9-5 jakopään huolto
Re: 9-5 jakopään huolto
Vesipumpun vaihto??
Ymmärtääkseni moni vaihtaa vesipumpun jakopääremontin yhteydessä. Onko tämä järkevää? Mitä pumppu maksaa? Autolla on ajettu 188tkm pärjääkö edelleen vanhalla?
Ymmärtääkseni moni vaihtaa vesipumpun jakopääremontin yhteydessä. Onko tämä järkevää? Mitä pumppu maksaa? Autolla on ajettu 188tkm pärjääkö edelleen vanhalla?
Re: 9-5 jakopään huolto
Tarvike noin 40€. Kuluva osa, joka porsii jossain vaiheessa. Periaatteessa ei tarvitse vaihtaa, jos ei oireile mitenkään, mutta samallahan se vaihtuu, jos niin haluaa.
Orkkisosan hintaa en tiedä, varmasti kuitenkin kalliimpi ja mahdollisesti samassa suhteessa myös parempi.
Orkkisosan hintaa en tiedä, varmasti kuitenkin kalliimpi ja mahdollisesti samassa suhteessa myös parempi.
Re: 9-5 jakopään huolto
Vesipumpun vaihto jakopään remontin yhteydessä taitaa olla yleinen toimintatapa jakohihnalliselle moottorille, jossa pumppu on jakohihnaan yhteydessä.
Re: 9-5 jakopään huolto
mikäs tämä wis on ja mistäs sen löytää, kun en ole ennen asiaan törmännyt
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 9-5 jakopään huolto
Workshop Infromation System, saa ladattua "netistäkin" Kun vaan haeskelee.mestari kirjoitti:mikäs tämä wis on ja mistäs sen löytää, kun en ole ennen asiaan törmännyt
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: 9-5 jakopään huolto
Jakopää on suunniteltu nii ettei sillä ole vaihtoväliä,se kestää koneen ijän.moke kirjoitti:paljonkohan maksaa korjaamolla?oliko jakopään huoltoväli 200000km!
Miksi se sitten on loppu n 200tkm,niin.
Ei jakopäätä kannata korjata n 200tkm ajetusta koneesta jos ei korjata vikaa mikä aiheutti koko vian.
Korjataan oiretta, ei vikaa.
No vika on 9-5 saabissa männissä ei jakopäässä,männät vaihtoon,siinä se.
Samalla vaihtuu se jakopääkin,kytkin,turbo,kansiremontti,laakerit,mäntinä ei sitten käytetä saabin alkuperäisiä,tai jos niin t5 mäntiä.
Huohtinpäivitys on yhtä selvä juttu kun uudet öljytkin siis koneremontin yhteydessä muuten turhaa molemmat.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: 9-5 jakopään huolto
No se ei ole milläänlailla mäntien vika jos ketju on niin heikkorakenteinen että venyy. Itse tein juuri Jakopääremontin eikä koneessa ollut mitään viitteitä huohotus ongelmista, koneesta oli kansi ja öljypohjakin auki eikä löytynyt karstaa eikä lietettä. Ainoastaan ketju oli niin venynyt että kiristin oli ulkona 20mm. Auto on 9-5 vm 1999 ajettu 203000km eikä syö oljyä eikä savuta.
Re: 9-5 jakopään huolto
Ihtelläkin auto korjaamolla ja kun kone on auki niin ko toimenpide hoidetaan siinä samalla. Oli merkitkin jo liikkuneet huomattavasti. Ja mitä nyt tämän tredin pohjalta päättelin niin käskin katkasta tp:n ja vaihtaa vain venyneen ketjun. Toivottavasti en säästänyt väärässä paikassa Onko tuo tp:n poistosta aiheutuva tärinä kuinka mahdotonta ja missä kierroksissa sitä alkaa esiintymään? Jos miettii että 80-100km/h matkavauhtia ajelee ja kierrokset tunnetusti alle 3k niin onko merkittävää tutinaa?
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: 9-5 jakopään huolto
Mikä kone, mikä vuosimalli?
Itselle tehtiin samainen operaatio viime syksynä, eli venynyt ketju katkaistiin ja sen avulla vedettiin uusi ketju paikalleen. Koneesta kuulunut ylimääräinen rahina poistui.
Noin kuukautta myöhemmin vaihdettiin vielä turbo Mitsuun (itsellä siis -98 2.3lpt) ja havaittiin pakoputken olevan valmis katuojaan jatkamaan syöpymistä (korvattiin Hirchin putkella katilta taakse). Tuossa yhteydessä irroitettiin myös öljypohja, putsattiin ja vaihdettiin laakerit ja poistettiin tasapainoketjut sekä uusittiin viimeisin huohotuspäivitys sekä osa letkuista.
Lopputulema on se seuraavanlainen:
Nyt auto tärisee merkittävästi enemmän, parhaiten sen havaitsee tietysti kierrosten ylittäessä 3000rpm, jolloin melu on miehekäs (tosin resonanssista johtuen vain sisällä autossa). Myös ajossa huomaa kun taustapeili värisee, eli näkymä peilistä ei ole terävä. Normaalissa ajossa ei ole mitään haittaa, mutta nyt jälkikäteen ajatellen jättäisin kyllä katkaisematta.
Moottori tiputtaa jonkin verrran öljyä ja kytkin vetelee viimeisiään, joten tulevana kesänä kone irti ja loputkin koneesta kunnostetaan, jakopää kokonaan kuntoon, tasapainoketjut takaisin, tiivisteet ja loputkin letkut uusitaan ja kytkin uusitaan.
