lämppäri?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
dumbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 17:07
Paikkakunta: lohja

lämppäri?

Viesti Kirjoittaja dumbo »

eilen rupes lämppäri pitää outoo surinaa,ajoin motaril reilua vauhtia ni sen jälkeen omituinen ääni rupes kuuluu??ja sammutin auton ni se loppu,mut taas alko,ihan ku ropelli ottas johki kiinni?onko vittumainen purkaa ja onko räjäytyskuvia??kyl taas vituttaa toi pirssi.auto on 9-5 aero vm.00. :oops:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos kyse on tuuletuspuhaltimesta, niin tuolta löytyy jotain:
http://ac.gentoo.fi/saab/tuuletuspuhallin/

Eski
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Puhallin

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Ei kannata heti purkaa. Minulla ainakin välillä kuuluu ääntä ja sitten taas se on hiljaa kuukauden. Siellä voi olla roskaa joka räpättää. Kannattaa vielä odotella jos se hiljenee itsestään.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
CDE
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Marras 06, 2003 22:36

Viesti Kirjoittaja CDE »

Moottori alkaa kypsymään. Aikansa kuuluu "roskia välissä" ääntä ja sitten halvaantuu kokonaan. Hiilet ei ota kiinni kuluneeseen kollektoriin ja se on sitten siinä. Vaihtohomma ei ole paha; tuulilasin alareunan muovi ja pyyhkijän varret irti ja rupeaa pääsemään käsiksi. Meillä moottori kesti vajaan 250 tkm. Uusi moottori maksoi 195€.
dumbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 17:07
Paikkakunta: lohja

cde

Viesti Kirjoittaja dumbo »

mul on ajettu vasta 148 000km,ja toi lämppärihän on aika yksilöllisiä kapistuksia...mut sanoit ettei ole paha purkaa ni vois kattoo onko siel jotain roskaa??en meinaa kovin pitkää kuunnella tota pärinää!!!! :oops:
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Mulla oli sama homma (9-5 2.3 t sedan) ja vaihdoin vain hiilet, tuli maksamaan n. 10 €. Hommasta aikaa 1 1/2 v ja hyvin pelittää.
mv55
"Tuplakaasari"
Viestit: 99
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 14:03
Paikkakunta: Vilppula

Viesti Kirjoittaja mv55 »

Hiilet löysin Jämsästä eräältä (en muista nyt nimeä) pieneltä huoltsikalta. Alkuperäiset hiilet oli muistaakseni kokoa 9x9 mm, mutta sellaisia ei löytynyt mistään, joten tein lähemmäksi löytämistäni 8x10 mm:sistä viilaamalla 8x9. Pitää muistaa, että hiilet on tarkoitettu juuri puhaltimen moottorille. Työtä pari tuntia kaikkineen ja hienosti toimii.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puhallin

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

YSI-VIIS kirjoitti:Ei kannata heti purkaa. Minulla ainakin välillä kuuluu ääntä ja sitten taas se on hiljaa kuukauden. Siellä voi olla roskaa joka räpättää. Kannattaa vielä odotella jos se hiljenee itsestään.

No nyt mulla hiljeni kokonaan eikä pyörikään.. Aika hyvä ajoitus kun tossa muutama päivä sitten kehuin että hyvin toimii. Täytyy yrittää hiilien vaihtoa.
:oops:
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: Puhallin

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

YSI-VIIS kirjoitti:
YSI-VIIS kirjoitti:Ei kannata heti purkaa. Minulla ainakin välillä kuuluu ääntä ja sitten taas se on hiljaa kuukauden. Siellä voi olla roskaa joka räpättää. Kannattaa vielä odotella jos se hiljenee itsestään.

No nyt mulla hiljeni kokonaan eikä pyörikään.. Aika hyvä ajoitus kun tossa muutama päivä sitten kehuin että hyvin toimii. Täytyy yrittää hiilien vaihtoa.
:oops:

Taas toimii puhallin. Moottorin irroitukseen ja kiinnitykseen noin tunti ( kiitos hyvien kuvallisten ohjeiden) ja hiilien vaihtoon noin tunti kun jouduin viilaamaan sopivan kokoiset hiilet ja muutenkin vähän säätämään. :lol:
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
dumbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Helmi 15, 2007 17:07
Paikkakunta: lohja

Viesti Kirjoittaja dumbo »

mistä kuvat sait tohon hiili remppaan,tekeekö se sitä et välil pärisee ja välil on hiljaa???ja saisko moiset hiilet tarvikkeena oikean kokoisena?rupee vaan vituttaa rassata koko ajan,edes volvos vaik siinäkin koko ajan oli jotain pientä ni ei tarttenu jatkuvasti hermoja menettää... :oops: :( :oops:
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Puhallin

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Kuvat on samasta ketjusta ylempää Eskiltä. En mä ole varma että toi pärinä mikään vika ole sillä tuulettimen vierusta oli täynnä lehtiä. Ei ole ihme että ne menee puhaltimeen pörisemään. Ehkä kannattaa vaan odottaa että koko puhallin pimenee ja voihan aina käydä tyhjentämässä sen edusta lehdistä. Siihen kyllä tarvitsee ulosvetäjää ettää saa pyyhkimet irti. Mä en ole mikään autoasentaja vaan hienosähkömies mutta ei toi moottorin korjaus mikää iso rasti ollut. Ei kannata maksaa 350-400e tosta huollosta kun sen voi tehdä itse.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Tottakai

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Ainahan moottorin uusinta on helpompi mutta kun vaihtaa hiilet niin siinä säästää. Kuinka moni valtuutettu huolto alkaa vaihtamaan hiiliä kun moottori ei toimi? Siitä ei ole tietoa. Toi hiili vika on kuulemma vaan ollut tyyppivika. Minun mielestä on mielekkäämpää korjat vika kuin vaihtaa koko moduuli/moottori. Olen itsekin maahantuojan huollossa töissä ( kylläkin eri alalla) ja itsellä ei ole periaatteena asiakkaiden ryöstäminen.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Haloo 9-5T

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Sulla taitaa melkein aina olla joku poikkipuoleinen juttu vaikka kirjoittaisi mitä tahansa. Sä saat mun puolesta vaihtaa siihen omaan autoosi vaikka koko moottorin mutta mun ja varmasti monen muunkin mielipide on se että on turha vaihtaa koko moottoria jos vain hiilet on rikki. Onko sulla asenne vamma vai mikä sinua riivaa? Vaihdatko sä laturinkin aina kun hiilet on rikki. Taidat olla rahamiehiä. Me muut ei ehkä olla.
Viimeksi muokannut YSI-VIIS, Ke Touko 16, 2007 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Mietin 1,2 sekuntia moottorin korjaamista, mutta kollektorin nähtyäni repäisin muovit muovinkeräykseen ja loput metalliin.
96 M75 i12 5-speed ;)
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Elinaikaa

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Ansis kirjoitti:Mietin 1,2 sekuntia moottorin korjaamista, mutta kollektorin nähtyäni repäisin muovit muovinkeräykseen ja loput metalliin.
En mä väitäkään että tämä korjattu on uuden veroinen mutta kyllä sillä voi hyvinkin olla elinaikaa vielä pitkään. Ei siinä paljoa haviä.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
Vastaa Viestiin