Garretista Mitsuun!
Garretista Mitsuun!
No niin nyt tuli sitten vaihdettua tohon 2.3t 9-5:seen tuo "Aeron/Viggenin" Mitsu TDO4-15T turbo tuon öljyä vuotavan Garretin GT-17 tilalle!
Voihto on sinällään helppo homma uusi sopi vanhan tilalle suoraan, mutta vesiputkissa on erin kokoiset banjot Garretissa M14 kierteellä ja Mitsussa M12 kierteellä. Putket ovat myös hieman eri mittaiset! Onneksi sattui löytymään kaasuvehkeet ja tinaushopeaa jolla sai nuo banjot vaihdettua ja putkia muokattu. Helpommalla olisi varmaan päässyt kun olisi hakenut esim Hi-Flexiltä kokonaan uudet letkut/putket, mutta no säästipä muutaman euron.
Tossa on pari kuvaa turboista, mitään suurta fyysistä eroa turboilla ei ole. Pakopuolen siipi on Mitsussa jonkin verran isompi ja imupuoli on hieman isompi.
http://195.237.18.37/kuva/turbo1.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo2.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo3.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo4.jpg
En ole autossa myöskään huomannu kulkupuolessa mitään suurta eroa, (Autossa tällä hetkellä Aeron boksi)ehkä vetää yläkierroksilla hieman paremmin, Mutta jos joskus vielä raaskisi ostaa esim tuon Maptun Steg 4:n niin silloin tulee tuö hyöty jo varmaan esille.
Voihto on sinällään helppo homma uusi sopi vanhan tilalle suoraan, mutta vesiputkissa on erin kokoiset banjot Garretissa M14 kierteellä ja Mitsussa M12 kierteellä. Putket ovat myös hieman eri mittaiset! Onneksi sattui löytymään kaasuvehkeet ja tinaushopeaa jolla sai nuo banjot vaihdettua ja putkia muokattu. Helpommalla olisi varmaan päässyt kun olisi hakenut esim Hi-Flexiltä kokonaan uudet letkut/putket, mutta no säästipä muutaman euron.
Tossa on pari kuvaa turboista, mitään suurta fyysistä eroa turboilla ei ole. Pakopuolen siipi on Mitsussa jonkin verran isompi ja imupuoli on hieman isompi.
http://195.237.18.37/kuva/turbo1.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo2.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo3.jpg
http://195.237.18.37/kuva/turbo4.jpg
En ole autossa myöskään huomannu kulkupuolessa mitään suurta eroa, (Autossa tällä hetkellä Aeron boksi)ehkä vetää yläkierroksilla hieman paremmin, Mutta jos joskus vielä raaskisi ostaa esim tuon Maptun Steg 4:n niin silloin tulee tuö hyöty jo varmaan esille.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 18:32
- Paikkakunta: Uusikaupunki
- Viesti:
Samat mielessä
eli noin viikon päästä omankin auton ahdin vaihtuu Aeron vastaavaan, vaikkei vuodakaan öljyä.
En oikein tiedä mitä odottaa koska uusi ohjelma ei ole vielä täällä, mutta pitäisi sen tuolla vanhallakin liikahtaa.
Joku paremmin asiaa tunteva voisikin selittää missä on suurin ero nykyisen Garrettille sovitetun ns. Steg1 tasoisen softan ja Mitsun vastaavan välillä ?
En oikein tiedä mitä odottaa koska uusi ohjelma ei ole vielä täällä, mutta pitäisi sen tuolla vanhallakin liikahtaa.
Joku paremmin asiaa tunteva voisikin selittää missä on suurin ero nykyisen Garrettille sovitetun ns. Steg1 tasoisen softan ja Mitsun vastaavan välillä ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Turbo
Hieno homma kun sait ahtimen kiinni ja letkut paikoilleen!
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
... Tervehdys ! Garretti Gypsyi ja alkoi päästää öljyä läpi ... kilometrejä "vasta" 120 tkm. Miten luulette mitsun tdo 4 hl 15 puhaltimen "käyttäytyvän" (tarvittaessa) vakio softalla ja suuttimilla (vihreät) 2.0 t :ssä . Ja käykö tuo mitsu garretin paikalle heittämällä, öljyputkia lukuun ottamatta . Pidetäänkö Mitsua yleisesti Garrettia lujempana ? Autohan oli 9-5 2.0t
Mä hankin mun mitsun turbon ruotsista myyntipalstoilta, ihan iskemätön vielä tehtaan muovipusissa. maksoi 400 € yhteensä.
Minä vaihdoin kaikki putket paitsi öljynpaluu putki kun vaihdoin sen garretin tilalle.
Oli vähän ongelmia saada oikeita osia varaosa liikkeestä, pitää ostaa 235R(korkeapaine turbo, aero) moottorille tarkoitetut putket vaikka mulla on 2.0 litran vehe. Putket maksaa 37 €/kpl + banjo ruuvit ja tiivisteet (paperi,kupari ->erikokoisia M12, ja M14 kokoisia).
Oli kohtalaisen ahdasta saada mitsun turbo paikoilleen garretin tilalle, mutta menee se sinne kun vähän "vääntää".
Piti hankkia uudet pinnapultit 7 kpl koska en ollut varma että saa vanhat pois ehjänä Laakkosen "kilopultit" maksaisi 7 €/kpl M6*~40mm ihan sika hinta !! Sain hankittua niitä Wurth:ltä ilmaisiksi...+ metalliset lukko mutterit.
KUn ostaa ulkomailta niin on aina pieni pelko että sinne ne rahat jää, myyjä ei enää suostunut postiennakkoon kun edellinen ostaja oli jättänyt hakematta pakettia postista ja se oli tullut takaisin. Netistä voi maksaa suoraan ulkomaille oikealla valuutalla helposti (n. 4€ maksu)
Minä vaihdoin kaikki putket paitsi öljynpaluu putki kun vaihdoin sen garretin tilalle.
Oli vähän ongelmia saada oikeita osia varaosa liikkeestä, pitää ostaa 235R(korkeapaine turbo, aero) moottorille tarkoitetut putket vaikka mulla on 2.0 litran vehe. Putket maksaa 37 €/kpl + banjo ruuvit ja tiivisteet (paperi,kupari ->erikokoisia M12, ja M14 kokoisia).
Oli kohtalaisen ahdasta saada mitsun turbo paikoilleen garretin tilalle, mutta menee se sinne kun vähän "vääntää".
Piti hankkia uudet pinnapultit 7 kpl koska en ollut varma että saa vanhat pois ehjänä Laakkosen "kilopultit" maksaisi 7 €/kpl M6*~40mm ihan sika hinta !! Sain hankittua niitä Wurth:ltä ilmaisiksi...+ metalliset lukko mutterit.
KUn ostaa ulkomailta niin on aina pieni pelko että sinne ne rahat jää, myyjä ei enää suostunut postiennakkoon kun edellinen ostaja oli jättänyt hakematta pakettia postista ja se oli tullut takaisin. Netistä voi maksaa suoraan ulkomaille oikealla valuutalla helposti (n. 4€ maksu)
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
softa ja suuttimet on originaali tavaraa...
Siltä joilta ostin turbon niin on töissä saab:lla trollhättanissa moottori puolella. Sanoi että toimii suht hyvin n. 85 % teho ilman ohjelman muutosta. Antoi osoitteen yhteen pajaan ruotsissa (tukholman lähistöllä) jossa voi "mapata" koneen uudelleen että saa sen toimii täydellä teholla. Kuulema on ruotsin paras softansäätäjä ? Hinnaksi se sanoi jos en väärin muista jotakin 1500-2000 SEK. Aika paljon halvempi kun suomessa!
Kone tuntuu erilaiselta uudella turbolla, ehkä ei lähde kierrokset nousemaan yhtä nopeasti mutta sitten kun lähtee niin antaa paremmin tehoa. Tuntuu kun olisi paljon isompi mylly konehuoneessa (parempi vääntö) ja äänikin on muuttunut.
En ymmärrä miksi suomen saabilla ei ole välineet säätää koneen käyriä itse?
Siltä joilta ostin turbon niin on töissä saab:lla trollhättanissa moottori puolella. Sanoi että toimii suht hyvin n. 85 % teho ilman ohjelman muutosta. Antoi osoitteen yhteen pajaan ruotsissa (tukholman lähistöllä) jossa voi "mapata" koneen uudelleen että saa sen toimii täydellä teholla. Kuulema on ruotsin paras softansäätäjä ? Hinnaksi se sanoi jos en väärin muista jotakin 1500-2000 SEK. Aika paljon halvempi kun suomessa!
Kone tuntuu erilaiselta uudella turbolla, ehkä ei lähde kierrokset nousemaan yhtä nopeasti mutta sitten kun lähtee niin antaa paremmin tehoa. Tuntuu kun olisi paljon isompi mylly konehuoneessa (parempi vääntö) ja äänikin on muuttunut.
En ymmärrä miksi suomen saabilla ei ole välineet säätää koneen käyriä itse?
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)