Eber B4ws

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:Tässä yksi vähän riskipitoisen oloinen irrotustapa: https://www.youtube.com/watch?v=UK0a-7VK8eg kohdasta 2:20 alkaen.

Aika ronskit otteet videossa muutenkin.
En kyllä ymmärrä mitä keitetetyn teen kaato siipipyörälle autttoi tuossa operaatiossa, ehkä tuli asentajille mukava teen tuoksu? Tuo muovinen siipipyörä lähtee irti kangoittamalla kahdella ohuella meisselillä (tai millä vain ohuilla kappaleilla jotka sinne väliin sopivat) ja naputtelemalla tuurnalla samanaikaisesti (varovasti) akselin päähän.
Itse en kyllä millään jaksaisi alkaa retusoimaan jotain loppuunkulunutta minikokoista sähkömoottoria, olen vastaavia hommia joskus tehnyt, mutta ei kiitos enää. Eivät ne ikinä vastaa uusia millään tavalla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Eipä se taida ollakaan hehku rungossa, vaan bensaputkessa.kuten kuvassa JUS : lla .
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olisiko tuo riittävän oikeanlainen moottori tuohon Eberiin: https://www.ebay.de/itm/Buhler-Motor-8- ... Sw9L1ZsCKp
Tai tuolta myyjältä voisi ainakin kysellä oikeanlaista moottoria, sillä aika paljon noita Bûhlerin moottoreita hänellä tuntuu olevan myynnissä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Kyllä se nyt kääntyi uuden puhaltimen eduksi, kun tuosta siipipyörästäkin ihan 2 mm pala irtosi, voi vaikuttaa tasapainotukseen.Eikös se olekin hehkutulpan kierre siinä bensaputkessa ja ja bensa putki on tiivisteellä rungossa. Tuo keraamista ei voi pyörittää pois ennenkuin ottaa johdot pois pistokkeeesta.tai liekkivahti pois ensin. Sain kyllä moottorin irti ollessa prässäyksen lyötyä tiukemmalle ,muttei kestänyt kuin hetken ,kun asensin siipipyörän takaisin ja vähän oikaisin suoraan linjaan, kävi taas heilumaan. Niin ja se vika mikä aiheutti siipipyörän jumiutumisen ja vinkumisen johtui haperosta ilmanotto putkesta . Oli pari reikää mistä veti hiekan jyväsiä väliin. Putken pää kyllä oli etuhelman takana. Tällä hetkellä näyttäisi hinnat olevan 165-200-218€. Joissakin on erilainen puhaltimen siivikko,entä muuttuko pyörimis nopeus 8,4v ja käykö ohjainlaitteelle (oe 8,2v)....
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Puhallin on vaihdettu, mutta onko tälle mallille tyypillistä palotapahtuman pätkittäinen käynti. Eli käy vähän aikaan sammuu välillä ja uudestaan kohisee, puhallin ei välttämättä pysähdy. Muistaakseni on ennenkin käynyt , jotenkin pätkiittäin. Sisätilat on lämminneet ja teng 35astetta . Nyt vaan koe käytössä penkissä tuli tämä esille , miksei pala kokoajan , vasta n.75 asteessa norm. pitäisi vasta liekin sammua ! !
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja jus »

Oliko penkissä vesikierto järjestettynä ja veden lämpötila alle katkaisulämpötilan?
Jotenkin näin: https://www.youtube.com/watch?v=1d4kCII_GX4
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Kyllä oli.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Autoon asennettuna toimii, kuten ennenkin.omalla vesipumpulla lämmittää etanolilla n. 32c .teng.. siinä vaiheessa pitää taukoa. Auton käynnissä ollessa veden kierto suurempaa , jolloin toimii vielä 70 asteessa.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Tähän osioon voisi laittaa tähän tyyppiin liittyviä kysymyksiä ja vinkkejä !
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Eber B4ws

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos irroitatte paloilmapuhaltimen siipipyörää, niin se tulee tehdä erittäin varoen; kaksi morantapaista puukkoa pitkittäin molemmille puolelle siipeä, ja sitten varovaista nitkuttelua niillä. Jos akseli ei lähde helpolla irti noin, niin sitten ehkä TODELLA varovainen napautus tuurnalla akselin päähän. Siis samalla kun pikkuvasaralla kiristetyt morapuukot ovat jo pitämässä siellä jännitystä yllä. Akselia Ei saa lyödä sisään ihan summittaisesti sillä sähkömoottorin akseli ei ole lukittu millään tavalla, sen ankkuri ja laakerit liikkuvat jos voimaa rupeaa käyttämään.
Ja laakereiden, käämitysten, liukupintojen ja laakereiden uudelleenpassaus on kamala homma (mistäköhän tiedän). Tuo pieni sähkömoottori on siis äärimmäisen tarkka siitä että se on keskitetty oikein suhteessa laakereihin ym.
Samoin jos olette asentamassa puhallinsiipeä takaisin paikalleen, niin silloin pitäisi olla moottorin akselin toinen pää jotain rautaa vasten kun siipipyörää naputellaan VAROVAISESTI takaisin paikalleen.

Tuon moottorin pystyy muuten kunnostamaan, siis jos käämitykset vaan ovat ehjät, ja liukupinnatkin ovat vielä sorvattavissa. Hiiliä nyt löytyy mistä vaan, ja ne voi tehdä sopiviksi viilaamalla.
Yleensä noista tuntuu hajoavan jomman kumman pään laakeri. Ne ovat samanlaiset, ulkohalkaisija 13mm, sisähalkaisija 4mm ja paksuus 5mm. Ostin omaani uudet sikakalliit (10e/kpl) Roihupellon Laakeri-centeristä. Varmaan noita laakereita löytyy jostain halvemmallakin, mutta nuo ostamani sietävät jopa 60000rpm. kun palopuhallin puhaltelee maksimissaan nopeudella 10000rpm.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin