Välys ratissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tonnari
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 06, 2005 17:00

Välys ratissa

Viesti Kirjoittaja tonnari »

Autossa ilmenee seuraavanlainen vika: Rattia käännettäessä liikkeelle lähdettäessä, tuntuu ratissa sellainen pieni nykytys/napsaus. Vika ilmenee vomakkammin kun rattia käännetään oikealle.

Aikaisemmin aihetta on käsitelty palstalla jonkin verran. silloin epäiltiin rattiakselissa olevaa vikaa. Kukaan ei kuitenkaan todennut näin varmasti olevan. Muuten alusta eikä ohjaus kolise ja auto kulkee suoraan.

Auto on vm. -02 9-5 farmari autoomattilaatikolla ja vector varustein. Mittarissa on 130 000 km
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Välys ratissa

Viesti Kirjoittaja kimmop »

tonnari kirjoitti:Autossa ilmenee seuraavanlainen vika: Rattia käännettäessä liikkeelle lähdettäessä, tuntuu ratissa sellainen pieni nykytys/napsaus. Vika ilmenee vomakkammin kun rattia käännetään oikealle.

Aikaisemmin aihetta on käsitelty palstalla jonkin verran. silloin epäiltiin rattiakselissa olevaa vikaa. Kukaan ei kuitenkaan todennut näin varmasti olevan. Muuten alusta eikä ohjaus kolise ja auto kulkee suoraan.

Auto on vm. -02 9-5 farmari autoomattilaatikolla ja vector varustein. Mittarissa on 130 000 km
Kuulostaa samalta oireelta kun mun 9-3SS:ssä, jossa päädyttiin vaihtamaan koko rattiakseli takuuseen.

Ensiapuna kiristys akselin molemmista päistä, auttaa jonkin aikaa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
tonnari
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 06, 2005 17:00

Välys

Viesti Kirjoittaja tonnari »

Ensinnäkin kiitos nopeasta vastauksesta. Jos tuo kiristys auttaa, niin onkohan akseliin jäänyt välystä joka suurenee myöhemmin???.

Auto menee ensiviikolla 130 000 huoltoon. Täytyy käskeä huolossa tsekkaamaan tuo rattiakseli.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Välys

Viesti Kirjoittaja kimmop »

tonnari kirjoitti:Ensinnäkin kiitos nopeasta vastauksesta. Jos tuo kiristys auttaa, niin onkohan akseliin jäänyt välystä joka suurenee myöhemmin???.

Auto menee ensiviikolla 130 000 huoltoon. Täytyy käskeä huolossa tsekkaamaan tuo rattiakseli.
Se kiristäminen on ensiapu, jota käyttäisin esim. silloin kun tiedän että auto menee pian vaihtoon. Akselin vaihto on ainoa tapa päästä tuosta oikeasti eroon.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
tonnari
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 06, 2005 17:00

Re: Välys

Viesti Kirjoittaja tonnari »

Se kiristäminen on ensiapu, jota käyttäisin esim. silloin kun tiedän että auto menee pian vaihtoon. Akselin vaihto on ainoa tapa päästä tuosta oikeasti eroon.[/quote]


Vaihtoon auto ei ole menossa vielä. Täytyy varmaan vaihtaa rattiakseli, jos vika on siinä.

Tänään saatiin uusi saabisti, kun kaveri kävi testaamassa minun auton. Kaverilla oli todella negatiivinen käsitys saabeista. Oli jättänyt niiden takia kaikki koeajo mahdollisuudetkin käyttämättä. Nytkin sai painostaa ajamaan. Autoon istuutuessa hymy levisi naamalle. Ääneen nauroi, kun päästiin motarille ja pääsi kokeilemaan ohituksia.
Seuraava auto on kuulema Saab ja turbolla varustettuna. Että silleen
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Välys

Viesti Kirjoittaja kimmop »

9-5T kirjoitti:
kimmop kirjoitti:[

Se kiristäminen on ensiapu, jota käyttäisin
Miten kiristys tapahtuu?
Tuo on taas sellainen juttu mitä pitää kysyä korjaamolta. Ennen kuin mulla vaihdettiin toi akseli, sitä kiristettiin jollain konstilla, kuulemma molemmista päistä. Ilmeisesti sekä ratin että hammastangon päässä on säätövaroja joilla voi pelata. En minä usko että siinä pelkästään niitä tukisysteemejä vedetään kireämmälle.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Välys ratissa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

tonnari kirjoitti:Autossa ilmenee seuraavanlainen vika: Rattia käännettäessä liikkeelle lähdettäessä, tuntuu ratissa sellainen pieni nykytys/napsaus. Vika ilmenee vomakkammin kun rattia käännetään oikealle.

Aikaisemmin aihetta on käsitelty palstalla jonkin verran. silloin epäiltiin rattiakselissa olevaa vikaa. Kukaan ei kuitenkaan todennut näin varmasti olevan. Muuten alusta eikä ohjaus kolise ja auto kulkee suoraan.

Auto on vm. -02 9-5 farmari autoomattilaatikolla ja vector varustein. Mittarissa on 130 000 km
Minun arvio vikaan on että vetonivel (tod. näk. sesempi) on kulunut ja aiheuttaa kuvaamasi vian. 9-5 on raskas auto ja vetonivelet etuvetoisessa kuluvaa tavaraa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Välys ratissa

Viesti Kirjoittaja koistha »

tonnari kirjoitti:Autossa ilmenee seuraavanlainen vika: Rattia käännettäessä liikkeelle lähdettäessä, tuntuu ratissa sellainen pieni nykytys/napsaus. Vika ilmenee vomakkammin kun rattia käännetään oikealle.
Mulla oli vastaavat oireet. Ne katosivat, kun huolto rasvasi akselin boorituksen (vai miksi sitä sanotaan). Rasvaus tapahtui jo pari vuotta sitten eikä sen jälkeen ole ollut oireita.
Eli hyvällä säkällä tuossa on vain kyseessä lepokitkan muuttuminen liikekitkaksi.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
skepe
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skepe »

Tuo rattiakselin boorituksen rasvaaminen oli aivan pro-ohje.
Minulla tuntui ohjauksessa pieni välys, joka pieneni kun kiristin ohjausakselin hammastankoon liittävää ”pannan” ruuvia. Tuon rasvaamisen jälkeen välystä ei tunnu enää ollenkaan.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja siili69 »

skepe kirjoitti:Tuo rattiakselin boorituksen rasvaaminen oli aivan pro-ohje.
Minulla tuntui ohjauksessa pieni välys, joka pieneni kun kiristin ohjausakselin hammastankoon liittävää ”pannan” ruuvia. Tuon rasvaamisen jälkeen välystä ei tunnu enää ollenkaan.
Olisiko jossain lisätietoja tästä operaatiosta? Koitin WIS:n ja EPC:n kanssa ihmetellä akselia, mutta en voi väittää että osaisin moisen tehdä... mistä aletaan purkaminen ;)

Jaska
skepe
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skepe »

siili69 kirjoitti: Olisiko jossain lisätietoja tästä operaatiosta? Koitin WIS:n ja EPC:n kanssa ihmetellä akselia, mutta en voi väittää että osaisin moisen tehdä... mistä aletaan purkaminen ;)
Se booritus (rihlaus), minkä rasvasin on näkyvissä jarrupolkimen yläpuolella kuskin jalkatilassa, eikä tarvitse mitään purkamista. Ruiskutin sinne vaseliinispraytä sen punaisen putken avulla, mikä niissä spray-pulloissa yleensä on mukana, ja välys ihme kyllä hävisi, tai ainakaan sitä ei tunne enää rattia kääntäessä. 8)
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja siili69 »

skepe kirjoitti:Se booritus (rihlaus), minkä rasvasin on näkyvissä jarrupolkimen yläpuolella kuskin jalkatilassa, eikä tarvitse mitään purkamista. Ruiskutin sinne vaseliinispraytä sen punaisen putken avulla, mikä niissä spray-pulloissa yleensä on mukana, ja välys ihme kyllä hävisi, tai ainakaan sitä ei tunne enää rattia kääntäessä. 8)
Selvä juttu, kiitoksia. Täytyy kurkata kunhan tulee sopiva hetki.

Jaska
jh900
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 17:48
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Mulla on -02 9-5 autom. farkussa samaa ongelmaa; ratissa tuntuu selkeä välys tai naksahdus käännettäessä ja samalla kaasua painettaessa tai jarrutettaessa. Kyselin asiaa merkkihuollosta ja vastaus oli, että "se on ominaisuus, ei sille voi mitään tehdä". Että silleen. Täytyy vissiin itse kokeilla tota rasvausta...

Onko koko rattiakselin vaihto hinnakas/vaikea projekti?
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Täällä kolahtelu loppui myös HS2000 avulla, reilut "ruuttaukset" holkin sisään. Mainitsin asiasta huollossa ja miehet totesi välyksen paikallaan olevassa autossa, eli ratissa tuntui selvästi. Noh, sitten käytiin koittamassa toista 9-5 pihamaalla ja siellä oli vielä isompi välys -> ominaisuus. En ole muistanut mainita asiasta vielä huollon miehille...niin että koittais spray vaseliinia :roll:

Jälleen kerran klubisivut pelasti isommalta hommalta :D
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03
jh900
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 17:48
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja jh900 »

Ok, kiitoksia vastauksista. Täytynee koittaa tota vaseliinin ruuttausta. Erikoinen juttu etteivät merkkihuollossa osanneet tota neuvoa, pitää ilmeisesti kysäistä vielä aiheesta, kun siellä seuraavan kerran joutuu käymään.

Osaako kukaan kertoa miten katsastusmiehet ovat suhtautuneet ratin välykseen?
Vastaa Viestiin