9-5 öjynsyönti/savutus ahdoilla...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Weccumus
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 12:32
Paikkakunta: Lahti

9-5 öjynsyönti/savutus ahdoilla...

Viesti Kirjoittaja Weccumus »

Terve kaikille!
Pohjustetaanpas hieman tätä kysymystä, eli kyseessä on my2002 Aero, manuaalilaatikolla ja etanolisoftalla. Mittarissa seisoo n.257tkm ja viimeisen 10tkm aikana öljynkulutus alkoi olemaan aika huomattavaa (melkein mittatikun viivojen väli/500km), mutta huomattavaa savutusta ei esiintynyt(!?).
No, seurailin tilannetta ja lueskelin tätä foorumia sekä tutkailin huohotusta, yms.
Laiska kun olen :mrgreen: , niin en vielä suurempiin toimenpiteisiin ryhtynyt sillä auto toimi ja kukkui hyvin. Polttoaineena ollut siis e85 viimeisen vuoden ajan 99% ajasta.
Jokin aika sitten päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja asentaa viimeisestä kimppatilauksesta ostetun mossemiehen kokoputkiston kiinni ja samalla kokeilin vakio ahtimesta välyksiä, mutta mitään huolestuttavaa ei tuntunut. Hyvin pieni sivuttaisvälys ja pitkittäisvälystä tuntui juuri sen verran että sen kuitenkin huomasi.
No lähdin ajelemaan uuden putkiston kanssa ja huomasin samantien että ripeässä kiihdytyksessä vaihteita vaihtaessa (eli kun kun kytkin pohjaan --> ahdot putoaa) tuli hyvin komea sininen pöllähdys taustapeilistä näkyvään maisemaan. Siis ihan James Bond-tyylinen vihollisen hämäyspilvi, ei voi olla huomaamatta. Normaalisti ajettaessa ei jättänyt näkyvää pilveä, tämä siis vain vaihtaessa isommalle ripeämmissä kiihdytyksissä.
No ynnäilin siinä asioita ja päättelin että ahdin laskee öljyä läpi = syypää öljynkulutukseen.
Uusi ahdin tilaukseen ebayn ihmeellisestä maailmasta, tietenkin mallia kiina ja kokoluokkaa 19T. Tämä siis ihan puhtaasti johtuen tämän hetkisestä budjetti-tilanteesta ja porukalla kuitenkin ollut ihan kohtuullisia kokemuksia noista kiinalaisista ahtimista myös. Tiedostan kuitenkin tämän venäläisen ruletin riskit... :?
No viikonloppuna uusi ahdin kiinni ja ei kun koeajolle. Nyt ei enään pölläyttele vaan savuttaa tasasesti heti kun ahdot nousevat -0,2bar:iin ja siitä ylöspäin. Kyseessä on siis ihan sellainen afterburner-pilvi että näkee motarilla pitkän matkaa omat ajolinjansa taustapeilistä. Saabihan on hävittäjien sukua, tämä vaan jättää maan pinnalla oman tiivistymisjuovansa. :D Takana tulevat kiittää ja kumartaa varmasti.... :roll: :lol:
Jälleen laiskana miehenä en siis putsannut cooleria öljystä (oikeasti loppui päivä kesken ja olut maistui liikaa), yms sellaista niin ajattelin että nehän siellä palaa vaan pois...mutta öljynkulutus on edelleen aikalailla samoissa lukemissa, eli takaisin lähtöruutuun.
Onko jollain kokemuksia/tietoa mikä on nyt särki?
Tässä hieman omia (varmasti jopa osittain virheellisiä) johtopäätöksiä ja muita tietoja:

- Uusi ahdin kiinalaisilla tiivisteillä vuotaa kuin seula läpi?
- Kone ei pölläytä kylmänä ollenkaan tai savuta tyhjäkäynnillä muutenkaan --> männänrenkaat kunnossa?
- Huohotuksesta johtuvaa? Kuitenkin vain ahdoilla tapahtuva (näkyvä) savutus...
- Muuten kone tuntuu kyllä toimivan hyvin ja ainoa vikakoodi tulee putkiston vaihdosta johtuvasta etulambdasta kun ei ole eliminoitu pois.

Kaikenlaista infoa/tietoa/mutuilua otetaan vastaan.
Melkein kaikissa savutukseen liittyvissä topiceissa puhutaan kylmänä savuttamisessa, mutta tämä ei ole (ainakaan vielä) sellainen oire.
"Exhaust gases go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens, and you go faster"
- Jeremy Clarkson
Saab 9-5 Aero -03 "Wagon Mafia"
Suzuki GSX-R 1000 K7
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 öjynsyönti/savutus ahdoilla...

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Onkos ahtoputki coolerin lähdöstä kuinka öljyinen sisältä? Ja näkeepä sen kaasuläpältäkin että paljonko öljyä hyrrän läpi menee. Omassa ei nuin pahana öljynsyönti ollut mutta eipä sekään kymänä isommin savutellut. Männänrekaat ja vv-kumet jeesas ongelmaan.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Weccumus
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 12:32
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 öjynsyönti/savutus ahdoilla...

Viesti Kirjoittaja Weccumus »

jooseppi78 kirjoitti:Onkos ahtoputki coolerin lähdöstä kuinka öljyinen sisältä? Ja näkeepä sen kaasuläpältäkin että paljonko öljyä hyrrän läpi menee. Omassa ei nuin pahana öljynsyönti ollut mutta eipä sekään kymänä isommin savutellut. Männänrekaat ja vv-kumet jeesas ongelmaan.
On, coolerista voisi varmasti kaataa öljyä pois, samoin ahtoputkista valui kyllä öljyä ulos kun olivat auki.
Kaasuläppäkin on ihan öljyinen, jopa ulkopuoleltakin jo (se o-rengas vaatii siis tod. näk. myös vaihtoa).
Hieman pyöritellyt ajatusta että jos tuon koko auton raahaisi etelä-helsinkiin Antin pajalle ja vaihtokone suoraan kiinni...lompakko vaan itkee jo ajatuksestakin.
Saabit kun ovat kuin lapsia (joillekkin); niitä on pakko hommata, mutta mitään ne ei saisi maksaa. :mrgreen:
"Exhaust gases go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens, and you go faster"
- Jeremy Clarkson
Saab 9-5 Aero -03 "Wagon Mafia"
Suzuki GSX-R 1000 K7
Vastaa Viestiin