9-5 jakopään huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
suappi95
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 15:14

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja suappi95 »

Vesipumpun vaihto??

Ymmärtääkseni moni vaihtaa vesipumpun jakopääremontin yhteydessä. Onko tämä järkevää? Mitä pumppu maksaa? Autolla on ajettu 188tkm pärjääkö edelleen vanhalla?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tarvike noin 40€. Kuluva osa, joka porsii jossain vaiheessa. Periaatteessa ei tarvitse vaihtaa, jos ei oireile mitenkään, mutta samallahan se vaihtuu, jos niin haluaa.
Orkkisosan hintaa en tiedä, varmasti kuitenkin kalliimpi ja mahdollisesti samassa suhteessa myös parempi.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja melberi »

Vesipumpun vaihto jakopään remontin yhteydessä taitaa olla yleinen toimintatapa jakohihnalliselle moottorille, jossa pumppu on jakohihnaan yhteydessä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja mestari »

mikäs tämä wis on ja mistäs sen löytää, kun en ole ennen asiaan törmännyt
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

mestari kirjoitti:mikäs tämä wis on ja mistäs sen löytää, kun en ole ennen asiaan törmännyt
Workshop Infromation System, saa ladattua "netistäkin" Kun vaan haeskelee.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

moke kirjoitti:paljonkohan maksaa korjaamolla?oliko jakopään huoltoväli 200000km!
Jakopää on suunniteltu nii ettei sillä ole vaihtoväliä,se kestää koneen ijän.

Miksi se sitten on loppu n 200tkm,niin.

Ei jakopäätä kannata korjata n 200tkm ajetusta koneesta jos ei korjata vikaa mikä aiheutti koko vian.
Korjataan oiretta, ei vikaa.

No vika on 9-5 saabissa männissä ei jakopäässä,männät vaihtoon,siinä se.
Samalla vaihtuu se jakopääkin,kytkin,turbo,kansiremontti,laakerit,mäntinä ei sitten käytetä saabin alkuperäisiä,tai jos niin t5 mäntiä.
Huohtinpäivitys on yhtä selvä juttu kun uudet öljytkin siis koneremontin yhteydessä muuten turhaa molemmat.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
samvirta
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 08:51

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja samvirta »

No se ei ole milläänlailla mäntien vika jos ketju on niin heikkorakenteinen että venyy. Itse tein juuri Jakopääremontin eikä koneessa ollut mitään viitteitä huohotus ongelmista, koneesta oli kansi ja öljypohjakin auki eikä löytynyt karstaa eikä lietettä. Ainoastaan ketju oli niin venynyt että kiristin oli ulkona 20mm. Auto on 9-5 vm 1999 ajettu 203000km eikä syö oljyä eikä savuta.
powder
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 08:47

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja powder »

Ihtelläkin auto korjaamolla ja kun kone on auki niin ko toimenpide hoidetaan siinä samalla. Oli merkitkin jo liikkuneet huomattavasti. Ja mitä nyt tämän tredin pohjalta päättelin niin käskin katkasta tp:n ja vaihtaa vain venyneen ketjun. Toivottavasti en säästänyt väärässä paikassa :mrgreen: Onko tuo tp:n poistosta aiheutuva tärinä kuinka mahdotonta ja missä kierroksissa sitä alkaa esiintymään? Jos miettii että 80-100km/h matkavauhtia ajelee ja kierrokset tunnetusti alle 3k niin onko merkittävää tutinaa?
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja jameli »

Mikä kone, mikä vuosimalli?

Itselle tehtiin samainen operaatio viime syksynä, eli venynyt ketju katkaistiin ja sen avulla vedettiin uusi ketju paikalleen. Koneesta kuulunut ylimääräinen rahina poistui.

Noin kuukautta myöhemmin vaihdettiin vielä turbo Mitsuun (itsellä siis -98 2.3lpt) ja havaittiin pakoputken olevan valmis katuojaan jatkamaan syöpymistä (korvattiin Hirchin putkella katilta taakse). Tuossa yhteydessä irroitettiin myös öljypohja, putsattiin ja vaihdettiin laakerit ja poistettiin tasapainoketjut sekä uusittiin viimeisin huohotuspäivitys sekä osa letkuista.

