Lamb 2500 TKlla, E85 850

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Suaabisti
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 09:21

Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Suaabisti »

Ostin tuossa Aero femmaan projektiksi ja sunnuntaina ainakin pääsee miettimään napen kanssa mikä homma, mutta kysellään tästäkin jos jollain ollut samaa.

Lambda tyhjäkäynnillä 2500, painaessa kaasua lähtee muuttumaan mutta myöskin rötää hieman (tietenkin kun käy liian rikkaalla)

Napelta flashasin "raakaohjelman" kun ongelmana oli orkkissofta eikä päästänyt ahtamaan, nyt ahtaa normaalisti sekä pystyy ajamaan.

E85 sopeutus on myöskin talossa vaikka tankissa on pelkkää 98sia

Oisko ideoita heittää mitä lähden tutkimaan?

Onko lambda vaan rikki?

Fcodeja ei ole
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole lambdavika vaan Ilmavuoto.

1. Tarkista kaasuläpän ja venttiilikopan välis oleva valkoinen takaiskuventtiili. Yleensä murtuu juuresta.

2. Bypass-venttiililtä lähtevä alipaineletku, joka kiinnittyy rintapellissä olevaan magneettiventtiiliin. Onko paikoillaan? Magneettiventtiililtä lähtee kaksi letkua, toinen imusarjaan ja toinen kaasuläppään. Ovatko molemmat letkut paikoillaan?

Näiden tsekkien jälkeen mietitään lisää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Suaabisti
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 09:21

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Suaabisti »

Pakari kirjoitti:
Pe Loka 07, 2022 11:13
Ei ole lambdavika vaan Ilmavuoto.

1. Tarkista kaasuläpän ja venttiilikopan välis oleva valkoinen takaiskuventtiili. Yleensä murtuu juuresta.

2. Bypass-venttiililtä lähtevä alipaineletku, joka kiinnittyy rintapellissä olevaan magneettiventtiiliin. Onko paikoillaan? Magneettiventtiililtä lähtee kaksi letkua, toinen imusarjaan ja toinen kaasuläppään. Ovatko molemmat letkut paikoillaan?

Näiden tsekkien jälkeen mietitään lisää.
Unohtui tietenkin muutokset jotka joku on tehny tähän myös eli;

Compgaten hukkaportti joka palauttaa dpseen
He221w ahdin
846cc SMP suuttimet
Hks sqv 4 dumppi


Venakopasta on vaan näkymän perusteella letku joka menee tuonne imusarjaan, eli takasiniskuventtiilillä saattaisi saada kuntoon?

Magneettiventtiili on pois käytöstä, ei ainakaan letkuja mene eikä tule sinne
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Dumppi pois ja bypass tilalle. Päästät sisään mitattua ilmaa ulos järjestelmästä. Ilmamassamittarillisissa saabeissa eivät dump-venttiilit toimi ja järjestelmä on sekaisin.

Palauta alkuperäinen järjestelmä (magneettiventtiili käyttöön) alipaineletkuilla yllämainitun kaltaiseksi ja poista muut autotalliranetukset. Saatetaan olla lähempänä toimivaa kokoonpanoa silloin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Tai MAF painepuolelle ja softa sen mukaiseks.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Audiojack kirjoitti:
Pe Loka 07, 2022 15:47
Tai MAF painepuolelle ja softa sen mukaiseks.
Miksi pitää ranettaa, kun pelaa melko pitkälle ilmankin?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Pakari kirjoitti:
Pe Loka 07, 2022 17:33
Audiojack kirjoitti:
Pe Loka 07, 2022 15:47
Tai MAF painepuolelle ja softa sen mukaiseks.
Miksi pitää ranettaa, kun pelaa melko pitkälle ilmankin?
No ei sitä järjellä välttämättä voi perustella, mut jos haluaa harrastaa niin voi tehdä valintoja ja keksiä ratkaisuja :mrgreen:
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

Tulppaisin jarrutehostajalle menevän letkun, ja katsoisin herääkö lamda silloin ja auto adaptoi oikein...niin tehostaja entinen
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Suaabisti
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 09:21

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Suaabisti »

Pakari kirjoitti:
Pe Loka 07, 2022 14:08
Dumppi pois ja bypass tilalle. Päästät sisään mitattua ilmaa ulos järjestelmästä. Ilmamassamittarillisissa saabeissa eivät dump-venttiilit toimi ja järjestelmä on sekaisin.

Palauta alkuperäinen järjestelmä (magneettiventtiili käyttöön) alipaineletkuilla yllämainitun kaltaiseksi ja poista muut autotalliranetukset. Saatetaan olla lähempänä toimivaa kokoonpanoa silloin.

Maffi painepuolella
Suaabisti
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 09:21

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Suaabisti »

Audiojack kirjoitti:
Pe Loka 07, 2022 15:47
Tai MAF painepuolelle ja softa sen mukaiseks.
On siis jo painepuolella
Suaabisti
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 09:21

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Suaabisti »

9k CSE kirjoitti:
La Loka 08, 2022 14:14
Tulppaisin jarrutehostajalle menevän letkun, ja katsoisin herääkö lamda silloin ja auto adaptoi oikein...niin tehostaja entinen
Tarkistan tämän vielä, luinkin tästä brittien foorumilta kans.

En ehtinyt siirtokilpiä hankkia niin menee vähän myöhäsemmäksi päästä napen luo näyttämään

En oikein tahdo uskoa että olisi mikään "iso" ongelma kyseessä kun kuitenkin orkkissoftalla toimi mutta ei päästänyt ahdoille.
Maffikin on painepuolella eli ei siitäkään pitäis olla kiinni, ellei toki ole rikki
Suaabisti
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 09:21

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Suaabisti »

Ja siis tarkennetaan vielä että pystyy ajamaan, ainoastaan tämä lambdavika päällä tyhjäkäynnillä.

Pitää tarkistaa toi tehostaja jos siitä olisi kiinni.

Vaikuttaako venakopasta lähtevän huohottimen takasiniskuventtiiliä puute tämmöistä?

En oikein usko sitä mutta kaikki on mahdollista
Suaabisti
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2022 09:21

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Suaabisti »

Ja miten näissä tuo etanolin mittaus toimii, kun sidistä katsottuna näyttää että olisi pelkkää etanolia tankissa mutta todellisuudessa on vain 98sia, jos tuon saisi selvitettyä korjaantuisi varmaankin molemmat asiat kerralla.

Jostain tuon etanolimittauksen piirissä saattaisi piillä vika
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Etanolipitoisuus lasketaan lambdan ja ilmamassamittarin avulla näin yksinkertaistettuna. Kaikki ilmavuodot imu- ja ahtopuolella vaikuttavat jarrutehostin mukaanluettuna. Vastaavasti vuodot pakopuolella ennen lambda-anturia vaikuttavat myös, koska lambda tunnistaa happea pakokaasussa ja muuttaa sitä kautta etanolipitoisuutta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Lamb 2500 TKlla, E85 850

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Maf painepuolella :facepalm_man: todennäköisesti se on saanut tarpeekseen öljykylvystä ja mittailee nyt mitä sattuu.
Vastaa Viestiin