Täristää uusilla kesäkumeila
Täristää uusilla kesäkumeila
17" uusilla kesärenkailla täristää 100kmh jälkee ja yli 120kmh on tärinä jo todella kovaa, mutta tärinä lakkaa kaarteissa.
Ei täristänyt 16" talvirenkailla.
Plus joko kuvittelen tai johtuu jäykästä alustasta että välillä 40-50kmh vauhdissa auto kulkee kuin aallokossa
Mikähän mahtaa olla vikana?
Ei täristänyt 16" talvirenkailla.
Plus joko kuvittelen tai johtuu jäykästä alustasta että välillä 40-50kmh vauhdissa auto kulkee kuin aallokossa
Mikähän mahtaa olla vikana?
9-5 aero 2.3t -05
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
tasapainoitus oletettavasti viturallaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Takasin rengaspajalle
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Onks.nokialaiset?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
/\
||
Yhdet uudet N:n kesägummit on vaihdettu toisen merkkisiin n. 50 km ajon jälkeen. N:t eivät olleet pyöreät. Hyvää palvelua rengasliikkeeltä, kokeilivat ensin pelkät vanteet => täysin suorat.
Ja jälkikiristys on tehty ?
||
Yhdet uudet N:n kesägummit on vaihdettu toisen merkkisiin n. 50 km ajon jälkeen. N:t eivät olleet pyöreät. Hyvää palvelua rengasliikkeeltä, kokeilivat ensin pelkät vanteet => täysin suorat.
Ja jälkikiristys on tehty ?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Ostinpa uudet Nokian NRe -renkaat jokunen vuosi sitten ja niitä ei saatu toimimaan sitten millään. Ratti täristi ensin 60km/t nopeudella ja sitten taas nopeuksilla yli 90km/t. Vaihdoin kumit Continentaliin ja ajo muuttui tasaiseksi ja värinättömäksi. Mentiin suorastaan sukkasillaan. Nokialaiset meni takaisin tehtaalle tarkistettavaksi noin kahden kuukauden käytön jälkeen.
Kolmesta renkaasta löytyi valmistusvika. Sain 70% hyvityksen renkaiden hinnasta. Hauskinta koko hommassa oli että lähetettäessä renkaita tehtaalle kysyttiin "saako renkaita puhkoa tarkistuksen aikana?".
Kolmesta renkaasta löytyi valmistusvika. Sain 70% hyvityksen renkaiden hinnasta. Hauskinta koko hommassa oli että lähetettäessä renkaita tehtaalle kysyttiin "saako renkaita puhkoa tarkistuksen aikana?".
________________________________
900c 4d -89
9-3 4d 1.8t Vector Aut. -07
9000 cs 2.0t -97
900i kat 3d -90
900i 4d -88
900c 4d -89
9-3 4d 1.8t Vector Aut. -07
9000 cs 2.0t -97
900i kat 3d -90
900i 4d -88
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Nokialaisia en oo koskaan ostanu, mut kaks kieroa rengasta oon silti saanu. Eka oli Dunlop ja todella kiero, toinen Michelin ja se tärrästi vain pienes nopeushaarukas eikä käytännös häirinny. Molemmat kyl pomppi rengaskonees sen verran, et joko asentaja on ollu sokea tai sitä ei oo kiinnostanu lopputulos.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Kahdet renkaat on pitänyt (Saabiin) ostaa muuta kuin Nokialaista kun ei ole ollut kokoja, mutta nyt on jopa Viipassakin.
Mutta kysymyksen renkaisiin: onkohan ne valmistettu jossain teollisuusmahtimaassa Kiina, Vietnam, Intia tms?
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Jos laitoit itse alle:
- Puhdistithan navan ja vanteen vastinpinnat? Siihen väliin ei tarvii kummosta liparetta, niin varmasti vipattaa.
- Kiristit pultit tasaisesti oikeassa järjestyksessä sopivaan momenttiin (110 Nm)?
Jos laitatit liikkeessä:
- Löysää pyörän pultit ja vedä itse oikeassa järjestyksessä momenttiin.
- Vie takaisin ja katso vierestä, kun pyörät käyvät tasapainotuskoneessa. Seuraa, että rengas on pyöreä ja että painojen laiton jälkeen kone näyttää maks 5g heittoa, mieluummin 0g. Toki laitteen toleransseista johtuen ei sitä oikeasti koskaan ihan nollaan saa. Mutta ammattimies helposti huitaisee painon vanteeseen vähän sinnepäin sen sijaan, että edes yrittäisi tehdä hyvää.
- Liikkeen jälkeen taas kotona pultit löysälle ja uudestaan tasaisesti oikeaan momenttiin.
Itse en anna laittaa liikkeessä alle, jos vain pystyn välttämään. Näiden "ammattimiesten" jäljiltä pulttien kireydet ovat aivan mitä sattuu. Eräänkin kerran olen liikkeen jäljiltä kokeillut ja samassa pyörässä osa pulteista voi olla pierumomentissa ja osa pyörii melkein sormin irti.
Kerran, kun oli pakko antaa ison rengasliikkeen laittaa pyörät alle, kysyin että tarkistavatko he että pultit tulevat oikeaan momenttiin. Kaveri esitteli ensin pulttipyssyn ja sanoi sen olevan minimimomentilla 110 Nm ja että sen jälkeen tarkistavat momenttiavaimella oikean kireyden. En ruvennut siinä kiistelemään, mutta tarkistin kotona pultit ja aivan kuten arvelin, kireydet oli mitä sattuu.
Se pulttipyssyn "momentti" saattaa ensimmäisellä naksahduksella ollakin sen säädetyt 110 Nm, mutta jokaisella naksahduksella se hakkaa pultin vähän lisää kireämmälle. Mitä pidempään päristät sitä enemmän pierumomenttiin se pultti menee. Sen jälkeen on turha naksutella oikealla momenttiavaimella, koska pultit ovat jo liian kireällä.
Kokeilepa huvikses pyörittää pyörän pulttia paikalleen pelkällä hylsyllä ja jatkovarrella, ilman räikkää tai vääntiötä. Jos ei onnistu tai menee naheasti, pultti on ainakin kertaalleen vedetty pulttipyssyllä pierumomenttiin ja venynyt. Uusi pultti menee ihan sormivoimin.
Pahinta on kuitenkin se, jos saman pyörän pulteista osa on tiukalla ja osa löysällä. Mulla oli aikanaan Honda Accord (minulle ensimmäinen ja viimeinen nousevan auringon maissa tehty auto), johon rengasliike (tämäkin tunnettu, iso liike) laittoi uudet pyörät alle. Koeajolla tunsin heti, että ravistaa. Kahdesti kävin valittamassa. Asiallisesti kyllä tarkistelivat tasapainotukset ja vaihtelivat renkaiden paikkoja. Kotona sitten kokeilin ja pulttien kireydet oli mitä sattuu. Ei siinä mitään, mutta sen myötä japanialaisen ohkaset jarrulevyt meni kieroiksi ja siitä lähtien tasapainoisillakin pyörillä ravisti aina jarruttaessa.
Mitä tästä opimme?
1. Älä ikinä osta riisipussia autoksi. Sittemmin vaihdoin Hondan kolme vuotta vanhempaan ja yli satatuhatta enemmän ajetuun Mersuun - ja sain paremman.
2. Älä luota "ammattimieheen". Todelliset osaajat ovat katoava luonnonvara.
- Puhdistithan navan ja vanteen vastinpinnat? Siihen väliin ei tarvii kummosta liparetta, niin varmasti vipattaa.
- Kiristit pultit tasaisesti oikeassa järjestyksessä sopivaan momenttiin (110 Nm)?
Jos laitatit liikkeessä:
- Löysää pyörän pultit ja vedä itse oikeassa järjestyksessä momenttiin.