Lopputulema on se seuraavanlainen:
Nyt auto tärisee merkittävästi enemmän, parhaiten sen havaitsee tietysti kierrosten ylittäessä 3000rpm, jolloin melu on miehekäs (tosin resonanssista johtuen vain sisällä autossa). Myös ajossa huomaa kun taustapeili värisee, eli näkymä peilistä ei ole terävä. Normaalissa ajossa ei ole mitään haittaa, mutta nyt jälkikäteen ajatellen jättäisin kyllä katkaisematta.

Moottori tiputtaa jonkin verrran öljyä ja kytkin vetelee viimeisiään, joten tulevana kesänä kone irti ja loputkin koneesta kunnostetaan, jakopää kokonaan kuntoon, tasapainoketjut takaisin, tiivisteet ja loputkin letkut uusitaan ja kytkin uusitaan.
powder
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 08:47

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja powder »

Kone 2.3t -98 170hp ja automaagilla. Eri tilanteessa olisin jättänyt tp-ketjun katkomatta mutta opiskelijajeneillä ei tule kukkaroon ykköstonnin lisälovea. Kaupunkiajoahan tämä elämä pääsääntöisesti on joten eiköhän se pieni tärinä tuo vain tekemisenmakua. Lähinnä huoletti tuo että ketjun pois jättö ei tosiaan tuo mukanaan mitään ongelmia.

Pienenä offtopiccina puran tänne vitutuksen joka sai aikaan koko kansirempan ja jakopään. 1pytyn juurelta löystynyt kannenpultti, ei helvetti käskin laittaa purkin superatackkiä niin pysyy kiinni 8) Pitääkö nuo pultit sisäänajon jälkeen jälkikiristää?
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

suappi95 kirjoitti:Vesipumpun vaihto??

Ymmärtääkseni moni vaihtaa vesipumpun jakopääremontin yhteydessä. Onko tämä järkevää? Mitä pumppu maksaa? Autolla on ajettu 188tkm pärjääkö edelleen vanhalla?

Omaan dieseliin maksoi 79€ Orkkis pumppu.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

powder kirjoitti:Kone 2.3t -98 170hp ja automaagilla. Eri tilanteessa olisin jättänyt tp-ketjun katkomatta mutta opiskelijajeneillä ei tule kukkaroon ykköstonnin lisälovea. Kaupunkiajoahan tämä elämä pääsääntöisesti on joten eiköhän se pieni tärinä tuo vain tekemisenmakua. Lähinnä huoletti tuo että ketjun pois jättö ei tosiaan tuo mukanaan mitään ongelmia.

Pienenä offtopiccina puran tänne vitutuksen joka sai aikaan koko kansirempan ja jakopään. 1pytyn juurelta löystynyt kannenpultti, ei helvetti käskin laittaa purkin superatackkiä niin pysyy kiinni 8) Pitääkö nuo pultit sisäänajon jälkeen jälkikiristää?
Niin en tiedä kuka sen rempan on tehnyt mutta kun kyseessä on venymäpultit niin kyllä se viimeinen kiristys tehdään kun kone on ajettu käyntilämpöiseksi!
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

kaku9-5 kirjoitti: mutta kun kyseessä on venymäpultit niin kyllä se viimeinen kiristys tehdään kun kone on ajettu käyntilämpöiseksi!
Mitkä pultit nuo ovat? Pulttien venymän eli/tai oikeammin sanottuna pulttien jouston sen tiedän, mutta ovatko nämä jotku pultit joiden on joustettava/venyttävä?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja V-M »

kaku9-5 kirjoitti: Niin en tiedä kuka sen rempan on tehnyt mutta kun kyseessä on venymäpultit niin kyllä se viimeinen kiristys tehdään kun kone on ajettu käyntilämpöiseksi!
Missäs saapin ohjeessa noin sanotaan?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Alkuperäisen saabin 4 sylinterisen koneen kannenpultit kiristetään näillä normeilla eli kolmessa vaiheessa:
Vaihe 1 40Nm (30lbf ft)
Vaihe 2 60Nm (44lbf ft)
Vaihe 3 90°
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin