Ongelmallinen sähkövika !!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Kyseessä Saab 9-5 Wagon 2.0t automaatti vm. 2007 ajettu 183000 km, Map Tune stage 1 virityssarja.
Ongelmana laturi ei lataa ja jätti tienpäälle Lahteen. Hinurilla Lahtelaiselle merkkikorjaamolle, jossa totesivat, että laturi ei lataa. Vaihtoivat uuden laturin. Laturi ei edelleenkään lataa, laturi ei saa herätevirtaa. Epäilivät, että mittaristossa vika. Uusi mittari paikoillaan, ei lataa kuin muutaman käynnistyksen aikana ja sen jälkeen latausvalo alkoi taas palamaan eikä latausvirtaa tule akulle. Katsottu auton maadoitus pisteet, ovat kunnossa.
Sekä virtapiirien liittimet putsattu ja tarkistettu. Vedetty uudet johdot startille, startilta laturille ja laiturilta akulle. Ei lataa. Virtalukko irroitettu, putsattu ja mitattu, ei vikaa. Tehty jokin ohitus virtajohdolla herätevirraksi,
jolloin auton laturi alkaa lataamaan, mutta , kun auton moottorin sammuttaa, voi olla seuraavalla käynnistyskerralla, että laturi alkaa lataamaan tai sitten ei, ja taas tehtävä ” manuaalisesti herätevirran palautus konehuoneen puolelta. Kun laturin saa lataamaan, voi autolla ajaa ainakin lyhyitä matkoja kerrallaan, esim. kun toin auton em. korjaamolta Lahdesta ajamalla Heinolaan. Kotona sain luettua OBD II testerillä vikakoodin, joka oli seuraava: P0562 control unit 18, status confirmed system voltage low. Eli tuo vikakoodi tuli selvitettyä, mutta mitä tuo control unit 18 tarkoittaa? Myös vikakoodin sai poistettua, eikä tullut enää uudelleen. Lahtelainen merkkiliike nosti vian suhteen tässä vaiheessa kädet pystyyn, koska Saab mekaanikot jäivät lomalle ja seuraava vapaa huoltoaika olisi vasta 15.08.
maissa.
Kaikki ongelmat alkoivat, kun lopputalvesta vanhasta akusta loppui virta. Laitettu uusi akku tilalle, vajaat 200 km ajettua hajosi ulkolämpötilatunnistin, ja sitten laturi noin 500 km ajon jälkeen ei enää lataa. Nyt mittaristoon ei syty öljynpainevalo ollenkaan, kun virrat laittaa päälle käynnistyksen yhteydessä, taitaa öljynpaineanturi mennyt rikki?
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, jotta pitkäkestoinen Saabismini jatkuisi tällä nykyisellä Saabilla.
T: Harri, Saabisti vuodesta 1982 Heinolasta.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Akunkengät kunnossa? Jos alkanut akun vaihdon jälkeen, niin niistä lähtisin ensin liikkeelle. Niitä on korjailtu, kun johdon liitos kenkään on huono. Yksi tapa korjata kenkä, on porata päältä johtoon päin reikä niin, että kupari alkaa näkyä ja sulattaa tinaa sinne johdon ja kengän liitokseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Moi! Akun kengät ovat kunnossa, ei hapettumia eikä akusta lähtevissä johtimissa vikaa, mitattu lähtevät ja tulevat virrat ( kun lataa ). Auto tosiaan ollut merkkiliikkeessä ihmeteltävänä 21.05.- 21.06. välisen ajan, eikä vikaa saatu korjattua. Taitaa olla aika haastava juttu selvitettäväksi ? Kiitos kuitenkin vinkistä 👍.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja Julle »

Taitaa uusi laturi olla viallinen.
9-5 Aero - 00
0009
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja 0009 »

hara61 kirjoitti:
Pe Kesä 23, 2023 15:04
...
Hinurilla Lahtelaiselle merkkikorjaamolle, jossa totesivat, että laturi ei lataa. Vaihtoivat uuden laturin. Laturi ei edelleenkään lataa, laturi ei saa herätevirtaa. Epäilivät, että mittaristossa vika. Uusi mittari paikoillaan, ei lataa kuin muutaman käynnistyksen aikana ja sen jälkeen latausvalo alkoi taas palamaan eikä latausvirtaa tule akulle.
.....
Kaikki ongelmat alkoivat, kun lopputalvesta vanhasta akusta loppui virta. Laitettu uusi akku tilalle, vajaat 200 km ajettua hajosi ulkolämpötilatunnistin, ja sitten laturi noin 500 km ajon jälkeen ei enää lataa. Nyt mittaristoon ei syty öljynpainevalo ollenkaan, kun virrat laittaa päälle käynnistyksen yhteydessä, taitaa öljynpaineanturi mennyt rikki?
Oliko laturi tehdaskunnostettu vaihtolaite?
Niissä ollut joskus vikoja heti vaihdon jälkeen => takuulla uusi?

Tuo herätevirta häiriö ja latausvalo viittaisi häiriöön mittaristossa tai latausvalon ja laturin välisessä johdossa.
(tai sitten laturin säätimessä jotain häiriötä)

Mittariston liittimet ja polttimot tarkistettu, lakkasiko öljynpainevalo toimimasta kun mittaristossa käytiin?

Onko niihin liittyvät sulakkeet varmasti ehjät?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

hara61 kirjoitti:
Pe Kesä 23, 2023 23:09
Moi! Akun kengät ovat kunnossa, ei hapettumia eikä akusta lähtevissä johtimissa vikaa, mitattu lähtevät ja tulevat virrat ( kun lataa ). Auto tosiaan ollut merkkiliikkeessä ihmeteltävänä 21.05.- 21.06. välisen ajan, eikä vikaa saatu korjattua. Taitaa olla aika haastava juttu selvitettäväksi ? Kiitos kuitenkin vinkistä 👍.
Yritän selittää uudestaan. Akunkengän vikaa et siis pysty näkemään, putsaamaan, päättelemään tai mittaamaan. Edelleen, jos viat ja ongelmat ovat alkaneet heti akun vaihdon jälkeen, niin sen täytyy jotenkin liittyä siihen mitä on tehty. Eli kengän ja johdon välinen liitos on voinut sisäisen hapettumisen seurauksena heikentyä, kun akkua on vaihdettu. Korjaa ensin kengät ja posta tehdyt autoon kuulumattomat johtojen vetämiset sekä ohitukset. Sen jälkeen toinen akku kokeiluun.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ja eikös jölynpane valon saa palaamaan kun maadoittaa kellon johdon niin saa vian haarukoitua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Hei taasen! Kiitos uusista sähköongelman ratkaisevista vinkeistä. Ymmärsin kyllä, että akun kengät/johdot sisältä kengiltä saattavat olla vialliset tai hapettuneet. Vaihdoin toisen akun nykyisen akun tilalle, tarkistin kenkien sopivuuden napoihin, napojen ja sähköjohtojen kiinnitys kohdassa näkyi hieman johdotuksien kuparisisustaa, josta pystyi yleismittarilla mittaamaan johtojen virran…. tulos sama kuin akun navoista suoraan mitattu jännite. Sitten mittasin johdotusten jännitteen seuraavista liittymäkohdista/liittimistä, ja tulos oli täälläkin sama. En usko; että vika on akunkengissä näiden mittausten perusteella?
Mutta sitten laturin kunto… mahdollista on, että ” uusi” laturi on viallinen. Tämä laturi on kylläkin aivan uusi ei nk. vaihtolaite. Uusi laturi testattu, myös jännitteensäätimen osalta, ja oli kunnossa. Tässä vaiheessa myös vanha laturi testattu ja sekin oli kunnossa!!!???
Sitten mittaristo vaihdettiin upouuteen, mutta sama latausvika ilmaantui. Vanha mittaristo taas paikalleen. Mittaristoon tulee ja lähtee virrat normaalisti. Myös konehuoneen puolelta keskellä rintapeltiä oleva ” kolmenapa” liitinyksikkö puhdistettu ja mitattu. Kaikki ok. Tämän jälkeen tehty se ohitushässäkkä laturin herätevirtaan ( käsittääkseni tehty liitos mittariston laturinvikavaloon, laturin ja virtalukon välille ??? ) .
Öljynpaineanturin testausta maadottamalla en ole vielä tehnyt, anturi todella hankalassa paikassa eikä yläkautta pääse siihen käsiksi kunnolla.
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Ja vielä…. kaikki sulakkeet ja releet tarkistettu, jotka liittyvät asiaan. Tuo öljynpaine valo oli toiminut normaalisti ennen kuin auto jätti tielle. Sitä en varmuudella tiedä, että tuliko vikavaloaan häiriö mittariston ronkkimisen jälkeen vai tuliko vika jo silloin tielle jättämisen aikana. Huomasin tuon vian vasta kotonani 21.6., kun olin ajanut auton Lahdesta Heinolaan ja rupesin testaamaan autoa. Voihan se olla, että vain polttimo mittaristossa on palanut ….
on vain aika savotta purkaa tuo mittaristo….
0009
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Vaihdoin toisen akun nykyisen akun tilalle, tarkistin kenkien sopivuuden napoihin, napojen ja sähköjohtojen kiinnitys kohdassa näkyi hieman johdotuksien kuparisisustaa, josta pystyi yleismittarilla mittaamaan johtojen virran…. tulos sama kuin akun navoista suoraan mitattu jännite. Sitten mittasin johdotusten jännitteen seuraavista liittymäkohdista/liittimistä, ja tulos oli täälläkin sama. En usko; että vika on akunkengissä näiden mittausten perusteella?
Tuo jännite noin mitattuna ei kerro miten se notkahtaa kuormitettuna.

Saatko mitattua esim akun plus navalta startin päähän silloin kun joku starttaa?
Sekä moottorin ja - navan välisen jännitehäviön.
Varovaisuutta noudattaen...

Mittasitko virrat pihtimittarilla vai miten?

Auton startin jännitehäviöt
+ kaapelin mittaus: Kiinnitä mittarin +johto akun +napaan ja mittarin -johto startin akulta tulevaan +napaan.
– kaapelin mittaus: Kiinnitä mittarin +johto akun -napaan ja mittarin – johto startin maalaamattomaan runkoon.

Starttauksen aikana näkyvä lukema pitäisi jäädä alle n. 0,5 voltin, muutoin kaapeli tai etenkin sen liitokset tulisi uusia tai korjata.
Huom! Suuri jännitehäviö tuntuu viallisessa kohdassa lämpönä.

https://auton.fi/jannitehavion-mittaus/


Startti pyörittää moottoria pirteästi eikä laiskasti, kun koettaa käynnistää?
Sinänsä pitäisi kyllä tuon puolesta ladata, jos kerran sen verran virtaa kulkee, että auton saa käyntiin.

Katsoitko, että laturiin tuleva herätejohto yhdistää kunnolla?
joskus on murtunut siitä juuresta, miten muuten se lisäjohto on siellä kytketty?
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Moi taasen!
Mittasin jännitteet akusta/ lähtevistä johdoista pihtimittarilla sekä ”avonaisista kohdista”
tavallisella yleismittarilla. Mittaukset tehty myös auton starttauksen yhteydessä yhtäaikaisesti akusta sekä edempää akusta lähtevistä johtimista, samat arvot taas molemmissa !!??
Mitä tulee laturin herätevirtajohtoon, sekin on uusittu, mutta en nyt pysty mittaamaan sitä virtaa siitä tarkemmin, alakautta pääsisi ehkä paremmin niihin laturin johtoihin käsiksi.
Mielestäni Lahden marmoroliike oli tehnyt kaikki nuo samat mittaukset, kuin mitä itse olen tehnyt….
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Ja startti pyörittää virkeästi, niin kauan, kun akusta virta riittää…
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko laturi itsessään varmasti oikea ja autoon sopiva? Femmaankin on olemassa muutamaa mallia, vaikka mekaanisesti ristiin sopivatkin, niin sähköisesti ovat erilaisia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja mestari »

miten laturit testailtiin?
edittiä eli luultavasti siis penkitettiin eli se asia on kunnossa
Viimeksi muokannut mestari, La Kesä 24, 2023 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Aikaisempien tietojeni ja vikaongelman selityksissäni olen tukeutunut vahvasti merkkihuoltoliikkeen kertomuksiin sähköviasta ja sen selvittelystä. Itselläni ei ole tarpeeksi tietämystä eikä välineitä em. vian selvittämiseen. Täytyy vain luottaa, että huoltoliikkeessä on tehty ne toimenpiteet, mitä ovat kertoneet. Ovat siis mitanneet laturin tulevat ja lähtevät virrat, en tiedä miten, samoin vanhan laturin testaus, mittarin vaihdot ja mittaukset, näistä en tiedä miten tehty, myös se herätevirta hässäkkä tehty. Samoin uskon ja luotan, että merkkiliike osaa hankkia oikeantyyppisen laturin autooni. Itse todellakin ajattelin aluksi, kun vika ilmeni, että vian aiheuttaja olisi hankittu uusi akku tai ne akun johdot tai rikkoontunut laturi. Mutta vika ei olekaan niin selvä ja yksinkertainen. Mieleeni tuli myös kaikki maadotuspisteet, vetokoukun sähköt, lohkolämmittimessä oleva ”alkkuvahti” jne. Nyt tulee mieleen olisiko ECU:lla tai sen rikkontumisella asiaan osuutta ….
Seuraavaksi auto on menossa 3.7. Lahtelaiseen autosähkökorjaamoon, jota kehuttu.
En tiedä mitä tulee tapahtumaan ja saavatko sähkövian paikallistettua sekä korjattua.
Täältä Saab - foorumilta olen saanut todella hyviä vinkkejä ja neuvoja autoni viasta ja mahdollisista ongelman ratkaisuuun, ja joita olen itsekin osannut kokeilla.Toivonkin, että saisin täältä vielä lisää vinkkejä ja mahdollisen ratkaisun sähköongelmaan….
Vastaa Viestiin