Etupään kolina 9-5 Aero
Etupään kolina 9-5 Aero
Moi!
Auton etupää kolisee kun ajaa tiellä, jossa on pientä epätasaisuutta "nimismiehenkiharaa". Varsinkin auto oikea puoli. Kävin asiasta huollossa ja pyysin tarkistamaan etupään kallistuksenvakaajat. Sanoivat että heidän mielestään etupään vakaajissa ei ole mitään vikaa, voivat toki vaihtaa jos haluan/maksan. Kysyin iskunvaimentimien kuntoa ja sama vastaus. Onko ideoita mitä tarkistaa seuraavaksi? Pakkanen ei ole tässä juttu, sillä kolinaa kuului jo ennen pakkasia.
Viimeksi kolinan aiheutti Webasto, jonka pakoputki oli irti. Tällöin ääni kuului vasemmalta.
Auton etupää kolisee kun ajaa tiellä, jossa on pientä epätasaisuutta "nimismiehenkiharaa". Varsinkin auto oikea puoli. Kävin asiasta huollossa ja pyysin tarkistamaan etupään kallistuksenvakaajat. Sanoivat että heidän mielestään etupään vakaajissa ei ole mitään vikaa, voivat toki vaihtaa jos haluan/maksan. Kysyin iskunvaimentimien kuntoa ja sama vastaus. Onko ideoita mitä tarkistaa seuraavaksi? Pakkanen ei ole tässä juttu, sillä kolinaa kuului jo ennen pakkasia.
Viimeksi kolinan aiheutti Webasto, jonka pakoputki oli irti. Tällöin ääni kuului vasemmalta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Samanlaista pientä loksutusta mullakin oikealta edestä. Vähän aikaa sitten oli huollossa ja pyysin tarkistamaan, mutta mitään väljää ei ollu missään, joten kaipa tuo haittaa vaan korvien välissä...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Ja itellä kolisee kans.
Kolisee vain kylmänä eli jo viime talven lopulla lonksotti, kesällä ei ollut ongelmaa. Nyt lonksottaa jo selvästi mutta nytkin lonksotus häviää, jos pitää autoa tallissa ja lähtee lämpimästä liikkeelle (alkaa tosin muutaman km päästä uudelleen, eli joku siellä jähtyy ja sitä kautta väljenee)
...ja vaimon veljen 9-5 lonksottelee myöskin täsmälleen samaan tapaan, joten joko on kyseessä ominaisuuksiltaan harvinaisen äänekäs alustaa (mitä epäilen) tai sitten on kyseessä joku tyyppivikapusla tms. jonka hajoaminen vain on vaikea todentaa heiluttelemalla/vääntelemällä
EDIT: ja nimenomaan molemmat autot (oma vm. -02 tod. näk. sporttialustalla ja toinen vm -00 tavallisella alustalla) kolisee oikeasta etunurkasta päin
Kolisee vain kylmänä eli jo viime talven lopulla lonksotti, kesällä ei ollut ongelmaa. Nyt lonksottaa jo selvästi mutta nytkin lonksotus häviää, jos pitää autoa tallissa ja lähtee lämpimästä liikkeelle (alkaa tosin muutaman km päästä uudelleen, eli joku siellä jähtyy ja sitä kautta väljenee)
...ja vaimon veljen 9-5 lonksottelee myöskin täsmälleen samaan tapaan, joten joko on kyseessä ominaisuuksiltaan harvinaisen äänekäs alustaa (mitä epäilen) tai sitten on kyseessä joku tyyppivikapusla tms. jonka hajoaminen vain on vaikea todentaa heiluttelemalla/vääntelemällä
EDIT: ja nimenomaan molemmat autot (oma vm. -02 tod. näk. sporttialustalla ja toinen vm -00 tavallisella alustalla) kolisee oikeasta etunurkasta päin
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Omassa kolahtaa myös oikea puoli satunnaisesti, vaikka rupeaa kaikki olemaan suht uutta alustassa. Ainoa on enää nuo kallistuksen vakaajien runkopuslat.
Iskari tolpan yläpään laakeri voi olla myös viallinen, aina kun olen (2krt) tolpat ottanut auki niin on kuulat juosseet pisin tallin lattiaa
Kunhan ilmat hieman lämpenee niin täytyy ottaa tarkemman syynin alle
Iskari tolpan yläpään laakeri voi olla myös viallinen, aina kun olen (2krt) tolpat ottanut auki niin on kuulat juosseet pisin tallin lattiaa
Kunhan ilmat hieman lämpenee niin täytyy ottaa tarkemman syynin alle
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Kai tuo "kallistuksenvakaajien tarkistus" tarkoittaa just koiranluiden tarkistamista? Pystyyköhän tuota edes havaitsemaan ilman koeajoa.eklunto1 kirjoitti:Moi!
Auton etupää kolisee kun ajaa tiellä, jossa on pientä epätasaisuutta "nimismiehenkiharaa". Varsinkin auto oikea puoli. Kävin asiasta huollossa ja pyysin tarkistamaan etupään kallistuksenvakaajat. Sanoivat että heidän mielestään etupään vakaajissa ei ole mitään vikaa, voivat toki vaihtaa jos haluan/maksan. Kysyin iskunvaimentimien kuntoa ja sama vastaus. Onko ideoita mitä tarkistaa seuraavaksi? Pakkanen ei ole tässä juttu, sillä kolinaa kuului jo ennen pakkasia.
Viimeksi kolinan aiheutti Webasto, jonka pakoputki oli irti. Tällöin ääni kuului vasemmalta.
Ehkä ne vain ottivat renkaan irti ja totesivat että "on ne siellä"
Itselläni tuo koiranluu "napsahteli" pienestäkin epätasaisuudesta, loivemmissa montuissa esim. suojatiekorokkeissa ei niinkään.
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Topicciherätys!
Joko tyypillistä aiheuttajaa tähän on löytynyt?
Omassakin tuollainen pieni mutta kuitenkin ainakin minua häiritsevä klappi/klonksuminen etupäässä joka tuntuu selvästi kaikissa tien epätasaisuuksissa. Ratissa tuntuu hyvin kun kumpi etupyöristä vaan osuu johonkin, itse ohjauksessa ei kuitenkaan ole välystä tai "tyhjää".
Mieleenhän tulee aika runsaasti mahdollisia aiheuttajia, iskareitten ylätuet/alatukivarsien puslat/apurungon puslat/ohj.vaihteen puslat noin ainakin. Ei vaan tekisi mieli ihan noita kaikkia ruveta uusimaan pelkkänä kokeiluna joten kyselenpä tässä nyt sitten.
Katsastuksessakaan kun ei pystytty huomaamaan mitään, vaikka asiaa pyysin erityisesti tutkimaan..
Joko tyypillistä aiheuttajaa tähän on löytynyt?
Omassakin tuollainen pieni mutta kuitenkin ainakin minua häiritsevä klappi/klonksuminen etupäässä joka tuntuu selvästi kaikissa tien epätasaisuuksissa. Ratissa tuntuu hyvin kun kumpi etupyöristä vaan osuu johonkin, itse ohjauksessa ei kuitenkaan ole välystä tai "tyhjää".
Mieleenhän tulee aika runsaasti mahdollisia aiheuttajia, iskareitten ylätuet/alatukivarsien puslat/apurungon puslat/ohj.vaihteen puslat noin ainakin. Ei vaan tekisi mieli ihan noita kaikkia ruveta uusimaan pelkkänä kokeiluna joten kyselenpä tässä nyt sitten.
Katsastuksessakaan kun ei pystytty huomaamaan mitään, vaikka asiaa pyysin erityisesti tutkimaan..
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
tonnarissa kolinaa aiheutti jarrusatulat. oli ne liukujen kumiholkit kulunu väljiksi. Sitä kolinaa ja tuli etsittyä jonkin aikaa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
itelläni oli aikaisempi 9000cs 92 ja sama vaiva.hienoinen kolahdus monttuun ajaessa ja samalla "antoi käsille" kolahduksen.ei iso mutta ei etupäästä saa kolahduksia kuulua.katsastusmiehelle ilmoitus ennen katsastusta että tutkippa mistä kolisee.vastaus ei löysiä mutta vetoakselin suojakumit hieman pykii kun kääntää oikealle kaikki.Per...... kai ne suojakumit hieman pykii jos autolla on ikää 13 vuotta.kolina jatkui ja ajoin kaverin pajalle ja nostettiin auto ylös kaikki 4 pyörää ja ruvettiin leipomaan suurimmalla lekalla mitä pajasta löytyy eturenkaita ja KAS löytyihän se vika.raidetangon ulompi nivel.nivel on tavallaan väärinpäin kuppi ylös minkä takia vikaa on vaikea havaita ennenkuin nostaa auton ylös siten että etupään renkaat on ilmassa molemmat samaanaikaan.itelläni oli niin huono pallo että kumi jos ois ollu rikki ja pallo alaspäin ois se tippunu omia aikojaan.meinasin mennä katastusmiehelle vähän neuvomaa miten niveliä väännellään mutta kun pitää jatkossakin käyttää autoa katsastuksessa.nykyisessä autossa vähän samanlaisia kolahduksia 9-5 99 pallot ostettu pitäis vain vaihtaa niin eiköhän noi kolinat lopu.
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
sama vika rahikaisella!
pienemmissäkin kuopissa kuuluu kolahdus, häirinnyt jo pitkän aikaa.
katsastuksessa sanottii et ei oo väljää missää ja itsekkin auton nostin ylös ja tutkein mut en löytänyt mitään vaihdettava.
ois kiva tietää jos joku on löytänyt syyn vaivaan ja viitsis kertoa sen muillekin
pienemmissäkin kuopissa kuuluu kolahdus, häirinnyt jo pitkän aikaa.
katsastuksessa sanottii et ei oo väljää missää ja itsekkin auton nostin ylös ja tutkein mut en löytänyt mitään vaihdettava.
ois kiva tietää jos joku on löytänyt syyn vaivaan ja viitsis kertoa sen muillekin
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Ahaa, kiitos noista. Ensimmäiseksi veikkaisin kyllä ensimmäisiä, koska ei tunnu häiritsevän suuntavakautta. Vaikkakin kilometrejä on vielä reilusti alle 300t.9-5T kirjoitti:kallistuksenvakaajan kumipuslat("kolahtaa" etulattiaan) loppuu hiukan ennen 400000km, koiranluut väljistyy mutta jos niitä koittaa renkaat linkussa ei väljää löydy, iskarin yläpää kolisee joskus.
Re: Etupään kolina 9-5 Aero
Itselläni noihin napsahteluihin auttoi kyllä "koiranluun" vaihto, tuota ei välttämättä ole niin helppo todeta vain rengasta vääntelemällä. Suuntavakauteen tuo ei vaikuttanut.vwkupla6 kirjoitti:sama vika rahikaisella!
pienemmissäkin kuopissa kuuluu kolahdus, häirinnyt jo pitkän aikaa.
katsastuksessa sanottii et ei oo väljää missää ja itsekkin auton nostin ylös ja tutkein mut en löytänyt mitään vaihdettava.
ois kiva tietää jos joku on löytänyt syyn vaivaan ja viitsis kertoa sen muillekin
Osahan on halpa, Motonetista löytyy nimellä "9-5 Etuvakaajan yhdystanko" ja hinta näyttäisi olevan 16,90e. Periaatteessahan tuon pitäisi olla helppo vaihtaakin, alapultti on vaan vähän hankalassa paikassa jollei saa autoa kunnolla ylös (itselläni oli kyllä tiukassa ja jämähtänyt kunnolla kiinni)