Runkolaakerien hajoaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tässä on auki dokumentti T7 sielunelämästä jossa kerrotaan mm. misfiren havaitsemismenetelmästä. Tiivistettynä ja vapaasti käännettynä pätkä:

Ionisaatiomittauksella tunnistetaan misfire johtamalla jännitettä sytytystulppaan. Tulpan kärkivälin ohi virtaavasta ionivirrasta tunnistetaan palotapahtumaa.... jne.

Päätelmä: Jos tähän virtaukseen syntyy häiriö johtuen värinästä tai äänestä niin tästä on mielestäni mahdollista seurata virhetunnistus.
Viimeksi muokannut tturku, Su Heinä 30, 2017 23:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siivottu viestiä
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eikai kukaan oikeasti esitä sitä, että mikäli moottorissa olisi edelleen laakeriongelma tai runkolinjaongelma niin se aiheuttaa moottorin transienttitilassa missfiren? Tuohan vasta järjetön päätelmä on. Kyllä ne ongelmat tulisivat täyskaasuvedossa, osakuormilla ja perusajossa.

Joku muuttuja aiheuttaa nyt häiriötä transienttitiloihin eli tilanteisiin jolloin kaasuläppä alkaa mennä kiinni kierrosalueella 2700-3200rpm ja tämäkin näyttäisi tapahtuvan vain jos moottorin lämpötila on 74-82c. Näiden edellämainittujen ehtojen tulee täyttyä että missfire laskurit alkavat juosta.

Eli

1. Kierrosnopeus väliltä 2700-3200. Eli juuri se alue jolloin moottori valittaa puuttuvia tp-akseleita.
2. Moottorin lämpötila 74-82c väliltä. em. lämpötila-alueen ulkopuolella ei taas tapahdu missfiretunnistuksia.
3. Kaasuläppä alkaa mennä kiinni. Ei ole väliä kuinka nopeasti päästää kaasun eli läpän sulkeutumisnopeudella ei ole merkitystä.

Ennenkuin joku ottaa sen kaasuläpän taas esille niin SIDistä seurattuna kaasuläpän parametrit eivät värise tai tee mitään muutakaan hassua, vaan läpän asennon pyyntö ja toteuma ovat ok.

Mitä taas tulee B206i:hin niin se ei ole trionic vaan bosch motronic ja se on 2 litrainen. Trionicia ja motronicia ei voi edes samana päivänä verrata keskenään, eikä 2,0 ja 2,3:sta ei muutenkaan voi verrata keskenään mitä tulee näihin TP-akseliasioihin.
Viimeksi muokannut tturku, Su Heinä 30, 2017 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: siivottu viestiä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ketjusta poistettu kaikki piikittely pois. Seuraava joka ei osaa kirjoittaa asiallisesti ilman että tarvitsee mennä henkilökohtaisuuksiin tässä ketjussa / asiassa pääsee lomille.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

10w60:set öljyt vaihdettu tänään pois femmasta ja talveksi hieman matalampiviskoottista tuli laitettua. Laakerien vaihdon ja TP-ketjun poiston jälkeen ajettu n. 8tkm.. Jos seuraavaan öljynvaihtoon asti pelaa niin jos sitten käyttäisi ÖP:n auki ja tarkastaisi että ovatko laakerit alkaneet taas kulumaan.

Edelleen TP-akselien käytöstä poistamisesta aiheutuneet sivuäänet ym. seikat häiritsevät.. Mennään nyt silti tällä vaan niin pitkään kun vaan kulkee.. Täytyisi varmaan alkaa miettiä että mihin lohkoon ja millä laakereilla uuden koneen sitten rakennuttaa. T5 lohkoa on esitelty, mutta sitten pitäisi se huohotus rakentaa uusiksi ja ranettaa cobran liitin sekä venakoppakin pitäisi vaihtaa toisenlaiseen huohottimen liitännän vuoksi... Myös TP-akselit pitäisi vaihtaa koska T5 lohkoissa 1998 mallivuotta lukuunottamatta taitaa olla erilaiset rattaat joita ei enää saa... TP-akseiden pois jättäminen ei ole vaihtoehto.

Laitoin ensimmäistä kertaa autooni muuta öljyä kuin Castrollia. Reippaan 5tkm päästä tulisi taas tasalukemia mittariin niin jospa sitten ensi vaihdossa taas... Tällä kertaa meni 5w50:set sisään, ehkäpä ne siellä seuraavaan vaihtoon asti siellä pyörii.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2518
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kovasti kyllä erilaiset kokemukset eri ihmisillä noista TP-akseleista ja kovin suuria tunteita tuntuvat herättävän puoleen sun toiseen :lol:

Itellä tonnari ollut ~5vuotta ilman ja tehoja kuitenkin jonkin verran ja hyvin on pelannut. Femma ollut pari vuotta ilman eikä siinäkään mitään valittamista.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Pakari kirjoitti:Myös TP-akselit pitäisi vaihtaa koska T5 lohkoissa 1998 mallivuotta lukuunottamatta taitaa olla erilaiset rattaat joita ei enää saa
On niitä T7 tasapainoakseleita löytynyt vanhemmistakin kuin 1998 vuoden lohkoista eli ihan sama mitkä kepit siellä pyörii. Tosin, miksi tekisit konetta mihinkään muuhun kuin T7 lohkoon?
j0ne kirjoitti:Kovasti kyllä erilaiset kokemukset eri ihmisillä noista TP-akseleista ja kovin suuria tunteita tuntuvat herättävän puoleen sun toiseen :lol:
Oon nauranu samaa.
jeeeeeee!
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Keme kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Myös TP-akselit pitäisi vaihtaa koska T5 lohkoissa 1998 mallivuotta lukuunottamatta taitaa olla erilaiset rattaat joita ei enää saa
On niitä T7 tasapainoakseleita löytynyt vanhemmistakin kuin 1998 vuoden lohkoista eli ihan sama mitkä kepit siellä pyörii. Tosin, miksi tekisit konetta mihinkään muuhun kuin T7 lohkoon?
Sitä minäkin olen miettinyt.. Uusimman huohotuksen lohkoversiolla eli MY2004-> lohkoja on vain kovin vähän tarjolla.. Kun siinä on se uusi reikä huohotusta varten lohkossa. Siksi MY1998-2003 lohkot eivät käy, sitten olisi aivan sama tehdä se T5 lohkoonkin... Tarve kun olisi pelkälle lohkolle jossa TP-akselit. Kun kaikki muut osat oikeastaan löytyy jo joitakin irto-osia kuten laakereita ja jakopäätä lukuunottamatta.
j0ne kirjoitti:Kovasti kyllä erilaiset kokemukset eri ihmisillä noista TP-akseleista ja kovin suuria tunteita tuntuvat herättävän puoleen sun toiseen :lol:
Jotkut pystyvät elämään/sietämään sen metelin kanssa mikä TP-akselittomassa 2,3 litraisessa moottorissa on. Jotkut taas tekevät "kilpamoottoreita" joissa ei varmasti ole prioriteettina mukavuus... Minun mielestäni se meteli ja värinä mikä TP-akselittomasta 2,3 moottorista tulee on lähes sietämätön. Ei sovi sitten yhtään käyttöautoon jolla ajetaan kymmeniätuhansia kilometrejä vuodessa.

Minä olen päässyt kuuntelemaan muitakin 2,3 litraisilla moottoreilla varustettuja Saabeja joista TP-akselit ovat poistettu käytöstä ja niissäkin on ollut sietämätön meteli.. Kyllä osaakin olla sitten ikävä TP-akselillista 2,3 litraista moottoria Saabissani...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja juntti »

Olisiko jollain laittaa ääninäytteitä videon muodossa akseleilla ja ilman?
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Keme »

juntti kirjoitti:Olisiko jollain laittaa ääninäytteitä videon muodossa akseleilla ja ilman?
Pakarilla varmaan on.
jeeeeeee!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Saa olla sitten muuten todella hyvä äänityslaitteisto ja myöskin toistolaitteisto jos aiotaan äänitettä kuuntelemalla asiaa pohtia. Mua itse asiassa on naurattanu nuo pakoputkien ääninäytteet jollain kännymikrofonilla otettuna.

