Välys ratissa
Välys ratissa
Autossa ilmenee seuraavanlainen vika: Rattia käännettäessä liikkeelle lähdettäessä, tuntuu ratissa sellainen pieni nykytys/napsaus. Vika ilmenee vomakkammin kun rattia käännetään oikealle.
Aikaisemmin aihetta on käsitelty palstalla jonkin verran. silloin epäiltiin rattiakselissa olevaa vikaa. Kukaan ei kuitenkaan todennut näin varmasti olevan. Muuten alusta eikä ohjaus kolise ja auto kulkee suoraan.
Auto on vm. -02 9-5 farmari autoomattilaatikolla ja vector varustein. Mittarissa on 130 000 km
Aikaisemmin aihetta on käsitelty palstalla jonkin verran. silloin epäiltiin rattiakselissa olevaa vikaa. Kukaan ei kuitenkaan todennut näin varmasti olevan. Muuten alusta eikä ohjaus kolise ja auto kulkee suoraan.
Auto on vm. -02 9-5 farmari autoomattilaatikolla ja vector varustein. Mittarissa on 130 000 km
Re: Välys ratissa
Kuulostaa samalta oireelta kun mun 9-3SS:ssä, jossa päädyttiin vaihtamaan koko rattiakseli takuuseen.tonnari kirjoitti:Autossa ilmenee seuraavanlainen vika: Rattia käännettäessä liikkeelle lähdettäessä, tuntuu ratissa sellainen pieni nykytys/napsaus. Vika ilmenee vomakkammin kun rattia käännetään oikealle.
Aikaisemmin aihetta on käsitelty palstalla jonkin verran. silloin epäiltiin rattiakselissa olevaa vikaa. Kukaan ei kuitenkaan todennut näin varmasti olevan. Muuten alusta eikä ohjaus kolise ja auto kulkee suoraan.
Auto on vm. -02 9-5 farmari autoomattilaatikolla ja vector varustein. Mittarissa on 130 000 km
Ensiapuna kiristys akselin molemmista päistä, auttaa jonkin aikaa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Re: Välys
Se kiristäminen on ensiapu, jota käyttäisin esim. silloin kun tiedän että auto menee pian vaihtoon. Akselin vaihto on ainoa tapa päästä tuosta oikeasti eroon.tonnari kirjoitti:Ensinnäkin kiitos nopeasta vastauksesta. Jos tuo kiristys auttaa, niin onkohan akseliin jäänyt välystä joka suurenee myöhemmin???.
Auto menee ensiviikolla 130 000 huoltoon. Täytyy käskeä huolossa tsekkaamaan tuo rattiakseli.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Re: Välys
Se kiristäminen on ensiapu, jota käyttäisin esim. silloin kun tiedän että auto menee pian vaihtoon. Akselin vaihto on ainoa tapa päästä tuosta oikeasti eroon.[/quote]
Vaihtoon auto ei ole menossa vielä. Täytyy varmaan vaihtaa rattiakseli, jos vika on siinä.
Tänään saatiin uusi saabisti, kun kaveri kävi testaamassa minun auton. Kaverilla oli todella negatiivinen käsitys saabeista. Oli jättänyt niiden takia kaikki koeajo mahdollisuudetkin käyttämättä. Nytkin sai painostaa ajamaan. Autoon istuutuessa hymy levisi naamalle. Ääneen nauroi, kun päästiin motarille ja pääsi kokeilemaan ohituksia.
Seuraava auto on kuulema Saab ja turbolla varustettuna. Että silleen
Vaihtoon auto ei ole menossa vielä. Täytyy varmaan vaihtaa rattiakseli, jos vika on siinä.
Tänään saatiin uusi saabisti, kun kaveri kävi testaamassa minun auton. Kaverilla oli todella negatiivinen käsitys saabeista. Oli jättänyt niiden takia kaikki koeajo mahdollisuudetkin käyttämättä. Nytkin sai painostaa ajamaan. Autoon istuutuessa hymy levisi naamalle. Ääneen nauroi, kun päästiin motarille ja pääsi kokeilemaan ohituksia.
Seuraava auto on kuulema Saab ja turbolla varustettuna. Että silleen
Re: Välys
Tuo on taas sellainen juttu mitä pitää kysyä korjaamolta. Ennen kuin mulla vaihdettiin toi akseli, sitä kiristettiin jollain konstilla, kuulemma molemmista päistä. Ilmeisesti sekä ratin että hammastangon päässä on säätövaroja joilla voi pelata. En minä usko että siinä pelkästään niitä tukisysteemejä vedetään kireämmälle.9-5T kirjoitti:Miten kiristys tapahtuu?kimmop kirjoitti:[
Se kiristäminen on ensiapu, jota käyttäisin
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
Re: Välys ratissa
Minun arvio vikaan on että vetonivel (tod. näk. sesempi) on kulunut ja aiheuttaa kuvaamasi vian. 9-5 on raskas auto ja vetonivelet etuvetoisessa kuluvaa tavaraa.tonnari kirjoitti:Autossa ilmenee seuraavanlainen vika: Rattia käännettäessä liikkeelle lähdettäessä, tuntuu ratissa sellainen pieni nykytys/napsaus. Vika ilmenee vomakkammin kun rattia käännetään oikealle.
Aikaisemmin aihetta on käsitelty palstalla jonkin verran. silloin epäiltiin rattiakselissa olevaa vikaa. Kukaan ei kuitenkaan todennut näin varmasti olevan. Muuten alusta eikä ohjaus kolise ja auto kulkee suoraan.
Auto on vm. -02 9-5 farmari autoomattilaatikolla ja vector varustein. Mittarissa on 130 000 km
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Välys ratissa
Mulla oli vastaavat oireet. Ne katosivat, kun huolto rasvasi akselin boorituksen (vai miksi sitä sanotaan). Rasvaus tapahtui jo pari vuotta sitten eikä sen jälkeen ole ollut oireita.tonnari kirjoitti:Autossa ilmenee seuraavanlainen vika: Rattia käännettäessä liikkeelle lähdettäessä, tuntuu ratissa sellainen pieni nykytys/napsaus. Vika ilmenee vomakkammin kun rattia käännetään oikealle.
Eli hyvällä säkällä tuossa on vain kyseessä lepokitkan muuttuminen liikekitkaksi.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Tuo rattiakselin boorituksen rasvaaminen oli aivan pro-ohje.
Minulla tuntui ohjauksessa pieni välys, joka pieneni kun kiristin ohjausakselin hammastankoon liittävää ”pannan” ruuvia. Tuon rasvaamisen jälkeen välystä ei tunnu enää ollenkaan.
Minulla tuntui ohjauksessa pieni välys, joka pieneni kun kiristin ohjausakselin hammastankoon liittävää ”pannan” ruuvia. Tuon rasvaamisen jälkeen välystä ei tunnu enää ollenkaan.
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
Olisiko jossain lisätietoja tästä operaatiosta? Koitin WIS:n ja EPC:n kanssa ihmetellä akselia, mutta en voi väittää että osaisin moisen tehdä... mistä aletaan purkaminenskepe kirjoitti:Tuo rattiakselin boorituksen rasvaaminen oli aivan pro-ohje.
Minulla tuntui ohjauksessa pieni välys, joka pieneni kun kiristin ohjausakselin hammastankoon liittävää ”pannan” ruuvia. Tuon rasvaamisen jälkeen välystä ei tunnu enää ollenkaan.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jaska
Se booritus (rihlaus), minkä rasvasin on näkyvissä jarrupolkimen yläpuolella kuskin jalkatilassa, eikä tarvitse mitään purkamista. Ruiskutin sinne vaseliinispraytä sen punaisen putken avulla, mikä niissä spray-pulloissa yleensä on mukana, ja välys ihme kyllä hävisi, tai ainakaan sitä ei tunne enää rattia kääntäessä.siili69 kirjoitti: Olisiko jossain lisätietoja tästä operaatiosta? Koitin WIS:n ja EPC:n kanssa ihmetellä akselia, mutta en voi väittää että osaisin moisen tehdä... mistä aletaan purkaminen
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
Selvä juttu, kiitoksia. Täytyy kurkata kunhan tulee sopiva hetki.skepe kirjoitti:Se booritus (rihlaus), minkä rasvasin on näkyvissä jarrupolkimen yläpuolella kuskin jalkatilassa, eikä tarvitse mitään purkamista. Ruiskutin sinne vaseliinispraytä sen punaisen putken avulla, mikä niissä spray-pulloissa yleensä on mukana, ja välys ihme kyllä hävisi, tai ainakaan sitä ei tunne enää rattia kääntäessä.
Jaska
Mulla on -02 9-5 autom. farkussa samaa ongelmaa; ratissa tuntuu selkeä välys tai naksahdus käännettäessä ja samalla kaasua painettaessa tai jarrutettaessa. Kyselin asiaa merkkihuollosta ja vastaus oli, että "se on ominaisuus, ei sille voi mitään tehdä". Että silleen. Täytyy vissiin itse kokeilla tota rasvausta...
Onko koko rattiakselin vaihto hinnakas/vaikea projekti?
Onko koko rattiakselin vaihto hinnakas/vaikea projekti?
Täällä kolahtelu loppui myös HS2000 avulla, reilut "ruuttaukset" holkin sisään. Mainitsin asiasta huollossa ja miehet totesi välyksen paikallaan olevassa autossa, eli ratissa tuntui selvästi. Noh, sitten käytiin koittamassa toista 9-5 pihamaalla ja siellä oli vielä isompi välys -> ominaisuus. En ole muistanut mainita asiasta vielä huollon miehille...niin että koittais spray vaseliinia ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Jälleen kerran klubisivut pelasti isommalta hommalta![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Jälleen kerran klubisivut pelasti isommalta hommalta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
99 Gls -79 -> 900 i -88 -> ... -> 9-3 2,0t -01 -> 9-5 2,0T -03