Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mjojal
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2016 18:59
Paikkakunta: Tampere

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja mjojal »

Mittasin kka vastuksen ja se oli 1100ohm eli vastusta löytyy, putsasin pikasesti kaasuläpän, kerron aamulla mitä auto tekee
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1849
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jos tuota annettua vastusta tulkitsee, niin vastusta on jopa liikaa...

Virallinen maksimivastus olisi 950ohm.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ei ollut KAA täällä vikana. Vaihdoin viikko sitten uuden. Tänään starttautti aamulla kylmänä viitisen sekkaa ennen kuin heräsi. Edellisen kerran ongelmia oli siis 18.5. joten ei ihan jokapäiväistä ole vielä pätkiminen.

Voi voi... hajoaisi nyt sitten kokonaan, mikä onkaan, niin olisi ehkä vähän helpompi löytää vika.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on nyt sattunut pari kertaa Biopower-softan aikaan että ei vaan lähdekään käyntiin vaikka normaalisti sen mittaisella startilla lähtee. Oli ulkolämpötilat just siinä 20 astetta plussaa. En sitten siinä muuta konstia keksinyt, kun kaasupoljin pohjassa starttasin niin pitkään että alkoi kone käydä rytkyttää. En mie täysin varmana osaa tätä sanoa, mutta epäilisin ecun ryypyttäneen konetta ihan liikaa ja kastui tulpat. Käsittääkseni kaasupohjassa startattaessa ei syötetä lisää polttoainetta? Voiko joku vahvistaa tämän?

Varmaan J.Carlson osaisi parhaiten selittää tuon 0...20 asteen tuntumassa olevan problematiikan starttauksen kannalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Mertmi kirjoitti:Käsittääkseni kaasupohjassa startattaessa ei syötetä lisää polttoainetta? Voiko joku vahvistaa tämän?
01 9-3:n hanskalokerokirjassa kerrotaan, että bensansyöttö katkaistaan kaasupoljin pohjassa startattaessa, kun taas 03 femman kirjassa todetaan vaan, että poljin pohjassa painamalla voidaan estää moottoria saamasta liian rikasta polttoaineseosta. Eiköhän se toiminnallisuus ole kuitenkin suurinpiirtein sama molemmissa - ruiskutetaan tosi vähän tai ei lainkaan.

Luulen että meillä on eri viat kyllä, koska mun on aina käynnistynyt normaalisti joko toisella heti tai sitten ekalla pitkällä startilla. "Aina", siis kaikki kaksi kertaa, kun ongelmaa esiintyi...

Viimeiseksi esiintymäksi jäikin nyt toi 6.6. koska auto lähti viikonloppuna uuden omistajan matkaan. Toivottavasti ei ala vaivata enempää.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itellä sahhuutaa kans käyntiin.(sininen femma) Ongelma kuitenkin on polttoainejärj.takaiskussa, jota ei ole. Sen kun kerran hajotin niin uudessa putkenpässä sitä ei ole. Pitää ostaa joku tarviketakaisku, mikä soveltuu bensalle niin helepottas oire. Eikä sitten itse kastu kun suodatinta vaihtaa. ;)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itsellä kahdesti tehnyt että eka starttaa ja sitten sammuu jonka jälkeen ei lähde käyntiin kuin pitkään sahaamalla tai yrittämällä pari kertaa uudestaan. Sitten pelaa taas ihan normaalisti. On tässä seurannassa nyt :P

Ps. Etanolia ollut tankissa molemmilla kerroilla.
Nyt bensallakin tekee samaa. Lisäksi nykii hitosti kun yrittää kiihdyttää varsinkin lämpimällä koneella ja sammuilee eikä meinaa lähteä käyntiin kuin kaasua pumppailemalla. Kylmänä pelaa ok. Bensansuodattimen vaihdoin ja tulpat (DI kassu ja bensapumppu melko tuoreita tapauksia). Kampiakselin asentoanturin tilasin jos sen kokeilen seuraavaksi vaihtaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
SAABpaaja
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: La Joulu 01, 2012 17:19
Paikkakunta: lpr

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja SAABpaaja »

Kun minun kulkine lopetti käynnistymisen niin syyksi paljastui venttiilikopassa oleva huohotinputken liitos ja siinä olevan pikkuletkun liitosnipan murtuminen irti-poikki. Taitaa tuo pikkuletku päätyä kaasuläppäkotelon kylkeen. Tuolloin ei kylläkään käynnistynyt ollenkaan erona aloittajan probleemaan, eikä tuollaisen vian olisi kuulemma pitänyt estää käynnistymistä mutta niin kuitenkin kävi.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vaihdoin kampuranasentoanturin -> ei apua http://www.ebay.co.uk/itm/FOR-SAAB-900- ... 4SW3739250 Vaihto onnistui yläkautta helposti 1/4 räikällä ja joustavalla jatkolla.

Vaihdoin sitten kontissa olevan CE valoa polttavan DI-kasetin paikoilleen ja auto pelaa taas normaalisti eli vika oli DI kasetissa. Eli kone kun lämpesi niin rupesi nykimään ja ei meinannut enää käynnistyä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Pirun pitkän sahauksen jälkeen femma käynnistyi - Potentiaalinen vika?

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Mulla on nyt -07 femma tehnyt muutamana aamuna sellaista, että käynnistyy normaalisti mutta melkein heti joko sammuu tai alkaa röpöttämään ja melkein sammuu. Sammumisen jälkeen käynnistyy normaalisti ja on niin kuin ei mitään vikaa oliskaan. Onko arvauksia viasta?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin