Koiranluun vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Olis tuollainen kysymys vaihdoin tänään kuskin puoleisen koiranluun pois lähti suht hyvin kun olin jo aiemmin ruiskuttanut ruosteen irroitinta
uuden asentaminen oli hankalempaa laitoin alapään paikalle muutama kierros mutteria kiinni mutta yläpään kanssa oli pientä painimista
mittasin vanhan kanssa että onko uusi pidempi ei ollut kun yläpää oli 5 cm ylempänä kun tuo reikä mihin se kiinnitetään rautakangella
apuri painoi vakaajaa alaspäin jo mäni reikään teinkö väärin kun nostin auton omalla tunkilla sivusta ja rupesin vaihtamaan "luuta" jos parempi neuvo
ettei tartte painii samalla tavalla toisenkin kanssa vaihdan huomenna toisen auto on Saab 9-5 -06 farkku
Jartsi
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Nostaa koko keulan edestä niin ei jää toinen puoli vääntämään vakaajaa. Auton omalla tunkilla en ite nostais muutoin kuin tien poskessa, kai on ainakin pukit turvana :)
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Tuo tuli jossaan vaihessa mieleen mutta piti saada varmistus.
Entä jos vakaajaan vihtaa ne olkoon nyt vaikka nimeltään kumiholkit onko hyvä jos
ajaa etupään pukeille että pääsee alle vaihtaa vai onko hyvä saada koko auto
ylös vaakatasoon
Jartsi
karihai
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Parempi olis saada auto nosturille. Se vakaajan kumipuslien vaihto on usein sen verran veemäinen homma etten minä ainakaan alkaisi sitä pukkien kanssa tekemään. Ahdasta on, tilaa työkalujen käyttöön on niukasti ja on myös hyvät mahdollisuudet saada katkottua ruosteiset pultit.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja vjo »

Kyllä sillä omalla tunkillakin pärjää koiranluun vaihdossa.
Tunkilla pyörä ilmaan, jokin pukki alle, pyörä pois, samalla tunkilla sitten säätelee tukivarresta jousta kasaan/löysälle että saa vanhan pois ja uuden tilalle.
Saab 9-5 2004 Aero
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oiva tilaisuus kysyä miten ne irtoaa helposti. 2x vaihtanu ja aina tarvinnu rälläkkää joka on liian iso sinne väliin. eli se ylä mutteri ei aukea normaalein konstein...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja mikan »

nalleolut kirjoitti:
Ke Heinä 06, 2022 13:54
oiva tilaisuus kysyä miten ne irtoaa helposti. 2x vaihtanu ja aina tarvinnu rälläkkää joka on liian iso sinne väliin. eli se ylä mutteri ei aukea normaalein konstein...
Jos en väärin muista, niin sinne suojakumin alle kiintoavain ja sitten mutteri auki pulttipyssyllä.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuten kirjoitin normaalein konstein ei ole auennu... ehkä ollu huonoa tuuria tai osaamattomuutta... :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Niitä koiranluita on minusta kahta mallia. Sitä mikä ei ilman väkivaltaa aukea ja se, mikä aukeaa. Ensimmäisessä on päässä kuusiokolo, jolla estetään pultin läpipyöriminen. Sen kanssa voi melkein toivonsa heittää. Tarvitsee rällääkkää tai mutterinhalkaisijaa. Jälkimmäinen on tietysti aika paljon turvallisempi vaihtoehto. Toisessa versiossa on kumin takana paikka kiintoavaimelle. Sen saa auki vaikka olisi "rapsakamminkin" korroosiota. Sillä ehdolla tietysti, ettei käytä jakoavainta.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
ranettaja
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Pe Helmi 14, 2020 20:00

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja ranettaja »

Sen vähän perusteella mitä näitä on työkseen tehnyt, niin sanoisin irrotuksessa rälläkän (vingun koska rälläkkä ei kuitenkaan mahdu) olevan normaali konsti. Kotioloissa voi yrittää liottaa ruosteenirroittajalla pari päivää, harjata kierteen paljaan osan tarkasti, naputella mutteria vasaralla toinen vasara vastineena vastakkaisella kantilla, lämmittää kuumaksi ja koettaa käsityökalujen sijaan käyttää iskevää pyssyä. Mutta voi olla että siltikin tarvitsee rälläkän (vingun).
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos koiranluuta on joka tapauksessa vaihtamassa (eikä vaan irrottamassa jonkun muun homnman tieltä), niin aika turhan tuntuista mielestäni tuhlata aikaa vuorokausia tai edes tunteja. Jos on hyvä, iskevä pyssy joka sopii paikoilleen niin sillä voi kokeilla, mutta kovin kauaa on aika turha temuta sillä ajatuksella, että saisi roskiin menevän osan "ehjänä" irti.

Eli jos ei helpolla lähde, niin suosilla vinku/rälläkkä kouraan ja sopivasti väkivaltaa viitoittamaan loppuunkuluneen osan tietä roskikseen.

Jos on ottamassa ehjää luuta irti päästäkseen tekemään jotain muuta, niin siinä voi temuta hetken pidempään, mutta ne on yleensä niin halpoja palasia että itse tuskin kovin kauaa jaksaisin siinäkään kohtaa taistella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
karihai
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Ei tuo koiranluiden vaihto minullekaan ole koskaan tuottanut suurempaa tuskaa, mutta niiden vakaajatangon kumisten runkopuslien vaihto on ollut paljon työläämpää. Vaatii kärsivällisyyttä ja runsaat määrät irrotusöljyä ja mielellään jotain kuumennusvälinettä, jotta saa ne kiinnityspultit ehjänä irti niin ettei ne katkea eikä mene kulmat pyöreäksi.
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Vaihdoin omani ylimmäinen mutteri akkukoneella niin kauan kun alkoi pultti pyöriä
sitten kapeilla lukkotongeilla kumipaljesta läpi pulttiin kiinni akkukoneella mutteri pois easy :)
toinen oli pas..mpi :x lenkillä niin kauan kun alkoi pyöriä ja taas lukkotongit apuun toimii vaikka ahdasta.
Jartsi
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja vjo »

Siellä kumin alla piilossa on yleensä kapea kanta kiintoavaimelle, jotain 14 mm.

Joissakin on ollut mutteripäässä lyhyt kuusiokanta.
Saab 9-5 2004 Aero
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Koiranluun vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Jep uudet oli helppo laitta paikalle kun sai pitää 10 mm lenkillä pultin päästä kiinni ja 18 mm mutteri kiinni. :D
Jartsi
Vastaa Viestiin