OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Mitäs arvon viisaammat veikkaatte, pääsisikö näillä seteillä 04 Aero lähemmäs 300hp lukemiin? Vaatiiko vielä jotain muuta? Mitä muuta KANNATTAA tehdä, vaikka ei suoraan tehoon olisikaan vaikutusta? Eli haussa sellainen 295-305hp eikä mitään aikomustakaan tulevaisuudessa ottaa enempää tehoa/vääntöä ulos, tuo riittää mulle tähän kyseiseen autoon. Autolla rullattu 200tkm.
- 570cc EV14 suuttimet
- Etanolimuunnos
- Softaus
- 3" dp
- 3" catback
Saa esittää myös omaa (mieluiten kokemusperäistä) näkemystä mihin lukemiin pelkästään näillä päästäisiin, jos ei 295-305hp.
Vaatiiko muka vielä välijäähyä, ilmanoton päivitystä, polttoainepumppua, isompaa turboa jne? Jotkut väittää että pitäisi koko kone rempata ja vaihtaa männät yms. Kuulostaa liioittelulta kun kyseessä kuitenkin "vain" 250hp --> ~300hp muunnos. Asiasta ollut aikaisemminkin aloitus, mutta tämä on tarkempi ja uudet mielipiteet ja tietämykset tervetulleita!
Ps: Minulle saa kaupitella noita mainittuja osia, varsinkin jos löytyy Mossemiehen 3" downpipe
- 570cc EV14 suuttimet
- Etanolimuunnos
- Softaus
- 3" dp
- 3" catback
Saa esittää myös omaa (mieluiten kokemusperäistä) näkemystä mihin lukemiin pelkästään näillä päästäisiin, jos ei 295-305hp.
Vaatiiko muka vielä välijäähyä, ilmanoton päivitystä, polttoainepumppua, isompaa turboa jne? Jotkut väittää että pitäisi koko kone rempata ja vaihtaa männät yms. Kuulostaa liioittelulta kun kyseessä kuitenkin "vain" 250hp --> ~300hp muunnos. Asiasta ollut aikaisemminkin aloitus, mutta tämä on tarkempi ja uudet mielipiteet ja tietämykset tervetulleita!
Ps: Minulle saa kaupitella noita mainittuja osia, varsinkin jos löytyy Mossemiehen 3" downpipe
Viimeksi muokannut TurboSaab98, Pe Helmi 26, 2021 23:21. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Re: OG 9-5 Aero Viritys 295-305hp lukemiin!
Vaatii parempaa välijäähyä sekä kannattaa muutenkin vaihtaa niin ne männät pysyy teoriassa hiukan viileempänä. Bensapumppu pitää myös vaihtaa tehokkaampaan.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... #p1263378
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... #p1263378
9-3 aero sedan man -05
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: OG 9-5 Aero Viritys 295-305hp lukemiin!
Joo tuo olikin se aikaisempi aloitus. Sieltä tuli paikoitellen aika epäselviä ja vaihtelevia vastauksia, toki hyvääkin tietoa. Tässä on nyt vähän kriteereitä ja aikomuksia päivitettynä. Jos vaikka saataisiin tästä sellainen pysyvä aloitus aikaiseksi, josta kaikki muutkin samaa pohtivat saisivat kätevästi ajantasalla olevat tiedot aiheeseen liittyen. Kiitos palautteesta. Osaatko tarkemmin sanoa mihin tehoihin saakka vakio bensapumppu/jäähy kestää?Lupe-81 kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 18:37Vaatii parempaa välijäähyä sekä kannattaa muutenkin vaihtaa niin ne männät pysyy teoriassa hiukan viileempänä. Bensapumppu pitää myös vaihtaa tehokkaampaan.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... #p1263378
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Mulla oli Vaasan dynolla renkailta 288 (olisko ollut 306 laskennallinen moottoriteho) vakio intercoolerilla ja 255 Walbrolla. Ymmärtääkseni vakiopumppu ei riitä 300 etanolilla.
