Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tässä vähän mietiskellyt et mikä voisi olla se tuleva vika.. Bilteman 52-200 pumppu jo nelisen vuotta paikallaan (eli noin 60tkm), etanolilla ajettu ehkä 15 tankillista, loput bensaa (kuten nytkin).

Auto starttasi vasta kolmannella yrityksellä, melko pitkällä sahauksella, ja nyt toimii aivan niinkuin mitään olisi tapahtunut.

Starttailin sen tässä pihalla 6 kertaa eri moottorin lämpötiloissa, ja hyvin skulaa.

Miten voin varmistua missä voi olla vika tuloillaan? Laatikon anturia, sekä avaimen puoleisia murheita ei taida tarvita ottaa huomioon, koska ne estää bendixin (startin) toimintaa? Ei ainakaan R asennossa voi edes yrittää startata. Eli pitää tukia ne seikat jotka estää joko kipinän tai bensasyötön. Pumppu ja kampiakselianturi?

1. Muutenkin varmaan ihan jees idea omistaa varampumpun, joten kannattaako nykyään mihin sijoittaa?
2. Mitkä ovat resistanssi arvot kampiakselin asentoanturissa?

Vasta kuvattu ääni /videopätkä pumpusta: https://youtu.be/dQLSAngn-vU
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=186235

Anturin ohmit pitäis näköjään olla 860 +/- 90 ohm
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kiitos kiitos. Täytyy mittailla huomenna, mitä näyttää.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
TurboSaapi
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 10:56

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja TurboSaapi »

Veikkaan kampiakselin asentoanturia. Itellä oli samat oireet puolisen vuotta sitten. Välillä jouduin useita kertoja sahaamaan ja lopulta jäi pelkäks sahaamiseks niin vaihdoin sen anturin..
9-5 vm2002 3.0t V6
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

TurboSaapi kirjoitti:Veikkaan kampiakselin asentoanturia. Itellä oli samat oireet puolisen vuotta sitten. Välillä jouduin useita kertoja sahaamaan ja lopulta jäi pelkäks sahaamiseks niin vaihdoin sen anturin..
Tuliko sulle vikakoodia? Itsellä ei kummasti mitään..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itsellä kahdesti tehnyt että eka starttaa ja sitten sammuu jonka jälkeen ei lähde käyntiin kuin pitkään sahaamalla tai yrittämällä pari kertaa uudestaan. Sitten pelaa taas ihan normaalisti. On tässä seurannassa nyt :P

Ps. Etanolia ollut tankissa molemmilla kerroilla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Shadow_Fi kirjoitti:
TurboSaapi kirjoitti:Veikkaan kampiakselin asentoanturia. Itellä oli samat oireet puolisen vuotta sitten. Välillä jouduin useita kertoja sahaamaan ja lopulta jäi pelkäks sahaamiseks niin vaihdoin sen anturin..
Tuliko sulle vikakoodia? Itsellä ei kummasti mitään..
jostain muistan lukeneeni, että juuri ei antanut anturi mitään koodia...mutta eikös tuo ole hyvä vaihtaa, kohta porsii kuitenkin :lol:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Kulunut startti voi myös tehdä sen ettei meina saada käyntiin kun ei jaksa pyörittää riittävän nopeasti.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
TurboSaapi
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 10:56

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja TurboSaapi »

Shadow_Fi kirjoitti:
TurboSaapi kirjoitti:Veikkaan kampiakselin asentoanturia. Itellä oli samat oireet puolisen vuotta sitten. Välillä jouduin useita kertoja sahaamaan ja lopulta jäi pelkäks sahaamiseks niin vaihdoin sen anturin..
Tuliko sulle vikakoodia? Itsellä ei kummasti mitään..
Ei anna vikakoodeja...
9-5 vm2002 3.0t V6
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Voiko se kulunut startti ollut kulunut vain toisinaan? Kuinka hidas on liian hidas?

Femma jäi äsken lämpimänä käynnistymättä ekalla pitkällä startilla. Toisella lähti heti normaalisti. Vaimon mukaan jotain takkuilua oli käynnistymisessä myös viime viikolla yhden työpäivän jälkeen (siis kylmänä / korkeintaan haaleana), mutta en saanut kovin tarkkaa vikakuvausta.

Yritän nyt keksiä väkisin jonkin muun vian kuin sen KAAn, koska se on vaihdettu 1,5v ja 10tkm sitten uuteen Boschiin. Ei jaksaisi taas.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
mjojal
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2016 18:59
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja mjojal »

Mulla samaa ongelmaa myös kylmällä koneella, ja kun lähtee käyntiin niin tyhjäkäynti kierrokset heittelee ja välillä pikkusen yskähtelee.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kaasuläppäkotelo (putsaus?)
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tänään selkeni. SID ilmoitti FCOD 823, joka muutettuna windowsin omalla laskimella desimaaleista - hexaksi, 337, eli 0337 (ei näytä sitä nollaa).

Pikainen googletus, ja: P0337 - crankshaft postition sensor a circuit low input. Eli huonosti tulee impulsseja kampiakselin postitioanturista. Sellainen tilaan tänään, ja maanantaina vaihtoon.

Niin ja ei se tosiaan startannut vaikka kuinka sahaili, ja 15min odotuksen jälkeen starttas, ja oli ajettu heti kotia pihalle.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tarkoittaako starttaus käynnistymistä tässä tapauksessa?
9-5 Aero - 00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Pahoittelut, tuli laitettua jotenkin epämääräisesti. Eli juu, moottorin käyntiä. Eli startti sahaili vauhtipyörää, muttei moottori käynnistynyt.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin