9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Oskari.K
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2022 10:45

9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja Oskari.K »

Pitäis saada Aeroon vm. 05 jonkinnäköinen lämmitin, tuo letkulämmitin näyttäis paljon helpommalta asentaa entä lohkolämmitin. Nyt tarviin vähän muidenkin mielipiteitä asiaan, kiitos.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Se lohkolämmitin on ainakin varmasti toimiva. Lisäksi se on varmaan yksi helpoimmista lohkolämmittimistä asentaa, kun se ihan siinä tyrkyllä se paikka.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Letkulämmitin lämmittää käytännössä sylinterinkantta... Joten se ylipäätään on mielestäni hieman kyseenalainen lämmitin. Eniten siinä huijaa itseään, kun sisälle alkaa tulla nopeammin lämmintä ja syntyy illuusio lämpimästä moottorista. Eli ei letkulämmitintä.

Perinteinen vesitilavastus/lohkolämmitin on ainoa oikea oikea Saabin T7 bensiinimoottoriin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Letkulämmittimien kanssa täytyy myös harkita miten sen asentaa, ettei kiertoon synny ilmataskuja. Nuo nykyiset TT-Thermot mitä on kiertovesipumpulla on kaiketi aika anteeksiantavia ja voi asentaa melkein mihin vaan miten vaan, mutta esimerkiksi mulla on yhdessä vanhassa autossa "räjähtänyt" Defan letkulämmitin ja nesteet kerrasta pihalle :D
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Pakari kirjoitti:
Ma Joulu 26, 2022 13:35
Letkulämmitin lämmittää käytännössä sylinterinkantta...
No tämä vaatii perusteluja, että kaikki varmasti ymmärtää, mistä on kysymys, jos kerran vesi ei kierrä moottorin lohkossa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

baasenar kirjoitti:
Ma Joulu 26, 2022 17:05
Pakari kirjoitti:
Ma Joulu 26, 2022 13:35
Letkulämmitin lämmittää käytännössä sylinterinkantta...
No tämä vaatii perusteluja, että kaikki varmasti ymmärtää, mistä on kysymys, jos kerran vesi ei kierrä moottorin lohkossa.
Letkulämmitin laitetaan sellaiseen letkuun joka menee sylinterinkannelle loppuviimein. Se on asennettava ylöspäin menevään letkuun. Myös Defan koulutusmateriaalissa oli tehty mittaukset 3h:n lämmityksellä -18c pakkasessa eripuolilta lohkoa. Perinteisellä vesitilavastuksella/lohkolämmittimellä kauttaaltaan moottori saatiin lämpimäksi. Letkulämmitimellä kansi oli lämmin, mutta muu lohko ja tärkeimmät esim. Laakerit ja öljypohja kylmä. Säteilylämmittimellä öljy ja laakerit eli ns. "alakerta" oli lämmin ja kansi kylmä.

Letkulämmitin on muutenkin vähän sellainen, että viimeistään termari estää sen luonnollisen kierron. Saabissakin tunnetusti orkkistermari on auki tai kiinni mallinen.. Väliasentoja ei ainakaan omissa orkkiksissa ole ollut lämpöjen käyttäytymisestä päätellen.

Minulle ei oikein ole hehkutetun tt-thermon edut avautuneet suhteessa T7 vesitilavastukseen verrattuna. Lohkolämppärillä saa nesteen sinne +30c tietämille ja moottorin käynnistyminen laskee sen lämpötilaa n. 10c kunnes alkaa lämmetä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja torque »

Ehdottaisin että perinteinen vastus lohkolämppäri sisätilapistokkeen kera.
Omassa Defan juttu, volles tosin Calix ilman sisäpistoketta, vaan pistokkeen puuttmuminen ei juuri paljon haitannut, sen verran lämpöä tuo saa irti muutenkin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja JKen »

T7 ja vesitilaan perinteinen lohkolämmitin. Ainoa oikea, kun kerran siihen on luotu mahdollisuus.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Oskari.K
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2022 10:45

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja Oskari.K »

Löytyykö muuten minkäänlaisia ohjeita tälle lohkolämmittimen asennukselle tähän kyseiseen malliin, minulle vielä aika tuntematon tekniikka ja konehuone niin kaikki apu mitä saan käy. Olisiko myös ehdotuksia minkälainen DEFA sinne tulisi laittaa ja mihinkä se laitetaan? Taitaa lohkoon tulla jonkun propun tilalle jos en ihan väärässä ole, kiitos.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja torque »

Oisko tästä hyötyä? On toisella kotimaisella, vaan voihan noita kuvia katsella niin näkyy miten mennä. Ja voihan sitä "53 29 271" katsoa kun '05 mailli.
https://www.saabdocs.com/Swedish/instru ... 6240se.pdf
Tuosta DEFA mallista en osaa sanoa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23991
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

olipa helppo edellisestä linkistä leikkaa liimaa ja klikkaa metodilla

https://www.saabdocs.com/Finnish/instru ... 5650FI.pdf

mut onpa marmorilla setupin hinta noussu. edelliseen femmaan sain 80e setupin nyt 150e

toki ei se pahan kallis oo motonetissakaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja espe »

Lainaanpa säiettä: Kolkista lohkolämppärin vastus kärähtänyt. Onkos kaikissa sama vastus(Defa411379)? Siis B205R ja B235R.
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

On. Kaikissa 4 sylinterisissä T7 koneissa sama moottorin lämmitinelementti. Muista antaa ilmaantua huolella ennen käyttöä, ettei uusi vastus kärähdä.

Vaikka Saabin jäähdytysjärjestelmä onkin itseilmaantuva, niin vasta muutaman päivän ajelun jälkeen käytän itse lämppäriä, jos nesteet ovat olleet poissa koneesta.

Aika paljon näkyy moottorin lämmitinelementtien vikatilanteissa ilmakuplan/ilmataskun, tai likaisen jäähdytysnesteen polttamia vastuksia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja espe »

Kiittää hän ystävällisesti vastauksesta. Mistäköhän tuon elementin voisi hankkia edukkaasti? Vaihtohan lienee helppoa, nesteet pois, yksi mutteri auki, vaihto, mutteri kiinni, nesteet sisään ja ilmausta?
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5173
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 9-5 Aeroon lohko- vai letkulämmitin?

Viesti Kirjoittaja Risto »

Vastaa Viestiin