Öljysuositus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
einola
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Huhti 24, 2016 18:08

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja einola »

Jos haluatte pilata vanhan ecopoverinne niin laittakaa 40 tai50 set öljyt ja vaihtakaa ne kympin valein niin metrit lyhenee ihan varmasti.
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ei hullumpi trolliuppaus yli viisi vuotta vanhalle topicille.
jeeeeeee!
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Hyvä nosto kyllä. Vähän alkoi kiinnostaa, että millaista öljyä ja vaihtoväliä nimimerkki einola sitten suosittelee..?
AEROsoli02
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Syys 22, 2017 19:26

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja AEROsoli02 »

Itte laitoin toissapäivänä tuollaiseen -02 Aeroon GM_LongLife 5W30 dexos2:sta,Motonetista....
Kuski ja auto kiihtyy tarvittaessa yhtä nopeasti....
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Itse taas laitoin saab dexos 2 5w-30 öljyä koska Olenhan "Toki tietysti valveutunut Saabin omistaja joka laittaa autoonsa mieluummin Saab-logolla olevaa öljyä."

:D :roll:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
jokke9-5aero
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 13:06

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja jokke9-5aero »

9-5-Aero vm. 2001. Käyttänyt koko ajan 0-W40-öljyjä. Vaihto 15t välein/kerran vuodessa. 270.000 km ajettu, no problems.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Onko joku oikeasti huomanut, että joku tietty öljytyyppi vaikuttaisi koneen kestoon (ottaen huomioon että viimeistään 300tkm nurkilla täysremontti tulee eteen jo ihan esim. kansipahvin vuoksi)? Aika moni tuota GM:n halpaa litkua käyttänyt (myös minä), luulisi sen vaihtovälin painavan eniten koneen kuntoa katsellessa?

Maalaisjärkeä käyttäen; paskaa irtoaa ajossa määrä x, x määrään öljyä. Onko enää kauheasti väliä millaista öljy on esim. 10tkm ajon jälkeen, jos se on saastunut ja karstoittunut (ja etanolisoitunut) tuona aikana?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
kim.
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 04, 2016 23:21

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja kim. »

Olen joskus kuullut tutkimuksesta jossa yritettiin selvittää tekijöitä jotka vaikuttavat moottorin pitkään ikään. Yksi selkeästi esiin tullut asia oli moottoriöljy ja siinä pysyminen samassa merkissä. Valmistajat käyttävät erilaisia lisäaineita ja nämä ei välttämättä toimi keskenään vaan saattavat keskenään aiheuttaa nopeaa kulumista.

Hynesin mukaan 2,0 ja 2,3 koneiden kokonaisöljytilavuus on 5,4l ja öljynvaihdossa 4l. 1,4l vanhaa jää siis lauhduttimeen ja tämä sekoittuu uuteen öljyyn. Öljynvaihdoss siis vaihdetaan ainoastaa n. 65% öljystä.
Itse olen käyttänyt muunmerkkistä 5W-30 öljyä ja päätin vaihtaa halvempaan Motonetin myymään GM 5W 30 öljyyn. Öljynvaihto oli hiukan venynyt ja lisäsin n. 1l GM öljyä vanhan sekaan. 100 km ajon jälkeen öljy oli muuttunut kirkkaasta tummaksi. Eilen sitten vaihdoin tuon GM öljyn koneeseen.
Seuraan tilannetta ja epäilen että, seuraava vaihto tulee aika pian. Öljyjen luokitukset oli hyvin samanlaiset.
juntti
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 16:27

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja juntti »

kim. kirjoitti: 1,4l vanhaa jää siis lauhduttimeen ja tämä sekoittuu uuteen öljyyn.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

juntti kirjoitti:
kim. kirjoitti: 1,4l vanhaa jää siis lauhduttimeen ja tämä sekoittuu uuteen öljyyn.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin
http://www.autowiki.fi/index.php/%C3%96 ... 3%A4hdytin

Ollaan nyt näsäviisaita kun täällä kerran niin halutaan olla.

Tuo on ihan hyvä pointti, että jos 5.4l menee koneeseen ja tosiaan reipas 4l menee vaihdossa niin missä se loppu on. Itse en mitään kirjaa omista tähän autoon mistä sen näkisi. Pointti kuitenkin varmaan sama kuin automaattilaatikon kanssa, eli öljynvaihto on puolittain yhtä tyhjän kanssa jos osa jää turbiiniin ja muihin putkiin sekä jäähdyttimeen.

Toisena esimerkkinä öljynvaihtoon liittyvänä: vaihdoin chevyyn jäähdytysnesteitä. Halusin huuhtoa järjestelmän kunnolla ja laittaa punaiset nesteet kun joku oli vihreät sinne tunkenut. Toimintatapa oli vesiletkun puutteessa alavesiletkun avaus, vedet ulos. Letku kiinni, pata täyteen vettä ja louskuttamaan. Kymmenisen kierrosta sai tehdä, ennenkun ulostuleva vesi oli kirkasta eli vanha neste ulostunut järjestelmästä. Samalla tapaa (joskaan tuskin yhtä laajasti) käynee öljyjen kanssa. Ihan jo tuon takia satsaisin öljylaadun sijasta siihen vaihtoväliin, varsin T7 koneen kanssa.

Onkos Kim putsannut imusihdin kun öljyt värjääntyy noin nopeaan? Jos siis bensalla ajat. Viinalla menee tuolla matkalla aika tummiksi jo.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
kim.
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 04, 2016 23:21

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja kim. »

juntti kirjoitti:
kim. kirjoitti: 1,4l vanhaa jää siis lauhduttimeen ja tämä sekoittuu uuteen öljyyn.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... -2010.html

Voihan tuota myös jäädyttimeksi kutsua. Tilavuus kuitenkin aika iso
kim.
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 04, 2016 23:21

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja kim. »

Bapsu kirjoitti:
juntti kirjoitti:
kim. kirjoitti: 1,4l vanhaa jää siis lauhduttimeen ja tämä sekoittuu uuteen öljyyn.

Onkos Kim putsannut imusihdin kun öljyt värjääntyy noin nopeaan? Jos siis bensalla ajat. Viinalla menee tuolla matkalla aika tummiksi jo.
Tuo on 2002 mallinen auto joka on tuotu suomeen muuttoautona runsaat 100 000 ajettuna. Huoltohistorian mukaan käynyt vuosittain huollossa merkkiliikkeessä vuoden/ n.6000km välein. Suomessa myös huollettu hyvin. Bensavehe ja öljyt pysynyt täysin kirkkaina koko sen ajan kun minulla ollut. Nyt tummeni reilusti päivässä kun vanhan kirkkaan sekaan kaadoin samaa luokitusta olevaa toisen merkkistä. Katsotaan miten käy kun tuota uutta merkkiä on enemmän öljynvaihdon jälkeen. Toistaiseksi kirkasta jos tummenee niin uusi vaihto. Autossa nyt 170000 ajettu.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja mikaels »

kim. kirjoitti:Olen joskus kuullut tutkimuksesta jossa yritettiin selvittää tekijöitä jotka vaikuttavat moottorin pitkään ikään. Yksi selkeästi esiin tullut asia oli moottoriöljy ja siinä pysyminen samassa merkissä. Valmistajat käyttävät erilaisia lisäaineita ja nämä ei välttämättä toimi keskenään vaan saattavat keskenään aiheuttaa nopeaa kulumista.

Hynesin mukaan 2,0 ja 2,3 koneiden kokonaisöljytilavuus on 5,4l ja öljynvaihdossa 4l. 1,4l vanhaa jää siis lauhduttimeen ja tämä sekoittuu uuteen öljyyn. Öljynvaihdoss siis vaihdetaan ainoastaa n. 65% öljystä.
Itse olen käyttänyt muunmerkkistä 5W-30 öljyä ja päätin vaihtaa halvempaan Motonetin myymään GM 5W 30 öljyyn. Öljynvaihto oli hiukan venynyt ja lisäsin n. 1l GM öljyä vanhan sekaan. 100 km ajon jälkeen öljy oli muuttunut kirkkaasta tummaksi. Eilen sitten vaihdoin tuon GM öljyn koneeseen.
Seuraan tilannetta ja epäilen että, seuraava vaihto tulee aika pian. Öljyjen luokitukset oli hyvin samanlaiset.
Oliko tuo hiukan venynyt sinun tapauksessa hieman yli 6tkm ? Autosi on tuossa ajassa syönyt öljyä n. litran ja tuo Motonetin öljyn oli pysynyt kirkkaana niin pitkään? Kirkas ja tumma on suhteellista, mutta saat tuon kuullostamaan kuin öljyt pysyisi täysin puhtaana ja jatkuvasti saman näköisenä kun uutena kannusta kaataessa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
kim.
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Kesä 04, 2016 23:21

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja kim. »

mikaels kirjoitti:
Oliko tuo hiukan venynyt sinun tapauksessa hieman yli 6tkm ? Autosi on tuossa ajassa syönyt öljyä n. litran ja tuo Motonetin öljyn oli pysynyt kirkkaana niin pitkään? Kirkas ja tumma on suhteellista, mutta saat tuon kuullostamaan kuin öljyt pysyisi täysin puhtaana ja jatkuvasti saman näköisenä kun uutena kannusta kaataessa.
Itse olen vaihtanut n. 10000välein. Motonetistä ostin siis GM merkittyä öljyä jota sekoitin tuohon aikaisemmin käyttämääni merkkituotteeseen. Öljy on pysynyt hyvinkin kirkkaina ja vaikeasti erotettavissa öljytikusta ja näkyyhän se väri kun kuivaa tikun valkoiseen talouspaperiin. Nyt kun sekoitin kahta öljyä muutos oli huima päivän ajon jälkeen. Imusihdin tukkeutumisen eiski on mielestäni pieni.