Re: OG 9-5 Aero Viritys 295-305hp lukemiin!
No mitäs epäselviä vastauksia sieltä tuli Sulla on nyt selkeä osalista mitä tarvit tuohon teholukemaan 295-305hv. Voi se sillä vakiocoolerillakin tulla tuohon väliin mutta itse vaihtaisin kyllä jos meinaa enemmän kuin yhden nopean kolmosvaihteen vedon vetää kesällä putkeen. Ja niin kuin sanottu myös, vakio bensapumppu työntelee viimeisiään noilla tehoilla etanolilla, sanomattakin selvää että siinä kohtaa ei kannata säästää.TurboSaab98 kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 19:22Joo tuo olikin se aikaisempi aloitus. Sieltä tuli paikoitellen aika epäselviä ja vaihtelevia vastauksia, toki hyvääkin tietoa. Tässä on nyt vähän kriteereitä ja aikomuksia päivitettynä. Jos vaikka saataisiin tästä sellainen pysyvä aloitus aikaiseksi, josta kaikki muutkin samaa pohtivat saisivat kätevästi ajantasalla olevat tiedot aiheeseen liittyen. Kiitos palautteesta. Osaatko tarkemmin sanoa mihin tehoihin saakka vakio bensapumppu/jäähy kestää?Lupe-81 kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 18:37Vaatii parempaa välijäähyä sekä kannattaa muutenkin vaihtaa niin ne männät pysyy teoriassa hiukan viileempänä. Bensapumppu pitää myös vaihtaa tehokkaampaan.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... #p1263378
9-3 aero sedan man -05
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Ei todellakaan vaadi. Kaikki muu on huuhaata. Tämä todistettu kymmenillä ja taas kymmenillä t7 2.3 saabeilla. Vakio pa-pumppu riittää yli 340hv etanolilla. Välijäähy toimii vakiona hienosti, ei repeile tms. noilla ahdoilla.TurboSaab98 kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 18:17
Vaatiiko muka vielä välijäähyä, ilmanoton päivitystä, polttoainepumppua, isompaa turboa jne? Jotkut väittää että pitäisi koko kone rempata ja vaihtaa männät yms. Kuulostaa liioittelulta kun kyseessä kuitenkin "vain" 250hp --> ~300hp muunnos. Asiasta ollut aikaisemminkin aloitus, mutta tämä on tarkempi ja uudet mielipiteet ja tietämykset tervetulleita!
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: OG 9-5 Aero Viritys 295-305hp lukemiin!
Hyvin ristiriitaista inffoa. Niinkuin näköjään tässäkin keskustelussa on jo. Toinen sanoo toista kun taas toinen toista. Ihan hyvä vaan. Saadaan keskustelua aikaan!Lupe-81 kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 21:06No mitäs epäselviä vastauksia sieltä tuli Sulla on nyt selkeä osalista mitä tarvit tuohon teholukemaan 295-305hv. Voi se sillä vakiocoolerillakin tulla tuohon väliin mutta itse vaihtaisin kyllä jos meinaa enemmän kuin yhden nopean kolmosvaihteen vedon vetää kesällä putkeen. Ja niin kuin sanottu myös, vakio bensapumppu työntelee viimeisiään noilla tehoilla etanolilla, sanomattakin selvää että siinä kohtaa ei kannata säästää.TurboSaab98 kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 19:22Joo tuo olikin se aikaisempi aloitus. Sieltä tuli paikoitellen aika epäselviä ja vaihtelevia vastauksia, toki hyvääkin tietoa. Tässä on nyt vähän kriteereitä ja aikomuksia päivitettynä. Jos vaikka saataisiin tästä sellainen pysyvä aloitus aikaiseksi, josta kaikki muutkin samaa pohtivat saisivat kätevästi ajantasalla olevat tiedot aiheeseen liittyen. Kiitos palautteesta. Osaatko tarkemmin sanoa mihin tehoihin saakka vakio bensapumppu/jäähy kestää?Lupe-81 kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 18:37Vaatii parempaa välijäähyä sekä kannattaa muutenkin vaihtaa niin ne männät pysyy teoriassa hiukan viileempänä. Bensapumppu pitää myös vaihtaa tehokkaampaan.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... #p1263378
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: To Maalis 19, 2020 20:22
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Eli sun kokemuksen mukaan pelkkä aloituksessa mainittu osalista voisi yltää tuonne? Ja että kestää hyvin ilman suurempia toimenpiteitä? Mielenkiintoista. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen, joka näin on sanonut. Itsekkin uskoisin näin, mutta eriävät mielipiteet on vain hyväksi. Aina voi oppiatonnaritomppa kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 22:27Ei todellakaan vaadi. Kaikki muu on huuhaata. Tämä todistettu kymmenillä ja taas kymmenillä t7 2.3 saabeilla. Vakio pa-pumppu riittää yli 340hv etanolilla. Välijäähy toimii vakiona hienosti, ei repeile tms. noilla ahdoilla.TurboSaab98 kirjoitti: ↑Pe Helmi 26, 2021 18:17
Vaatiiko muka vielä välijäähyä, ilmanoton päivitystä, polttoainepumppua, isompaa turboa jne? Jotkut väittää että pitäisi koko kone rempata ja vaihtaa männät yms. Kuulostaa liioittelulta kun kyseessä kuitenkin "vain" 250hp --> ~300hp muunnos. Asiasta ollut aikaisemminkin aloitus, mutta tämä on tarkempi ja uudet mielipiteet ja tietämykset tervetulleita!
2001 Saab 9-3 B235 E85 Biopower - Stage 3
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
1990 Saab 900S B202L
2004 Saab 9-5 B235R Aero Wagon
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Kyllä. Hamaan tappiin asti, kuhan kone ja imm muuten kunnossa. Tehtaltaakin lähteny 300hp (Hirsch).
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Ainakin kaverin 300hv femmassa oli vakio bensapumppu ja välijäähy. Välijäähyn riittämättömyys perusvirittelyissä on enempi 9-3 juttuja ilmeisesti.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Miusta tuohon yx pyörä etuvetoon riittää vakiotehotkin yllinkyllin..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Koneen kestävyys ja välijäähyn riittävyys riippuu aika paljon siitä miten niitä 300 hevosta käyttää. On eri asia vetäistä viileällä kelillä kertaalleen motarille kiihdytyksestä nauttien kuin painaa lappu lattiassa koko kesäisen hellepäivän.
Sama koskee sitä yleistä kestävyyytä vakiomännillä tai remppaamattomalla 200 tkm ajetulla koneella. Ei se kone ekaan käynnistykseen eikä yhteen dynovetoon tai motarikiihdytykseen välttämättä hajoa, mutta ei se tarkoita ettäkö se kestää jatkuvaa 300 hv ulosottoa kovin pitkään.
Tämä vain taustana tähän "ristiriitaiseen tietoon" että onko se kone pakko rempata ennen viritystä vaiko eikö.
Sama koskee sitä yleistä kestävyyytä vakiomännillä tai remppaamattomalla 200 tkm ajetulla koneella. Ei se kone ekaan käynnistykseen eikä yhteen dynovetoon tai motarikiihdytykseen välttämättä hajoa, mutta ei se tarkoita ettäkö se kestää jatkuvaa 300 hv ulosottoa kovin pitkään.
Tämä vain taustana tähän "ristiriitaiseen tietoon" että onko se kone pakko rempata ennen viritystä vaiko eikö.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Mikä siinä remppaamattomassa 200 tkm ajetussa moottorissa hajoaa 300 hv tehoilla verrattuna rempattuun moottoriin? Mulla 220 tkm ajettuun Aeroon vaihdettiin laakerit ja männän renkaat. Laakereissa ei ollut mitään jälkeä kulumisesta, mutta kun paikat oli auki, niin uudet meni sisään.
