Mihin hintaan halvimmillaan 150-hv:sta n.200-heppainen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Mihin hintaan halvimmillaan 150-hv:sta n.200-heppainen

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Olen vähän suunnitellut tuollaisen ostoa Saksasta, ja näyttäisi olevan paljon noita 150-heppaisia. Ja ainakin teoriassa voimansiirto on päässyt noissa vähän helpommalla, kuin tehoversioissa. mitä mieltä olette yleensäkin tuonnista, Saksa vai Ruotsi?. Vaihtoehtona myöskin 9000 cs. Niin ja Terve vaan kaikille, rekisteröidyin juuri, ja sairas olen ollut kohta 20 vuotta.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Viime syksynä kattelin hintoja, niin Saksassa näytti olevan hiukan halvempia autoja. Tarjontaa on molemmissa maissa yllinkyllin. Etelä-Saksasta saattaa saada jopa suht.koht. ruosteettoman käytetyn auton. Saksassakin kylvetään suolaa tielle tarpeen vaatiessa, mutta tarve on hiukan vähäisempi kuin esim. Ruotsissa.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Kyllä oli katsastusmiehellä ihmettelemistä, kun hain E-Saksasta 95 aeron. Tosin pääsin itsekkin kunnolla katsomaan alustaa katsastuksessa ja täytyy sanoa, että oli kuin uudesta autosta, iskaritarratkin oli kuin juuri laitettu, että ei nämä juttuja vain ole. Kyllä siellä auto säilyy paljon paremmassa kunnossa alustaltaan ja myös muilta osiltaan kuten iskarit, puslat. Tiet ovat sileitä ja melkein aina päällystettyjä ja se suolaus on aika vähäistä verrattuna Suomeen ja Ruotsiin.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

joukolainen kirjoitti:Kyllä oli katsastusmiehellä ihmettelemistä, kun hain E-Saksasta 95 aeron. Tosin pääsin itsekkin kunnolla katsomaan alustaa katsastuksessa ja täytyy sanoa, että oli kuin uudesta autosta, iskaritarratkin oli kuin juuri laitettu, että ei nämä juttuja vain ole. Kyllä siellä auto säilyy paljon paremmassa kunnossa alustaltaan ja myös muilta osiltaan kuten iskarit, puslat. Tiet ovat sileitä ja melkein aina päällystettyjä ja se suolaus on aika vähäistä verrattuna Suomeen ja Ruotsiin.
Samat kokemukset itselläkin, kahden saksantuonnin alustaa on tullu kateltua ja kaikista tarroista pohjassa on voinut lukea tekstit ja numerot ihan selvästi. Kummatkin oli vähän yli 2 vuotiaita kun hain.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Itselleni tuo oma 900 s -96 on tuotu pohjoisruotsista. Todella siistikuntoinen ja hyvässä iskussa oleva. Kuulemma sieltä olis noita 9-5 löytyny myös. Eikä siellä suolaa ripotella tielle niin kuin tukholman seuduilla.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

En kyllä itselleni kelppuuttais 2-litraista ysifemmaa.
Raskas tankki kyseessä, 2.3t kärsii jo surkeesta sitkeydestä pienillä kiekoilla, miten tuolla pienemmällä motilla sitten kaupunkinykiminen sujuu :?:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Termos kirjoitti:En kyllä itselleni kelppuuttais 2-litraista ysifemmaa.
Raskas tankki kyseessä, 2.3t kärsii jo surkeesta sitkeydestä pienillä kiekoilla, miten tuolla pienemmällä motilla sitten kaupunkinykiminen sujuu :?:
Itse en kelpuuttaisi 2.3:sta.

Perusahtoja hieman isommalle niin jopas vääntääkin jopa alakierroksilla 2.3:sta paremmin ja on kierosherkempi ja käy muutenkin nätimmin ja tärinättömämmin.

On aivan turhaa sorsia 2.0-litraista, siinä jopa kestää tasapainohilutkin, päinvastoin kuin isommassa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Termos kirjoitti:En kyllä itselleni kelppuuttais 2-litraista ysifemmaa.
Raskas tankki kyseessä, 2.3t kärsii jo surkeesta sitkeydestä pienillä kiekoilla, miten tuolla pienemmällä motilla sitten kaupunkinykiminen sujuu :?:
Tuotaa ... onko sitten 280 Nm / 1800 rpm - 3000 rpm(?) vähän? Kuinka paljon vääntöä pitää sitten olla, että ajaminen on sujuvaa?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

JKen kirjoitti:
Termos kirjoitti:En kyllä itselleni kelppuuttais 2-litraista ysifemmaa.
Raskas tankki kyseessä, 2.3t kärsii jo surkeesta sitkeydestä pienillä kiekoilla, miten tuolla pienemmällä motilla sitten kaupunkinykiminen sujuu :?:
Tuotaa ... onko sitten 280 Nm / 1800 rpm - 3000 rpm(?) vähän? Kuinka paljon vääntöä pitää sitten olla, että ajaminen on sujuvaa?
Kyllähän sitä hyvä olis olla reilusti päälle 400Nm alkaen jostain puolestatoistatonnista.

Itselläkin vaan 320Nm, eikä meinaa traktori liikkua mihinkään :cry:
Tomppa & Saabit myyty :(
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Noilla kriteereillä hyvät moottorit jäävät melko vähiin.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

JKen kirjoitti:
Termos kirjoitti:En kyllä itselleni kelppuuttais 2-litraista ysifemmaa.
Raskas tankki kyseessä, 2.3t kärsii jo surkeesta sitkeydestä pienillä kiekoilla, miten tuolla pienemmällä motilla sitten kaupunkinykiminen sujuu :?:
Tuotaa ... onko sitten 280 Nm / 1800 rpm - 3000 rpm(?) vähän? Kuinka paljon vääntöä pitää sitten olla, että ajaminen on sujuvaa?
Oletko kokenut ettei ajo sinulla olisi sujuvaa :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2709
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Petter kirjoitti:Noilla kriteereillä hyvät moottorit jäävät melko vähiin.
Jos tämä kommentti oli meikäläiselle, niin tästä voi katella mikä olis mulle just sopiva moottori :)

over 580 Newton metres of torque as low down as some 1600 rpm
Tomppa & Saabit myyty :(
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

ng900aero kirjoitti: Itse en kelpuuttaisi 2.3:sta.

Perusahtoja hieman isommalle niin jopas vääntääkin jopa alakierroksilla 2.3:sta paremmin ja on kierosherkempi ja käy muutenkin nätimmin ja tärinättömämmin.

On aivan turhaa sorsia 2.0-litraista, siinä jopa kestää tasapainohilutkin, päinvastoin kuin isommassa.
Väittäisin kyllä päin vastaista? Ainakin automaattina 2.3 toimii paremmin kun 2.0 juurikin tuon väännon osalla.

Samat lääkkeet kun ehdotit tuossa tekee 2.3:eenkin mukavasti lisää vääntöä. Kierros herkkyys pitänee paikkaansa manuaalin kohdalla, massat pienempiä ja kampi kulma eri kuin 2.3:ssa. Tärinät ja nätimpi käynti taitavat olla tapaus kohtaista? Vakion vääntökäyriä voi vertailla 2.0 ja 2.3 välillä (kyllä tilavuudella on aina vaikutusta). Totta on että kampikulmalla on vaikutusta ja tuossa 2.0:ssa se on parempi (Mutta on enempi virittely asia kuin "normaali" käyttöön liittyvä juttu).

Tasapaino hiluista sanoisin kuitenkin jotta ne taitavat tulla ihan samoista paikoista molempiin ja eivät mitenkään eroa edes paikallaan olessa 2.3 hiluista eikä käyttöoloista. Eli tasapaino hiluihin vaikuttaa vain ne tiedossa olevat vuosimalli erot eikä koneen koko.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
KarHuht
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 07, 2006 11:52
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja KarHuht »

JKen kirjoitti:
Termos kirjoitti:En kyllä itselleni kelppuuttais 2-litraista ysifemmaa.
Raskas tankki kyseessä, 2.3t kärsii jo surkeesta sitkeydestä pienillä kiekoilla, miten tuolla pienemmällä motilla sitten kaupunkinykiminen sujuu :?:
Tuotaa ... onko sitten 280 Nm / 1800 rpm - 3000 rpm(?) vähän? Kuinka paljon vääntöä pitää sitten olla, että ajaminen on sujuvaa?
Itsellä 2,3t wagon 185 hv. Tosi on, että alkukiihdytys on vähän löysä ja tukkoinen. Kun kiekkaa alkaa oleen 2 puoli 3 niin varsinkin nelosella menee makeasti. Itse kun ajalen usein täydellä lastilla on hankkimassa piristystä Nordicilta --> 220 hv 330 Nm. Lähteepä rekan ohi rivakammin.
Kyllä saappi pelittää
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Tasan samaa mieltä 9-5T:n kanssa!

Sekä 2,0T että 2,3t peräkkäin ajaneena voin todeta että ero on merkittävä vain onnelliselle 2,3t:n omistajalle. :D Ihan aikuisten oikeesti. 2,0t ei vakiona vedä puhtaasti ennenkuin turbo tulee peliin mukaan, mutta viritetyssä on jostain syystä eri moottorinohjauslogiikka alakierroksillakin. Tästä löytyy pitkä keskustelu "Saab 95 2.0t -03 tehottomuus alakierroksilla" vaikka hakusanalla "alavääntö".

Jos olet ostamassa käytettyä, niin katso ihmeessä 2.0t myös!
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Vastaa Viestiin