Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Hei vaan kaikille,

Nyt on jotain hämärää. Vuodessa mennyt edellisen omistajan bensapumppu, jota en sen kummemmin ihmetellyt kun ämpäreineen päivineen laittoi jonkun made in china härpäkkeen sinne tankkiin, sekä tänään toinen. Tilalle siis vaihdoin pelkän pumpun (Biltema 52-200) ja kerkesin noin 1200km ajella tuolla, kun motarilla alkoi nykimään ja parkkiksella kun sammutin auton, ei pumppu enää keskustellut ollenkaan kun avaimen käänsin tänään siis. Noh uutta 52-200 pumppua tilalle joka takakontissa pyöri ja matka jatkuu. Silti huomasin että vedot joskus aika laiskat ja AMUL lähtee karkuun miltei 1000:een, eli kaikki ei korjaantunut uudella pumpulla. Tankissa ihan perus 95:sta, ja ennenkin huomasin jonkinlaisen tehottomuuden satunnaisesti autosta, silloin jos polki amul karkasi ylös +500 ja tasakaasulla (tai cuisella) kun motarilla meni niin saattoi mennä -150. (Huom. tänään pumpun vaihdon jälkeen amul seilaa jo tonniin, joten asiat vain pahentuu).

AD85 tässä on ollut opensidistä saakka 250-290.

Ja huomasin myös tuossa parkkiksella jännän että kun auto käy, ja suojaluukku edestä pois, kun oikein pumpun äärellä kuuntele, se jonkun verran lirisee. Sinällään ymmärrettävää mutta eikös tämän pitänyt olla ilman "ilmaa" ja 3bar syöttö (toki paluulinja ei taida enään olle paineistettu, mutta pitääkö sen liristä)?

Eli yritän hahmottaa mikä tekee seilauksen riippuen ajotyylistä AMUL arvoihin ja miksi sain näin lyhyessä ajassa jo kahdet pumput polvilleen ilman tippaakaan E85:sta.

Polttoaineen paineensäädin jo odottaa kotona, vaihdan pois kun pääsen työmatkalta kotia. Toisaalta kait sekin näkyisi jo vikakoodeissa asti...

Kellään kokemusta moisesta?

Stage 1, jcarlson, garrett, 2002 manuaali 2.3t.

P.S.
Tottahan toki bensasuodatin on uusi ja MANN merkkinen (1,5kk vanha).

P.P.S
Kiristin hukkiken jousta turbossa viikonloppuna hieman, muttei kai se voi nyt polttoaineeseen vaikuttaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Eiköhän se vika ole siinä bilteman bensapumpussa. Ei kerta eikä ensimmäinen kun lahoaavat tai aiheuttaa omituisia ongelmia.

Ad85 keuliminen, 1000 amul ja laiskuus johtuu siitä että auto ei saa tarpeeksi bensaa. Se saavi kannattaa tarkastaa että onko se putki pumpulta kannelle kunnossa, eli kunnolla kiinni ja ettei ole turvonnut sisäänpäin tms.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

Viesti Kirjoittaja jus »

Lirinästä tuli mieleen kysyä onko paluuputki ohjattu ämpärin kannen liitännästä ämpärin sisälle kuten kuuluu vai tankin pohjalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Itselläni oli jossain vaiheessa ämpärin sisällä oleva suodatin aivan tukossa enkä huomannut sitä ensiksi vaikka vaihdoin toisen pumpunkin paikalleen. Silloin pumpusta kuului selvästi sellainen ääni, että jostain veti ilmaa.
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Njooh, ei ne näyttäneet ainakaan olevan totaalisesti tukossa. Noin vuoden, kaks on itse ämpäri. Ei kai nyt voi olla kovin tukossa.... On se ihme juttu kyllä. En muuten ole muokannut ämpäriä ollenkaan, että se on nyt sellaisella letkuvirityksellä kuin on ollutkin (no paitse se T haaran pumpulle menevä haara onnyt kumiletkulla).

Toisessa femmassa toi Bilteman pumppu on 100tkm jo varmaan pyörinyt, ja osittain E85:lla, amul siellä about 0, ja AD85 jotain 40-80. Joten ei ne aina olleet huonoja. Olen miettinyt jo rautasilppua linjoissa, tai jumittelevaa paineensäädintä jolloin se joko rikastaa tai laihistuttaa seosta. Toisaalta ei se nyt oikein selitä miksi AD85 aina nuin korkea, ja aika stabiili lukema vaikka nollaa ekun. Matkat ovat nykyään pitkiä mitä tällä vetelen, luulis löytävän oikean luvun. Auto ajettu noin 170tkm.

Tilasin nyt tulemaan AEM 50-1220 pumpun. Onko asennusniksejä antaa? Pudotetaan sukkineen ämpäriin?

Niin ja se ämpärin ejektori mietityttää. Imeekö se sinne ämpäriin bensaa eikä anna ämpärin tyhjentyä? Miten moinen tapahtuu kun pumpun lähtö samassa t-haarassa joten linja 3 baarin paineella.. Voiko ejektori olla halppisämpärissä sökö tms. jolloin bensat karkaa takaisin tankkiin ja tekee hullunpyörää?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin. Nyt AEM pumppu ja polttoaineen paineensäädin vaihdettu (3bar). AD85 160, AMUL -120. AD85 kiipesi adaptaation aikana 300-400:aan, ja välillä sukelsi nollaan. Adaptaatio kun päättyi, jämähti tuonne 160:neen. Pumppu epäilyttävän hiljainen, luulin et tuollaiset erikoispumput inisevät enempi. Katsotaan nyt. Ehkä kuvittelen mutta minusta suuttimet tikittävät äänekkäämin.

Edellinen paineensäädin Bosch, pikku keskireijällä (pienempi kun uuden Meat&Doria merkkisellä). Minusta joskus luin että vääränmallinen Bosch on muuten samanlainen mutta keskireikä (eikös se nyt ole paluulinja) on pienempi. Lieköhän joskus vaihdettu. Mittasin sen paineen ennen kun vaihdoin, 2bar. Uudella 3bar ennen kun mittarin letku losahti. :lol:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Löytyi mikä aiheutti korkean AD85, se oli huonosti kiinni oleva kobra turbon kylmäpuolella. Oli o-rengas rikki, ja väärin (vinosti) asennettu panta, jolloin oli jonkinmoinen rako kobran ja turbon välissä. (Savukoneella löytyi iloisesti)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
OlliHarju
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39

Re: Kaksi bensapummpua hajalla - AMUL, AD85

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Hyvä kun löytyi vika👍🏻
2005 9-5 2.0t Stw Linear Stage 1
2000 9-3 2.0
Ex : 2003 9-5 2.3t Stw Linear
Vastaa Viestiin