Aloittajan spekseillä on mielestäni tavoitteena olevat tehot saavutettavissa ja kun mitä ilmeisimmin on tarkoitus ajaa etanolilla, niin en olisi huolissani lämmöistä kunhan softa, ilmamassamittari, polttoainepumppu jne on kunnossa. Joten osat Saabiin kiinni ja sitten vaan rullille. Muista kertoa sitten täällä paljonko voimaa tuli.
Aloittajan spekseillä on mielestäni tavoitteena olevat tehot saavutettavissa ja kun mitä ilmeisimmin on tarkoitus ajaa etanolilla, niin en olisi huolissani lämmöistä kunhan softa, ilmamassamittari, polttoainepumppu jne on kunnossa. Joten osat Saabiin kiinni ja sitten vaan rullille. Muista kertoa sitten täällä paljonko voimaa tuli.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Pitkälti samojen osien sieltä voi odottaa hajoavan kuim T7-koneista noilla kilsoilla yleensäkin. Mm. jakopää ja laakerointi on tunnetusti koneen heikkoja kohtia, eikä ne viritettynä talla pohjassa rallatessa ainakaan pidempään kestä kuin ilman viriä.
Paljon on tietenkin kiinni myös siitä miten konetta on pidetty ja minkälaista ajoa on takana se 200 tkm. Noita on ihan hyväkuntoisia koneita ja osa on porsinut tuohon mennessä jo. Siksi on ihan mahdoton antaa yleispätevää ohjetta, ja neuvot tuntuu siksi ristiriitaisilta.
Paljon on tietenkin kiinni myös siitä miten konetta on pidetty ja minkälaista ajoa on takana se 200 tkm. Noita on ihan hyväkuntoisia koneita ja osa on porsinut tuohon mennessä jo. Siksi on ihan mahdoton antaa yleispätevää ohjetta, ja neuvot tuntuu siksi ristiriitaisilta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: OG 9-5 Aero Viritys MAX. 295-305hp lukemiin!
Jep, jakopää ainakin kannattaa tarkistaa erityisesti huohotinvaivaisesta T7-koneesta vaikkei sitä virittäisikään. Yleensä tilanteen vakavuuden kuulee jo käyntiäänestä tuollaisesta 200K ajetusta koneesta. Itselläni oli aikanaan M2000 9-5 Aero, johon oli tehty jakopääremppa ekan kerran noin 100K ajettuna ja jakoketjun kiristin oli taas tapissa jo alle 200K ajettuna... Jos huohotinvaiva on aiheuttanut koneeseen tyypillistä mönjäytymistä on jakopää täynnä sellaista hiekantapaista jauhoa, joka varmasti tekee gutaa laakereille yms. Sitäkin tuossa omassa Aerossa oli ihan omiksi tarpeiksi...
M2004 ei ole huohotinvaivainen, mutta eipä niidenkään jakopää ikuinen ole ja auton huoltohistorialla on oma vaikutuksensa. Jos on surutta vedetty 20K öljynvaihtovälillä, niin aika kuivana on kone usein pyörinyt ja yläkertahan se siitä ekana kärsii...
300hv teho on käytännössä T7-koneen rautapuolen maksimi. Jos tehoa haluaa käyttää myös kesällä, niin kuuleri ainakin kannattaa vaihtaa
Eski
M2004 ei ole huohotinvaivainen, mutta eipä niidenkään jakopää ikuinen ole ja auton huoltohistorialla on oma vaikutuksensa. Jos on surutta vedetty 20K öljynvaihtovälillä, niin aika kuivana on kone usein pyörinyt ja yläkertahan se siitä ekana kärsii...
300hv teho on käytännössä T7-koneen rautapuolen maksimi. Jos tehoa haluaa käyttää myös kesällä, niin kuuleri ainakin kannattaa vaihtaa
Eski