Kyseessä allekirjotuksen femma. Vuotaako jarru tehostin? kun tyhjäkäynnillä lamda-arvo seilaa reilusti plussalla 400 ja 800 väliä, jarrupoljinta painaessa lamda-arvo seilaa -50 ja -400 välillä. Amul vaihtelee 70 ja 700 välillä. Re arvo 765.
Aiemmin em arvot olleet, amul 300 ja -300 ja lamda seilannu plus ja miinus-arvojen välillä, niinku kuuluukin.
Jarrutehossa ei oo eroa vaikka ottais imusarjalta jarrutehostimelle menevän putken irti (ajettu letkunippa tulpattuna). Auto toimii muuten normaalisti, lukemat alko käyttäytyä noin tankkauksen jälkeen. Autolla ajettu pelkästään etanolilla.
Painetesti tehty ja imusarjan jarrutehostin letkunipan juuri vuotaa hieman, samoin ahtoputkessa oleva vastaava nippa, muita vuotoja ei löytyny. Nuo pienet nipanjuuri vuodot ei mielestäni selitä kyseistä vaivaa. Alipaineletkut vaihettu keväällä uusiin silikonisiin.
Mistä ettii vikaa? Vastaavaa kellään?
IP
Femman jarrutehostin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Femman jarrutehostin
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Femman jarrutehostin
Ensimmäisenä kannattaa testata jarrutehostinta seuraavasti:
- Auto käyntiin ja sammuta hetken päästä, riittää että käy 10-15s.
- Heti sammuttamisen jälkeen painele jarrupoljinta moottori sammutettuna.
- Ehjässä tehostimessa olevan alipaineen pitäisi riittää n. 2-3 polkaisuun ennenkuin poljin muuttuu kovaksi.
- Jos poljin on heti ensimmäisellä polkaisulla kova niin tällöin tehostin on todennäköisesti viallinen.
- Auto käyntiin ja sammuta hetken päästä, riittää että käy 10-15s.
- Heti sammuttamisen jälkeen painele jarrupoljinta moottori sammutettuna.
- Ehjässä tehostimessa olevan alipaineen pitäisi riittää n. 2-3 polkaisuun ennenkuin poljin muuttuu kovaksi.
- Jos poljin on heti ensimmäisellä polkaisulla kova niin tällöin tehostin on todennäköisesti viallinen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Femman jarrutehostin
Kävin testaamassa, eli ajolenkin jälkeen sammutin auton ja painelin jarrupoljinta, mielestäni se oli kova heti. Samalla katoin, et lamda kohos tyhjäkäynnillä 2500 ja pyöri muutenki reilusti plussalla.Pakari kirjoitti:Ensimmäisenä kannattaa testata jarrutehostinta seuraavasti:
- Auto käyntiin ja sammuta hetken päästä, riittää että käy 10-15s.
- Heti sammuttamisen jälkeen painele jarrupoljinta moottori sammutettuna.
- Ehjässä tehostimessa olevan alipaineen pitäisi riittää n. 2-3 polkaisuun ennenkuin poljin muuttuu kovaksi.
- Jos poljin on heti ensimmäisellä polkaisulla kova niin tällöin tehostin on todennäköisesti viallinen.
Kävin ajaa lenkin vielä imusarjan tehostinliitin tulpattuna ja lamda-arvo pyörii tyhjäkäynnillä plussalla 300-400. Amul putosi ja vaihteli tehostinliitin tulpattuna -170 ja + 70 välillä, kun se tehostinputki kiinni oli reiluati plussalla. Ja re85 arvo nousi 843:een.
Elikkäs tehostaja ilmeisesti vuotaa. Auto toimii tehostajaputki kiinnikkin normaalisti, tyhjäkäynti ok, ei vikakoodeja.
Missä hinnoissa jarrutehostajat pyörii? Kannataako hankkii alkuperänen vai onko tarvikkeena saatavana?
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Femman jarrutehostin
Tuolla yhdenlainen jarrutehostinodysseia kuvattuna:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=171417
Hinnat vaihteli vissiin paristakympistä yli tonniin riippuen mistä kysyy ja kelpaako käytetty. Ja työt siihen päälle. Itse sain muistaakseni uudelle alkuperäiselle hinta-arvioksi n. 700€+työt ja neuvon että tarvikeosaa ei kannata laittaa. Valitsin 20€ käytetyn alkuperäisen Aten ja itse asentaen. Siellähän tuo hyvin toimii edelleen ja opittiin sellanenkin asentamaan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=171417
Hinnat vaihteli vissiin paristakympistä yli tonniin riippuen mistä kysyy ja kelpaako käytetty. Ja työt siihen päälle. Itse sain muistaakseni uudelle alkuperäiselle hinta-arvioksi n. 700€+työt ja neuvon että tarvikeosaa ei kannata laittaa. Valitsin 20€ käytetyn alkuperäisen Aten ja itse asentaen. Siellähän tuo hyvin toimii edelleen ja opittiin sellanenkin asentamaan.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Femman jarrutehostin
Vika selvisi: jarrutehostimelta lähtevän kovan alipaineputkihässäkän takaiskut ilmeisesti vuosivat, räpläsin putkihässäkkää ja lamda- , amul- ja ad85 arvot näyttävät nyt järkeviä arvoja.
Vaihdoin koko alipaineputki-härdellin uuteen, 42€ makso marmorilla tuo putki takaiskuineen.
IP
Vaihdoin koko alipaineputki-härdellin uuteen, 42€ makso marmorilla tuo putki takaiskuineen.
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Femman jarrutehostin
Eipä ollukkaan vika tehostimen alipaineputkissa, loppujenlopuks jarrutehostin vuosi. Vaihdoin sen uuteen. N 5 tuntii meni jarrujen ilmailuineen, ahdasta on ja jouttuu purkamaan tavaraa eestä.
Nyt re85 arvo näyttää järkevää lukemaa: 821, mutta amul makaa reilusti miinuksilla -800... lamda tyhjäkäynnillä reilusti miinuksilla auto toimii hyvin, vedot tallella, itellä loppuu ideat, tietäjät apuja, missä mättää?
IP
Nyt re85 arvo näyttää järkevää lukemaa: 821, mutta amul makaa reilusti miinuksilla -800... lamda tyhjäkäynnillä reilusti miinuksilla auto toimii hyvin, vedot tallella, itellä loppuu ideat, tietäjät apuja, missä mättää?
IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Femman jarrutehostin
Onko kellään noita punaisia lukitusjutskia lojumassa joutilaana? Kätevä kaverihan voisi vaikkapa 3D-tulostimella pukata piensarjan markkinoille ettei tarvitsisi koko liitintä ostaa...