Hammastanko

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Hammastanko

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Nykyään autoissa on ohjauspyörän kääntämistäkin seuraava asennon tunnistin. Miten on kun ottaa esim. hammastangon pois autosta ja kunnostuksen jälkeen asentaa takaisin niin miten voi olla varma että ohjauspyörä on suorassa ja samoin myös pyörät.
Silmämääräinen ei kerro sitä. Vasta kun käy ajamassa niin huomaa ratin olevan jonkin verran vinossa.
Homma on se että merkkasin tussilla ohjausakseliin ja ohjaus vaihteen akseliin merkit mutta kun pesaisin osat niin merkit häipyi.
Siispä kysäisen että meneekö akseli booreille muuta kuin oikeassa asennossa. Ei siis yhden hampaan pieleen jompaan kumpaan suuntaan.
Jos nyt kasaa esim summassa niin voiko pelkästään ratin irroittaa ja asentaa niin että ajettaessa suoraan on ratti myös suorassa.
Entäs pitääkö jotenkin kalibroida keskiasento uudelleen jotta auto ymmärtää renkaiden pyörimisnopeuksista ja ratin asennosta että kaikki on ok.
Meni vähän sekavaksi mutta kun ei viitsisi ruveta mahdollisen asennus virheen takia irroittamaan sitten sitä akselia ohjaus vaihteelta
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1428
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Hammastanko

Viesti Kirjoittaja HEV »

OG9-5:n hammastangosta ei (onneksi) kokemusta, mutta NG9-5:n ohjausakselista oli veistetty segmentti pois eikä liitos mennyt kuin yhteen kohtaan. Tietysti menee, jos se on täyden kierroksen sivussa, mutta sen luulisi huomaavan. Veikkaan, että OG:ssä samantyyppinen liitos.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin