Aeron ja 2,3t erot
Aeron ja 2,3t erot
Mitä muuta eroa löytyy mitsun turbon lisäksi tekniikka puolelta aerosta, verratuna vakio 2.3t malliin? Vuosimalli 2001. Onko eri kytkin, putkisto, laatikko?
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Nyk. Subaru...
Re: Aeron ja 2,3t erot
Vastauksia saatu, kiitos jcarlson. Jäi mietityttään, että mikä on taustalla siinä, että aeron steg1 antaa vakio putkistolla sen 265/420 ulos ja vastaavasti perus 2,3t steg3 settiin pitää vaihtaa kokoputkisto jotta päästään suunnilleen samoille luvuille? Onko kaikki kiinni garret/mitsu puhaltimien erosta. Eikö garret jaksa/pysty nostamaan enempää ahtoa vakioputkistolla, mutta mitsu jaksaa? Kumpi muuten on suurempi pullonkaula vakio putkistossa, downpipe vai katista eteenpäin?
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Nyk. Subaru...
Re: Aeron ja 2,3t erot
Aeron steg1 tuo lähinnä tuota keskivääntöä hieman lisää, huipputehoa on vakiostakin Aerosta penkitetty jo tuo 260hv.
Suurin ero on ahtimessa, putkisto kun on sama ja molemmissa erittäin ahdistava erityisesti downpipe prekatteineen ja varsinainen katti.
Garretti on jo aikalailla tapissa jo 2.3t:ssa aeron ohjelmalla eli enempää tuskin irtoaa.
Suurin ero on ahtimessa, putkisto kun on sama ja molemmissa erittäin ahdistava erityisesti downpipe prekatteineen ja varsinainen katti.
Garretti on jo aikalailla tapissa jo 2.3t:ssa aeron ohjelmalla eli enempää tuskin irtoaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron ja 2,3t erot
Pieni offtopic; mutta entä mitä eroa on -00-01/-02-03 aeroissa teknisesti? 230/250hv siis. Onko edes mitään vai huomattiinko varat niin hyviksi että nostettiin tuota "paperi"tehoa..?
Re: Aeron ja 2,3t erot
Eipä juuri mitään eroa. Softaa on hieman muutettu niin että tuntuu lagisemmalta ja turbopotkuisemmalta. Lisäksi ylhäällä on hieman korkeammat massapyynnit. Käytännössä ei kyllä juuri eroa ole 230 vs 250 hv softilla, luonteessa suurin ero jolla luultavasti pyrittiin luomaan illuusio isommista muutoksista. Tuosta 230hv mallistakin on penkitetty täysin vakiona noin 260hv.
Se 260hv (MY08 esim.) kokoonpano on sitten hieman isommalla imuputkella ja tämä softa on kaikinpuolin paras muutenkin. Taitaa olla että jäi kaikkiaan viimeiseksi T7 softaksi ja aerosoftaksi. Sellaiseksi on kyllä erittäin hyvä käytökseltään ja tehoja myöskin enemmän kuin vanhemmissa.
Muina huomioina voisi mainita esim. TCS:n toiminnan huiman parantumisen softan vaihdolla jo 01->05 välillä.
Se 260hv (MY08 esim.) kokoonpano on sitten hieman isommalla imuputkella ja tämä softa on kaikinpuolin paras muutenkin. Taitaa olla että jäi kaikkiaan viimeiseksi T7 softaksi ja aerosoftaksi. Sellaiseksi on kyllä erittäin hyvä käytökseltään ja tehoja myöskin enemmän kuin vanhemmissa.
Muina huomioina voisi mainita esim. TCS:n toiminnan huiman parantumisen softan vaihdolla jo 01->05 välillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron ja 2,3t erot
Kiitti, siinä tuli kyllä kaikki mitä olen välillä ihmetellyt ja vähän lisääkin. Miten käytännössä jos tuollaisen uudemman 260hv -softan innostuisi laitamaan esim. -00:aan, löytämällä sellaisen boksin ja vaihtamalla vai? Ilmeisesti järkevää päivittää tuota imuputkea silloin samalla?
Re: Aeron ja 2,3t erot
Joko purkki vaihtamalla tai sitten ihan vaan softa vaihtamalla. Kaverille päivitin tuossa '01:n ensin '05:ksi ja sitten '08:ksi uudelleenohjelmoimalla. Parhaiten toimii juuri tämä uusin '08 softa, huomattavasti sivistyneempi ja sulavampi käytökseltään kuin tuo '05:kin.
Ei se imuputken vaihto oikeastaan tarpeellista ole mutta ehkä sillä sen 5hv saisi lisää. Tuskin hinnan/vaivan arvoista ellei halua harrastaa ja hieman hifistellä.
Ei se imuputken vaihto oikeastaan tarpeellista ole mutta ehkä sillä sen 5hv saisi lisää. Tuskin hinnan/vaivan arvoista ellei halua harrastaa ja hieman hifistellä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron ja 2,3t erot
Sehän riippuu siitä, millainen pilli siinä ahtimen kyljessä on.jcarlson kirjoitti: Ei se imuputken vaihto oikeastaan tarpeellista ole mutta ehkä sillä sen 5hv saisi lisää. Tuskin hinnan/vaivan arvoista ellei halua harrastaa ja hieman hifistellä.
Ikävä kyllä mullakin on tuollainen:
http://www.viggenfactfile.de/img/my99_intake_pipe.jpg
Se kyllä tuntuu ahdistavan.
Vertailun vuoksi 9-5 Aeron orkkis:
http://maptun.com/shopProduct.php?pid=3116&hl=34&cg=727
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Aeron ja 2,3t erot
Joo sen vanhimman surkeimman pillin vaihto parempaan saattaa auttaa, mutta aeron tai uudemman laiskemman mallin imuputken vaihto siihen uusimpaan tuskin montaa hevosta enää nettoaa vakioahtimella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron ja 2,3t erot
Tarkoitatko .56X softaa?jcarlson kirjoitti:Parhaiten toimii juuri tämä uusin '08 softa, huomattavasti sivistyneempi ja sulavampi käytökseltään kuin tuo '05:kin.
Re: Aeron ja 2,3t erot
KylläAntsa kirjoitti: Tarkoitatko .56X softaa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron ja 2,3t erot
Pitäiskö mennä "heittämällä" toi vm.-08:n .56X softa vm-04 aeroon?
Re: Aeron ja 2,3t erot
Menee heittämällä joo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aeron ja 2,3t erot
Eikö uuden ja vanhemman aeron ahtimessakin ole jokin pieni ero?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253