Garretista Mitsuun!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Garretista Mitsuun!

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

No niin nyt tuli sitten vaihdettua tohon 2.3t 9-5:seen tuo "Aeron/Viggenin" Mitsu TDO4-15T turbo tuon öljyä vuotavan Garretin GT-17 tilalle!

Voihto on sinällään helppo homma uusi sopi vanhan tilalle suoraan, mutta vesiputkissa on erin kokoiset banjot Garretissa M14 kierteellä ja Mitsussa M12 kierteellä. Putket ovat myös hieman eri mittaiset! Onneksi sattui löytymään kaasuvehkeet ja tinaushopeaa jolla sai nuo banjot vaihdettua ja putkia muokattu. Helpommalla olisi varmaan päässyt kun olisi hakenut esim Hi-Flexiltä kokonaan uudet letkut/putket, mutta no säästipä muutaman euron. :wink:

Tossa on pari kuvaa turboista, mitään suurta fyysistä eroa turboilla ei ole. Pakopuolen siipi on Mitsussa jonkin verran isompi ja imupuoli on hieman isompi.

http://195.237.18.37/kuva/turbo1.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo2.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo3.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo4.jpg

En ole autossa myöskään huomannu kulkupuolessa mitään suurta eroa, (Autossa tällä hetkellä Aeron boksi)ehkä vetää yläkierroksilla hieman paremmin, Mutta jos joskus vielä raaskisi ostaa esim tuon Maptun Steg 4:n niin silloin tulee tuö hyöty jo varmaan esille.

:twisted:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9-5 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 18:32
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Samat mielessä

Viesti Kirjoittaja 9-5 2,3t »

eli noin viikon päästä omankin auton ahdin vaihtuu Aeron vastaavaan, vaikkei vuodakaan öljyä.

En oikein tiedä mitä odottaa koska uusi ohjelma ei ole vielä täällä, mutta pitäisi sen tuolla vanhallakin liikahtaa.

Joku paremmin asiaa tunteva voisikin selittää missä on suurin ero nykyisen Garrettille sovitetun ns. Steg1 tasoisen softan ja Mitsun vastaavan välillä ?
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Turbo

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Hieno homma kun sait ahtimen kiinni ja letkut paikoilleen! :P
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

asiahan ei minulle kuulu, mutta eikö olisi kannattanut investoida samointein isompaan ahtimeen. Steg 4:lla taidetaan kuitenkin ottaa kaikki ulos vakio aeron ahtimesta? :roll:
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

No joo, mutta kun noita saa suht edullisesti, noissa "viritys" ahtimissa pomsahtaa toi hinta aika rajusti. :( Ja on tuolla Mitsun ahtimella päästy yli 300 hummankin :P

Ja onhan tuo turbo siinä steg4:ssa mukana, että kait se sen vielä kestää, toivotaan ainakin :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

edellinen viestini postaantu omaksi otsikokseen, mutta tässä kysymys uudelleen:

mistä hommasit ahtimen ja paljonko makso.

9-5 Nordic
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Olisitkos kiinnostunut myymään tuo Garretin?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Meni tuo Garretti vaihdossa tohon Mitsuun.

Mutta,esim Proturbo ei edes huolinut tota garrettia, noin kova kysyntä noilla GT17 8)

On kuulemma tosi vaikea saada taspainoon eikä edes sittenkään välttämättä kestä vuoden takuu aikaa. :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu tiedossa on, olisinkin tarvinnut vain tuon pakopuolen siitä ;-)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9-5 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 18:32
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

GT17

Viesti Kirjoittaja 9-5 2,3t »

Multa jää Garrett ylimääräiseksi ensiviikon aikana...
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Tervehdys ! Garretti Gypsyi ja alkoi päästää öljyä läpi ... kilometrejä "vasta" 120 tkm. Miten luulette mitsun tdo 4 hl 15 puhaltimen "käyttäytyvän" (tarvittaessa) vakio softalla ja suuttimilla (vihreät) 2.0 t :ssä . Ja käykö tuo mitsu garretin paikalle heittämällä, öljyputkia lukuun ottamatta . Pidetäänkö Mitsua yleisesti Garrettia lujempana ? Autohan oli 9-5 2.0t
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Niin, mistä ahdin edullisesti? Mitsun TDO4-15T ilmeisesti olisi ihan kohtuullisen pätevä valinta mun Garrett T25:n tilalle (Saab 9000 2.3T).

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Mä hankin mun mitsun turbon ruotsista myyntipalstoilta, ihan iskemätön vielä tehtaan muovipusissa. maksoi 400 € yhteensä.
Minä vaihdoin kaikki putket paitsi öljynpaluu putki kun vaihdoin sen garretin tilalle.
Oli vähän ongelmia saada oikeita osia varaosa liikkeestä, pitää ostaa 235R(korkeapaine turbo, aero) moottorille tarkoitetut putket vaikka mulla on 2.0 litran vehe. Putket maksaa 37 €/kpl + banjo ruuvit ja tiivisteet (paperi,kupari ->erikokoisia M12, ja M14 kokoisia).
Oli kohtalaisen ahdasta saada mitsun turbo paikoilleen garretin tilalle, mutta menee se sinne kun vähän "vääntää".
Piti hankkia uudet pinnapultit 7 kpl koska en ollut varma että saa vanhat pois ehjänä Laakkosen "kilopultit" maksaisi 7 €/kpl M6*~40mm ihan sika hinta !! Sain hankittua niitä Wurth:ltä ilmaisiksi...+ metalliset lukko mutterit.

KUn ostaa ulkomailta niin on aina pieni pelko että sinne ne rahat jää, myyjä ei enää suostunut postiennakkoon kun edellinen ostaja oli jättänyt hakematta pakettia postista ja se oli tullut takaisin. Netistä voi maksaa suoraan ulkomaille oikealla valuutalla helposti (n. 4€ maksu)
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

... Millaisella softalla ja suuttimilla olet mitsua "käskyttänyt" ? onko kokemuksia vakio asetuksista mitsun kanssa ? Vai onko näin että tuo Garretti gt 17 on paras vaihtoehto 2.0t vakio asetusten kanssa. Olettasin mitsun ainakin lujemmaksi vaihtoehdoksi ...
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

softa ja suuttimet on originaali tavaraa...
Siltä joilta ostin turbon niin on töissä saab:lla trollhättanissa moottori puolella. Sanoi että toimii suht hyvin n. 85 % teho ilman ohjelman muutosta. Antoi osoitteen yhteen pajaan ruotsissa (tukholman lähistöllä) jossa voi "mapata" koneen uudelleen että saa sen toimii täydellä teholla. Kuulema on ruotsin paras softansäätäjä ? Hinnaksi se sanoi jos en väärin muista jotakin 1500-2000 SEK. Aika paljon halvempi kun suomessa!

Kone tuntuu erilaiselta uudella turbolla, ehkä ei lähde kierrokset nousemaan yhtä nopeasti mutta sitten kun lähtee niin antaa paremmin tehoa. Tuntuu kun olisi paljon isompi mylly konehuoneessa (parempi vääntö) ja äänikin on muuttunut.

En ymmärrä miksi suomen saabilla ei ole välineet säätää koneen käyriä itse?
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Vastaa Viestiin