Tasapainoakselien puute tai epäsynkka kuuluu ja tuntuu jokaisesta saabin koneesta mitä itse olen päässyt kokeilemaan. Ärsytyskynnys on varmasti niin henkilökohtainen asia että pyöritään samoissa pöydissä kitka- vs nastarengas väittelyissä. Äänen lisäksi tuntuu värinä ja molempien magnitudi riippuu moottorin tuennan ratkaisusta ja puslista. Riittävän äänekkäällä pirssillä kiertoääni ja värinä katoaa yleismeluun. Koska tapauskohtaisia eroja esiintyy niin väittelyissä ei ole voittajaa yhden lauseen perusteella.

Kukin taaplaa tyylillään, itselläni iän myötä tuntuu tuo koneen hiljentäminen olevan oleellista. Sähköautoja odotellessa ...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
rock n roll
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 16:21
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja rock n roll »

öljykanavien epäpuhtaus on varmastikkin se juttu. öljykanavatkin pitää pestä.
itse olen jenkki ja traktorin moottoreita pessyt myös öljykanavat sitruunahapolla ja höyrypesurilla.
mutta tietysti tasapaino kaikessa pyörivässä on a ja o jos moottori on kasattu useammasta konesta otetuista osista ni voipi olla että ei kaikki ole tasapainossa. aikasemmin tuolla oli puhetta tuosta että runkolaakerille ei riitä paine mutta kiertokangelle riittää?????? siis hä kiertogangen voiteluhan menee runkolinjan läpi eiks vaan?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tyhjäkäynnilläkin esim. liikennevaloissa pitää kädet irroittaa ratista kun muuten kädetkin värisee/"surisee" jos pidempään joutuu rattia pitelemään... Ajossa ei ratti värise onneksi värise, muuten tp-ketjuttomalla ei ajaisi metriäkään. TP-ketjun poiston/TP-akseleiden puutteen tunnistaa ihan mistä tahansa Saabin 2,3 litraisesta moottorissa alle 3 sekunnissa. Siitä ei ole pienintäkään epäselvyyttä.

Matkapuhelin tai digikameranauhoutuksilla ei kyllä selkää käsitystä äänestä saa. Aikaisemminkin olen jotain moottorin ääniä nauhoittaa puhelimella ja ihan sekametelisoppaa seon ollut. Pirkanmaan potkuissa voin ääninäytteitä antaa silloin kun en ole iltavuorossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nyt selvisi syy railakkaisiin missfire lukemiin vihdoin ja viimein. Ei johtunut TP-akseleiden puutteesta, eikä myöskään kaasuläppäkotelosta. Reilun vuoden vanha mäntämallisenn vahvistetun bypassin mäntä oli kiilautunut vinoon ja aiheutti missfiret. Ei vaan taas millään meinannut uskoa että reippaan vuoden vanha osa voisi edes olla rikki. Tuli ilmi kun femma alkoi antaa bypassin vikakoodia, ensin satunnaisesti ja sitten pysyvästi. Kun välissä oli jo tulipellin magneettiventtiilikin uusittu, ja letkut ym. niin pakko oli laittaa orkkis boschin pässi kiinni ja kappas... Huooh.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mikgo
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 21:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Mikgo »

Pakari kirjoitti:Nyt selvisi syy railakkaisiin missfire lukemiin vihdoin ja viimein. Ei johtunut TP-akseleiden puutteesta, eikä myöskään kaasuläppäkotelosta. Reilun vuoden vanha mäntämallisenn vahvistetun bypassin mäntä oli kiilautunut vinoon ja aiheutti missfiret. Ei vaan taas millään meinannut uskoa että reippaan vuoden vanha osa voisi edes olla rikki. Tuli ilmi kun femma alkoi antaa bypassin vikakoodia, ensin satunnaisesti ja sitten pysyvästi. Kun välissä oli jo tulipellin magneettiventtiilikin uusittu, ja letkut ym. niin pakko oli laittaa orkkis boschin pässi kiinni ja kappas... Huooh.
Hyvin jännä, päteekö silti suositus olla poistamatta tp-ketjua/akseleita?
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Runkolaakerien hajoaminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä, koska sitä epätasapainon meteliä ei vaan käyttöautossa pysty kuuntelemaan pidemmän päälle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin