Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
tälläinen kysymys olisi että mitä noilla kahdella moottorilla on eroja ahtopaineiden lisäksi ? onko aeron moottorille tehty muutoksia että kestää korkeammat ahdot vai nostettu vaan ahtopaineita ? ja miten tälläisen moottorin viritys ? kiitoksia vastauksista etukäteen... ei ole saabeista mitään aiempaa kokemusta niin ajattelin täällä kysyä
-Miki-
-Miki-
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
Näistä löytyy juttua etsi-toiminnolla, mutta merkittävimmät erot ovat eri ahdin ja moottorinohjaus softa. 2.3t:ssa on Garrettin GT17 ja Aerossa on Mitsun TD04. Lisäksi löytyy myös 220hv 2.3T, jossa on myös Mitsu.
Eski
Eski
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
B235R moottorissa (Aero) on myös hieman eri pakonokka. Perusmoottori on kyllä sama, pl. Nimonic-pakoventtiilit joita ei matalapaineissa ole ennenkuin 01-> eteenpäin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
ok kiitti vastauksista mites tuo aeron 250 heppanen kone kestää viritystä ?
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
^^Eski kirjoitti:Näistä löytyy juttua etsi-toiminnolla,
Eski
Mikit kirjoitti:mites tuo aeron 250 heppanen kone kestää viritystä ?
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
ok pitää katsella
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
Jep, Wössner on kuulemma kova sana.Mikit kirjoitti:ok pitää katsella
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
jcarlson kirjoitti:B235R moottorissa (Aero) on myös hieman eri pakonokka. Perusmoottori on kyllä sama, pl. Nimonic-pakoventtiilit joita ei matalapaineissa ole ennenkuin 01-> eteenpäin.
Oletko jcarlson päässyt vertailemaan aeron nokkaa vs. matalapaine?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
hmm en löytäny infoa mistään etsi toiminnolla tuosta aeron 250 heppasen koneen virityksestä että mitä vakiokone kestää ilman mäntien yms vaihtoa ? jotenkin sekava tuo haku mun mielestä...mut jos joku vois kertoa tai pistää vaikka linkkiä tulemaan ois kiva. ainakin kuullu oon aika koviakin lukemia että kestäs mut pitäs saada vähän kokeneemmilta saab miehiltä tietoa ja missä lukemissa kannattais alkaa uusimaan alakertaa ja mäntiä ?
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
http://www.maptun.com/cars_list.php?car=Saab%209-5
En oo mikhään kokenut Saab mies, mutta tuoltapa esim näkkee mitä Maptun on Saabeille tehnyt ja mitä autoon on vaihdettu ja samalla näät hp/ nm.
Ja osassa nuista on 2.0t kone. öitä.
En oo mikhään kokenut Saab mies, mutta tuoltapa esim näkkee mitä Maptun on Saabeille tehnyt ja mitä autoon on vaihdettu ja samalla näät hp/ nm.
Ja osassa nuista on 2.0t kone. öitä.
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
Oikeet asiantuntijat osaavat vastata pian varmaan oikeesti asiantuntevammin..Mikit kirjoitti:hmm en löytäny infoa mistään etsi toiminnolla tuosta aeron 250 heppasen koneen virityksestä että mitä vakiokone kestää ilman mäntien yms vaihtoa ? jotenkin sekava tuo haku mun mielestä...mut jos joku vois kertoa tai pistää vaikka linkkiä tulemaan ois kiva. ainakin kuullu oon aika koviakin lukemia että kestäs mut pitäs saada vähän kokeneemmilta saab miehiltä tietoa ja missä lukemissa kannattais alkaa uusimaan alakertaa ja mäntiä ?
mutta eiköhän ne B2x5:n männät ole aikalailla äärirajoilla kestävyyden suhteen noissa 230/250/260hv:n moottoreissa, ts samat rimpulamännät siellä kait on kuin 150hv:n koneessakin.
En ainakaan itse lähtisi mitään 9-5 aeron konetta trimmaamaan ilman sellaisia mäntiä jotka kestäisivät hieman nakutustakin, ja muuta hauskaa, jota voi tulla esiin.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Elo 18, 2008 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
Ei T7:n männät ihan niin huonot ole kuin maineensa, tosin wössnereitä saa suht edullisesti ja ne taas kestävätkin ihan reippaasti.
Mäntiä rikkoo T7-moottorissa eniten kuseva ilmamassamittari, sen aiheuttamat laiha seos/jäätävät ahdot/pakopaineet/-lämmöt ja ilmeisesti myös nakutus.
Mäntiä rikkoo T7-moottorissa eniten kuseva ilmamassamittari, sen aiheuttamat laiha seos/jäätävät ahdot/pakopaineet/-lämmöt ja ilmeisesti myös nakutus.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
B235R pakonokassa 0,24mm enemmän nostoa ja 3 astetta aikaisemmin aukeaa. Eli ei suuresta erosta puhuta. T5 nokat ovat edelleen selkeästi kireämmät ja 2-litraisten pitkälohkoturbojen kaikkein jyrkimmät.2.3i-16 kirjoitti: Oletko jcarlson päässyt vertailemaan aeron nokkaa vs. matalapaine?
Tuollapa tuo tuttu lista niistä on: http://900aero.com/main/tech_main_cams.htm
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
Vakio B235R softavirittämisellä ei juuri mitään irti saa. Keskirekisteriin lisää vääntöä mutta ei huipputehoa juurikaan.Mikit kirjoitti:hmm en löytäny infoa mistään etsi toiminnolla tuosta aeron 250 heppasen koneen virityksestä että mitä vakiokone kestää ilman mäntien yms vaihtoa ? jotenkin sekava tuo haku mun mielestä...mut jos joku vois kertoa tai pistää vaikka linkkiä tulemaan ois kiva. ainakin kuullu oon aika koviakin lukemia että kestäs mut pitäs saada vähän kokeneemmilta saab miehiltä tietoa ja missä lukemissa kannattais alkaa uusimaan alakertaa ja mäntiä ?
Jos todella haluaa saada tehoa irti niin vaihtoon menee ainakin ahdin, putkisto, suuttimet, bensapumppu ja softa. Näistä viimeksimainittu voi olla hankalin saada T7 autoon, mutta esim. Maptunin kanssa kannattaa neuvotella että millainen kokoonpano olisi johonkin tehotavoitteeseen ja budjettiin järkevä niin saa sitten softan jolla on kohtalaisen hyvät mahdollisuudet toimia.
Orkkismännät eivät kestä nakutusta oikeastaan lainkaan joten käytännössä ne on vaihdettava perus softaviria isompaa tavoiteltaessa joko takomäntiin tai sitten vanhemman moottorityypin kankiin ja mäntiin. Alle 500hv tavoitteesen ovat ainakin nuo B234 rojut riittävät, tosin takomäntien eduksi voi laskea lisäksi sen että kankisuhde on edullisempi T7 geometrialla ja että puristussuhdetta saa samalla pudotettua hieman optimaalisemmaksi.
Nokat on syytä vaihtaa myös jos lähemmäs tuplatehoja vakioon nähden haluaa saada. Hieman enemmän viritetyssä on sitten moottorin elinehto kunnollinen loggausvarustus, eli laajakaistalambda vähintään, plussaa aina mitä enemmän tiedonkeruuta ja mittauksia löytyy.
Lisäksi tietty muuta rojua menee vaihtoon mitä pidemmälle etenee kuten kytkin ja mitä muuta nyt tarvittaessa eteen tulee, pitää tietty itse tietää aina mitä on tekemässä ja muistaa että viritys ei ole koskaan halpaa ja porsiminen on aina nurkan takana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori
Ei ole nyt tässä EPC:tä eikä WIS:iä, mutta jos on tosiaan heti alusta asti B235R:ssä samaa osanumeroa kuin myöhemmissä niin en epäile etteikö voisi pitää paikkansa että se on sittenkin sama.
900aero.com ei välttämättä täydellisen virheetön ole tietolähteenä kuitenkaan, muistaakseni STCS:llä joskus saman tiedon olen nähnyt mutta voi olla peräisin samasta (virheellisestä) lähteestä.
Ei tullut viimeksi mieleen katsoa aeron pakonokasta osanumeroa kun sellaisen näin, mutta kunhan sopiva tilaisuus tulee niin pitää katsoa ja verrata sekä osanumeroa että profiileja nurkissa lojuvaan lpt 9-5 2.3t:n nokkaan.
900aero.com ei välttämättä täydellisen virheetön ole tietolähteenä kuitenkaan, muistaakseni STCS:llä joskus saman tiedon olen nähnyt mutta voi olla peräisin samasta (virheellisestä) lähteestä.
Ei tullut viimeksi mieleen katsoa aeron pakonokasta osanumeroa kun sellaisen näin, mutta kunhan sopiva tilaisuus tulee niin pitää katsoa ja verrata sekä osanumeroa että profiileja nurkissa lojuvaan lpt 9-5 2.3t:n nokkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com