Kesällä kerran Tattarisuon Helppo Katsastus-asemalla Helsingissä...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mazaleiv
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 06:59

Kesällä kerran Tattarisuon Helppo Katsastus-asemalla Helsingissä...

Viesti Kirjoittaja mazaleiv »

Vein autoni, Saab 9-5 Aero farkun 2001 normaaliin vuosikatsastukseen. Tämä oli toinen kerta kun katsastin kyseistä ajopeliä eli auto oli ollut tuolloin omistuksessani vajaa kaksi vuotta. Edellinenkin katsastus suoritettiin hyväksytysti tällä samaisella asemalla ja saman katsastusmiehen toimesta.
Normaalin proseduurin mukaan siis aloitettiin, päästömittaukset, jarrut, alusta yms. Istuin asemalla ja katselin toimintaa kahvia juoden. Kun auto oli katsastettu, aasialaisperäinen katsastusmies asteli luokseni ja kertoi löytäneensä etujousista stanssatun numeron, joka viittasi, että autossa on alusta/madallussarja. Takajousista hän ei pystynyt sanomaan mitään kun olivat niin pintaruosteessa. Joka tapauksessa tämä jousitus vaatisi muutoskatsastuksen, muuta vikaa ei autosta löytynyt. Autoon tulisi nyt tehdä nelipyöräsuuntaus, ja suuntaustodistukseen mekaanikon allekirjoitus ja lisäksi TUV-todistus alustasarjasta. Väittelin vielä asiasta, koska A: Auto ei edes näytä siltä, että siinä olisi madallusta. B: Sama katsastusmies oli katsastanut auton vuotta aiemmin ilman huomautuksia. C: Hänellä ei ollut edes näyttää minkään laista mittakuvaa/tietoa ko. automallista, josta ilmenisi alkuperäinen korkeus yms. Hän vain ilmoitti, että ”kyllähän se näyttääkin madalletulta”. Yritin selittää, että Aeron alustahan on tuota normaalia mallia 10mm matalampi alunperinkin. Tästä asiasta katsastusmies ei ollut edes tietoinen tai ei halunnut ottaa asiasta selvää. Lisäksi tässä kohtaa oli jo hieman kielimuuriakin havaittavissa.

Autoni edellinen omistaja oli yli viisi kymppinen naisihminen, eikä hän 9 vuotisen omistuksensa aikana mitään madallussarjaa ollut autoon asennuttanut. Joten 10 vuoden katsastukset olivat menneet ko. jousilla läpi. Auton vanhoja papereita kaivellessani löytyi kuitti edellisestä pyöränsuuntauksesta, joka oli yli 12 vuoden takaa. Liekö silloin sitten asennettu kyseiset jouset? Syötin jousesta löydetyn numeron nettiin ja kas Eibachin jousethan siellä ja mukamas 30mm madalluksella, tätä 30mm epäilen vahvasti edelleen… Perheessä on myös toinen 9-5 normaalilla alustalla, joten vertailukohtaakin löytyy.

Asia hoidettiin pois päiväjärjestyksestä tekemällä pyörien suuntaus, (taakse asennettiin simmipalat korjaamaan negatiivistä Camberia) tulostamalla netistä TUV-todistus ja suorittamalla lopuksi muutoskatsastus. Tosin muutoskatsastusta ei ymmärrettävästä syystä todellakaan suoritettu Tattarisuon Helppo Katsastuksessa… :lol: Pyörännavasta lokasuojaan mitat tulivat rekisteriotteeseen, ne olivat edessä 350mm ja takana 340mm. Kaikkeen tähän paloi rahaa muutamia satasia, ja omasta mielestäni aivan turhaan, tuntui vahvasti rahastukselta.

No se siitä… Halusin nyt myöhemmin kuitenkin hankkia autoon uudet alkuperäiset Aeron jouset. Ostin Lesjöforsin valmistamat alkuperäisiksi mm. Speedpartsin sivuilla mainostetut jouset. Vaihtaessani niitä huomasin heti, ettei ainakaan jousien korkeus irrotettuna eronnut toisistaan yhtään. Ainoa ero oli, että Eibachin jousi oli progressiivinen sekä edessä että takana. Auton korkeus ei muuttunut silmin nähden juuri mihinkään, se on edelleen yhtä matala/korkea kuin ennenkin. En ole vielä mittanauhalla mitannut todellista lukemaa, mutta teen sen seuraavaksi kun löydän jostain sopivan tasaisen parkkihallin… Mittaukset otteeseen tehtiin kesärenkain 225/45-17 ja nyt alla 16” talvirenkaat, liekö mittaustulos talvirenkailla edes täysin vertailukelpoinen.

Juuri tämä, että auton korkeus ei muuttunut juuri nimeksikään sai minut kirjoittamaan tarinan tänne foorumille varoitukseksi ja tiedoksi, kuinka ammattitaidotonta ja tietämätöntä ”asiantuntijaa” saattaa katsastusasemilta löytyä. Tätä ei toki pidä yleistää, itse muutoskatsastus suoritettiin toisella asemalla varsin kivuttomasti ja asiallisesti, tosin aika kalliiseen hintaan. Ihmetyttää vain, että eikö heillä tosiaan ole mitään ohjelmaa tms. josta mallikohtaiset mitat voisi tarkastaa?

Summa summarum. En ikinä aio mennä enää tuolle katsastustoimipisteelle, enkä suosittele sitä kenellekään muulle esim. tällä foorumilla. Jotain mukavaakin kuitenkin tapahtui eli uudet alkuperäiset Aeron jouset ovat hivenen mukavammat, pintakovuus häipyi ja auto muutenkin jotenkin tukevoitui. Liekö Eibachit olleet jo hieman väsyneet…

Jos joltain foorumilla löytyisi Aero farkun valmistajan (korkeus) mittakuvat niin mielelläni ottaisin vastaan vastaisuuden varalta ja oman ihan mielenkiinnon vuoksi. Tai onko tietoa mitasta navasta lokasuojaan normaalein Aeron jousin?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Kesällä kerran Tattarisuon Helppo Katsastus-asemalla Helsingissä...

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tattarisuolla ei ole HelppoKatsastusta. Tarkoititko Tattariharjulla entisessä Konelan toimitalossa sijaitsevaa HelppoKatsastusta?
mazaleiv
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Marras 25, 2011 06:59

Re: Kesällä kerran Tattarisuon Helppo Katsastus-asemalla Helsingissä...

Viesti Kirjoittaja mazaleiv »

Kyllä juuri sitä, vanhassa Konela-Auton talossa. Anteeksi virhe sijannissa... :D
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Kesällä kerran Tattarisuon Helppo Katsastus-asemalla Helsingissä...

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Eli mutiset siitä että tarvike madallusjouset pitää muutoskatsastaa?

”en aio ikinä mennä enää kyseiselle asemalle” Voi luoja..
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Vastaa Viestiin