- Vie takaisin ja katso vierestä, kun pyörät käyvät tasapainotuskoneessa. Seuraa, että rengas on pyöreä ja että painojen laiton jälkeen kone näyttää maks 5g heittoa, mieluummin 0g. Toki laitteen toleransseista johtuen ei sitä oikeasti koskaan ihan nollaan saa. Mutta ammattimies helposti huitaisee painon vanteeseen vähän sinnepäin sen sijaan, että edes yrittäisi tehdä hyvää.
- Liikkeen jälkeen taas kotona pultit löysälle ja uudestaan tasaisesti oikeaan momenttiin.
Itse en anna laittaa liikkeessä alle, jos vain pystyn välttämään. Näiden "ammattimiesten" jäljiltä pulttien kireydet ovat aivan mitä sattuu. Eräänkin kerran olen liikkeen jäljiltä kokeillut ja samassa pyörässä osa pulteista voi olla pierumomentissa ja osa pyörii melkein sormin irti.
Kerran, kun oli pakko antaa ison rengasliikkeen laittaa pyörät alle, kysyin että tarkistavatko he että pultit tulevat oikeaan momenttiin. Kaveri esitteli ensin pulttipyssyn ja sanoi sen olevan minimimomentilla 110 Nm ja että sen jälkeen tarkistavat momenttiavaimella oikean kireyden. En ruvennut siinä kiistelemään, mutta tarkistin kotona pultit ja aivan kuten arvelin, kireydet oli mitä sattuu.
Se pulttipyssyn "momentti" saattaa ensimmäisellä naksahduksella ollakin sen säädetyt 110 Nm, mutta jokaisella naksahduksella se hakkaa pultin vähän lisää kireämmälle. Mitä pidempään päristät sitä enemmän pierumomenttiin se pultti menee. Sen jälkeen on turha naksutella oikealla momenttiavaimella, koska pultit ovat jo liian kireällä.
Kokeilepa huvikses pyörittää pyörän pulttia paikalleen pelkällä hylsyllä ja jatkovarrella, ilman räikkää tai vääntiötä. Jos ei onnistu tai menee naheasti, pultti on ainakin kertaalleen vedetty pulttipyssyllä pierumomenttiin ja venynyt. Uusi pultti menee ihan sormivoimin.
Pahinta on kuitenkin se, jos saman pyörän pulteista osa on tiukalla ja osa löysällä. Mulla oli aikanaan Honda Accord (minulle ensimmäinen ja viimeinen nousevan auringon maissa tehty auto), johon rengasliike (tämäkin tunnettu, iso liike) laittoi uudet pyörät alle. Koeajolla tunsin heti, että ravistaa. Kahdesti kävin valittamassa. Asiallisesti kyllä tarkistelivat tasapainotukset ja vaihtelivat renkaiden paikkoja. Kotona sitten kokeilin ja pulttien kireydet oli mitä sattuu. Ei siinä mitään, mutta sen myötä japanialaisen ohkaset jarrulevyt meni kieroiksi ja siitä lähtien tasapainoisillakin pyörillä ravisti aina jarruttaessa.
Mitä tästä opimme?
1. Älä ikinä osta riisipussia autoksi. Sittemmin vaihdoin Hondan kolme vuotta vanhempaan ja yli satatuhatta enemmän ajetuun Mersuun - ja sain paremman.
2. Älä luota "ammattimieheen". Todelliset osaajat ovat katoava luonnonvara.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Joo riisipussia ei kannattane ostaa, jos aikoo ajamisesta nauttia.
Pyöränpultin kiinnitysmomentilla tosin ei pitäisi olla mitään vaikutusta siihen täristääkö renkaat vai ei. Momentin tarkoitus on nimenomaan suojata pultteja, vannetta ja varmistaa, että pultit pysyy kiinni.
