Virityslastu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Virityslastu

Viesti Kirjoittaja george »

Meillä on Saab 9-5 2.0t 2007, joka on varustettu Saabin omalla virityslastulla, siis sillä, joka nostaa tehon 110 kW:sta 136 kW:iin. Minulle on jäänyt epäselväksi, aiheuttaako tämä auton käyttöön joitain muutoksia.
Onko oktaanitarve edelleen 95?
Onko sytytystulpat edelleen samat?
Onko kellään tiedossta, miten viralliset hiilidioksiidipäästöt muuttuivat?
Entä virallinen polttoaineenkulutus?
Mahdolliset muut huomioitavat seikat, mitä lastu tuo tullessaan.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6444
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Virityslastu

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse olen käyttänyt 98-oktaanista, mutta autohan toimii kyllä 95:lläkin. Periaatteessa paras suorituskyky täyspaineturbolla saavutetaan mahdolisiimman korkeaoktaanisella bensalla ja se saattaa olla polttoainetaloudellisempaa. Suosituksesta en ole varma, mutta ainakaan mitään haittaa ei 98:n käytöstä ole...

Virityssarjaan kuuluu sytytystulpat, jotka ovat samat kuin Aerossa, eli NGK PFR6H-10.

Rekisteriotteeseen minulle merkittiin sama EU-yhdistetty kulutus kuin 150hv koneessa. En ole nähnyt mitään virallista tietoa kulutuksesta tai päästölukemista. Pitäinee joskus kysyä GM Finlandilta...

Virityssarja tuo tullessaan hymyn naamalle, kun painaa kaasua :mrgreen:

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Virityslastu

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

136kW malleissa on suosituksena edelleen 95-oktaaninen. Villinä veikkauksena näin talvella ei 98:n käytöstä saa mitään hyötyä, kesällä ehkä voisi olla marginaalista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Virityslastu

Viesti Kirjoittaja george »

"
Rekisteriotteeseen minulle merkittiin sama EU-yhdistetty kulutus kuin 150hv koneessa. En ole nähnyt mitään virallista tietoa kulutuksesta tai päästölukemista. Pitäinee joskus kysyä GM Finlandilta..."
Näin minullakin. Reg.otteessa lukee: "Moottorin ohjausyksikkö vaihdettu. Varaosanumero 53 87 147. Alkuperäinen moottoriteho 110 kW. Yhdistetty polttoaineen kulutus 10,3 l/100km"
Teho kohdassa on 136 kW. Varsinaisia päästölukemia ei ole missään. Tuolla kulutuksella se on 244 g/km. Auto on automaatti. Siitä tuo suurempi lukema.

Olen kysellyt asioita tuolta GM Finlandialta. Ollut melko turhaa. Kysyin viimeksi oktaanisuositusta. Sain sen vastauksen, joka on Saabin esitteessä: 91 - 98 RON.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Vastaa Viestiin