Assistance-kortti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Assistance-kortti

Viesti Kirjoittaja george »

Kun ostin 9-5:n, niin mukana ei tullut Assitance-korttia. Lukiessani huoltokirjaa siellä sanottiin, että kortti on oltava vikatilanteissa mukana. Menin liikkeeseen pyytämään korttia. Myyjä sanoi, että hänestä tuntuu, että korttia ei enää tule autojen mukana. Avasimme kahden myytävän uuden Saabin kirjapaketit. Emme löytäneet mitään kortiia niistäkään.

Myyjä meni Internettiin ja tulosti sieltä kortin kuvan. Hän kirjoitti siihen rekisteritunnuksen ja päättymispäivän. Lopuksi hän leimasi sen liikkeen leimalla. Hän sanoi, että tämä kelpaa vikatilanteessa.

Haluaisin tietää, että riittääkö tämä todella tienpäällä.

Voi olla, että kahden vuoden aikana ei mitään tapahdu. Ei tapahtunut edelliselläkään Saabilla, mutta haluan varmistaa asian.

Edellinen Saab 9000 2.3 CD jätti kaksi kertaa tielle. Eka kerran ajettuani noin 7 vuotta/150 tkm työpaikan pihaan. Syy DI-kasetti. Lainakasetti vain paikalle ja kotiin. Toinen kerta Messukeskuksen parkkiin ajettuani vajaa 12 v/220 tkm. Syy oli bensapumppu. Tässä tapauksessa tarvittiin kuormurikuljetus kotiin.

terv,
george
Viimeksi muokannut george, La Marras 24, 2007 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Assitance-kortti

Viesti Kirjoittaja Eski »

Milloin ostit auton? Ainakin minun kesäkuussa 2007 rekisteröidyssä 9-5:ssa on Assistance-kortti kansiossa. Tosin enpä usko, että sitä korttia mihinkään tarvitaan, kun assistance-palvelu on voimassa auton takuun ajan...

Eski
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Assistance-kortti

Viesti Kirjoittaja george »

Milloin ostit auton?
Sain auton lokakuun viimeisenä päivänä. Se on TurboPilot, kuten taitaa olla sinullakin, mutta minulla on Sedan. Sain tingittyä siihen aika paljon lisävarusteita. Minulla on viiden vuoden takuu (2 v Saab-takuu ja 3 lisävuotta Dellta-auton takuu). Kysyin myyjältä, pitääkö minun huollattaa autoni heillä takuun tähden. Hän sanoi, että laki sallii huollot missä vain, mutta varaosien on oltava Saab-osia. Vanhassa tonnarissa tein suuren osan huolloista itse. Nykyään en enää viitsi, kun olen rovannut autoja melkein 50 vuotta. On mielenkiintoista, miten 9-5 pärjää 9000:een verrattuna ajovarmuuden suhteen. Siihen olin tyytyväinen.

- Muuten liikkeessä on toinenkin ajamaton, mutta rekisterissä oleva TurboPilot Wagon vm 07. Ostajaa ei ole ilmaantunut. He pyytävät siitä ostotarjouksia. Kohtahan he alkavat myydä vuosimallia 2008, missä mikään ei tiettävästi muutu edelliseen verrattuna. Hinnat tietenkin. Tässä tapauksessa nousee automaatin tähden.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Assistance-kortti

Viesti Kirjoittaja george »

Toivottavasti sait tämän kirjallisena ja liikkeen leimalla varustettuna. Delta-Auto kun EI anna takuuta, vaan jatkoturvan. Jatkoturvan saadakseen pitää huollot teettää ko. liikkeessä.
En saanut kirjallisena. Pitää mennä keskustelemaan myyjän kanssa.

Luin nyt vasta Delta-lisätakuun ehdot (tuolla nimella paperi on). Siellä tosiaan sanotaan: "Takuun antamisen perustana on se, että määräaikaishuollot tehdään valtuutetussa Delta-huoltokorjaamossa huolto-ohjelman mukaisesti." Sitten on lista tapauksista, joissa heillä ei ole takuuvastuuta.

Meillä tulee nykyään kilometrejä vuodessa aika vähän n. 11 - 12 tkm. Kun huoltoväli on 30 tkm tai yksi vuosi, niin meillä tulee vastaa tuo vuoden määritelmä, joten määräaikaishuoltoja on heillä teetettävä ehkä 4 kpl/5 v. Kaikki ovat niitä 30 tkm:n huoltoja. Öljynvaihdot olen edelliseen Saabiin tehnyt noin 10 tkm välein, mitä tuttu Saab-korjaamo suositteli. Niin tulen tähänkin tekemään ja tietenkin käyttäen Saabin öljysuositusta Mobil1 0W - 40 ja Saabin omaa suodinta varmuuden vuoksi. Työn kyllä olen ajatellut teettää näissä ylimääräisissä öljynvaihdoissa ennestään tutussa Saab-korjaamossa. Öljynvaihto ei nähdäkseni ole määräaikaishuolto. Saan leiman sieltä huoltovihkoon kohtaan ylimääräinen öljynvaihto.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Assistance-kortti

Viesti Kirjoittaja george »

Meinaatko ettei 12 kk riitä öljynvaihtoväliksi mutta 10kk riittää?
Olet oikeassa. Luonnollisesti voin sovittaa öljynvaihdot määräaikasihuoltoihin. Ajattelin asioita vain kuten ennen. Edellistä Saabiani en käyttänyt koskaan eka vuoden jälkeen määräaikaishuolloissa. Ajoin sillä 17 vuotta. Olisin ajanut vieläkin, mutta joskus se auto on kuitenkin vaihdettava. Olen huoltanut ja korjannut perheen autot pääasiassa itse. Hankalimmat työt olen teettänyt ja viime aikoina myös valikoidut huoltotoimenpiteet. - Ikä tekee laiskaksi.

Aikaisemmin oli puhetta, että 2008-mallissa ei olisi mitään muutoksia 2007:ään verrattuna. Olin siinä siis väärässä. Uskoin myyjän väitteeseen, että muutoksia ei ole.

Olen uusi jäsen tässä foorumissa. On hienoa, että tämä toimii niin erinomaisesti. Olen lukenut tämän viikonlopun innokkaasti erilaisia aiheita. Kiitokset kirjoittajille.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Assistance-kortti

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tehdastakuun ajan saa huollattaa myös muissa merkkihuolloissa, mutta sen "lisätakuun" ajan on käytävä teltta-auton huollossa ja niillä huolloillahan se takuu sitten maksetaan...

Eski
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Assistance-kortti

Viesti Kirjoittaja george »

....teltta-auton huollossa ja niillä huolloillahan se takuu sitten maksetaan...
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Vaimo totesi tässä aikaisemmin, että et kai sinä niin hullu ole, että viet auton sinne kalliisiin määräaiaksihuoltoihin. Sanoi kyllä muutakin, mutta jätän sen kirjoittamatta. - Aika näyttää kuinka hullu olen.

Tuo oli kyllä hyvä pointti, että Saabin oman takuun ollessa voimassa voin huollattaa auton muuallakin tarvittaessa ilman, että takuu katkeaa. Tätäköhän myyjä tarkoitti, kun hän sanoi kuluttajasuojalain hyväksyvän muutkin kuin merkkihuollot. Menen tällä viikolla keskustelemaan asiasta.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Assistance-kortti

Viesti Kirjoittaja george »

Tämä tarina alkoi siitä, kun en auton mukana saanut virallista Assistance-korttia. Nyt olen saanut sen. Myyjä oli hankkinut sen ilman eri pyyntöä.

Takuupuolella asia on niin, kuin Eski tuossa aiemmin kirjoitti. Keskustelin tästä myyjän kanssa. Tiedän siis, miten menetellä jatkossa.

Kiitokset ongelmiini osallistuneille.
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Vastaa Viestiin