En kyllä ymmärrä mitä keitetetyn teen kaato siipipyörälle autttoi tuossa operaatiossa, ehkä tuli asentajille mukava teen tuoksu? Tuo muovinen siipipyörä lähtee irti kangoittamalla kahdella ohuella meisselillä (tai millä vain ohuilla kappaleilla jotka sinne väliin sopivat) ja naputtelemalla tuurnalla samanaikaisesti (varovasti) akselin päähän.
Itse en kyllä millään jaksaisi alkaa retusoimaan jotain loppuunkulunutta minikokoista sähkömoottoria, olen vastaavia hommia joskus tehnyt, mutta ei kiitos enää. Eivät ne ikinä vastaa uusia millään tavalla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Olisiko tuo riittävän oikeanlainen moottori tuohon Eberiin: https://www.ebay.de/itm/Buhler-Motor-8- ... Sw9L1ZsCKp
Tai tuolta myyjältä voisi ainakin kysellä oikeanlaista moottoria, sillä aika paljon noita Bûhlerin moottoreita hänellä tuntuu olevan myynnissä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kyllä se nyt kääntyi uuden puhaltimen eduksi, kun tuosta siipipyörästäkin ihan 2 mm pala irtosi, voi vaikuttaa tasapainotukseen.Eikös se olekin hehkutulpan kierre siinä bensaputkessa ja ja bensa putki on tiivisteellä rungossa. Tuo keraamista ei voi pyörittää pois ennenkuin ottaa johdot pois pistokkeeesta.tai liekkivahti pois ensin. Sain kyllä moottorin irti ollessa prässäyksen lyötyä tiukemmalle ,muttei kestänyt kuin hetken ,kun asensin siipipyörän takaisin ja vähän oikaisin suoraan linjaan, kävi taas heilumaan. Niin ja se vika mikä aiheutti siipipyörän jumiutumisen ja vinkumisen johtui haperosta ilmanotto putkesta . Oli pari reikää mistä veti hiekan jyväsiä väliin. Putken pää kyllä oli etuhelman takana. Tällä hetkellä näyttäisi hinnat olevan 165-200-218€. Joissakin on erilainen puhaltimen siivikko,entä muuttuko pyörimis nopeus 8,4v ja käykö ohjainlaitteelle (oe 8,2v)....
Puhallin on vaihdettu, mutta onko tälle mallille tyypillistä palotapahtuman pätkittäinen käynti. Eli käy vähän aikaan sammuu välillä ja uudestaan kohisee, puhallin ei välttämättä pysähdy. Muistaakseni on ennenkin käynyt , jotenkin pätkiittäin. Sisätilat on lämminneet ja teng 35astetta . Nyt vaan koe käytössä penkissä tuli tämä esille , miksei pala kokoajan , vasta n.75 asteessa norm. pitäisi vasta liekin sammua ! !
Autoon asennettuna toimii, kuten ennenkin.omalla vesipumpulla lämmittää etanolilla n. 32c .teng.. siinä vaiheessa pitää taukoa. Auton käynnissä ollessa veden kierto suurempaa , jolloin toimii vielä 70 asteessa.
Jos irroitatte paloilmapuhaltimen siipipyörää, niin se tulee tehdä erittäin varoen; kaksi morantapaista puukkoa pitkittäin molemmille puolelle siipeä, ja sitten varovaista nitkuttelua niillä. Jos akseli ei lähde helpolla irti noin, niin sitten ehkä TODELLA varovainen napautus tuurnalla akselin päähän. Siis samalla kun pikkuvasaralla kiristetyt morapuukot ovat jo pitämässä siellä jännitystä yllä. Akselia Ei saa lyödä sisään ihan summittaisesti sillä sähkömoottorin akseli ei ole lukittu millään tavalla, sen ankkuri ja laakerit liikkuvat jos voimaa rupeaa käyttämään.
Ja laakereiden, käämitysten, liukupintojen ja laakereiden uudelleenpassaus on kamala homma (mistäköhän tiedän). Tuo pieni sähkömoottori on siis äärimmäisen tarkka siitä että se on keskitetty oikein suhteessa laakereihin ym.
Samoin jos olette asentamassa puhallinsiipeä takaisin paikalleen, niin silloin pitäisi olla moottorin akselin toinen pää jotain rautaa vasten kun siipipyörää naputellaan VAROVAISESTI takaisin paikalleen.
Tuon moottorin pystyy muuten kunnostamaan, siis jos käämitykset vaan ovat ehjät, ja liukupinnatkin ovat vielä sorvattavissa. Hiiliä nyt löytyy mistä vaan, ja ne voi tehdä sopiviksi viilaamalla.
Yleensä noista tuntuu hajoavan jomman kumman pään laakeri. Ne ovat samanlaiset, ulkohalkaisija 13mm, sisähalkaisija 4mm ja paksuus 5mm. Ostin omaani uudet sikakalliit (10e/kpl) Roihupellon Laakeri-centeristä. Varmaan noita laakereita löytyy jostain halvemmallakin, mutta nuo ostamani sietävät jopa 60000rpm. kun palopuhallin puhaltelee maksimissaan nopeudella 10000rpm.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98