo huomasi, niin minä en autoista juuri sen enempää ymmärrä kuin lehmä lainelautailusta. Kiinnostusta tosin olisi turata ja opetella. Tosin sitä opettelua ei varmaan vaihdelaatikon vaihdosta kannata aloittaa.

Tulen varmaan täällä ketjussa kyselemään jatkossa enemmänkin typeriä. Jos te viisaammat pystytte aloittelijaa avittamaan ja neuvomaan, niin kiitän kovasti jo etukäteen. Aika hyvinhän täältä tuntuu apua löytyvän ja sen mitä olen Klubin foorumia seurannut, niin yleinen ilmapiiri vaikuttaisi erittäin positiiviseltä. Aloittelijoita autetaan, eikä naureta typerienkään kysymysten esittäjille.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Poropeukalo kyselee tyhmiä (ylimääräisiä ääniä ja sammuilua)

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Moi

Sama itsellä, lähtötilanne oli aika puukäsi, mutta selville ottamalla, kyselemällä, TEKEMÄLLÄ nyt vaihtuu termarit, moniurahihnat ja rullat,öljyt,jnejne! Hommaa itsellesi WIS, se on sähköinen korjaamo"käsikirja" opas, jota korjaamot käyttävät, sieltä löytyy sarjakuvamaisesti tiedot mitä ja missä järjestyksessä pitää tehdä. Sitten hommaa vähitellen hyviä työkaluja! Sitten tutustu vielä noihin loistaviin linkkeihin!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=150107
Ja ihan ekana tarkista konehuoneesta kaikki alipaineletkut, ne on niitä 4mm paksuja pikkuletkuja joita risteilee siellä täällä. Puristele ne läpi, joskus ovat iha haperoa lakua ja tarkasta etteivät ole mistään nipasta irti!

Kulostaa, että siulta vuotaa jarrutehostin, vaikuttaa myös tehoihin ja sammuiluun. Nyt vaan Etsi-napilla tai muuten etsimään lisätietoa!

Nyt vaan foorumin lukemista ja ulkomaistenkin foorumien tutkailua, youtubesta löytyy hyviä pätkiä ja nuo yllämainitsemani linkit ovat kullanarvoista kamaa! Harrastuksesta tää menee tämä Saabin ropailu!
Ja täältä saat aina ihan varmasti neuvoa ja laitat vielä paikkakunnan näkyviin missä asut, niin ei ole mikään ihme, että joku tulee vilkasemaan ongelmaa joutessaan, pulakahvipalkalla, niin on itselleni käynyt ja itse niin olen tehnyt. Sellainen foorumi tämä on :D
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
[jusa]
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Helmi 17, 2013 21:16

Re: Poropeukalo kyselee tyhmiä (ylimääräisiä ääniä ja sammuilua)

Viesti Kirjoittaja [jusa] »

Moi,

mulla suhisee myös tehostin. Viime viikolla alkoi jarruputken pasahtaessa. Putket on nyt korjattu, mutta suhina tosiaan jatkuu, ja just noin, että koneen imiessä ilmaa tai kuskin painaessa jarrua suhina lakkaa. Kone on tavallista useammin vaarassa sammua. Äsken tuli myös vikakoodi laihasta seoksesta, ilman ce-valoa.

Kuulisin mielelläni, mistä mahollisesti tilasit buusterin ja onnistuiko vaihto ite? Muutkin vinkit otetaan ilolla vastaan.
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Poropeukalo kyselee tyhmiä (ylimääräisiä ääniä ja sammuilua)

Viesti Kirjoittaja Tommile »

"Ensimmäinen vika ilmenee kun kiihdyttää tai ajaa esim. jyrkkää ylämäkeä, niin auto alkaa pitää meteliä, sellaista pörinää. Vähän kuin vuotava pakoputki."

Pakosarjan pinnapultit on ollut poikki itsellä jo kahdesta vanhemmasta 9-5:sta eli ne kannattaa tarkistaa. Pinnapulttien vaihtoon suosittelen jotakuta useamman kerran kyseisen operaation tehnyttä. Pakosarjan vuoto ilmenee juurikin sivuääninä konetta kuormitettaessa.

Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Poropeukalo kyselee tyhmiä (ylimääräisiä ääniä ja sammuilua)

Viesti Kirjoittaja balanced »

Vuotavan jarrutehostimen vaihdosta: itellä selvisi vuoto viime kesänä sieltä suunnasta myös kun asiaa selvittelin. Pelkkä originaali tehostin olis maksanut kultaa (olikohan pahimmillaan jossain 700€ kieppeillä) ja tarvikeosatkaan ei vaihdon kanssa olleet kovin edullisia. Yhteen Saabeihin erikoistuneeseen korjaamoon kun juttelin asiasta niin sanoivat että tarviketehostinta ei kannata laittaa, he olivat niitä laittaneet asiakkaan vaatimuksesta joskus ja niitä oli myös myöhemmin vaihdettu sitten alkuperäisiin. No, itsellä kun auton varaosakulut ylitti jo saman tien hankintahinnan niin tilasin parilla kympillä alkuperäisen käytetyn Aten puretun tehostimen harrastajalta ja asensin kaverin kanssa kädet verillä sen. On aika yksinkertanen morkula ja vanhasta löytyi vuotopaikat niistä kumiosista selkeästi vaikka oli pikkuinenkin vuoto. Kokonaiskustannus se pari kymppiä ja veriset kädet asennusmokineen, muutama tupakki ja paljon aikaa ihmettelyyn kun ei ekalla ihan mennyt kohdilleen. Olisko ollut että yksi jarrulinja täytyi ottaa irti ja muita vähän taivutella sivuun että vaihtui, ja jonkinasteista ilmailuakin harjoitettiin jarruille vaihdon jälkeen. Seokset oli selkeästi pielessä ainakin itellä pienemmälläkin tehostime vuodolla.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin