Koni vai Bilstein

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Koni vai Bilstein

Viesti Kirjoittaja PVI »

Farkku Aeromme vm.01 kaipaa uusia takaiskareita ja olen tässä pohdiskellut mihin iskariin päätyisi. Vaihtoehtona on Aeron orkkisiskari, Bilstein tai Koni.

Onko nuo Saabin takaiskarit todellakin noin huonoja ettei niitä kannata laittaa? Speedpartsin sivuilla ei näytä olevan lainkaan 9-5:sen orkkisiskareita. Tonnarissa on ollut Sachsin iskarit ja olen niihin ollut tyytyväinen. Tarkoitus olisi pitää Aero vakiona perheautona. Eli mitään madalluksia ei ole suunnitelmissa. Onko orkkisiskari kaasu- vai nesteiskari.

Kumpaa raati suosittelisi Bilsteiniä vai Konia, jos ei orkkista kannatakkaan laittaa? Konin sportit näyttäisi olevan säädettävät, kuinka on Bilstein sprintin laita? Koneista tiedän sen verran, ettei noita saa säädettyä kuin irrottamalla iskari autosta.

PVI
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Se on ainakin varmaa et kaasuiskarit on ne alkuperäisetkin. Laitoin Gabrielit huhtikuussa taakse ja tyytyväinen olen ollut. Kaikkiin ysivitosiin kuuluu kaasut. Sporteista on hyötyä vasta kun ajetaan ns. rajoilla ja haetaan sitä huippupitoa epätasaiselta tieltä.
Tai ääritilainteissa voi hallittavuus olla jokseenkin parempi, mutta kuljettajan taidoista on enimmäkseen noi ääritilanteiden hallinnat kiinni.

Madallusjouset ja sport-iskarit ovat hyvä yhdistelmä kovaa kurveihin tultaessa, (jäykkä alusta ja pienempi maavara) mutta en usko että ainoastaan urheiluiskareita kannattaa ostaa.
Etu vakioon jää liian pieneksi iskareiden hintaan verrattuna.

Minulle annettiin Osasilla kaksi vaihtoehtoa; tavalliset kaasu Gabrielit n. 75€\kpl tai sport Gabrielit n. 140€\kpl. No jos mulla ois ne sportit, niin varmaan tulis kauheesti kurvailtua Nokian Z renkailla...650€ kierros.... niin että ens kesänä sitten uudet alle kun vuoden vanhat renkaat on loppu

Jokatapauksessa, vaihdoit tavalliset kaasut tai erikoiskaasut, tulet huomaamaan eron ja onhan se kiva tunne.

PS. Omaan autooni en kaipaa "kivireki-alustaa" :)
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse voin kyllä suositella noita säädettäviä Koneja.
Aeron jousilla toimivat loistavasti kun säätää aika löysälle.
Nuo Konit taitaa takapäähän maksaa n. 300€ pari.

Jos haluat hieman sijoittaa autosi alustaan, niin yksi todella hyvä yhdistelmä on H&R:n -35mm jouset ja Konin iskarit joka nurkkaan.
Ei ainkaan omasta mielestä ole mikään kivireki vaan juuri sopivan jämäkkä :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1790
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Eikös vakiona ole Sachsit? Ainakin omastani tiirailin että sellaiset siellä näyttää olevan. Tosin mulle on taakse vaihdettu iskarit, että tiedä sitten.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Koni vai Bilstein

Viesti Kirjoittaja hz81 »

PVI kirjoitti: Koneista tiedän sen verran, ettei noita saa säädettyä kuin irrottamalla iskari autosta.

PVI
Onko todella näin?? Epäilen mutta vahvistakoon ken tietää.
Ainakin OG9-3:n Koneja olen säädellyt konepellin alta etupäästä ja takakontista takapäätä...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Kyllä tosiaankin näin on... Fakta.
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Lisäksi männänvarsi täytyy olla sisään painettuna jotta
säätäminen onnistuu ...
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Amiraali kirjoitti:... Kyllä tosiaankin näin on... Fakta.
Selvä homma. Sitä voi taas vähän viisaampana alkaa nukkumaan. :) Mikäs idea tuossa säädössä edes on kun se kerran noin monimutkainen on?? Se varmaan monella on sit kerralla hyvä kun sen kerran alle laittaa... oli säätö mikä tahansa;)
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onneksi ne on helppo purkaa :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Itsekin voin noita Koneja suositella. Kokemukset tosin rajautuu ng900 ja 9-3.
Näissä autoissa tosin myös säätäminen on hieman helpompaa..
Ajettavuudeltaan todella hyvät, ei mitään valittamista. Niinkuin Frostgrey mainitsi, niin yhdistettynä H&R vietereihin autosta tulee todella hyvä ajettava verrattuna vakioon !
Suosittelen lämpimästi !
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1790
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Konit myös täältä suositukseen! :D Meillä molemmissa femmoissa Konin iskarit ja toimii upeasti! 8) Tonnarissa oli Bilsteinit ja ei ne vakuuttaneet, olivat helvetin kovat omaan makuun. :?
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla on ollut GM900:ssa säädettävät Konit ja Eibachin madallusjouset, 9-3:ssa oli Bilsteinin Sprintit ja Aeron jouset sekä nyt 9-5:ssa on Bilsteinin Sport -takaiskarit. GM900:ssa en liiemmin jaksanut Konin säätöjen kanssa kikkailla. 9-3:ssa Sprintit olivat jäykemmät kuin GM900:n Konit jäykimmässä asennossa. 9-5:een valitsin Bilsteinin Sportit, koska olivat vähän halvemmat kuin Konit ja kun Koneja ei edes pysty paikallaan säätämään... Sportit eivät tunnu liian jäykiltä 9-5:ssa ja tarkoitus on vaihtaa Sportit myös eteen jossain vaiheessa...

Eski
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Juu, Koni ja H&R on kurko yhdistelmä.

(Tulin itsekkin keräämään pisteitä päivän selvällä vastauksella) :lol:
Saabismi on seikkailu
9-5 2,0t aut. -00 Business
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Koni vai B.

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Mistä ootte keltaisia Koneja tilannu..mikä on päivän hinta neljän setille ?
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Vastaa Viestiin