Aeron ja 2,3t erot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Mitä muuta eroa löytyy mitsun turbon lisäksi tekniikka puolelta aerosta, verratuna vakio 2.3t malliin? Vuosimalli 2001. Onko eri kytkin, putkisto, laatikko?
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Vastauksia saatu, kiitos jcarlson. Jäi mietityttään, että mikä on taustalla siinä, että aeron steg1 antaa vakio putkistolla sen 265/420 ulos ja vastaavasti perus 2,3t steg3 settiin pitää vaihtaa kokoputkisto jotta päästään suunnilleen samoille luvuille? Onko kaikki kiinni garret/mitsu puhaltimien erosta. Eikö garret jaksa/pysty nostamaan enempää ahtoa vakioputkistolla, mutta mitsu jaksaa? Kumpi muuten on suurempi pullonkaula vakio putkistossa, downpipe vai katista eteenpäin?
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jthing »

Downpipe katalysaattoreineen.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aeron steg1 tuo lähinnä tuota keskivääntöä hieman lisää, huipputehoa on vakiostakin Aerosta penkitetty jo tuo 260hv.

Suurin ero on ahtimessa, putkisto kun on sama ja molemmissa erittäin ahdistava erityisesti downpipe prekatteineen ja varsinainen katti.

Garretti on jo aikalailla tapissa jo 2.3t:ssa aeron ohjelmalla eli enempää tuskin irtoaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Pieni offtopic; mutta entä mitä eroa on -00-01/-02-03 aeroissa teknisesti? 230/250hv siis. Onko edes mitään vai huomattiinko varat niin hyviksi että nostettiin tuota "paperi"tehoa..? :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä juuri mitään eroa. Softaa on hieman muutettu niin että tuntuu lagisemmalta ja turbopotkuisemmalta. Lisäksi ylhäällä on hieman korkeammat massapyynnit. Käytännössä ei kyllä juuri eroa ole 230 vs 250 hv softilla, luonteessa suurin ero jolla luultavasti pyrittiin luomaan illuusio isommista muutoksista. Tuosta 230hv mallistakin on penkitetty täysin vakiona noin 260hv.

Se 260hv (MY08 esim.) kokoonpano on sitten hieman isommalla imuputkella ja tämä softa on kaikinpuolin paras muutenkin. Taitaa olla että jäi kaikkiaan viimeiseksi T7 softaksi ja aerosoftaksi. Sellaiseksi on kyllä erittäin hyvä käytökseltään ja tehoja myöskin enemmän kuin vanhemmissa.

Muina huomioina voisi mainita esim. TCS:n toiminnan huiman parantumisen softan vaihdolla jo 01->05 välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kiitti, siinä tuli kyllä kaikki mitä olen välillä ihmetellyt ja vähän lisääkin. :) Miten käytännössä jos tuollaisen uudemman 260hv -softan innostuisi laitamaan esim. -00:aan, löytämällä sellaisen boksin ja vaihtamalla vai? Ilmeisesti järkevää päivittää tuota imuputkea silloin samalla?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joko purkki vaihtamalla tai sitten ihan vaan softa vaihtamalla. Kaverille päivitin tuossa '01:n ensin '05:ksi ja sitten '08:ksi uudelleenohjelmoimalla. Parhaiten toimii juuri tämä uusin '08 softa, huomattavasti sivistyneempi ja sulavampi käytökseltään kuin tuo '05:kin.

Ei se imuputken vaihto oikeastaan tarpeellista ole mutta ehkä sillä sen 5hv saisi lisää. Tuskin hinnan/vaivan arvoista ellei halua harrastaa ja hieman hifistellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti: Ei se imuputken vaihto oikeastaan tarpeellista ole mutta ehkä sillä sen 5hv saisi lisää. Tuskin hinnan/vaivan arvoista ellei halua harrastaa ja hieman hifistellä.
Sehän riippuu siitä, millainen pilli siinä ahtimen kyljessä on.
Ikävä kyllä mullakin on tuollainen:

http://www.viggenfactfile.de/img/my99_intake_pipe.jpg

Se kyllä tuntuu ahdistavan.

Vertailun vuoksi 9-5 Aeron orkkis:

http://maptun.com/shopProduct.php?pid=3116&hl=34&cg=727
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo sen vanhimman surkeimman pillin vaihto parempaan saattaa auttaa, mutta aeron tai uudemman laiskemman mallin imuputken vaihto siihen uusimpaan tuskin montaa hevosta enää nettoaa vakioahtimella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Antsa »

jcarlson kirjoitti:Parhaiten toimii juuri tämä uusin '08 softa, huomattavasti sivistyneempi ja sulavampi käytökseltään kuin tuo '05:kin.
Tarkoitatko .56X softaa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Antsa kirjoitti: Tarkoitatko .56X softaa?
Kyllä
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Pitäiskö mennä "heittämällä" toi vm.-08:n .56X softa vm-04 aeroon?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Menee heittämällä joo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Petter »

Eikö uuden ja vanhemman aeron ahtimessakin ole jokin pieni ero?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin