Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Mikit
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 16, 2008 13:57

Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Mikit »

tälläinen kysymys olisi että mitä noilla kahdella moottorilla on eroja ahtopaineiden lisäksi ? onko aeron moottorille tehty muutoksia että kestää korkeammat ahdot vai nostettu vaan ahtopaineita ? ja miten tälläisen moottorin viritys ? kiitoksia vastauksista etukäteen... ei ole saabeista mitään aiempaa kokemusta niin ajattelin täällä kysyä

-Miki-
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Eski »

Näistä löytyy juttua etsi-toiminnolla, mutta merkittävimmät erot ovat eri ahdin ja moottorinohjaus softa. 2.3t:ssa on Garrettin GT17 ja Aerossa on Mitsun TD04. Lisäksi löytyy myös 220hv 2.3T, jossa on myös Mitsu.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

B235R moottorissa (Aero) on myös hieman eri pakonokka. Perusmoottori on kyllä sama, pl. Nimonic-pakoventtiilit joita ei matalapaineissa ole ennenkuin 01-> eteenpäin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mikit
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 16, 2008 13:57

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Mikit »

ok kiitti vastauksista :) mites tuo aeron 250 heppanen kone kestää viritystä ?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Eski kirjoitti:Näistä löytyy juttua etsi-toiminnolla,
Eski
^^
Mikit kirjoitti:mites tuo aeron 250 heppanen kone kestää viritystä ?
Mikit
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 16, 2008 13:57

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Mikit »

ok pitää katsella :)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mikit kirjoitti:ok pitää katsella :)
Jep, Wössner on kuulemma kova sana.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

jcarlson kirjoitti:B235R moottorissa (Aero) on myös hieman eri pakonokka. Perusmoottori on kyllä sama, pl. Nimonic-pakoventtiilit joita ei matalapaineissa ole ennenkuin 01-> eteenpäin.

Oletko jcarlson päässyt vertailemaan aeron nokkaa vs. matalapaine?
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mikit
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 16, 2008 13:57

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja Mikit »

hmm en löytäny infoa mistään etsi toiminnolla tuosta aeron 250 heppasen koneen virityksestä että mitä vakiokone kestää ilman mäntien yms vaihtoa ? jotenkin sekava tuo haku mun mielestä...mut jos joku vois kertoa tai pistää vaikka linkkiä tulemaan ois kiva. ainakin kuullu oon aika koviakin lukemia että kestäs mut pitäs saada vähän kokeneemmilta saab miehiltä tietoa :) ja missä lukemissa kannattais alkaa uusimaan alakertaa ja mäntiä ?
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja J8 »

http://www.maptun.com/cars_list.php?car=Saab%209-5

En oo mikhään kokenut Saab mies, mutta tuoltapa esim näkkee mitä Maptun on Saabeille tehnyt ja mitä autoon on vaihdettu ja samalla näät hp/ nm.
Ja osassa nuista on 2.0t kone. öitä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikit kirjoitti:hmm en löytäny infoa mistään etsi toiminnolla tuosta aeron 250 heppasen koneen virityksestä että mitä vakiokone kestää ilman mäntien yms vaihtoa ? jotenkin sekava tuo haku mun mielestä...mut jos joku vois kertoa tai pistää vaikka linkkiä tulemaan ois kiva. ainakin kuullu oon aika koviakin lukemia että kestäs mut pitäs saada vähän kokeneemmilta saab miehiltä tietoa :) ja missä lukemissa kannattais alkaa uusimaan alakertaa ja mäntiä ?
Oikeet asiantuntijat osaavat vastata pian varmaan oikeesti asiantuntevammin..
mutta eiköhän ne B2x5:n männät ole aikalailla äärirajoilla kestävyyden suhteen noissa 230/250/260hv:n moottoreissa, ts samat rimpulamännät siellä kait on kuin 150hv:n koneessakin.
En ainakaan itse lähtisi mitään 9-5 aeron konetta trimmaamaan ilman sellaisia mäntiä jotka kestäisivät hieman nakutustakin, ja muuta hauskaa, jota voi tulla esiin.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Elo 18, 2008 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ei T7:n männät ihan niin huonot ole kuin maineensa, tosin wössnereitä saa suht edullisesti ja ne taas kestävätkin ihan reippaasti.

