Kaasuläppäkotelon oireet?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Meikäläisen femmassa ollut tuntuvanpuoleista tehonhukkaa jo aika kauan. Oireet ilmenee kun auto lämpenee kunnolla, ja sitten ei poljettaessa tapahdukaan yhtään mitään vaikka sisässä on täyspainesofta. Melkein kaikki on jo vaihdettu - paitsi kaasuläppäkotelo? Eli siis imuilman lämpötila-anturit, lambdat, magneettiventtiili, sytytyskasetti, tulpat moneen kertaan, kokeiltu eri pakosarjalla ja softilla...
Olen ymmärtänyt että siihenkin voi tulla sähkövikaa. Onko kokemusta kuinka läppäkotelon sähköviat oireilee?
Saabcentralissa osuin kerran vahingossa yhteen ketjuun, missä joku kuvaili samankaltaisia oireita ja että läppäkotelon sähköeristeet olisivat olleet vaurioituneet joka ilmeisesti aiheutti lämpölaajenemisen johdosta häiriöitä. Mene ja tiedä...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja arto »

Stage softat/kokoonpanot kyllä saattaa aiheuttaa kaikenlaisia outoja ongelmia.

ECMS, mReg/mAir, ioff, missfire, naku- arvojen seurailu tehohäviön aikana varmaan tuttua. Ahtopaineen käytös, Bensapaineiden mittaus ja varmistus vedossa. Noista arvoista etsii poikkemat ja rupee sitten miettimään että mistä voisi johtua.

Mikä softa pohjalla? Automaatti vai manuaali.

Itellä imupuolen silikoniletkut aiheutti ongelmaa kun en arvannut että alipaine on niin kova että imee letkut luttuun. Tovin etsin vikaa softasta turhaan... ;)

Omassa läppäkotelo ongelmat on alkanut tasakaasulla ajettaessa nykimisenä ja mAir souteluna. Vikakoodi on alkanut tulemaan vasta myöhemmin, ei heti oireiden alkaessa. Eli jonkin verran on toleranssia ennen vikakoodia. Tehohäviöt ei ole omassa johtunu läppäkotelosta.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Arvoissa ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa ja tehohävikissä "ahtopainemittari" nousee huonoimmillaan vain valkoisen alueen puoleen väliin. Eli täysin ponneton... Ongelmia oli jo alkuperäisellä biopower softalla, mutta ajan myötä ongelmat ovat yleistyneet ja pahenneet.
Ja auto on siis manuaali. Ja se unohtui mainita, että kulutus on koko ajan litran yläkantissa ja käy rikkaalla. Useita tankillisia bensalla ajettaessa arvot n. 200 tuntumassa
Noi bensapaineet on vielä mittauttamatta. Täytyypä teettää, mutta mietityttää vain, että miksi toimii hyvin kylmänä ja kovalla pakkasella, muttei kuumana?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja arto »

Ok eli kyseessä ilmeisesti kohtuu vakioauto ja softa.

Paljonko on maksimi mReg tehohäviön aikana ja paljonko toteutuu mAir? Onko SIDistä nähtävissä ECMS arvoa?
Mikä arvo on 200 tuntumassa? Kaikki arvot eivät voi olla normaaleja jos tehohäviötä on.
Open SIDin avulla kyllä pääsee aika pitkälle vian etsinnässä, kun ensin varmistuu bensanpaineista.

Ahtojärjestelmälle tekisin 1barin painekokeen, jos sattuisi löytymään vuoto. Esim. välijäähdytin saattaa olla halki tai cobran tiiviste vuotaa yms.

Päivitittekö Vesan kanssa jo 55P softan nykypäivän tasolle?
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

arto kirjoitti:Ok eli kyseessä ilmeisesti kohtuu vakioauto ja softa.

Paljonko on maksimi mReg tehohäviön aikana ja paljonko toteutuu mAir? Onko SIDistä nähtävissä ECMS arvoa?
Mikä arvo on 200 tuntumassa? Kaikki arvot eivät voi olla normaaleja jos tehohäviötä on.
Open SIDin avulla kyllä pääsee aika pitkälle vian etsinnässä, kun ensin varmistuu bensanpaineista.

Ahtojärjestelmälle tekisin 1barin painekokeen, jos sattuisi löytymään vuoto. Esim. välijäähdytin saattaa olla halki tai cobran tiiviste vuotaa yms.

Päivitittekö Vesan kanssa jo 55P softan nykypäivän tasolle?
Täytyypä tankkailla taas bensaa ja tutkailla uudelleen. mreg ja mair menee ihan nätisti samoissa arvoissa.
Vuotoja on tutkittu mutta mitään ei löytynyt (paitsi jarrutehostimesta, mutta se tsekataan seuraavalla huoltokerralla). Ja ongelma tosiaan ilmenee vasta sitten kun auto on kuumana, eli tämä liittyy selkeästi lämpenemiseen. Joku paikka kuumenee riittävästi ja alkaa antamaan väärää infoa tai sitten jumittaa mekaanisesti. Vuodot ja halkeamat saattaisi selittää väärät seokset, muttei siksi tuota tehohävikkiä. Kylmänä menee ihan pirusti. Siksi epäilen sähkövikaa. Kaikki muu alkaa olla uusittuna tai testattuna paitsi kaasuläppäkotelo, johtosarja ja ECU. Jos kaasuläppäkotelossa on sähkövikaa, mikä ilmenisi esim. lämpölaajenemisen seurauksena, niin millaisia oireita siitä seuraisi? Tämä siis täysin hypoteettisesti... Tällaista vastaavaa vikaa on muilla ilmennyt esim. imuilman lämpötila-anturin ollessa vioittunut, mutta mulla ne on jo vaihdettu. Vika voisi tietty olla niiden liittimissä. Tai jossain muissa liittimissä. Tai...????? :roll:

Nyt pitäisi olla Vesan viimeisin versio sisällä
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja arto »

Kuulostaa ehkä jankkaamiseslta, mutta mitkä ovat mReg ja mAir arvot kun tehohäviötilanne päällä ja kaasupohjassa? Samoin ECMS arvo tehöhäviön aikana kaasupohja vedossa.

Näillä pääsisi alkuun mitä autossa tapahtuu. mAir arvo ei oikein voisi olla mReg tasolla jos softa kunnossa ja kuitenkaan vetoja ei ole...
Ja jos mReg ei ole toivotulla tasolla joku rajoitin on päällä jostain syystä. Jos mReg on toivotulla tasolla ja mAir alhainen, voi alkaa katsoa muita parametrejä vian löytämiseksi.

Eli varmaan kannattaisi jonkun ohjelmaa taitava pistää ajamaan autoa, saattaisi jotain selvitä.

Kyllä vuoto ahtopainepuolella pudottaa suoraan tehoja kun ei pyydetyn ilmamäärän tuottamiseen tarvittavaa ahtopainetta saavuteta, koska ilma suhahtaa pihalle ennen kaasuläppää.

Imuilman lämpötilan näet SIDistä. Kesällä normaalisti satasen vauhdissa 20-40astetta. Pysyykö niillä hujakoilla? Kaupungissa toki nousee korkeammalle.

Sähkövikahan voi aiheuttaa vaikka mitä ongelmia, niistä vaan luulisi jäävän vikakoodeja. Mekaaniset viat jotka ei ole antureiden/softan piirissä ei jätä koodeja.

Joskus olen tavannut, että hukkaportti jumittaa ja jää auki, silloin voisi käydä noin. Mutta silloinkin mReg olisi normaali ja mAir alhaalla.

Nää on ihan mielenkiintoisia tapauksia ;)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

arto kirjoitti:
Eli varmaan kannattaisi jonkun ohjelmaa taitava pistää ajamaan autoa, saattaisi jotain selvitä.
Vesa ajoi autoa ja tutkaili kaikki SID:n antaman infon kun viimeksi päivitettiin. Eikä mitään hälyttävää. Sieltä ei selviä mitään, mutta tuo imuilman lämpötila on juttu mikä täytyy vielä tsekata. Liian suuret lämmöt selittäisi paljon, jos välijäähy sattuisikin olemaan sökö
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onko maffi vaihdettu?

"ahtopaineviisarin" liian alhainen näyttämä kylläkin kielisi siitä, että vika päällä opensidistäkin näkyisi liian alhainen mair arvo (ellei sitten myös mittaristokin porsi).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Coltti kirjoitti:Onko maffi vaihdettu?

"ahtopaineviisarin" liian alhainen näyttämä kylläkin kielisi siitä, että vika päällä opensidistäkin näkyisi liian alhainen mair arvo (ellei sitten myös mittaristokin porsi).
Immu on vaihdettu uuteen

Toki mAir ja mReq ovat tuolloin pahasti vajailla, mutta arvot ovat koko ajan keskenään samat. Joku tekijä rajoittaa ahtoja
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja arto »

No niin jos mReg ja mAir alhaalla niin mitä ECMS sanoo samalla hetkellä? Entä onko iOff samalla miinuksella?

Ja millä tasolla mAir on kun ei kulje? 650mg/c , 900mg/c esimerkiksi.

Paljonko softassa on maksimi pyynnit mg/c?
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

arto kirjoitti:No niin jos mReg ja mAir alhaalla niin mitä ECMS sanoo samalla hetkellä? Entä onko iOff samalla miinuksella?
Ja millä tasolla mAir on kun ei kulje? 650mg/c , 900mg/c esimerkiksi.
Paljonko softassa on maksimi pyynnit mg/c?
Tässä päivän lukemia kone kuumana motarilla
Tair: 35
mReq / mAir: max 750
ECMS: 50
iOff: -150
Pinl: alle 1500

En tiedä softan maksimeja

Ai niin, ja myös sytyskasetin maadoituspiuha tarkistettu
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sytytyskasetti rikki ja aiheuttaa haamunakutuksia. Yleinen vika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kysytään tässä samassa kun melkein oireet täsmää.

eli aikalailla tehoton vakio femma

mut suurin "vika" on esim ku lähtee peruuttamaan ja kääntää rattia samalla auto sammuu. eli joutuu kaasulla avustamaan jos haluaa nätisti liikkua ahtaissa paikoissa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja arto »

Hyvä, näistä lukemista on jo hyvä lähteä setvimään.
Ääni kanssa sytkäkassu kokeilulle ensin.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasuläppäkotelon oireet?

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

jcarlson kirjoitti:Sytytyskasetti rikki ja aiheuttaa haamunakutuksia. Yleinen vika.
Uusi kasetti. Välissä testattiin myös kaverin kasetilla. Ei muutosta käytöksessä suuntaan taikka toiseen
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Vastaa Viestiin