SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Olen tuore Saabisti ja uusi jäsen täällä. Ostin auton 2 viikkoa sitten, 2002 mallisen 240tkm ajetun Saab 9-5 3.0 TiD wagonin. 1500 kilometrin jälkeen ajotietokone ilmoitti että jäähdytysnesteen taso on alhainen. Kone käy normaalisti, kuluttaa n.7litraa sadalla ja tehot ovat mielestäni tallella. Olen lukenut täältä jo ennen auton ostoa niistä sylinteriputkiongelmista, mutta osaisiko joku sanoa kuin kauan tuo kone vielä kestää? Kannattaako ajaa ollenkaan? Saako moottoria halvemmalla jostain euroopasta? tai vaikka suoraan Isuzulta japanista? Ruotsista? Onhan tuo suomen saabin liikkeen hinta jotain aivan käsittämätöntä.
Tunteeko joku noita lakipykäliä yksityisten välisessä autokaupassa? Myyjän nimittäin täytyi tietää viasta koska oli laittanut jäähdytysjärjestelmään jotain mönjää, fortea tai jotai, näkyy siinä nesteessä. Onkohan mahdollisuutta purkaa kauppa? En ole ollut yhteydessä myyjään, mutta harkitsen oikeustoimia jos se yleensäkin on mahdollista.
Muuten auto on huippu, ominaisuudet omaa luokkaansa. Kertokaa kaikki mitä tiedätte, kiitos jo etukäteen.
Tunteeko joku noita lakipykäliä yksityisten välisessä autokaupassa? Myyjän nimittäin täytyi tietää viasta koska oli laittanut jäähdytysjärjestelmään jotain mönjää, fortea tai jotai, näkyy siinä nesteessä. Onkohan mahdollisuutta purkaa kauppa? En ole ollut yhteydessä myyjään, mutta harkitsen oikeustoimia jos se yleensäkin on mahdollista.
Muuten auto on huippu, ominaisuudet omaa luokkaansa. Kertokaa kaikki mitä tiedätte, kiitos jo etukäteen.
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Minua ihmetyttää, että onko diagnoosi aina heti, että sylinteriputket ovat vajonneet, jos jäähd.neste on vähän vähentynyt?
Minulla ei ainakaan ole eläissäni ollut autoa, johon ei olisi tarvinnut nestettä silloin tällöin lisäillä.
Ja jokuhan totesi täällä, että omasta 3.0TiD:tään vika, siis se että herjasi nesteen olevan vähissä, poistui kun vaihtoi uuden paisuntasäiliön korkin. Jonka jälkeen paine järjestelmässä pysyi kohdallaan.

Minulla ei ainakaan ole eläissäni ollut autoa, johon ei olisi tarvinnut nestettä silloin tällöin lisäillä.
Ja jokuhan totesi täällä, että omasta 3.0TiD:tään vika, siis se että herjasi nesteen olevan vähissä, poistui kun vaihtoi uuden paisuntasäiliön korkin. Jonka jälkeen paine järjestelmässä pysyi kohdallaan.
#3660
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Onkohan tosiaan niin tarkkaa, kuin tuolla alla olevassa viestissä kirjoitettiin. Eli 0.01mm oli poikkeus sallitusta ja kone uusiksi?
Kuulostaa uskomattomalta, mutta minkäpä minä niistä tiedän.
Kuulostaa uskomattomalta, mutta minkäpä minä niistä tiedän.
9-5 Aero - 00
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Tarkkaa on, tarkkaa on. Eiköhän tuo jotenkin ranettamalla saisi kuntoon
0.01mm?
Onko nuo moottorit hävittäneet nesteensä palotilan kautta vai sotkeneet öljytkin? En löytänyt kunnon tietoa googlettamalla.
En sillä, uskottavan tuo on, mutta mää ihmettelen, kauhiast mää ihmettelen.

Onko nuo moottorit hävittäneet nesteensä palotilan kautta vai sotkeneet öljytkin? En löytänyt kunnon tietoa googlettamalla.
En sillä, uskottavan tuo on, mutta mää ihmettelen, kauhiast mää ihmettelen.
9-5 Aero - 00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
No ainahan sitä pelätään pahinta ja toivotaan parasta. Kyllähän tuo itseäkin jännittää vaikkei mitää oireita olekkaan. Ei oo saappi tylsä autoJussiT-5R kirjoitti:Minua ihmetyttää, että onko diagnoosi aina heti, että sylinteriputket ovat vajonneet, jos jäähd.neste on vähän vähentynyt?![]()
Minulla ei ainakaan ole eläissäni ollut autoa, johon ei olisi tarvinnut nestettä silloin tällöin lisäillä.
Ja jokuhan totesi täällä, että omasta 3.0TiD:tään vika, siis se että herjasi nesteen olevan vähissä, poistui kun vaihtoi uuden paisuntasäiliön korkin. Jonka jälkeen paine järjestelmässä pysyi kohdallaan.

Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Mulla hukkasi tuossa viimeisten kylmien aikaan tuosta traktorista nesteitä. Nyt ei oo taas tarvinnut aikoihin lisätä. Olisiko mahdollista, että eberi veisi nesteitä. Se nimittäin kyllä savutta ja haiseekin aika pirusti... Kävi vaan mielessä, että jos se hukkaa jotenkin palotilansa kautta nestettä käydessää ja nyt kun lämpimämmällä säällä ei käy niin paljoa, niin ei menis nestettäkään sen kautta taivaan tuuliin...
Voipi olla hakuammuntaa...
Voipi olla hakuammuntaa...
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Kiitos vinkeistä..Vielä kuitenkin kaipaisin niitä omakohtaisia kokemuksia miten auto käyttäytyy ja kuin kauan se ylipäätään toimii sen jälkeen kuin nestettä alkaa kadota? onko se 3000 vai 20000km?
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Samaa mietin, eikö tuohon kannattaisi kokeilla jotain ohutta putken kokoista levyä/mitä vaan mahdollista tököttiä minkä kuvittelee siinä edes jonkun aikaa pysyvän laittaa sylinteriputken päähän "tiivisteeksi" jos muutoin koko kone menee vaihtoon? 0.0X mm on kuitenkin niin vähän, ettei pinnan tarvitse olla edes täydellinen tuossa kohtaa, koska liukupintana se ei ole? Saisikohan sillä sitten vaikka sen 20tkm lisää kilometrejä. Tietenkin voi olla niinkin, että kerran kun putkitus lähtee liikkeelle niin se vaan nopeutuu ja nopeutuu eikä kannattaisi... Sitä ei sitten tiedä kun ranettamallaJulle kirjoitti:Tarkkaa on, tarkkaa on. Eiköhän tuo jotenkin ranettamalla saisi kuntoon0.01mm?

Kaipa tuohon jotain ranetusta keksitään kun autot alkavat olla sen verran edullisempia että porukka noita pääsee itse roplaamaan.
Eikös se sitten ole aivan sama miten pahasti sen vanhan koneen pilaa jos kerran uuden joutuu muuten ostamaan?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
TerveHece R kirjoitti:Mulla hukkasi tuossa viimeisten kylmien aikaan tuosta traktorista nesteitä. Nyt ei oo taas tarvinnut aikoihin lisätä. Olisiko mahdollista, että eberi veisi nesteitä. Se nimittäin kyllä savutta ja haiseekin aika pirusti... Kävi vaan mielessä, että jos se hukkaa jotenkin palotilansa kautta nestettä käydessää ja nyt kun lämpimämmällä säällä ei käy niin paljoa, niin ei menis nestettäkään sen kautta taivaan tuuliin...
Voipi olla hakuammuntaa...
Minulla hajosi bypassventtiili ja nesteitä sai lisätä noin 100 km välein.
Vaihdatin venttilin ja luulin ongelman poistuineen, mutta taas 1500 km jälkeen tuli ilmoitus nestepinta on liian alhainen. Täytin jäähdyttimen ja taas on tuli ilmoitus noin 500km päästä. Kun avasin korkin nesteet nousi olikealle tasolle.
ihmettelin asiaa ja helistelin korkkia niin siitä ei kuulunut mitään, joten totesin korkissa olevat venttiili ei toimi. Vaihdoin korkin ja sen jälkeen ei ole tarvinnut lisätä eikä ole ollut muitakaan ongelmia nesteiden kanssa.
Yksinkertaisesti toimimaton korkki aiheutta järjestelmässä kovan paineen joka hajoitti bypass venttiilin ja turvotti letkuja jolloin jostai nesteitä tuli hieman ulos.
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Joo jos se venttiili on on rintapellissa kiinni joka kiehunta tilanteessa päästää veden kiertämään lämmityslaitteen kennostossa9-5T kirjoitti:Tarkoitatko lämmitysjärjästelmän 3-tie venttiiliä?tuppo kirjoitti: Minulla hajosi bypassventtiili
Yksinkertaisesti toimimaton korkki aiheutta järjestelmässä kovan paineen joka hajoitti bypass venttiilin.
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Minulla saman tyyppistä "talvivikaa" eli talviaikaan vettä häviää noin puoli säiliöllistä (20 000 km). Kesäaikaan (vastaava matka) ei vettä kulu lainkaan. En ole kauheasti jaksanut murhehtia, koska säiliön täyttö keväällä on kustannuksien ja vaivan osalta aika olematon. Liittynee jollaintavoin lämmitykseen. 

Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Minulla on tkm 130 ajettu V6 TiD Saab ja jäähdytysnestettä alkoi kadota muutama viikko sitten. Kun sitä meni jo 1l/100km niin ajoin Metro-Autoon. Diagnoosin tulos: sylinteriputket valuneet 0.03-0.04 mm ja kone vaihtoon. Valumat ovat tosin valmistajan antamien arvojen rajoissa. Ja se ihmetyttääkin.
Takuukorjauksiin ei saa maahantuojalla yhteyttä. Asiakaspalvelu on kuten teleyhtiöissä, mitään ei osata sanoa. Minusta kyseessä on Kuluttajaviraston linjaama virhevastuu, joka on voimassa takuun jälkeenkin. Kyllähän auton moottorin pitää huollettuna kestää yli viisi vuotta. Onko kokemuksia?
Takuukorjauksiin ei saa maahantuojalla yhteyttä. Asiakaspalvelu on kuten teleyhtiöissä, mitään ei osata sanoa. Minusta kyseessä on Kuluttajaviraston linjaama virhevastuu, joka on voimassa takuun jälkeenkin. Kyllähän auton moottorin pitää huollettuna kestää yli viisi vuotta. Onko kokemuksia?
Re: SAAB 9-5 3.0 V6 TiD MOOTTORIONGELMAT
Mikä vuosimalli kyseessä?mikkohai kirjoitti:Minulla on tkm 130 ajettu V6 TiD Saab ja jäähdytysnestettä alkoi kadota muutama viikko sitten.
Eikö Metro-auton porukka ruvennut hoitamaan asiaa GM:n suuntaan?