Pariston vaihto avaimeen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Käyttöohjekirjassa on selostettu miten paristo vaihdetaan avaimeen. Helpommin sanottu kuin tehty, vaikka pidänkin itseäni näppäräsormisena.

Yritys 1. Väänsin paperiliittimen auki niin että sain piikin jonka työnsin ohjeen mukaisesti avaimen kyljessä olevasta pienestä reiästä ja kampesin. Ei onnistunut. Liitin oli liian heppoista tavaraa.

Yritys 2. Otin isomman paperiliittimen ja tein saman kuin edellä. Sama lopputulos.

Yritys 3. Etsin käsiini ohuen teräspiikin joka ei taivu. Käytin enemmän voimaa. Painoin ja väänsin yhtä aikaa. Ei auennut. Avitin kevyesti nostamalla kantta veitsen kärjellä samaan aikaan. Aukesi lopulta. Mutta silloin kannessa oleva muovihakanen olikin jo rikki. Perskules!

Pariston sai vaihdettua mutta avaimen kannen sai enää kiinni vain liimalla. (Käytin silikonikumia liimana jotta kansi ei jää lopullisesti kiinni.)

Toiseenkin avaimeen olisi hyvä vaihtaa patteri, joka on ollut loppu jo paljon kauemmin. Onko jotain vihjettä että edellä oleva ei toistu? Siis muuta vihjettä kuin että käy valtuutetussa huoltoliikkeessä. Toisen avaimen kansi näyttää olevan yhtä tiukassa.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kämmenmikron tikulla? Mulla ei ole sellaista, mutta jos en ihan väärin muista, niin sen kärki ei ole alle 1,5 mm paksu ja melko pitkä. Vai onko? Olisikohan tuon reiän rakennetta muutettu? (Jos on, niin syystä.) Mun auton vuosimalli on 2001.

Katso oheisia kuvia. Kuvan meisselistä vain kaksi ohuinta mahtuu reikään. Jos käytän ohuimmassa enemmän voimaa, niin se todennäköisesti katkeaa. Ja paksumpaa ei mahdu kunnolla kampeamaan, kun sen paksuus on 1,4 mm eli suunnilleen sama kuin reiän läpimitta ja reikä on melko pitkä. Meisseli uppoaa 6 mm reikään ennen kuin se on perillä hakasessa.

Kuva

Kuva
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Vielä selventävä lähikuva:
Kuva
Tuossa kapeassa putkessa olevaa meisseliä ei paljoa kampeilla. (Vähän kyllä, mutta ei riittävästi.)
Lisäongelma on se että jos yhdellä meisselillä painaa hakasta sisään ja toisella yrittää aukaista kantta, niin se meisseli jolla painaa hakasta sisään pitää samalla kantta kiinni ja estää sen nostamisen.
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Ei ole muutettu. Kyllä se tuolla ohjeella aukeaa. Mielestäni tosin pyöreää tikkua helpommin terävällä, esim. naulalla joka ikäänkuin pureutuu hieman tuohon muovikielekkeeseen, ja tikkua alaspäin vääntämällä nostaa kannen ylös. Eli avaimen ollessa kansi ylospäin, tikku yläviistossa reikään, painetaan kevyesti ja kammetaan tikkua alaspäin. Kun kansi alkaa raottua, esim. kynnellä nostetaan se pois. Voi vähän tiukassa varsinkin jos ei ole koskaan aikasemmin aukaistu.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Juuri noin olen tehnyt. Kuvan meisselit ovat teräväkärkisiä ja pureutuvat muovihakaseen. Alkaa epäilyttää että onkohan edellinen omistaja liimannut kannen kiinni. Taistelen vielä, mutta kahdessa sekunnissa ei ole auennut. 20 minuuttia on lähempänä totuutta. :evil:
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

No nyt aukesi. Kannen nostossa kuului lievä naksahdus joka viittasi siihen että kansi oli liimautunut kiinni, joskaan ei ollut liimattu. Hirveästi voimaa ei uskaltanut käyttää jotta hakanen ei olisi katkennut kuten edellisessä avaimessa. :D
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja hz81 »

o--o kirjoitti:Juuri noin olen tehnyt. Kuvan meisselit ovat teräväkärkisiä ja pureutuvat muovihakaseen. Alkaa epäilyttää että onkohan edellinen omistaja liimannut kannen kiinni. Taistelen vielä, mutta kahdessa sekunnissa ei ole auennut. 20 minuuttia on lähempänä totuutta. :evil:
Voin lohduttaa ettet ole ainut jolla tuo ei ole käynyt 2:ssa sekunnissa. ;) Itsellä oli kannet molemmissa avaimissa erittäin tiukassa!
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja 900i »

Itse en viitsinyt tapella vaan laakkosen varaosa myyjä vaihtoi sen pariston hinnalla.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Minä puolestani olin ostanut paristot valmiiksi läheisestä kameraliikkeestä hintaan 6,30 kpl. (Pariston tyyppi Panasonic CR 1632 oli mainittu käyttöohjekirjassa.) Auton huolto olisi ollut paljon kauempana.
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Biltemasta olisit saanut hintaan 1,90e/kpl, Motonetistä ja Clash Ohlsonilta hintaan 2,50e/kpl ja veikkaanpa että lähes mistä tahansa tavaratalostakin halvemmalla kuin 6,30e/kpl. Liekkö edes Laakkonen vetää noista noin paljon välistä kuin ko. kameraliike.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja tmo »

Tässä olisi UKK:n aiheetta...
Paristoa vaihtaessa meinasi ykköskappaleessa usko loppua. Ilmeisesti kaikki taskusta ja kädestä irtoava töhnä liimaa kannen todella tiukkaan kiinni (tai sitten se vaan vaatii oikean tekniikan). Kun ekan sai auki ja homman oppi, toiseen avaimeen pariston vaihto kävi käden käänteessä.
--
Tero
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

ballantine kirjoitti:Biltemasta olisit saanut hintaan 1,90e/kpl, Motonetistä ja Clash Ohlsonilta hintaan 2,50e/kpl ja veikkaanpa että lähes mistä tahansa tavaratalostakin halvemmalla kuin 6,30e/kpl. Liekkö edes Laakkonen vetää noista noin paljon välistä kuin ko. kameraliike.
Biltema on lähes 20 km päässä ja lähin tavaratalo kävelymatkan päässä, ja käyn siellä muutenkin säännöllisesti (kaljalla). Tavaratalossa on lähellä toisiaan Expert, kameraliike ja kelloseppä. Maksaa se bensa ja aikakin jotain.

Ostin hiukan aiemmin Expertiltä melkein samanlaisen litiumpariston askelmittariin, ja se maksoi vain 4 euroa, vaikka oli hiukan isompi. (Täytyyhän sitä mitata askelia että tietää koska se kalja on poltettu pois.) Expertillä ei ollut avaimeen sopivaa paristoa. Mitäköhän olisi maksanut kellosepällä. Luulisi että hintaerot eivät voi olla kovin isoja samassa tavaratalossa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jotain kympin maksoi Laakkosella. En jaksanut ajaa ympäri kylää etsimään halpoja pattereita vielä kun ei tarvinnut tehdä muuta kuin maksaa..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Koodi kadonnut avaimesta?

Viesti Kirjoittaja o--o »

Koodi kadonnut avaimesta?

Käyttöohjeessa lukee näin: "Pariston vaihdon jälkeen on painettava vähintään 4 kertaa kauko-ohjaimen avauspainiketta. Tällöin on luonnollisesti oltava kauko-ohjaimen toiminta-alueella."

Teen noin. Mitään ei tapahdu. Missä vika?

Onko avaimen koodi paristotuetussa RAM-muistissa vain ns. haihtumattomassa EEPROM-muistissa? (RAM muistitkin säilyttävät tietonsa pariston vaihdon yli, jos virtapiirissä on kondensaattori joka pystyy varaamaan jännitettä joksikin aikaa.)

Miksi muuten tuo neljä painallusta tarvitaan? Se ei voi ainakaan merkitä sitä että avain nappaisi sähkön häviämisen myötä kadonneen koodin autosta, sillä muutenhan saisin samalla menetelmällä naapurin auton oven auki.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pariston vaihto avaimeen

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kävin äsken autolla ja painoin 60 kertaa avauspainiketta. Mitään ei tapahtunut. Paristo oli oikein päin. (Plus puoli ylös.) Mittasin pariston jännitteen. Se oli 3 volttia eli kunnossa. (Paristo on uusi.)

Toiseen avaimeen en ole vaihtanut paristoa vielä enkä vaihdakaan ennen kuin toinen avain on turvallisesti toimiva. Liian iso riski että molemmat avaimet ovat jumissa vaikka oven saakin auki manuaalisesti.
Toinen avain sentään toimii, vaikka siitä SID ilmoittaakin että paristo pitää vaihtaa.
Vastaa Viestiin