Toki öly tummenee käytössä ja viestillä halusin tuoda esille miten sekoitus voi vaikuttaa. Saabiin jää vanhaa öljyä vaihdon yhteydessä suhteessa kokonaismäärään paljon ja jos jokaisella vaihdolla vaihtaa merkkiä aikamoinen seos syntyy lopulta. Minun tapauksessa joko lisäaineet reagoivat toisiinsa tai sitten pesuominaisuudet muuttuivat eri lisäaineiden vaikutuksesta.

Halusin tuoda julki tuon 1,5l vanhaa joka jää moottoriin öljynvaihdon yhteydessä ja mys sen, että kaikki öljyt ei toimi sekoitettuna toistensa kanssa. Hyvin varovaisesti suhtautuisin myös esim. forte pesuun koska 1/3 pesuaineesta jää moottoriin. Toki jos lauhduttimen irrotta ja puhdistaa operaation yhteydessä tilanne on toinen.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Öljysuositus

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

kim. kirjoitti:
mikaels kirjoitti:
Oliko tuo hiukan venynyt sinun tapauksessa hieman yli 6tkm ? Autosi on tuossa ajassa syönyt öljyä n. litran ja tuo Motonetin öljyn oli pysynyt kirkkaana niin pitkään? Kirkas ja tumma on suhteellista, mutta saat tuon kuullostamaan kuin öljyt pysyisi täysin puhtaana ja jatkuvasti saman näköisenä kun uutena kannusta kaataessa.
Itse olen vaihtanut n. 10000välein. Motonetistä ostin siis GM merkittyä öljyä jota sekoitin tuohon aikaisemmin käyttämääni merkkituotteeseen. Öljy on pysynyt hyvinkin kirkkaina ja vaikeasti erotettavissa öljytikusta ja näkyyhän se väri kun kuivaa tikun valkoiseen talouspaperiin. Nyt kun sekoitin kahta öljyä muutos oli huima päivän ajon jälkeen. Imusihdin tukkeutumisen eiski on mielestäni pieni.

Toki öly tummenee käytössä ja viestillä halusin tuoda esille miten sekoitus voi vaikuttaa. Saabiin jää vanhaa öljyä vaihdon yhteydessä suhteessa kokonaismäärään paljon ja jos jokaisella vaihdolla vaihtaa merkkiä aikamoinen seos syntyy lopulta. Minun tapauksessa joko lisäaineet reagoivat toisiinsa tai sitten pesuominaisuudet muuttuivat eri lisäaineiden vaikutuksesta.

Halusin tuoda julki tuon 1,5l vanhaa joka jää moottoriin öljynvaihdon yhteydessä ja mys sen, että kaikki öljyt ei toimi sekoitettuna toistensa kanssa. Hyvin varovaisesti suhtautuisin myös esim. forte pesuun koska 1/3 pesuaineesta jää moottoriin. Toki jos lauhduttimen irrotta ja puhdistaa operaation yhteydessä tilanne on toinen.
Tuo lisäaineiden reagoivuus on mielenkiintoista, jos näin tosiaan tapahtuu.

Tällöinhän olisi oikeastaan hyvästä vaihtaa öljymerkkiä ja hankkia ne öljyt mahdollisimman ruokottoman värisiksi ennen vaihtoa. Mitä mustempaa se ulos tuleva tavara on, sitä vähemmän tauhkaa ja karstaa jää koneeseen. Jos öljyt on vaihtovälin lopullakin vielä kirkkaat niin johonkinhan ne epäpuhtaudet jää.

Viinalla ajellessahan se pesevä vaikutus nimenomaan aiheuttaa sen, että öljyt laihenee (jolloin niihin sekottuu viinaa) ja alkavat pesemään konetta (joka aiheuttaa sen, että ne on 100km jälkeen jo selkeästi värjäytyneet ja vaihtaessa täysin pikimustaa, punertavaa viinalle haisevaa litkua.

Kone rempattu vajaa 20tkm sitten, näin kun pata kasattiin ja männät oli puhtaat. Kaikki ajo viinalla, tulppia vaihtaessa näki kuinka mäntien laet ovat edelleen täysin puhtaat. Ulostulevat öljyt ovat sensijaan olleet täysin mustaa lirua.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin