Akku
Akku
Miten luotettava on orkkis akun "valkoinen täppä", joka ilmoittaa akun olevan vaihtokunnossa? Mulla akku hyytyi viikko sitten, mutta on nyt pysynyt hengissä, kun sain sen ladattua täyteen. Odotanko valkoisen täpän ilmaantumista vai milloin kannattaa vaihtaa uuteen? Luulen, että kysymyksessä on auton eka akku eli ikää on jo 7v. eli ikänsä puolesta on jo toinen jalka haudassa.
9-5 Aero Wagon -06
Re: Akku
Jos akkua epäilet jo 7v. vanhaksi ja on jo kerran hyytynyt näillä keleillä, vaihtaisin ainakin itse tuon ikäisen suosiolla uuteen. Itse en ainakaan tykkää jännittää joka aamu startissa lähdetäänkö liikkeelle vai nou. Eli patteri vaihtoon.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Akku
Mulla oli myös alkuperäinen akku viime viikolle saakka. Itseasiassa se alkoi olla jo toissatalvena aika lopussa kun alkoi olla tiukkaa kovilla pakkasilla. Viime talvenakaan en saanut aikaiseksi vaihtaa kun oli niin lauhaa. Nyt kun oli joku -10 tässä joku viikko sitten, niin ei meinannu jaksaa enää pyörittää. Ja eipä näkyny "valkoista täppää" vieläkään. Tiedä sitten kuinka lopussa sen pitäisi olla että se ilmestyy. Viime viikolla vaihtui uuteen ja eron kyllä huomaa ihan lauhallakin kelillä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Akku
Mulla tuli orkkiksen tilalle Vartan 70Ah Ultra Dynamic AGM tarvikeakku. Vähän ehkä overkilliä, mutta oli tarvetta saada hieman enemmän kapasiteettia ja kestoa kun harrastustoiminnassa tarvitsee varastaa runsaasti virtaa auton akusta. Tuossa näyttää olevan kylmäkäynnistysvirtakin kohdillaan.
http://pmd.varta-automotive.com/pmd2/sh ... 9010763332
http://pmd.varta-automotive.com/pmd2/sh ... 9010763332
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Akku
Taas foorumin vaivat tarttui omaan autoon.
-13 pakkasta ja eberi päällä vartin verran = ei käyntiin. Akkuna 2 vuotta vanha Faam, jonka luulisi olleen täydessä latingissa kolmen tunnin yhtämittasen ajon jäljiltä.
Valitettavan pieni on tuo akkutila dieselin tarpeisiin.
-13 pakkasta ja eberi päällä vartin verran = ei käyntiin. Akkuna 2 vuotta vanha Faam, jonka luulisi olleen täydessä latingissa kolmen tunnin yhtämittasen ajon jäljiltä.
Valitettavan pieni on tuo akkutila dieselin tarpeisiin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Akku
TurboPilotti pyörittää edelleen huomattavan laiskasti, mutta varmasti on lähtenyt käyntiin. Tehnyt ihan uudesta saakka, liekö sitten ominaisuus.. Toisaalta on automyyjä ennenkin tuonut meille uuden akun mökille kun viikon vanhasta on mennyt..
Re: Akku
Missäs hinnassa muuten oli alkuperäinen akku?Mimmi kirjoitti:Minulla hyytyi eilen (8.12-08) 2 päivää vaille 5 vuotias akku (auto valmistettu keskiviikkona viikolla 50 vuonna 2003). Ostin alkuperäisen akun (70Ah), kun hinta oli oikea ja orkkisakulla on 3 vuoden takuu.
Tuohon tilaan ilmeisesti mahtuis 80 Ah akku ainakin joiltakin valmistajilta. Välillä tosiaan tuntuu olevan tuo virta aika kortilla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Akku
Sain alkuperäisen -akun (70Ah) takuuna tänään. Vanhan alkuperäisen akun ikä oli 20 kk. Akku kyllä toimi vielä, mutta pelkäsin tulevia pakkasia. Akun kapasitetti oli 60 Ah, josta oli jäljellä noin 50 - 60 % (lepojännite n. 12,2 V).
terv,
george
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Akku
minkä merkkinen tarvikeakku sopisi 95 2.0t vektoriin-03. en viitsi ostaa orkkista, kun meinaan vaihtaa 95 ensi kesänä. vanha orkkis pyörähti juuri ja juuri tänään iltana, oli seissyt 9 h. kiitos.
9-5 2.0 t aut. vector -02
Re: Akku
Jos oikeesti haluaa todella hyvän akun, joka on lähes elinikäinen, niin kannattaa siirtyä Optiman Yellowtop tai Redtop akkuihin. En sano, ettei olisi parempiakin!
Hinta on päätähuimaava (200-330€) ja ampeerituntejakaan (Ah) ei hirveästi ole, mutta parempaa akkua en itse ole kokeillut.
Itsellä Yellowtop 55Ah jolla auto hyrähti käyntiin helposti jopa 10v perusjännitteellä mittarista katsottuna(parkkipaikkapoppikoneluukutuksen jälkeen).
Muistaakseni näin netissä jonkun mainoksen jossa oli peltoauto kipattu katolleen ja akun navat konepeltiä vasten, Auto paloi ja akun kansikin osittain, mutta pienen latauksen jälkeen jännite oli ja pysyi muistaakseni 12.6v.
Hinta on päätähuimaava (200-330€) ja ampeerituntejakaan (Ah) ei hirveästi ole, mutta parempaa akkua en itse ole kokeillut.
Itsellä Yellowtop 55Ah jolla auto hyrähti käyntiin helposti jopa 10v perusjännitteellä mittarista katsottuna(parkkipaikkapoppikoneluukutuksen jälkeen).
Muistaakseni näin netissä jonkun mainoksen jossa oli peltoauto kipattu katolleen ja akun navat konepeltiä vasten, Auto paloi ja akun kansikin osittain, mutta pienen latauksen jälkeen jännite oli ja pysyi muistaakseni 12.6v.