Itse olen aina heittänyt perstuntumalla n. 100nm momenttiin pyörät kaikissa autoissa ja ongelmia ei ole ollut. Pyssylläkin niitä on välillä korjaamolla laiteltu, ei ongelmia sen suhteen että täristäisi. Pyssyn momentin ansiosta kuitenkin pyörät on aivan saakelin tiukalla eikä meinaa käsin aueta ja toisekseen pyssyllä saa kätevästi navan pinnapulttien kierteet paskaksi kun huiskii muttereita paikalleen pyssyn avulla.
Mutta ap:lle, heivaa pyörät takaisin liikkeeseen ja vaadi korjaamaan ongelma, jos tärinä tuli vasta uusilla pyörillä.
Pyöränpultin kiinnitysmomentilla tosin ei pitäisi olla mitään vaikutusta siihen täristääkö renkaat vai ei. Momentin tarkoitus on nimenomaan suojata pultteja, vannetta ja varmistaa, että pultit pysyy kiinni.
Itse olen aina heittänyt perstuntumalla n. 100nm momenttiin pyörät kaikissa autoissa ja ongelmia ei ole ollut. Pyssylläkin niitä on välillä korjaamolla laiteltu, ei ongelmia sen suhteen että täristäisi. Pyssyn momentin ansiosta kuitenkin pyörät on aivan saakelin tiukalla eikä meinaa käsin aueta ja toisekseen pyssyllä saa kätevästi navan pinnapulttien kierteet paskaksi kun huiskii muttereita paikalleen pyssyn avulla.
Mutta ap:lle, heivaa pyörät takaisin liikkeeseen ja vaadi korjaamaan ongelma, jos tärinä tuli vasta uusilla pyörillä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Olet oikeassa, "sinnepäin momentti" toimii käytännössä. Ihminen, joka ymmärtää miten momenttiavain toimii ja mitä sillä on tarkoitus tehdä, osaa vetää pultit sopivaan kireyteen käsituntumallakin. Pulttipyssystä taas ei pidä luulla samaa, vaikka siinä olisi "momenttisäätö".
Tarkoitukseni oli havahduttaa terveeseen epäluuloon siitä, että rengasliikkeestä aikuisten oikeasti saisi sitä mitä pitäisi.
Tuon kysyjän kertoman ajokäyttäytymisen perusteella melkein veikkaisin, että ainakin yhdessä renkaassa on oikeasti vikaa. Tuo 40 - 50 km/h nopeudessa vemputtaminen sopisi kokeman mukaan vialliseen vyöhön renkaassa. On tullut vastaan tapaus, jossa lopuillaan olevassa renkaassa oli pullistuma ja ajokäytös oli kuvatunlainen.
Tarkoitukseni oli havahduttaa terveeseen epäluuloon siitä, että rengasliikkeestä aikuisten oikeasti saisi sitä mitä pitäisi.
Tuon kysyjän kertoman ajokäyttäytymisen perusteella melkein veikkaisin, että ainakin yhdessä renkaassa on oikeasti vikaa. Tuo 40 - 50 km/h nopeudessa vemputtaminen sopisi kokeman mukaan vialliseen vyöhön renkaassa. On tullut vastaan tapaus, jossa lopuillaan olevassa renkaassa oli pullistuma ja ajokäytös oli kuvatunlainen.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Miten kävi? Saabclubi(n foorumi) haluaa tietää
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Juuh, vanteen keskireikä about millin liian iso
Jännä sinänsä vanteet ollu opelissa, jossa saman kokoinen keskireikä. Jännä kyllä en edes löydä kyseisiä vanteita netistä 5x110 jaolla
Jännä sinänsä vanteet ollu opelissa, jossa saman kokoinen keskireikä. Jännä kyllä en edes löydä kyseisiä vanteita netistä 5x110 jaolla
9-5 aero 2.3t -05
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Tuskin vika siin jos pultit kartiot jaoikein kiristetty... ooppelin vanteil ajeltu täs 4v jo
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Täristää uusilla kesäkumeila
Kesägummeista en tiedä,mutta pari vuotta sitten ostin matkamökkiin uudet Nokian nastarenkaat,niin ne oli Made in Russia. Ei ongelmia.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333