Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Nokiaukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Bapsu kirjoitti:
La Joulu 02, 2023 14:55
Nokiaukkeli kirjoitti:
La Joulu 02, 2023 13:37
Bapsu kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 21:16


Sitten se tärkein: Moottori. Alkupään huohotinvammaisen saat varautua remontoimaan heti mikäli autolla ajaa yhtään enempää ja historia ei ole tiedossa. Vähintään imusihdin putsaus. Suositeltavaa myös uudemmille. Jakopää (ketju) jos rallattaa niin käytännössä suositeltavaa on tehdä lähes täysi koneremontti samalla, eli alakerran laakerointi uusiksi (laakeriviat vaivaavat erityisesti autoja joissa sihti on ollut tukossa/päästänyt huonosti öljyä), jakopään kaikki ketjut ja rattaat uusiksi (=kone pois keulalta) ja samalla kansi koneistamolle (myös kansivika on tyyppivika). Edellämainittu maksaa rahaa mutta tuo mielenrauhan. Eli elä ensin tee kansiremonttia, aja vuosi, tee sitten jakopääremontti ja sitten siitä vuoden päästä menee alakerta solmuun kun laakerit pettää. Jossei halua heti tehdä kaikkea remppaa niin ennemmin ajaa vanhan koneen solmuun saakka tai siihen tilaan että remontti on pakko tehdä.
Paljon tuommoinen koneremontti maksaa Saabille suunnilleen? En tunne ketään kuka on tehnyt semmoisen, eikä itsellä ole työkaluja tai osaamista rakentaa moottoria uusiksi niin pakko teettää muualla. Ja tuommoisen huollon saanut Saab voi olla ihan hyväkin ostos korkeammillakin kilometreillä?

Bapsu kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 21:16

Automaateista kannattaa suosia alkupään 4v Aisinia, kestää paremmin kuin 5v jossa voi olla venttiilipöydän kanssa ongelmia. Ei kuitenkaan tyyppiviaksi saakka. Katsoo että laatikkoöljyt on punaiset ja loota toimii ok.
Paljon tuolla Saabin automaattilootalla pääse ennenkuin pitää vaihtaa jos on öljyt vaihdettu säännöllisesti. Mieli tekisi automaattia mukavuuden vuoksi, mutta jotenkin jäänyt semmoinen mielikuva että manuaalit ovat parempi luotettavuudelle.
T7 täysremontti on muistaakseni siinä 3000e tienoilla töineen päivineen, tekijöitä pyörii tälläkin foorumilla. Suolingolta (vesa67) voi ainakin kysellä noita nykypäivän hintoja. Itse ehdottomasti sijoittaisin joko autoon johon se remontti tarvitsee tehdä (ts. osta konevikainen/muuten vammanen raato satasilla) tai sitten ostaisin auton mistä on kuitit että remppa tehty ja erityisesti kuka sen on tehnyt. Pääsääntöisesti 9-5 on melkein älykkäämpi ostaa 300tkm+ ajettuna, kaikki tyyppiviat on jo ainakin kerran hoidettu kuntoon.

Aisinin laatikoilla ajaa helposti sen puolimiljoonaa jos öljynvaihdot on tehty asiallisesti. Vaihtolaatikoita saa purkuautoista jatkuvasti hyvinkin edullisesti. Myös manuaalin saa kyllä jo rikki vastaavilla kilsoilla ja huonolla käytöllä, joten en näe mitään syytä ottaa manuaalia paremman luotettavuuden takia. Samalla säästyy kytkinremonteilta.
Itse varmaan ostan rempatun Saabin kunhan on todistukset remontista, kun ei ole hinausautoa tai muuta autoa jossa tarpeeksi tehoja toisen auton siirtoon, ellei sitten ole sen verran kuntoa ja leimaa että kulkee eteenpäin. Ei tuo 3000e kovin pahalle kuulosta jos sillä saa koneen kuntoon.
Pakari kirjoitti:
La Joulu 02, 2023 15:33
Nokiaukkeli kirjoitti:
Pakari kirjoitti:
La Joulu 02, 2023 06:47
Omasta mielestä parhaat Saab 9-5:sen vuosimallit ovat 2004 ja 2005. Lyhyesti perustelen sillä, että niissä on huohotusongelmat jo korjattu, eikä vielä ole viirufemmojen laatuongelmia. Saabilla kyseisen ajan säästösyistä on laatu laskenut osissa ja materiaaleissa.. Lisäksi en henkilökohtaisesti pidä viirufemman ulkonäöstä tai sisustan ulkonäöstä, mutta se onkin makukysymys.
Itse jotenkin tekee mieli 2005 tai vanhempaa Saab 9-5, mutta järki sanoo että uudempi on oltava parempi, mutta vaikuttaa että Saabin kanssa se riippuu yksilöstä ja miten on hoidettu autoa, jolloin vanhempi paljon ajettu ja hyvin pidetty Saab harrastelijalta voi olla fiksumpi ostos kuin uudempi ja vähemmän ajettu Saab esim autokaupasta.
Yleisesti ehkä näin, mutta kun saabin talous ajautui 2000-luvun puolenvälin jälkeen huonompaan suuntaan ja siihen päälle finanssikriisi ja konkurssi niin kaikesta mahdollisesta on säästetty 2006 eteenpäin. Itse ainakin olen nähnyt niin mätiä viirufemmoja, että suorastaan hirvittää. Erilaiset muoviosat korissa hajoavat kun niihin koskee, tai katsoo. Esimerkkinä uv-valosta säröytyvät umpiot ja vaikka takaluukun kahva/muoviosa.. Ja näihin ei vaikuta mitenkään se kuinka autoa on pidetty. Kiinnikkeet ovat halpoja lapsellisia ja kun uusia osia ei saa..

Saabilla kaikkein kalleimmat kilometrit ovat omien kokemusteni mukaan 180-280tkm välissä. Tavanomaisesti kaikki kalliit rempat tekniikassa tuossa välissä. Itse ostaisin mielummin hieman yli 300tkm ajetun Saabin kuin alle. Ja ehkä kannattaa harkita NG9-3:sta, koska se on paras-luotettavin kombinaatio Saabeista mitä on tehty. Ja siitä vuosimalliväliltä 2005-2006, ennen sisustan ja keulan faceliftiä, koska niissä näkyy samalla tavalla taloustilanteen aiheuttamat säästöt noiden vuosimallien jälkeen.
No hyvä että sanoit kun olin katselemassa autoja noilla kilsoilla ilman remonttia niin tiedän että ellei ole fiksua hintaa niin ei kannata ostaa tuolla kilometrialueella. Itse olen molempia 9-3 ja 9-5 kokeillut ja 9-5 on hieman tilavampi ja tuntuu muutenkin sille oikealle. Kuitenkin menee vanhalla autolla niin ei siinä hirveästi menetä, että ottaa ehkä hieman vikaherkemmän auton josta haaveillut, kuitenkin huollon jälkeen hyvin hoidettuna semmoinen kestää kuhan öljyt vaihtaa viimeistään 10 000tkm kohdilla ja vaiheiston nesteet ajoissa. Itse olen sitä mieltä että 20 000tkm öljynvaihtoväli on liian pitkä suomen keleillä, ehkä jossain lämpimässä maassa mutta ei suomessa. Se tulee halvemmaksi pitkällä tähtäimellä kun laakerit moottorissa ja turbossa saa kunnollisen voitelun
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023. Vielä tuore Saabisti matkalla Saabin ihmeelliseen maailmaan.
Vastaa Viestiin