Öljypumppu
Öljypumppu
Minkälainen homma on vaihtaa öljypumpun rattaat 9-5 vm-99 2,3
Re: Öljypumppu
Ei paha homma. Oikea etupyörä ja muovihärpäkkeet pois jolloin näkyy dampperi.
löysää hihnan kiristäjä ja ota hihna pois pyörältä.
Isokantainen keskipultti pois ja dampperi pois.
Iso seger rengas pois niin sen alta löytyy pumppu osineen.
Uudet tai vaihto osat paikalleen mielellään vaseliinin kanssa niin pumppu rupeaa helpommin imemään öljyä öljypohjasta.
Huomioit että se segerillä lukittava kansi pitää asentaa niin että merkit ovat vastakkain.
Seger myös asennetaan niin että kartiompi reuna tulee ulos päin jolloin kansi kiristyy tai kiilaantuu paikalleen.
Muistihan laittaa uuden o-renkaan kanteen. Uusi stefa myös kanteen voi asentaa jo pöydällä valmiiksi ja se täytyy olla suorassa jotta on tiivis eikä vuoda.
Pultilla oli aika iso momentti (muistaakseni 185nm) varmista netistä.
Jos kyseessä automaatti niin motin pyörimisen joutuu lukitsemaan vauhtipyörältä tekemällä raudan jolla pyörä lukitaan kytkin koteloon.
Loput vermeet paikalleen ja varmista kun kone käy että stefa ei vuoda silmä määräisesti..
Dampperin sisäpuolella on pienillä ruuveilla taipumus hiljolleen aueta jos ei ole lukittu lukitusnesteellä. Kannattaa varmistaa kun dampperi on pöydällä.
-Arska-
löysää hihnan kiristäjä ja ota hihna pois pyörältä.
Isokantainen keskipultti pois ja dampperi pois.
Iso seger rengas pois niin sen alta löytyy pumppu osineen.
Uudet tai vaihto osat paikalleen mielellään vaseliinin kanssa niin pumppu rupeaa helpommin imemään öljyä öljypohjasta.
Huomioit että se segerillä lukittava kansi pitää asentaa niin että merkit ovat vastakkain.
Seger myös asennetaan niin että kartiompi reuna tulee ulos päin jolloin kansi kiristyy tai kiilaantuu paikalleen.
Muistihan laittaa uuden o-renkaan kanteen. Uusi stefa myös kanteen voi asentaa jo pöydällä valmiiksi ja se täytyy olla suorassa jotta on tiivis eikä vuoda.
Pultilla oli aika iso momentti (muistaakseni 185nm) varmista netistä.
Jos kyseessä automaatti niin motin pyörimisen joutuu lukitsemaan vauhtipyörältä tekemällä raudan jolla pyörä lukitaan kytkin koteloon.
Loput vermeet paikalleen ja varmista kun kone käy että stefa ei vuoda silmä määräisesti..
Dampperin sisäpuolella on pienillä ruuveilla taipumus hiljolleen aueta jos ei ole lukittu lukitusnesteellä. Kannattaa varmistaa kun dampperi on pöydällä.
-Arska-
Re: Öljypumppu
Lainataan vanhaa ketjua, kun tuli mahdollisesti öljypumppu ongelmaa pojan autossa. Kyseessä on siis reilut 300K ajettu 2003 Aero. Eilen normaali ajossa n. 60km/h vauhdissa alkoi kuulumaan jonkinlaista hankaavaa/ rahisevaa ääntä oikealta puolelta moottoria. Poika ajoi vielä puolisen kilometriä, jotta sai auton turvalliseen paikkaan parkkiin. Auto sammui eikä käynnistynyt enää kunnolla ja parkissa ollessa öljynpaine valo ei sammunutkaan enää. Tänään auto saatiin halliin ja nosturille, niin huomattiin konehuoneen puolella metalli hilettä. Irrotettiin ensiksi dampperi ja huomattiin syy metalli hileisiin. Hihnapyörässä olevat kiinnitysruuvit oli näköjään hangannut lohkoon, niin että osa kiinnitys ruuveista, lukkorengas+muut hilppeet olivat irronneet. . Kaikki ruuvit olivat vääntyneet päistään. Ei ole varmuutta missä välissä ne on löystyneet/irronneet. Laitettiin auto käyntiin hetkeksi ilman apulaitehihnaa ja moottorin ääni olikin suht normaali. Laskettiin öljyt pois eikä mitään hälyttävää näkynyt. Aivan pientä mujua oli havaittavissa valkoisella paperilla. Ollaankohan selvitty säikähdyksellä ja selviääkö tästä öljypumpun vaihdolla? Siihen koteloon tuli kyllä aikamoiset urat, mutta ylimääräisiä vuotoja ei näkynyt missään.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Öljypumppu
Vuotaako se jakopään koppa kun kone kävi? Itse avaisin myös öljypohjan ja vilkaisisin mitä siltä suunnalta löytyy.Jonestone kirjoitti: ↑Ma Maalis 04, 2024 18:50Lainataan vanhaa ketjua, kun tuli mahdollisesti öljypumppu ongelmaa pojan autossa. Kyseessä on siis reilut 300K ajettu 2003 Aero. Eilen normaali ajossa n. 60km/h vauhdissa alkoi kuulumaan jonkinlaista hankaavaa/ rahisevaa ääntä oikealta puolelta moottoria. Poika ajoi vielä puolisen kilometriä, jotta sai auton turvalliseen paikkaan parkkiin. Auto sammui eikä käynnistynyt enää kunnolla ja parkissa ollessa öljynpaine valo ei sammunutkaan enää. Tänään auto saatiin halliin ja nosturille, niin huomattiin konehuoneen puolella metalli hilettä. Irrotettiin ensiksi dampperi ja huomattiin syy metalli hileisiin. Hihnapyörässä olevat kiinnitysruuvit oli näköjään hangannut lohkoon, niin että osa kiinnitys ruuveista, lukkorengas+muut hilppeet olivat irronneet. . Kaikki ruuvit olivat vääntyneet päistään. Ei ole varmuutta missä välissä ne on löystyneet/irronneet. Laitettiin auto käyntiin hetkeksi ilman apulaitehihnaa ja moottorin ääni olikin suht normaali. Laskettiin öljyt pois eikä mitään hälyttävää näkynyt. Aivan pientä mujua oli havaittavissa valkoisella paperilla. Ollaankohan selvitty säikähdyksellä ja selviääkö tästä öljypumpun vaihdolla? Siihen koteloon tuli kyllä aikamoiset urat, mutta ylimääräisiä vuotoja ei näkynyt missään.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Öljypumppu
Siis se koppa johon hihnapyörä hankasi? Mielestäni öljyä ei ole vuotanut mistään. Joo ja oli tarkoituskin avata öljypohja, mutta tänään ei ehtinyt. Asentaja oli sitä mieltä, että se koppa, jonka takana öljypumppu on pitää uusia. Hitto kun ei tiedä näiden oikeita nimiä.
Kyse kuitenkin tämännäköisestä osasta.. https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... mp-9542622
Kyse kuitenkin tämännäköisestä osasta.. https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... mp-9542622
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Öljypumppu
Hihnapyörän löystynyt ruuvi osuu jakopään koppaan, josta jo linkki olikin. Sen vaihtoon ei tilaa ole hirveästi kone paikoillaan, ja riski kannentiivisteen päädyn rikkoutumiseen on, jos sen tekee sylinterikantta irrottamatta.
Re: Öljypumppu
Joo.. ihmetyttää miten kaikki ruuvit olivat löystyneet/ vääntyneet. Vain kaksi oli pysynyt kierteissä. Nyt on käytetty jakopään koppa ja öljypumppu hankittu asennusta varten.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Öljypumppu
Kiitos linkistä! Eipä ole sattunut tuo silmään aiemmin.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid