Ongelmallinen sähkövika !!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
0009
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Kuva

https://saabwisonline.com/c10/wis/9-5/2 ... g-systems/
Latauksen merkkivalo ilmoittaa kuljettajalle, latautuuko generaattori vai ei.

Lamppu saa virtaa pääinstrumenttiyksiköstä ja se on maadoitettu sisäisesti päämittariyksiköstä.
Jos generaattori ei pyöri tai jos se ei jostain syystä lataudu,
pääinstrumenttiyksikön nasta 6 maadoitetaan säätimen kautta generaattorin kenttäkäämin kautta,
jolloin lamppu syttyy.

Kun generaattori latautuu, sen D+- ja B+-liittimissä on sama jännite. MIU-tuloon syötetään sitten B+ jännite,
jolloin ohjausyksikkö sammuttaa lampun.
https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... onents-16/

Eli tässä on nyt:
uusi akku
Uusi laturi ja vanha laturikin testattu toimivaksi
Mittaristo vaihdettu
akun, startin ja laturin välinen johdotus uusittu
(miten muuten toteutettu, jos akun kengät vanhat?)
napojen ja sähköjohtojen kiinnitys kohdassa näkyi hieman johdotuksien kuparisisustaa, josta pystyi yleismittarilla mittaamaan johtojen virran…. tulos sama kuin akun navoista suoraan mitattu jännite. Sitten mittasin johdotusten jännitteen seuraavista liittymäkohdista/liittimistä, ja tulos oli täälläkin sama. En usko; että vika on akunkengissä näiden mittausten perusteella?
Mutta sitten laturin kunto… mahdollista on, että ” uusi” laturi on viallinen. Tämä laturi on kylläkin aivan uusi ei nk. vaihtolaite. Uusi laturi testattu, myös jännitteensäätimen osalta, ja oli kunnossa. Tässä vaiheessa myös vanha laturi testattu ja sekin oli kunnossa!!!???
Sitten mittaristo vaihdettiin upouuteen, mutta sama latausvika ilmaantui. Vanha mittaristo taas paikalleen. Mittaristoon tulee ja lähtee virrat normaalisti. Myös konehuoneen puolelta keskellä rintapeltiä oleva ” kolmenapa” liitinyksikkö puhdistettu ja mitattu. Kaikki ok. Tämän jälkeen tehty se ohitushässäkkä laturin herätevirtaan ( käsittääkseni tehty liitos mittariston laturinvikavaloon, laturin ja virtalukon välille ??? ) .
Olisiko kuitenkin maadoitus vika jossain, onko itse laturin maadoitus kunnossa?
2228
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 22:46
Paikkakunta: Orivesi

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja 2228 »

Ainakin opel omega B mallissa on niin, jos öljynpaine
Valon polttimo mittaristossa menee rikki, niin sytyttää
Latauksen merkkivalon, eikä se sammu vaikka vaihtaa
3 uutta laturia, vaan vasta kun vaihtaa sen rikkinäisen
Öljynpaine valon polttimon..auto tosin latasi koko ajan
yleismittarilla mitaten.
0009
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Tässähän oli koko mittaristokin vaihdettu valoineen?
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Joo, koko mittaristo vaihdettu valoineen, tämä viirun mittaristo poikkeaa edellisten vuosien malleista, mm. varoitusvalot integroituja ledejä piirilevylle, ei ” irrallisia ” polttimoita.
En tiedä huomasiko asentaja korjaamolla öljynpainevalon palamattomuutta?
Itse otin varmuuden vuoksi auton vetokoukun virrat pois tavaratilan liittimestä ja tarkastin samalla vetokoukun maadoituksen… ja ihmekyllä
latausvalo pysyi poissa ja laturi latasi melkein 2 vuorokautta, kunnes vika taas palautui….
Mitä seuraavaksi… auto menee ma 3.7. huoltoon Lahtelaiseen autosähkökorjaamoon. Täällä vaihdetaan mm. akun kengät, testataan öljynpaine ( tarvittaessa anturin vaihto ), sitten kaikkea muuta testausta. Toivottavasti saavat jotain selville viasta!!???
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja Julle »

Oliko pätevä paja ja mikä oli syy?
9-5 Aero - 00
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja Termos »

Voi olla turha vinkki, mutta tarkista termostaattikoteloon kiinnittyvä maadoitus ja imusarjan nelospytyn haaran alla oleva maadoitus myös.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Hei! Auto vieläkin autosähkökorjaamolla Lahdessa. Yritin soitella tänään sinne kysyäkseni ovatko saaneet sähköviasta mitään selville. Eivät vastaa puhelimeen eivätkä ole vielä ottaneet yhteyttä soittopyyntööni. Lupasivat ottaa yhteyttä, kun saavat jotain selville eli tämä lupaus, kun vein auton maanantaina pajalle. Taitaapi olla niin, että eivät ole löytäneet vikaa!?
Ja kiitos taas uudesta vinkistä maadoituksen tarkastamiseksi.
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

No niin… auto kotiutettu Lahtelaisesta autosähkökorjaamosta…. nyt sanoisin ruman sanan jos toisenkin, mutta en kehtaa tällä sivistyneellä foorumilla. Automme siis haettu korjaamolta ja kertoivat, että ” kunnossa ” ja eivät saaneet enää latausvikaa päälle. Olivat testereissä testanneet sähköjä ja ” korjanneet” mittaristoa, joka oli jo aikaisemmalla korjaamolla todettu ehjäksi! Eivät olleet, pyynnöstäni huolimatta, vaihtaneet akunkenkiä/virtajohtojen liitoksi eivätkä öljynpaineenanturia. Syyt miksi eivät vaihtaneet. Akun kengät eivät olleet kuumentuneet eli heidän mielestä ei johtimissa sähköhäviötä??? Öljynpaineanturia evät olleet löytäneet autosta ja epäilivät, että autossa ei sellaista ole ollenkaan?? Kerron autoa viedessä korjaamolle, missä öljynpaineanturi Saabissa sijaitsee, jotta olisivat sen vaihtaneet…
Automme tuli mallikkaasti ajamalla Lahdesta Heinolaan, eikä latausvalo syttynyt, yeees.
Ilo oli kuitenkin lyhytaikaista… auto parkissa pihassamme noin viisi minuuttia ja käynnistäessäni auton, latausvalo taas iloisesti loisti mittaristossa. Eli auto ei tullut vieläkään kuntoon!!! Minusta tuntuu, että korjaamolla eivät olleet autoa ollenkaan nostaneet nosturilla tai katsoneet alakautta sähköliitoksia ym. eikä oltu ajettu minkäänlaista koeajoa, jotta latausvika olisi paljastunut/palautunut. Eli korjaamo ei ollut mielestäni kehujen arvoinen.
Nyt pidän viikon lomaa auton viasta, mutta otan mielelläni vinkkejä vastaan mahdollisesta vianaiheuttajasta ja jos jollakin on tietoa, missä tämän tyyppisiä vikoja osaavat korjata, niin tämäkin tieto on arvokas.
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Loma vietetty ja eikun sähkövian kimppuun. Auto tänään paikallisella korjaamolla ja selvitetty, miksi öljynpainevalo ei mittaristossa syty, kun virrat laittaa avaimesta päälle.
Ensin aikaa meni jonkinverran, että löysimme öljynpaineanturin ja tähän menevän sähköjohdon. No löytyihän ne … sähkö johto maihin ja virrat päälle, niin syttyihän se valo mittaristoon. Tämä johto roikkui irrallisena anturin läheisyydessä??? Johto kiinni anturiin kovan ähellyksen saattamana ja virtojen kytkemisen jälkeen mittaristoon syttyi valo ja se sammui normaalisti, kun moottori käynnistyi eli öljynpaineanturi kunnossa… yees. Laturi taas toimi tämän jälkeen noin 10 käynnistyskerran ja koeajojen ajan, mutta taas kotipihassa hetken auton seisoessa, laturi ei taaskaan lataa, vain laturinmerkkivalo rojottaa mittaristossa.
Auton sai taas lataamaan ” laturin herätevirran pakkosyötällä ” suoraan akun plus navasta ja eka korjaamon tekemällä johtohässäkällä + koetuskynällä. Että tällai taas tälläkerralla. Taitaa kohta usko loppua vian suhteen… ja Saabismiin.
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Kangasalalla taitava SAAB asentaja, miksi et mee hänen luo. Selvä, että n 100 km ajomatkaa mutta edes ladatulla akkulla pysty sen ajamaan. Tule halvemaksi kuin missavaan korjamolla roplmisesta maksaminen. Harvoin löyty viellä ammatitaitoisia asentajia. Yleisesti Antero Apupojat töissä kuka vaan pysty vaihtamaan NASA hintaisia varaosia ja korjamaan eImitään.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja jus »

Vanhemmissa autoissa, joissa oli vaihdettavat hehkulankapolttimot, oli oltava tarkkana että latauksen merkkivalon polttimo on oikeanlainen, 2 Watin polttimo, kun muut merkkivalot olivat 1,2 W. 2007:ssä ei polttimo-ongelmia ilmeisesti ole, kun mittaristossa kaikki merkkivalot on tehty kiinteillä ledeillä.

