Soittimen irroitus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Mahtaako 9-5:n alkuperäinen 2-din soitin lähteä tällaisilla:

https://www.autoviihde.com/ct22uv01.htm ... set_tiedot

Voiko Sidin ja sen ilmastointipalikan siirtää vapaasti johonkin toiseen paikkaan, esim molemmat päällekkäin ylös ja sitten uusi soitin niiden alapuolelle? (ja miten ne irtoavat)
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

soitin lähtee irti vaikka rautanauloilla eikä taida acc paneelissa johdon pituus riittää että saisi vaihdettua järjestystä.
Joku kipotin.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Termos »

Anopin sukkapuikoilla lähti hienosti lukitukset auki :lol: Soitin saattaa kyllä olla tiukassa kehikossaan, kampea ensin SID irti, niin saat sormilla työnnettyä soitinta ulos.
SID irtoaa tosiaan reunoista kampeamalla, kokeile ensin jollain muoviliuskoilla, koska kojelaudan paneeliin jää helposti jäljet rouheammista työkaluista.
ACC mahtaa lähteä samalla konstilla, ei ole kokemusta vanhemmasta femmasta, kun itellä siinä ei ole ilmastointia :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Nyt on soitin irti. Ei mahda olla ihan nykystandardin (jos minkään standardin) mukaiset johdot. Miten tuohon saa nykysoittimen kiinni?
kaseva
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Järjestelmä on ihan spesifisti autoa varten rakennettu. Signaalitie mm. balansoitu, joten yritystä on ainakin ollut. Kääntöpuolena sitten on juurikin tuo mihin olet törmännyt, eli yksittäisten osien korvaaminen jälkiasennustavaralla on hankalaa, osin mahdotonta.

Helpoin tie on rakentaa kokonaan uusi itsenäinen (autosta riippumaton) järjestelmä, jos ei ole tarpeen säilyttää kojetaulun alkuperäistä ilmettä (kuten ilmeisesti ei ole).

Toiseksi helpoin tie on etsiä mitoiltaan ja sähköisiltä ominaisuuksiltaan sopivat uudet, laadukkaat kaiutinelementit alkuperäisten tilalle. Kaiuttimet vaihtamalla se äänenlaatu kuitenkin paranee huomattavasti enemmän kuin esim. soittimen vaihtamalla.

Jos rakenteluintoa riittää niin kaikenlaisiin sekoituksiin olen tälläkin palstalla törmännyt. Kannattaa ensin miettiä ne itselle tärkeimmät ominaisuudet mitä järjestelmältä haluaa ja lähteä tekemään suunnitelmaa siltä pohjalta. Ohjeita ja vinkkejä kaikenlaisiin kokoonpanoihin kyllä internetistä (täältäkin) kyllä löytyy.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja markusR »

Itse kyllä aloittelin ihan soittimen plug & play asennuksella (AS2 soitin - Alpine 1-din). Tuota Alpinea ei vaan hirveän kovalle tarvinnut laitella kun jo rokki pauhasi. :lol: . Nykyisin mennään paremmalla etupään kaiuttimilla, erillisillä vahvistimilla ja subbareilla.. :wink:
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Soitin irtosi tosiaan pienellä kuusiokulma-avaimella helposti kasettettipesästä ulos vetäen ja ilmastoinnin säätö/näyttö myös kun vähän takaa tuuppasi, mutta Sid ei inahdakaan ainakaan sellaisilla voimilla kun uskaltaisi käyttää ja se metallikehikko, jossa soitin oli kiinni on myös ihan jumissa. Miksi ihmeessä näissä ei vaan olla ruuveja?
Jeo123
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ma Huhti 24, 2017 16:08
Paikkakunta: Pori

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja Jeo123 »

Kyllä vaan. Kiitoksia kovasti. Sidiin siis lisää voimaa ja "stereo racket can be little tricky" :lol:
0009
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Tuossakin taitaa olla kuvia kehikosta:

http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all


Kuva

Paina kiinnityskorvan sivuja sisäänpäin ja vedä häkki ulos.
...
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Soittimen irroitus

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Itse koin helpoimmaksi tieksi yhdistää jälkiasennussoittimen alkuperäiseen järjestelmään. Syy jälkiasennussoittimen valintaan lähinnä usb/aux/bluetooth. Auton oma johtosarja pysyy koskemattomana ja se alkuperäisen soittimen ylin, suurikokoisin liitin jää käyttämättä.
Tärkeimmät toimenpiteet:

-Soittimessa rca-kaiutinlähdöt eteen ja taakse (yht 4kpl). Näistä soitetaan kaiuttimia, mutta alkuperäisen vahvistimen kautta. Liitetyt rca-johdot katkotaan, kuoritaan ja liitetään alkuperäisiin kaiutinjohtoihin. Soittimeen kytkettävät kaiutinjohdot voi katkoa.

-Originaali soitin antaa vahvistimelle herätteen standardiliittimen moottoriantenni-navalle. Jälkiasennusmankat eivät yleensä anna herätettä tähän koko aikaa, tai vain radioa kuunneltaessa. Sen sijaan jälkiasennussoittimista yleensä löytyy subwooferin vahvaria varten heräte. Tämä luonnollisesti kytketään tälle moottoriantenninavalle.

Kuva
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Vastaa Viestiin