Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Janza »

Kyseessä 4-vaihteinen loota, WISin ja ohjekirjan mukaan turbiinin lukko pitäisi toimia 3- ja 4-vaihteilla mutta eipä toi mun kottero yritäkään lukkoa päälle kuin 4-vaihteella noin 80kmh vauhdissa, onko tollasesta kokemusta / tietoa meneekö lukko päälle 3-vaihteellakin?
Lootasta oli lukkosolenoidin käämi poikki ja solenoidia vaihtaessa tuli laitettua lisäksi kojelautaan merkkivalo näyttämään kun solenoidin ohjaus menee päälle, siitä varmistus ettei yritäkään lukita 3-vaihteella.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin 9-3:ssa tuo nelivaihteisen turbiinilukko menee päälle kovemmissa kiihdytyksissä tai jos vetäisee pakkovaihteella kolmoselle riittävän kovassa vauhdissa ja antaa mennä tasakaasulla. SID-infosta muuten pitäisi nähdä mikä vaihde ja lukon asento on kulloinkin päällä symbolista gear. Pikainen hakeminen toi tämän sivun esiin: viewtopic.php?f=16&t=87456&p=853020&hilit=gear#p853020
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ei tuon nelivaihteisen sielunelämästä taida paljoa ottaa tolkkua SID:stä? 5-vaihteisesta näkeekin juuri mikä vaihde päällä ja miten lämmin laatikko.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Näkee 4-lovisestakin vaihteen sidistä, 1 vaihde =5 näytössä, 2=6, 3=7, 4=8, 3+lukko=11 ja 4+lukko=12.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

jooseppi78 kirjoitti:Näkee 4-lovisestakin vaihteen sidistä, 1 vaihde =5 näytössä, 2=6, 3=7, 4=8, 3+lukko=11 ja 4+lukko=12.
Mistä valikosta nuo laatikon tiedot löytyy?

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Itsellä taitaa löytyä mode 1 tai 2. Riippunee softasta/softaajasta mihin modeen on laitettu.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

jooseppi78 kirjoitti:Itsellä taitaa löytyä mode 1 tai 2. Riippunee softasta/softaajasta mihin modeen on laitettu.
Entä mitkä ovat vaihdearvojen lyhynteet sidissä? Gear?

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Gearpa hyvinni. Itsellä vielä sattuu olemaan hetkellisen kulutuksen näyttö elikäs olikos se fuel ja gear peräkkäin. Melekosia lukemia saa tauluun kun kiihdyttelee sillä optimaalisella 80% kaasulla :lol:
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mertmi kirjoitti:Ainakin 9-3:ssa tuo nelivaihteisen turbiinilukko menee päälle kovemmissa kiihdytyksissä tai jos vetäisee pakkovaihteella kolmoselle riittävän kovassa vauhdissa ja antaa mennä tasakaasulla.
Näköjään joo, suht samoilla kierroksilla (1800rpm) kun nelosella lukittuu 80kmh vauhdissa niin menee kolmosellakin lukko päälle, eli normi ajossa valitsin D:llä ei juuri koskaan ehdi lukita kolmosella kun vaihtaa neloselle jo alemmilla kierroksilla, kai tuo sitten toimii normaalisti.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Appis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2017 10:53

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Appis »

liittyykö tämä ongelma samaan? 9-5 2.0t -05 malli, kiihdyttäessä D-vaihteella tuntuu että luistattelee 2-3 vaihteella, manuaali asennossa ei luistata, ei vikakoodeja ym.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kuvauksesi perusteella kyseessä on normaali toiminta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Appis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2017 10:53

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Appis »

Olen myös huomannut että puolikaasulla mreq on 650-750 mutta mAir jää 550-600. Täyskaasulla kyllä vastaa toisiaan.
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Missä nopeuksissa tämä 5-vaihteinen laittaa lukkoja päälle,tuntuu että saa olla yli 80km/h vauhtia ennenkuin menee lukko päälle. Ja ihan vaan uteliaisuudesta,ihmetelly tuota että saa olla melkein 90 vauhtia että kierrokset tippuu jonnekin 1800 luokkaan.
Joku kipotin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattivaihteiston lukkoturbiinin ohjaus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni 5—vaihteisessa se ei ole ihan on/off, vaan ohjaus voi "luistattaa" turbiinilukkoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin