Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
Sisäilman puhallin lopetti toimintansa. No päätin että kaikkien periaatteiden vastaisesti vien sen huoltoon, (aina tehnyt itse kaiken omille autoille).
Pääsinkin nopeasti Turun Metro-Auton pikahuoltoon ja jätin sinne. Puhallinmoottori oli rikki ja uusi löytyi hyllystä ja vaihdettiin paikalle.
Tulin hakemaan auton ja ajoin pihalle ja löin puhaltimen täysille. Sieltä rupes kuuluu kauhee sirinä papatus ääni. ei muuta ku korjaaja pihalle kuuntelemaan. Korjaaja ajoi auton sisään takasin ja rupes purkaa. Minä menin lukemaan lehteä ja annoin työrauhan. Hiljainen oli kun lähdin pihast tän operaatin jälkeen mutta seuraavana päivänä kuului sama ääni kun puhallin otti kierroksia.
Taas takasin Metro-Autoon. Nyt oli pikahuollossa kiirettä joten se meni tänään aamulla sinne takas. Korjaaja soitti aamupäivällä ja sanoi että auto on valmis ja saa tulla hakee mutta siellä on vielä pieni samanlainen ääni kun tuuletin on täysillä vaikka hän oli leikannut jotain muovisuikaleita pois sieltä. Ja kuulema se vanha tuuletinmoottori ja tämä uusi oli vähän eri näköisiä.
Nyt siellä on erittäin häiritsevä "lehti puhaltimessa" ääni mutta kovempi.
Tämän sitä saa kun maksaa 427€ merkkikorjaamolle. Taas muistutus siitä miksi (lähes) aina korjaan autoni itse. Tämänkin joutuu luultavasti korjaamaan itse. En jaksa enää notkua Metro-Autolla joka aamu......
Onko muuten puhallinmoottoreissa mitään eroja 97-02 vuosimalleissa????
Pääsinkin nopeasti Turun Metro-Auton pikahuoltoon ja jätin sinne. Puhallinmoottori oli rikki ja uusi löytyi hyllystä ja vaihdettiin paikalle.
Tulin hakemaan auton ja ajoin pihalle ja löin puhaltimen täysille. Sieltä rupes kuuluu kauhee sirinä papatus ääni. ei muuta ku korjaaja pihalle kuuntelemaan. Korjaaja ajoi auton sisään takasin ja rupes purkaa. Minä menin lukemaan lehteä ja annoin työrauhan. Hiljainen oli kun lähdin pihast tän operaatin jälkeen mutta seuraavana päivänä kuului sama ääni kun puhallin otti kierroksia.
Taas takasin Metro-Autoon. Nyt oli pikahuollossa kiirettä joten se meni tänään aamulla sinne takas. Korjaaja soitti aamupäivällä ja sanoi että auto on valmis ja saa tulla hakee mutta siellä on vielä pieni samanlainen ääni kun tuuletin on täysillä vaikka hän oli leikannut jotain muovisuikaleita pois sieltä. Ja kuulema se vanha tuuletinmoottori ja tämä uusi oli vähän eri näköisiä.
Nyt siellä on erittäin häiritsevä "lehti puhaltimessa" ääni mutta kovempi.
Tämän sitä saa kun maksaa 427€ merkkikorjaamolle. Taas muistutus siitä miksi (lähes) aina korjaan autoni itse. Tämänkin joutuu luultavasti korjaamaan itse. En jaksa enää notkua Metro-Autolla joka aamu......
Onko muuten puhallinmoottoreissa mitään eroja 97-02 vuosimalleissa????
Puhallin maksaa varaosaliikkeessä noin 150-200€ ja vaihtoon menee noin tunti tai kaksi riippuen pyyhkijänvarsien yhteistyöhalukkuudesta. Jouduin hieman muokkaamaan varaosaa vaikka olikin oikea osa, koska moottorin sovitus laippaan oli hieman erilainen kuin alkuperäisessä.
Kannattaa muuten samalla siivota koko akvaario hyvin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=55911
Kannattaa muuten samalla siivota koko akvaario hyvin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=55911
BMW 320dA Coupe LCI
Vahdoin kesän alussa omaan -99 9-5:seen puhallin moottorin ulkona pihalla, ei mennyt kun maks. pari tuntia ja oli suhteellisen helppoa.
ostin orkis osan deltautosta ja sen se sopi suoraan ilman ongelmia paikoilleen. Muistaakseni se puhallin oli n. ~200e.
ei ole kuulunut ääniä tuulettimesta ja on pelannut ihan hyvin..
Nyt vaan alkoi kaasuläppä temppuilemaan on jo kaksi kertaa jättänyt tien poskeen, eka kerta kävin liikkeesää nollaammassa limp homin toisella kerralla akku irti ja nollaus-> kumma kyllä nollasi vian.
Ruiskutin vähän crc:tä liitimeen on toiminut viikon ilman suurempi ongelmia.
Ainut ongelma on että nykii kun ajaa motarilla 130:ä ja tulle väristyksiä että pysähtyykö taas kesken ajon.
tilasin speedpartislta käytewtyn läpän saa katsoa onko se parempi kun vanha, ainakin oli halvempi 176€
ostin orkis osan deltautosta ja sen se sopi suoraan ilman ongelmia paikoilleen. Muistaakseni se puhallin oli n. ~200e.
ei ole kuulunut ääniä tuulettimesta ja on pelannut ihan hyvin..
Nyt vaan alkoi kaasuläppä temppuilemaan on jo kaksi kertaa jättänyt tien poskeen, eka kerta kävin liikkeesää nollaammassa limp homin toisella kerralla akku irti ja nollaus-> kumma kyllä nollasi vian.
Ruiskutin vähän crc:tä liitimeen on toiminut viikon ilman suurempi ongelmia.
Ainut ongelma on että nykii kun ajaa motarilla 130:ä ja tulle väristyksiä että pysähtyykö taas kesken ajon.
tilasin speedpartislta käytewtyn läpän saa katsoa onko se parempi kun vanha, ainakin oli halvempi 176€
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nonii, Saabi on käynyt kolmannen kerran Metro-Autossa.
Syyksi ne nyt keksi että miksi sisäilman puhallin pitää ääntä kun pyörii täysillä olisi että se saa pulssisähköä ja siitä rupeais tärisemään niin että ottaa johonkin kiinni.
Kuulema vika on säätövastuksessa joka maksaa mukavat 300€ ja menee puoli päivää että sen vaihtaa.
Minun on nyt erittäin vaikeeta uskoa tämä.
Mutta jos ei muuta niin en minä ainakaan sinne vie Saabia takaisin enää ikinä joten niiden puolesta homma on hoidettu ja ei tarvitse korjata minun tuuletinta...
Syyksi ne nyt keksi että miksi sisäilman puhallin pitää ääntä kun pyörii täysillä olisi että se saa pulssisähköä ja siitä rupeais tärisemään niin että ottaa johonkin kiinni.
Kuulema vika on säätövastuksessa joka maksaa mukavat 300€ ja menee puoli päivää että sen vaihtaa.
Minun on nyt erittäin vaikeeta uskoa tämä.
Mutta jos ei muuta niin en minä ainakaan sinne vie Saabia takaisin enää ikinä joten niiden puolesta homma on hoidettu ja ei tarvitse korjata minun tuuletinta...
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
Jonkinverran tästäkin aiheesta juttua nähtävästi, mutta ei ihan sitä mitä etsin.
Eli puhallin toimii kyllä (ainakin jotenkuten), mutta puhaltimen nopeuden säätö ei toimi kuin hanttarin puolella, eli kuskille tullee sellainen lehmän henkäys kokoajan?
Jostain irronneesta akselista tjsp. muistan jonkun maininneen, mutta nyt ei osunut sitä juttua silmiin. Ja mahtoiko se edes olla tällaiseen vaivaan..
edit. niin ja tuo AUTO + OFF -kalibrointi ei auttanut. Lopuksi tuli numerot: 1 8.
edit. 2. Jotain vanhoja juttuja kun vielä luin, niin 9-5T mainitsi jostakin jakoläpän katkenneesta akselista (korjausaika 20min??) ja perään Mimmi kirjoitti näin: TSB 854-2450 ilmanvaihdon ja lämmityksen ilmanjako ei toimi.
Eli tuo ilmanjako lienee nyt syyllinen..??
Eli puhallin toimii kyllä (ainakin jotenkuten), mutta puhaltimen nopeuden säätö ei toimi kuin hanttarin puolella, eli kuskille tullee sellainen lehmän henkäys kokoajan?
Jostain irronneesta akselista tjsp. muistan jonkun maininneen, mutta nyt ei osunut sitä juttua silmiin. Ja mahtoiko se edes olla tällaiseen vaivaan..
edit. niin ja tuo AUTO + OFF -kalibrointi ei auttanut. Lopuksi tuli numerot: 1 8.
edit. 2. Jotain vanhoja juttuja kun vielä luin, niin 9-5T mainitsi jostakin jakoläpän katkenneesta akselista (korjausaika 20min??) ja perään Mimmi kirjoitti näin: TSB 854-2450 ilmanvaihdon ja lämmityksen ilmanjako ei toimi.
Eli tuo ilmanjako lienee nyt syyllinen..??
9-5 2,3t Wagon `06
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
900S kirjoitti:Jonkinverran tästäkin aiheesta juttua nähtävästi, mutta ei ihan sitä mitä etsin.
Eli puhallin toimii kyllä (ainakin jotenkuten), mutta puhaltimen nopeuden säätö ei toimi kuin hanttarin puolella, eli kuskille tullee sellainen lehmän henkäys kokoajan?
Jostain irronneesta akselista tjsp. muistan jonkun maininneen, mutta nyt ei osunut sitä juttua silmiin. Ja mahtoiko se edes olla tällaiseen vaivaan..
edit. niin ja tuo AUTO + OFF -kalibrointi ei auttanut. Lopuksi tuli numerot: 1 8.
edit. 2. Jotain vanhoja juttuja kun vielä luin, niin 9-5T mainitsi jostakin jakoläpän katkenneesta akselista (korjausaika 20min??) ja perään Mimmi kirjoitti näin: TSB 854-2450 ilmanvaihdon ja lämmityksen ilmanjako ei toimi.
Eli tuo ilmanjako lienee nyt syyllinen..??
Katsahdappa ketju http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... sa#p713971
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
Näin syksyn kunniaksi femmassa alkanut joku lehti räplättämään puhaltimen ollessa päällä. Mistäs lähdetään koukkimaan?
Ääni kuuluu siitä kojelaudan yläosasta takaa, tuulilasin läheltä. Välillä aina katoaa kun rämplää puhallunta päälle ja pois.
Ääni kuuluu siitä kojelaudan yläosasta takaa, tuulilasin läheltä. Välillä aina katoaa kun rämplää puhallunta päälle ja pois.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23921
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
orggis valeo maksaa motonetis alle 100e , vaihto n.30min homma pihalla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... or_Repair/Bapsu kirjoitti:Näin syksyn kunniaksi femmassa alkanut joku lehti räplättämään puhaltimen ollessa päällä. Mistäs lähdetään koukkimaan?
Ääni kuuluu siitä kojelaudan yläosasta takaa, tuulilasin läheltä. Välillä aina katoaa kun rämplää puhallunta päälle ja pois.
Katteles tuolta,miten puretaan!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
Niin no en nyt yhden lehden takia lähde puhallinta vaihtamaan.nalleolut kirjoitti:orggis valeo maksaa motonetis alle 100e , vaihto n.30min homma pihalla.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
Joo hyvältä näyttää! Pitää joku päivä nykästä pelti auki ja kattoa jos vaikka siinä ritilän päällä räpsyttäisi joku roska. Tai sitten aukoa koko laitos.mienkoiv kirjoitti:http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... or_Repair/Bapsu kirjoitti:Näin syksyn kunniaksi femmassa alkanut joku lehti räplättämään puhaltimen ollessa päällä. Mistäs lähdetään koukkimaan?
Ääni kuuluu siitä kojelaudan yläosasta takaa, tuulilasin läheltä. Välillä aina katoaa kun rämplää puhallunta päälle ja pois.
Katteles tuolta,miten puretaan!
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
Tuskin räpsyttää ritilässä, vetää karusellia siellä puhaltimen ropelissa
Sitä muoviritilää irroittaessa törmää aika usein tilanteeseen, että lasinpyyhkiöiden varret on sitten hyvinkin tiukassa.
Raaka voima ei ole ratkaisu, suosittelen raidetangonpään ulosvetäjän käyttämistä. Esmes tuollaista:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804022/M ... ulosvetaja
Konepellin reuna on siinä harmittavasti tiellä, isommilla ulosvetäjillä rouhit sen syrjästä maalit.
Sitä muoviritilää irroittaessa törmää aika usein tilanteeseen, että lasinpyyhkiöiden varret on sitten hyvinkin tiukassa.
Raaka voima ei ole ratkaisu, suosittelen raidetangonpään ulosvetäjän käyttämistä. Esmes tuollaista:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804022/M ... ulosvetaja
Konepellin reuna on siinä harmittavasti tiellä, isommilla ulosvetäjillä rouhit sen syrjästä maalit.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Sisäilman puhallin (9-5 2,3t -99)
Hyvä neuvo ja halpa!!!Termos kirjoitti:Tuskin räpsyttää ritilässä, vetää karusellia siellä puhaltimen ropelissa
Sitä muoviritilää irroittaessa törmää aika usein tilanteeseen, että lasinpyyhkiöiden varret on sitten hyvinkin tiukassa.
Raaka voima ei ole ratkaisu, suosittelen raidetangonpään ulosvetäjän käyttämistä. Esmes tuollaista:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804022/M ... ulosvetaja
Konepellin reuna on siinä harmittavasti tiellä, isommilla ulosvetäjillä rouhit sen syrjästä maalit.
Toinen läks hyvin aikoinaan, mutta toiselle piti näyttää vanhoja kunnon putkipihtejä, kauhealla pamauksella irtos
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179