Voisiko olla kyse vaan huonosta kontaktista rintapellin keskellä olevassa liittimessä H24-1, jonka kautta latauksen merkkivalon johto kulkee? Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta huonolla kontaktilla mittaristo voisi päätyä näyttämään sitä latauksen merkkivaloa, mutta että virta ei riittäisi laturin käämin esimagnetointiin (ja latauksen alkamiseen tyhjäkäyntikierroksilla).

https://saabwisonline.com/images/9600/img-e6/e6i02.jpg
https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... -unit-miu/
https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... ator-lamp/
https://saabwisonline.com/images/9600/i ... xc144a.jpg

Vastaavaa oiretta voisi tulla myös, jos se naurettavan ohut 0,5 mm2 johto laturilta liittimelle H24-1 olisi vaurioitunut. Jos olisi oma auto kyseessä, saattaisin kokeilla vetää uuden johdon sieltä laturilta ainakin siihen rintapellin liittimen toiselle puolelle. Tai jopa mittaristolle saakka. Tämäntyylistähän ilmeisesti tilapäisenä ratkaisuna on jo vähän matkaa tehtykin (selostuksessa johtohässäkkä mainittu).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hara61
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Huhti 01, 2006 08:03
Paikkakunta: Heinola

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja hara61 »

Moi! Kiitos taas avusta ja vinkeistä sähkövikaan. Joo se tilapäinen johtohässäkkä on nimenomaan tehty siten, että laturin ohut herätinjohto korvattu hieman paksummalla johdolla ja viety rintapellin läpi mittaristossa olevaan johtonippuun ja johtoon, joka sytyttää laturin merkkivalon. Vanha ohut johto laturilta katkaistu sekä myös mittarin takana oleva johtonipussa oleva merkkivalojohto katkaistu ja uusi paksumpi johto liitetty tähän apikoliittimellä. Samoin laturiin tehty lisämaadoitus rintapeltiin. Tänään mittasin latausvian ollessa päällä herätinjohdon virrat ( kun latausvalo paloi eikä laturi ladannut ), lukema oli 3,42 volttia. Kun laitoin manuaalisesti herätevirran päälle akun plusnavasta ja laturi alkoi lataamaan sekä merkkivalo sammui, tuli herätevirtajohtoon lukema 14,43 volttia. Akulle laturilta tuleva virta oli puolestaan 13,32 volttia. Lukema ei noussut, vaikka autolle antoi kierroksia. Mistähän tämä virtahäviö kertoo? Onko laturilta akulle tulevassa johtimessa vikaa vai todellakin akunkengän ja johtimen välissä hapettumaa/huono kontakti? Eli akunkengät ja johtimet vaihtoon?
Muuten saisinko vaikka yksityisviestillä Kangasalalla olevan Saab korjaajan yhteystiedot, niin ottaisin tähän yhteyttä, kiitos.
Aikaisemmin luulin, että eka korjaamolla olisivat vaihtaneet kaikki startille, laturille ja akulle menevät johdot, mutta näin ei selvästikään ole tapahtunut.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Suolinko
Kalliontie 15, 36100 Kangasala
040 7782104

Sekä

ET-Autotech
Rasulankatu 7 A 12, 33730 Tampere
040 7481428
spade
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja spade »

Miten tuo maadoitus johon joku aiemmin viittasi, laita kokeeksi apustarttikaapeli koneesta (jostain metallista, ekhä jopa laturin rungosta jos vain sinne kaapelin saa turvallisesti) akun miinusnapaan ja mittaa sitten latausjännite
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmallinen sähkövika !!!

Viesti Kirjoittaja jus »

Laturin runko on kyllä niin jykevässä yhteydessä moottoriin, että riittää kytkeä se apuvirtakaapeli esim. moottori nostokorvakkeen ja akun miinusbavan välille.

Tai kun kuulosti yleismittari olevan esillä, voisi kiinnostaa moottori käydessä ilman apuvirtakaapelia jännite-ero moottorin rungon ja akun miinusnavan välillä. Samoin korin maadoituspisteen ja akun miinusnavan välillä. Oleellisesti alle 0,5 V pitäisi näkyä kummassakin, hyvin lähelle nollaa oikeastaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin