ulkolämpötila

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

ulkolämpötila

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Lueskelin autoni arvoja OBDn kautta ja vastaan tuli sellainen arvo kuin "Outdoor temperature filtered" joka näytti 57,80 degrees C mitähän mahtaa tarkoittaa kun kone kylmä ja jäähdytysveden lämpö sama kuin ulkolämpötila eli 18C.
Mitä nuo filteröidyt arvot yleensäkin tarkoittaa kun on outoja lukemia. Autollani oli jostain syystä sellainen ominaisuus että kylmänä lähti heti käyntiin mutta kävi hetken todella rikkaalla joka sitten lambdan aloitettua säätämisen palautui normaaliksi eli miinusti todella paljon.lämpimällä koneella taas sai startata pidempään mutta kävi normaalisti.
Olen vaihtanut lähes kaiken polttoaine puolelta kuin myös sähköpuolelta. Tosin ilmojen viiletessä ei tuo enää paljoa haittaa muuten kuin voimakkaana viinan tuoksuna ympäristössä käynnistettäessä. Tuli vain mieleeni että ECUhan käyttää myös ulkolämpömittarin tietoa kait säätäessään seosta ja siksi tuo filtteröity ulkolämpötila ihmetyttää..

-Arska-
0009
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: ulkolämpötila

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Tuon mukaan laskennallinen arvo:
A filter on a signal is a mathematical operation.
So no sensor reads the filtered temperature.
The ambient temperature sensor reads the ambient temperature.
An ECU will then process the signal, to produce the filtered temperature.
Löytyikö siitä pelkkää "Outdoor temperature" arvoa?
Yxvaan kirjoitti:
Pe Heinä 28, 2023 09:03
...
kun kone kylmä ja jäähdytysveden lämpö sama kuin ulkolämpötila eli 18C.
---
Ilmeisesti aurinkokaan ei lämmittänyt auton etupäätä?
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: ulkolämpötila

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

saattaahan se aurinkokin satunnaisesti lämmittää mutta senhän pitäis laihentaa seosta eikä rikastaa.. No sama ihmetyksen aihe jatkuu mutta ei enää niin rajusti rikastavana. Toki sama ominaisuus käynnistymis ajan suhteen jatkuu... ja sehän on hyvä että talvella sitten lähtee ainakin hyvin kylmänä käyntiin.
Ei se myöskään haittaa että lämpimänä saa startata huomattavasti pidenpään kun jää kuitenkin normaalisti käymään. Akku on onneksi kunnossa
Mitenkäs se p-a pumpun pyöritys. Kylmänähän pumppu ensin pyörähtää hetken ja sitten vasta jatkuvasti kun kone käy. Entäs onko sama lämpimällä koneella.
-Arska-
Vastaa Viestiin