Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

https://youtu.be/H0n0h5Gco_o

Löytyi tömmöinen. Luultavasti englanninkieliset subitkin jotenkin saa. Jätkä purkaa moottorit ja tutkii niiden erikoisuuksia ja antaa arvioida niiden plussista ja miinuksista. Nyt on Saab 9-5 moottori mukana..

Vaikkei joku kaikkea ymmärrä, silti videosta näkee mielenkiintoisia asioita.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Mitä jäi mieleen:

Typerät venttiilijouset koska joku pikkujousi sisällä jolla ei tee kuin haittaa.
Venttiilijousien puristusvoima vain 22kg, joka on todella vähän turbomoottorille.
Typerä alumiinilevy laatikon ja moottorin välissä, outo ja turha ratkaisu.
Nokka-akseleiden erittäin omituinen voiteluratkaisu, jolloin öljy kulkee ohi hydrokompensaattorin, ruuvin jengakanavaa pitkin.
Öljypohjassa se putki mikä siirtää öljyä toiselle puolelle moottoria, on hiton vanha (vanhentunut ratkaisu) ja riskialtis.
Kampiakselin ketjuhammasratas häppöinen.
Moottori erittäin riippuvainen hyvästä öljypaineesta.
Pitää järkevänä tasapainotusketjun poistoa ja tulppausta, öljypaineen varmistamiseksi.

Mut oli myös paljon plussia.

Männät fiksuja
Nokka-akseleiden kiinnitys tasapainotettu.
Hyvin suunniteltu ketjunkiristäjä joka on hydraulinen sekä mekaaninen. Hydraulisuus poistaa ylimääräiset kohinat, ja mekaaninen jousi kiristää.
Sylintereiden jäähdytys 360 asteinen, vaikkakin ei älyttömän syvä, mutta kuumin alue pitäisi jäähtyä tehokkaasti.
Järkevästi sijoitettu kaasuläppä melko keskitetysti pyttyjen välissä.
Pakosarja vaikka hiukan ahdas, valut pyttyjen välissä katkaistu (rälläköity), joka taas sallii metallin elää ilman halkeamia pakosarjassa.

No nämä on mitä mieleen jäi... Oli kait siellä muutakin..

Verdikti: hyvä moottori, jolla on potentiaalia viritykseen (imukanavien sorvaus, pakokanavien sorvaus, uusi pakosarja, jäykemmät yksittäisventtiilijouset, ehkä hydrokompensaattorikanavan sorvaus ja leveämi jousi hydrokompensaattorilla esim. bmwstä.).

Eli selväksi itselle tuli että moottori on erittäin öljyriippuvainen, ja etenkin öljypaineriippuvainen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Eri velho sorvari tarvii olla joka sorvaa imukanavan
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

pvdriver kirjoitti:Eri velho sorvari tarvii olla joka sorvaa imukanavan
Täh? Sorvaus varmaan väärä sana, mut silti? Yleensä tolla poistetaan valuvirheet, ja hiukan isonnetaan kanavaa. Ei ole mikään mahdottomuus, etenkin alumiiniin. Niin ja ohjurit poistetaan. Työkalujakin on erimuotoisia, pallo, kartio jne.

Kuva
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Varmaan ajateltu bensankulutusta noilla löysillä venttiilijousilla.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
0009
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja 0009 »

pvdriver kirjoitti:Eri velho sorvari tarvii olla joka sorvaa imukanavan
Jyrsimellä ehkä helpompaa...


https://www.youtube.com/watch?v=j_ELCCqauX0

https://www.youtube.com/watch?v=EPDBdb72oDQ

ja saahan näillä sorvattuakin:
https://youtu.be/CqePrbeAQoM?t=74
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Noilla jyrsimillä ei ole kyllä kannen muokkaus halpaa.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Shadow_Fi kirjoitti:Mitä jäi mieleen:
Typerä alumiinilevy laatikon ja moottorin välissä, outo ja turha ratkaisu.

Nokka-akseleiden erittäin omituinen voiteluratkaisu, jolloin öljy kulkee ohi hydrokompensaattorin, ruuvin jengakanavaa pitkin.

Moottori erittäin riippuvainen hyvästä öljypaineesta.

Eli selväksi itselle tuli että moottori on erittäin öljyriippuvainen, ja etenkin öljypaineriippuvainen.
Mihin kampiakselin takastefa sitten kiinnitettäisiin jos alumiinileviä ei olisi?

Sylinterin kannen voitelussa ei ole koskaan ongelmia ainakaan lyhytlohkoissa. Kanteen riittää aina öljyä vaikka moottori kärsisi alakerran vaurion aiheuttamasta öljynpaineen alentumisesta/kadosta.

Moottori riippuvainen öljynpaineesta... No sitähän on helppo nostaa, laitetaan vaikka 10W60:set öljyt niin kyllähän se öljynpaine siitä nousee. Ei tätä kuitenkaan taideta hakea... Eli oikeampi termi olisi että moottori on riippuvainen öljyn tilavuusvirrasta. :wink:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja TTH »

Pakari kirjoitti:
Shadow_Fi kirjoitti:Mitä jäi mieleen:
Typerä alumiinilevy laatikon ja moottorin välissä, outo ja turha ratkaisu.
Mihin kampiakselin takastefa sitten kiinnitettäisiin jos alumiinileviä ei olisi?
Eiköhän tällä haeta sitä, että monessa muussa moottorissa tuo takastefa on pienessä alumiinikopassa suoraan kampiakselin takana, eikä tuommoisessa koko lohkon päädyn kokoisessa alumiinilevyssä.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottorin analyysi ukrainalaiselta moottoriasiantuntijalta

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lohkovalun kustannukset selittävän mitä todennäköisimmin tämän ratkaisun.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin