9-5 asioita

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 533
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

9-5 asioita

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tulipa sitten tännekin eksyttyä pitkästä aikaa.

Olen aamupäivän lueskellut tätä 9-5 foorumia ja huomaan, että lähespä ainoat ja suuremmat viat kyseisessä mallissa on takapään puslat ja DI-kasetti.

Seuraan myös Volvolandian sivuja niin huomaan, että -90 luvun Volvot tuntuvat olevan aikas heikkolaatuisia, vikaa tuntuu olevan. Olen sen omassa romussakin huomannut. Eipä ole puhettakaan enää entisajan Volvo- laadusta, todellakaan.
Näyttäisi siis että 9-5 kuitenkin jatkaa taattua Saab- laatua, eli öljynvaihdot ja ajoa vuodesta toiseen kuten minun Saabini kautta aikojen. Vai onko näin, onko 9-5 todella LUOTETTAVA auto ?

Toisena seikkana olen huomannut, että 9-5 wagonia ei näemmä voi rekisteröidä 7:lle hengelle, eli tavaratilaan ei ole saatavissa lisäpenkkejä kuten farmari-Volvoihin. Ei silti, tavaratila mielestäni vaikuttaa kuitenkin 9-5:ssa noinkin isolle autolle melko pieneltä, joten eipä kait sinne mahtuisikaan.

Itselläni on ensi kesän tietämissä valintana, että myynkö Volvon pois ja otan jostain lainaa että saisin 9-5 wagonin, tietysti automaattivaihteistolla ja toimivalla ilmastoinnilla, ne on ne välttämättömimmät mistä ei tingitä :)
Silloin ensimmäisien wagonien hinnat lienevät 15000e tietämissä. Mutta eipä ole sitä 15000e kuitenkaan tilillä, joten nähtäväksi jää, jääkö haaveeksi tuokin vai tuleeko lottovoitto.

Ollaanhan sitten syksyllä varoen liikenteessä ja kunnioitetaan muita kanssa-autoilijoita ja jalankulkijoita ja lopetetaan se sairas kirjoittelu kuinka jäi sejase porvoon moottoritiellä kun ajoin kahtasataa. No, eipä tainnut ne kirjoittelut ollakaan keneltäkään nimeä omaavalta henkilöltä ;) Näitä ainaisia nimimerkin taakse piilottelijoita vaan.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Saappi on hyvä auto ja 9-5:en sukunsa paras edustaja (tai
ehkä tonnari?). Tosin yksilöitä löytyy näistäkin niin hyvään kuin
huonoonkin suuntaan. Itelläni on onneksi sinne parempaan
suuntaa sillä normaalien huoltojen lisäksi ei 9-5:lle ole tarvinnut
tehdä minkäänlaista remppaa (mittarissa 130 tkm)....
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

"Olen aamupäivän lueskellut tätä 9-5 foorumia ja huomaan, että lähespä ainoat ja suuremmat viat kyseisessä mallissa on takapään puslat ja DI-kasetti."

Tuossa havainnossahan on terävästi eroteltu akanat jyvistä. Saabit ovat loistoautoja tästäkin näkövinkkelistä katsoen.
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

Omien kokemusten mukaan vanhemmat <2003 ovat laadultaan parempia ja pikkuvikoja ei niin paljon esiinny (edellisellä 90tkm kolmella vuosihuollolla, nyt on pajalla ravattu jo tuplamäärä) . Toivottavasti löydät paremman yksilön kuin mikä minulle nyt on sattunut.

Ohessa omia huomioitani, lisäksi puslat vaihdettu ja 17" alut ovat vissiin kierot kun lähes mahdoton saada tasapainoon ja varapyöränkoteloon vuotaa vettä.

Aikaisempaa tarinaa (valitusta tänne ylistysforumille)....

"Taitaa jäädä viimeiseksi Saabiksi kunhan 36 kk tulee täyteen puolentoista vuoden kuluttua. Edellinen M2000 oli eri maata.

Ei uskoisi 50k euron autossa olevan tälllaista.... siis 47 tkm ajettu M2003 Vector wagon.

Uutena takaovien sovitus pielessä, ei mennyt kunnolla kiinni. DI-boxi pamahti seuraavaksi. Samalla huomattiin että väärät tulpat. Ensimmäinen "takaisinkutsu" oli tuo kahvahuolto. Sillä seurauksella että kyynärpää paleltuu pakkasella kun ikkunan sovitus tai tiivisteet vinksallaan kun kahvoja säädettiin. Toinen "takasinkutsu oli joku klemmarin laitto/kinnityksen vahvistus jossain konetilassa. Lopulllinen niitti oli kun tänään vaihdoin kesäkumit alle ja huomasin että pultit ruosteessa. Hienot on vanteet mutta pultit loistaa ruskeena. icon_evil.gif Kyllä vaimon m2000 Punto on ollut huomattamasti vaivattomampi ja ilman yhtään ylimääräistä korjaamokäyntiä.

Onkos muilla ollut vastaavia vastoinkäymisiä ja onko esim. pultit vaihdettu takuuna ? :lol: :lol: :lol: "
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

venudi kirjoitti:Omien kokemusten mukaan vanhemmat <2003 ovat laadultaan parempia ja pikkuvikoja ei niin paljon esiinny (edellisellä 90tkm kolmella vuosihuollolla, nyt on pajalla ravattu jo tuplamäärä) . Toivottavasti löydät paremman yksilön kuin mikä minulle nyt on sattunut.

Ohessa omia huomioitani, lisäksi puslat vaihdettu ja 17" alut ovat vissiin kierot kun lähes mahdoton saada tasapainoon ja varapyöränkoteloon vuotaa vettä.

Aikaisempaa tarinaa (valitusta tänne ylistysforumille)....

"Taitaa jäädä viimeiseksi Saabiksi kunhan 36 kk tulee täyteen puolentoista vuoden kuluttua. Edellinen M2000 oli eri maata.

Ei uskoisi 50k euron autossa olevan tälllaista.... siis 47 tkm ajettu M2003 Vector wagon.

Uutena takaovien sovitus pielessä, ei mennyt kunnolla kiinni. DI-boxi pamahti seuraavaksi. Samalla huomattiin että väärät tulpat. Ensimmäinen "takaisinkutsu" oli tuo kahvahuolto. Sillä seurauksella että kyynärpää paleltuu pakkasella kun ikkunan sovitus tai tiivisteet vinksallaan kun kahvoja säädettiin. Toinen "takasinkutsu oli joku klemmarin laitto/kinnityksen vahvistus jossain konetilassa. Lopulllinen niitti oli kun tänään vaihdoin kesäkumit alle ja huomasin että pultit ruosteessa. Hienot on vanteet mutta pultit loistaa ruskeena. icon_evil.gif Kyllä vaimon m2000 Punto on ollut huomattamasti vaivattomampi ja ilman yhtään ylimääräistä korjaamokäyntiä.

Onkos muilla ollut vastaavia vastoinkäymisiä ja onko esim. pultit vaihdettu takuuna ? :lol: :lol: :lol: "
No kyllä on ollut hurjoa ja perustavaa laatua olevia ongelmia! :roll:

Ihmetyttää kyllä tuo väärät tulpat.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Viesti Kirjoittaja iikoo »

venudi kirjoitti:Omien kokemusten mukaan vanhemmat <2003 ovat laadultaan parempia ja pikkuvikoja ei niin paljon esiinny (edellisellä 90tkm kolmella vuosihuollolla, nyt on pajalla ravattu jo tuplamäärä) . Toivottavasti löydät paremman yksilön kuin mikä minulle nyt on sattunut.
Kannattaa nyt muistaa, että Saab on tänä päivänä todellisuudessa vuosi vuodelta enemmän Opel. Kai se vanha totuus että "kaikista autoista tulee vanhoina Opeleita" pitää aika hyvin paikkansa...

Oman 9-5:n ostin keväällä. Se on vuosimallia 2001 ja sillä oli ostohetkellä ajettu n. 32 000 km. Se nyt on vielä jotakuinkin enemmän Saab kuin Opel. Onneksi nyt ei ole vähään aikaan autonvaihtotarvetta, mutta seuraavan kärryn kohdalla saattaa olla merkinvaihto edessä.
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Lisäisin 9-5:n bugilistalle myös kaasuläppäkotelon: n. 100 tkm välein uusittava "kulutusosa".

-h
venudi
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 14:59

Viesti Kirjoittaja venudi »

peinu kirjoitti:
No kyllä on ollut hurjoa ja perustavaa laatua olevia ongelmia! :roll:

Ihmetyttää kyllä tuo väärät tulpat.

En tiedä muista mutta minulle auto (myös Saab) on kulutushyödyke jonka pitää toimia mahdollisimman hyvin ja olla "helppohoitoinen". Eli vaan huoletonta ajoa ilman murheita.

Tällaisia kokemuksia ovat tarjonnut mm. Volvo 940 Turbo Classic, Opel Vecra 2.5 ja 9-5 2.3 t M2000. Kaikilla em. autoilla 90 tkm / 3 vuotta, määräaikaishuoto kerran vuodessa eikä yhtään ylimääräistä pajakeikkaa.

Nyky Saabeilla ei enää tämmöinen taida minun ja muidenkaan kokemusten perusteella onnistua :(
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

hagi kirjoitti:Lisäisin 9-5:n bugilistalle myös kaasuläppäkotelon: n. 100 tkm välein uusittava "kulutusosa".

-h
Taitaapi tuo olla jälkiongelmia jos ajellaan kauan rikkinäisellä turbolla niin pääsee öljy tuonne läppäkoteloon. -00 lähtien on ilmeisesti tuo läppäkotelo paremmin eristetty :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Palataas tähän vanhaan aiheeseen vielä...
Frostgrey kirjoitti:
hagi kirjoitti:Lisäisin 9-5:n bugilistalle myös kaasuläppäkotelon: n. 100 tkm välein uusittava "kulutusosa".

-h
Taitaapi tuo olla jälkiongelmia jos ajellaan kauan rikkinäisellä turbolla niin pääsee öljy tuonne läppäkoteloon. -00 lähtien on ilmeisesti tuo läppäkotelo paremmin eristetty :wink:
Näinhän sitä pelotellaan. Mitään normaalista poikkeavaa en ole kyllä huomannut föönin toiminnassa eikä sinistä savua ole pöllähdellyt. Toisaalta joskus aiemmin mainitsemani "lehmä-ääni" saattaisi ehkä liittyä sillekin puolelle. Täytyy koputtaa puuta, turbon uusiminen on niitä asioita, joita ei huvittaisi ruveta nyt kustantamaan...

Autoni on tosin -01, joten ehkei tästä ollut kuitenkaan kysymys.

-h

PS. Vaihdettu kaasuläppäkotelo on muuten joutilaana. Jos joku kokee osaavansa putsata tms. sen, voisin myydä pois. Osahan on sinänsä tyyris, ja tuo lähtisi sopuhintaan.
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja mv55 »

hagi kirjoitti:Lisäisin 9-5:n bugilistalle myös kaasuläppäkotelon: n. 100 tkm välein uusittava "kulutusosa".

-h
Sorry, mutta mitä osaa tarkoitat kaasuläppäkotelolla? Mulla on 2.3T -99 Sedan aj. 144 tkm ja tarkistaisin kyseisen osan, jos kerrot missä se sijaitsee ja mitä pitää tarkastaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mv55 kirjoitti:Sorry, mutta mitä osaa tarkoitat kaasuläppäkotelolla?
http://www.thesaabsite.com/95/95Throttl ... cement.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja mv55 »

jus kirjoitti:
mv55 kirjoitti:Sorry, mutta mitä osaa tarkoitat kaasuläppäkotelolla?
http://www.thesaabsite.com/95/95Throttl ... cement.htm
Kiitos, pitääpä tutkia.
Vastaa Viestiin