Mäntiä rikkoo T7-moottorissa eniten kuseva ilmamassamittari, sen aiheuttamat laiha seos/jäätävät ahdot/pakopaineet/-lämmöt ja ilmeisesti myös nakutus.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2.3i-16 kirjoitti: Oletko jcarlson päässyt vertailemaan aeron nokkaa vs. matalapaine?
B235R pakonokassa 0,24mm enemmän nostoa ja 3 astetta aikaisemmin aukeaa. Eli ei suuresta erosta puhuta. T5 nokat ovat edelleen selkeästi kireämmät ja 2-litraisten pitkälohkoturbojen kaikkein jyrkimmät.

Tuollapa tuo tuttu lista niistä on: http://900aero.com/main/tech_main_cams.htm
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mikit kirjoitti:hmm en löytäny infoa mistään etsi toiminnolla tuosta aeron 250 heppasen koneen virityksestä että mitä vakiokone kestää ilman mäntien yms vaihtoa ? jotenkin sekava tuo haku mun mielestä...mut jos joku vois kertoa tai pistää vaikka linkkiä tulemaan ois kiva. ainakin kuullu oon aika koviakin lukemia että kestäs mut pitäs saada vähän kokeneemmilta saab miehiltä tietoa :) ja missä lukemissa kannattais alkaa uusimaan alakertaa ja mäntiä ?
Vakio B235R softavirittämisellä ei juuri mitään irti saa. Keskirekisteriin lisää vääntöä mutta ei huipputehoa juurikaan.

Jos todella haluaa saada tehoa irti niin vaihtoon menee ainakin ahdin, putkisto, suuttimet, bensapumppu ja softa. Näistä viimeksimainittu voi olla hankalin saada T7 autoon, mutta esim. Maptunin kanssa kannattaa neuvotella että millainen kokoonpano olisi johonkin tehotavoitteeseen ja budjettiin järkevä niin saa sitten softan jolla on kohtalaisen hyvät mahdollisuudet toimia.

Orkkismännät eivät kestä nakutusta oikeastaan lainkaan joten käytännössä ne on vaihdettava perus softaviria isompaa tavoiteltaessa joko takomäntiin tai sitten vanhemman moottorityypin kankiin ja mäntiin. Alle 500hv tavoitteesen ovat ainakin nuo B234 rojut riittävät, tosin takomäntien eduksi voi laskea lisäksi sen että kankisuhde on edullisempi T7 geometrialla ja että puristussuhdetta saa samalla pudotettua hieman optimaalisemmaksi.
Nokat on syytä vaihtaa myös jos lähemmäs tuplatehoja vakioon nähden haluaa saada. Hieman enemmän viritetyssä on sitten moottorin elinehto kunnollinen loggausvarustus, eli laajakaistalambda vähintään, plussaa aina mitä enemmän tiedonkeruuta ja mittauksia löytyy.
Lisäksi tietty muuta rojua menee vaihtoon mitä pidemmälle etenee kuten kytkin ja mitä muuta nyt tarvittaessa eteen tulee, pitää tietty itse tietää aina mitä on tekemässä ja muistaa että viritys ei ole koskaan halpaa ja porsiminen on aina nurkan takana. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 2.3 turbon ja 2.3 turbo aeron moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole nyt tässä EPC:tä eikä WIS:iä, mutta jos on tosiaan heti alusta asti B235R:ssä samaa osanumeroa kuin myöhemmissä niin en epäile etteikö voisi pitää paikkansa että se on sittenkin sama.
900aero.com ei välttämättä täydellisen virheetön ole tietolähteenä kuitenkaan, muistaakseni STCS:llä joskus saman tiedon olen nähnyt mutta voi olla peräisin samasta (virheellisestä) lähteestä.
Ei tullut viimeksi mieleen katsoa aeron pakonokasta osanumeroa kun sellaisen näin, mutta kunhan sopiva tilaisuus tulee niin pitää katsoa ja verrata sekä osanumeroa että profiileja nurkissa lojuvaan lpt 9-5 2.3t:n nokkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin