käynnistys
käynnistys
Ostin tossa kesällä 9-5 (2.3 vm.2000 Aut.) ja komiasti on pelannut.Nyt olisin kyselly tosta kylmäkäynnistyksestä kun pirssi seiso viikonlopun tallissa ja aamulla starttasin (keli 0:ssa) niin piti startata tosi kauan.Lueskelin ohjekirjaa ja se antoi ymmärtää että kylmällä voi joutuu starttaa jopa 25 sek. Onko jotain kylmäkäynnistys kikkoja muilla.Auto ei ollu lämmityksessä.Pelottaa ajatus jos oikee tulee ne kylmät kelit vielä ja ei saa autoo lämmitykseen.Akku kyllä jaksaa kun on kesällä laitettu uusi mutta ne hyvä vinkit olis poikaa
9-5 on myös se "ominaispiirre" että jos on kovin vajaa tankki niin joutuu käynnistelemään pidempään, myöskin kesäkuumalla. Johtuu siitä että bensiinipumpusta puuttuu takaiskuventtiili. Sen saa kyllä jälkiasennuksena jos pitkä käynnistysaika haittaa. Kyllä Saabit on ainakin minulla käynnistyneet aina kylmilläkin ilmoilla.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
asiaa sivutakseni
Olisin kyselly sinulta kun kerran ollaan samalta seudulta että oletko saanut kutsua di-kasetin vaihtoon paikalliselta SAAB huoltajalta vai ootellaanko vielä että jos ne vaikka.......S9-5W kirjoitti:9-5 on myös se "ominaispiirre" että jos on kovin vajaa tankki niin joutuu käynnistelemään pidempään, myöskin kesäkuumalla. Johtuu siitä että bensiinipumpusta puuttuu takaiskuventtiili. Sen saa kyllä jälkiasennuksena jos pitkä käynnistysaika haittaa. Kyllä Saabit on ainakin minulla käynnistyneet aina kylmilläkin ilmoilla.
Re: asiaa sivutakseni
Sorry, vastaus tulee hieman myöhään, mutta kun jäi tuo joulu päälle. Ei ole tullut kutsua. 110 tkm huollon yhteydessä viime vuoden loppusyksyllä kyselin että mitenkä tuo sytytyskasetin vaihto. Katsoivat autosta kasetin sarjanumeron ja korjaamon puolelta jostain taulukosta selvisi että ei kuulu vaihdettavien piiriin. Edellinen omistaja on jo kerran vaihdattanut kasetin.putsari kirjoitti:Olisin kyselly sinulta kun kerran ollaan samalta seudulta että oletko saanut kutsua di-kasetin vaihtoon paikalliselta SAAB huoltajalta vai ootellaanko vielä että jos ne vaikka.......S9-5W kirjoitti:9-5 on myös se "ominaispiirre" että jos on kovin vajaa tankki niin joutuu käynnistelemään pidempään, myöskin kesäkuumalla. Johtuu siitä että bensiinipumpusta puuttuu takaiskuventtiili. Sen saa kyllä jälkiasennuksena jos pitkä käynnistysaika haittaa. Kyllä Saabit on ainakin minulla käynnistyneet aina kylmilläkin ilmoilla.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Re: asiaa sivutakseni
No eipä ole itsekään tullut kyseltyä asiasta(laiskuus).Mitä mieltä olet ollut paikallisesta SAAB huollosta,itsellä ei ainakaan vielä valittamista kun on joutunut käymään niin harvoin(koputan puuta).Niin ja tosta käynnistyksestä, nyt on ihan kivasti pyöritellyt mutta ei oo ollut kyllä noita pakkasiakaan paitsi tänään.S9-5W kirjoitti:Sorry, vastaus tulee hieman myöhään, mutta kun jäi tuo joulu päälle. Ei ole tullut kutsua. 110 tkm huollon yhteydessä viime vuoden loppusyksyllä kyselin että mitenkä tuo sytytyskasetin vaihto. Katsoivat autosta kasetin sarjanumeron ja korjaamon puolelta jostain taulukosta selvisi että ei kuulu vaihdettavien piiriin. Edellinen omistaja on jo kerran vaihdattanut kasetin.putsari kirjoitti:Olisin kyselly sinulta kun kerran ollaan samalta seudulta että oletko saanut kutsua di-kasetin vaihtoon paikalliselta SAAB huoltajalta vai ootellaanko vielä että jos ne vaikka.......S9-5W kirjoitti:9-5 on myös se "ominaispiirre" että jos on kovin vajaa tankki niin joutuu käynnistelemään pidempään, myöskin kesäkuumalla. Johtuu siitä että bensiinipumpusta puuttuu takaiskuventtiili. Sen saa kyllä jälkiasennuksena jos pitkä käynnistysaika haittaa. Kyllä Saabit on ainakin minulla käynnistyneet aina kylmilläkin ilmoilla.
Käynnistysongelmia on satunnaisesti täälläkin. Auto 9-5 vm 2000 automaatti.
Tänään nollakelillä ilman esilämmitystä lähti käymään mutta sammui melkein heti, jonka jälkeen ei lähtenyt ennen kuin starttasin tosi pitkään >10s jolloin yksi sylinteri kerrallaan alkoi käymään kun samalla hieman kaasua painoin. Ilman kaasua ei lähtenyt eikä toisaalta kaasu pohjassakaan. Putkessa kuului poksahdus kerran joten bensaa sen luulisi saavan.
DI boksi on vaihdettu toiseen takuuna syksyllä mutta se ei vaikuttanut ongelmaan. Mitään merkkivaloja ei jää kertomaan ongelmasta ja käyntiin kerran saatua toimii normaalisti.
Bensapaineita en ole mitannut kun se lienee turhaa kun auto kerran käy. Pitäisi mitata silloin kun se ei lähde. Jos pumppu ei toimisi, ei putkessa luulisi paukkuvan eikä bensa haisisi.
Kampuran asentoanturia en ole vaihtanut. Oletan sen olevan kunnossa kun käyntiin saatua toimii normaalisti. Jos anturi olisi viallinen luulisi sen pätkivän muutoinkin ja varsinkin kuumana.
Pakkasella lähtee mainiosti käymään ilman lämmityksiäkin.
Vinkkejä vianhakuun kaivataan. Näkyisiköhän OBD-liittimeltä mitään?
t. Seppo
Tänään nollakelillä ilman esilämmitystä lähti käymään mutta sammui melkein heti, jonka jälkeen ei lähtenyt ennen kuin starttasin tosi pitkään >10s jolloin yksi sylinteri kerrallaan alkoi käymään kun samalla hieman kaasua painoin. Ilman kaasua ei lähtenyt eikä toisaalta kaasu pohjassakaan. Putkessa kuului poksahdus kerran joten bensaa sen luulisi saavan.
DI boksi on vaihdettu toiseen takuuna syksyllä mutta se ei vaikuttanut ongelmaan. Mitään merkkivaloja ei jää kertomaan ongelmasta ja käyntiin kerran saatua toimii normaalisti.
Bensapaineita en ole mitannut kun se lienee turhaa kun auto kerran käy. Pitäisi mitata silloin kun se ei lähde. Jos pumppu ei toimisi, ei putkessa luulisi paukkuvan eikä bensa haisisi.
Kampuran asentoanturia en ole vaihtanut. Oletan sen olevan kunnossa kun käyntiin saatua toimii normaalisti. Jos anturi olisi viallinen luulisi sen pätkivän muutoinkin ja varsinkin kuumana.
Pakkasella lähtee mainiosti käymään ilman lämmityksiäkin.
Vinkkejä vianhakuun kaivataan. Näkyisiköhän OBD-liittimeltä mitään?
t. Seppo
Voihan tuolla diagnostiikalla jotain löytää. Menee arvijen tutkimiseksi startatessa/auton käydessä jos ei vikakoodia ole muistissa.
Tuo kaasun pohjaan painaminen startatessa muuten aiheuttaa polttoainekatkon. Eli ei ainakaan lähde käyntiin. Tarkoituksella tehty jos on tarvetta kuivata kone...
Tuo kaasun pohjaan painaminen startatessa muuten aiheuttaa polttoainekatkon. Eli ei ainakaan lähde käyntiin. Tarkoituksella tehty jos on tarvetta kuivata kone...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Perusteluja kaipaisin. Miksi se anturi kiukuttelisi vain joskus käynnistäessä eikä koskaan ajaessa? Ongelmaa on ollut muutaman kuukauden välein, joten vikaväli on tuhansien kilometrien luokkaa.
Jos anturin käämissä olisi katkos luulisi sen jossain lämpötilassa ilmenevän alueella -30C----+80C, jonka anturi joutuu sietämään.
Akun irrottaminen hetkeksi ei auta käynnistymisessä. Kerran vika tuli lämpimässä tallissa ja silloin totesin tulppien olevan märkiä ja niiden kuivauksen jälkeen lähti käymään.
Onko mahdollista, että sytytyksen synkronointi ei jostain syystä onnistukaan ja auto ei sen vuoksi lähde käymään?
Häiriö on todellakin esiintynyt niin, että lähtee käymään ja käy pari sekuntia ja sammuu. Sitten ei edes lupaa ennenkuin starttaa piiitkääään.
Toivottavasti vika vielä joskus löytyy. Tästä foorumista on ollut paljon apua monissa korjauksissa ja huolloissa.
t. SF
Jos anturin käämissä olisi katkos luulisi sen jossain lämpötilassa ilmenevän alueella -30C----+80C, jonka anturi joutuu sietämään.
Akun irrottaminen hetkeksi ei auta käynnistymisessä. Kerran vika tuli lämpimässä tallissa ja silloin totesin tulppien olevan märkiä ja niiden kuivauksen jälkeen lähti käymään.
Onko mahdollista, että sytytyksen synkronointi ei jostain syystä onnistukaan ja auto ei sen vuoksi lähde käymään?
Häiriö on todellakin esiintynyt niin, että lähtee käymään ja käy pari sekuntia ja sammuu. Sitten ei edes lupaa ennenkuin starttaa piiitkääään.
Toivottavasti vika vielä joskus löytyy. Tästä foorumista on ollut paljon apua monissa korjauksissa ja huolloissa.
t. SF
9-5T kirjoitti:Näin asia ei ole.sefo kirjoitti:Kampuran asentoanturia en ole vaihtanut.
Jos anturi olisi viallinen luulisi sen pätkivän muutoinkin ja varsinkin kuumana.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Kampiakselin asentoanturi "kiukutteli" minulla sillä tavalla että auto ei vaan yks kerta lähtenyt enää käyntiin eikä edes yrittänyt. Hinaamalla pajalle ja uusi anturi, merkkikorjaamossa n.200€ töineen. Mitään käynti- tai käynnistysongelmia ei ollut sitä ennen.sefo kirjoitti:Perusteluja kaipaisin. Miksi se anturi kiukuttelisi vain joskus käynnistäessä eikä koskaan ajaessa? Ongelmaa on ollut muutaman kuukauden välein, joten vikaväli on tuhansien kilometrien luokkaa.
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, Ma Tammi 15, 2007 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Perusteluja pitänee kysyä anturilta itseltään, mutta erittäin loogisen epäloogisesti nuo asentoanturin viat ilmenee. Omalla kohdalla sammuili toki useimmiten lämpimänä ja aivan laakista ilman mitään kakomisia (tonnari tosin kyseessä).sefo kirjoitti:Perusteluja kaipaisin. Miksi se anturi kiukuttelisi vain joskus käynnistäessä eikä koskaan ajaessa? Ongelmaa on ollut muutaman kuukauden välein, joten vikaväli on tuhansien kilometrien luokkaa.