Itselle tehtiin samainen operaatio viime syksynä, eli venynyt ketju katkaistiin ja sen avulla vedettiin uusi ketju paikalleen. Koneesta kuulunut ylimääräinen rahina poistui.
Noin kuukautta myöhemmin vaihdettiin vielä turbo Mitsuun (itsellä siis -98 2.3lpt) ja havaittiin pakoputken olevan valmis katuojaan jatkamaan syöpymistä (korvattiin Hirchin putkella katilta taakse). Tuossa yhteydessä irroitettiin myös öljypohja, putsattiin ja vaihdettiin laakerit ja poistettiin tasapainoketjut sekä uusittiin viimeisin huohotuspäivitys sekä osa letkuista.
Lopputulema on se seuraavanlainen:
Nyt auto tärisee merkittävästi enemmän, parhaiten sen havaitsee tietysti kierrosten ylittäessä 3000rpm, jolloin melu on miehekäs (tosin resonanssista johtuen vain sisällä autossa). Myös ajossa huomaa kun taustapeili värisee, eli näkymä peilistä ei ole terävä. Normaalissa ajossa ei ole mitään haittaa, mutta nyt jälkikäteen ajatellen jättäisin kyllä katkaisematta.
Moottori tiputtaa jonkin verrran öljyä ja kytkin vetelee viimeisiään, joten tulevana kesänä kone irti ja loputkin koneesta kunnostetaan, jakopää kokonaan kuntoon, tasapainoketjut takaisin, tiivisteet ja loputkin letkut uusitaan ja kytkin uusitaan.
Re: 9-5 jakopään huolto
Kone 2.3t -98 170hp ja automaagilla. Eri tilanteessa olisin jättänyt tp-ketjun katkomatta mutta opiskelijajeneillä ei tule kukkaroon ykköstonnin lisälovea. Kaupunkiajoahan tämä elämä pääsääntöisesti on joten eiköhän se pieni tärinä tuo vain tekemisenmakua. Lähinnä huoletti tuo että ketjun pois jättö ei tosiaan tuo mukanaan mitään ongelmia.
Pienenä offtopiccina puran tänne vitutuksen joka sai aikaan koko kansirempan ja jakopään. 1pytyn juurelta löystynyt kannenpultti, ei helvetti käskin laittaa purkin superatackkiä niin pysyy kiinni Pitääkö nuo pultit sisäänajon jälkeen jälkikiristää?
Pienenä offtopiccina puran tänne vitutuksen joka sai aikaan koko kansirempan ja jakopään. 1pytyn juurelta löystynyt kannenpultti, ei helvetti käskin laittaa purkin superatackkiä niin pysyy kiinni Pitääkö nuo pultit sisäänajon jälkeen jälkikiristää?
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: 9-5 jakopään huolto
suappi95 kirjoitti:Vesipumpun vaihto??
Ymmärtääkseni moni vaihtaa vesipumpun jakopääremontin yhteydessä. Onko tämä järkevää? Mitä pumppu maksaa? Autolla on ajettu 188tkm pärjääkö edelleen vanhalla?
Omaan dieseliin maksoi 79€ Orkkis pumppu.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: 9-5 jakopään huolto
Niin en tiedä kuka sen rempan on tehnyt mutta kun kyseessä on venymäpultit niin kyllä se viimeinen kiristys tehdään kun kone on ajettu käyntilämpöiseksi!powder kirjoitti:Kone 2.3t -98 170hp ja automaagilla. Eri tilanteessa olisin jättänyt tp-ketjun katkomatta mutta opiskelijajeneillä ei tule kukkaroon ykköstonnin lisälovea. Kaupunkiajoahan tämä elämä pääsääntöisesti on joten eiköhän se pieni tärinä tuo vain tekemisenmakua. Lähinnä huoletti tuo että ketjun pois jättö ei tosiaan tuo mukanaan mitään ongelmia.
Pienenä offtopiccina puran tänne vitutuksen joka sai aikaan koko kansirempan ja jakopään. 1pytyn juurelta löystynyt kannenpultti, ei helvetti käskin laittaa purkin superatackkiä niin pysyy kiinni Pitääkö nuo pultit sisäänajon jälkeen jälkikiristää?
Re: 9-5 jakopään huolto
Mitkä pultit nuo ovat? Pulttien venymän eli/tai oikeammin sanottuna pulttien jouston sen tiedän, mutta ovatko nämä jotku pultit joiden on joustettava/venyttävä?kaku9-5 kirjoitti: mutta kun kyseessä on venymäpultit niin kyllä se viimeinen kiristys tehdään kun kone on ajettu käyntilämpöiseksi!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-5 jakopään huolto
Missäs saapin ohjeessa noin sanotaan?kaku9-5 kirjoitti: Niin en tiedä kuka sen rempan on tehnyt mutta kun kyseessä on venymäpultit niin kyllä se viimeinen kiristys tehdään kun kone on ajettu käyntilämpöiseksi!
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 9-5 jakopään huolto
Alkuperäisen saabin 4 sylinterisen koneen kannenpultit kiristetään näillä normeilla eli kolmessa vaiheessa:
Vaihe 1 40Nm (30lbf ft)
Vaihe 2 60Nm (44lbf ft)
Vaihe 3 90°
Vaihe 1 40Nm (30lbf ft)
Vaihe 2 60Nm (44lbf ft)
Vaihe 3 90°
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.