Moniurahihna ääntelee...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Elikkäs vikinää kuuluu...
Eräs korjausukko sanoi, että saattaa olla kyse pikku kivien ja sorahiukkasten joutuminen hihnan ja rullien väliin, koska hihna lämpimänä vain tekee tuota :roll:
Eli lämmin hihna "imisi" paskaa, eihän tuo ole mitenkään suojattu ja hiekotushiekkaa nyt tuolla lentää.
Etsillä katsoessani jossain viestissä korjaamo oli selitellyt hihnan katkeamista (ennenaikaista) sillä että siellä välissä oli hiekkaa, eli ihan tuulesta temmattu väite tuo nyt ei liene.

Mutta siis vikisee vain lämpimänä ja pidemmän ajon jälkeen. Eikö siis laakerin meno aiheuttaisi sen, että välittömästi alkaa vikistä, kun käynnissä on? Miten on käyttäytynyt teillä, joilla hihna katkennut/pitänyt myös ääntä? Ääntä kylmänä/kuumana jne?
Itsellä äänen seassa myös hieman "rohinaa" mikä viittaisi tuohon hiekkaan...pitänee sumutella jotain vittuun vinkumiset -sprayta...ja ei..rohina ei tule ketjusta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mimmi kirjoitti:Vaihda pitkään hihnaan.
..eli oliko tuota missään myynnissä..pcs, motonet?
mistäs nyt tiedän onko sielä omassani pitkä vai lyhyt pyörimässä?
onko mittoja heittää pitkä vs. lyhyt?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mimmi kirjoitti:Kurkkaa hihnaa suoraan ylhäältä. Jos pitkä hihna, näet keskimmäisen kiristinpyörän, jos lyhyt, näet vain hihnan.

Merkkiliikkeetkin myyvät pikää hihnaa ja keskimmäistä kiristinpyörää.
selvä pyy...eli, jos vaihdan pitkään hihnaan, tarvitsee vaihtaa tuo keskimmäinen kiristinpyörä myös vai? miten on muiden ohjainrullien vaihdon laita?

vai tarkoititko että vaihda hihna pitkään ja kaikki hilppeet myös, vai tarkoititko että vaihda pelkkä hihna vain pidempään ja kiristinrulla myös...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Mulle taas merkkihuolto suositteli lyhyttä ja eivät myy enää ollenkaan pitkää. Mitä enemmän hihna kiertää rullia sen varmemmin se kuluu, edellisellä omistajalla oli tuo pitkä hihna pompannut kunnolla pois paikoiltaan aiheuttaen erinäisiä vaurioita, joista johtuen oli saanut tapeltua takuuseen uuden puolimoottorin merkkihuollosta (jossa oli siis auton hihnan käynyt ensin vaihdattamassa).

Autossani on nyt siis lyhyt remmi paikallaan ja hyvin toimii! Mikä olisi peruste pitkälle hihnalle, jos kerran maahantuoja/merkkiliike ei suostu sitä myymään???

Asia on mielestäni aika sekava! Alla hyvä kuva selventämään

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... _9-5.shtml

Tässä lisää
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/bel ... p?nsteps=3
-*-Elämä on-*-
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Aikani etsi -toimintoa käytettyäni edelleen päätyisin lyhyeen: Enemmän on juttua pitkien hihnarikoista kuin lyhyiden ääntelystä.

Ja kun tuota linkin kuvaa http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... _9-5.shtml katsoo ja miettii millaiinen paine tuohon keskimmäiseen ylimpään pyörään (vasen kuva nro 2) kohdistuu pitkällä remmillä, niin on helppo yhtyä erään jäsenemme ao. kirjoitukseen:

lainaus:"Länkkärissä meinattiin, että hihnan vaihdolla ei ole merkitystä kun ei se veny eikä kulu. Ja eikä itsellä urapuolella olekkaan merkkejä kulumisesta. Ne meinas, että se ylempi rulla "räjähtää" kappaleiksi aikanaan (110tkm välein) ja tuhoaa samalla hihnan? :roll: Onko kokemusta/näkemystä moisesta?
Ja kiitos hihnan pituus tiedoista!"

Saab perustelee lyhyttä hihnaa "asennustyön helppoudella", oikea syy lienee se että pitkä aiheuttaa enemmän hihnarikkoja sekä tielle jäämisiä...
-*-Elämä on-*-
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mimmi kirjoitti:Koska hihna ja pyörät on vaihtunut?
Jos äskettäin, niin vaihda hihna ja lisää keskimmäinen kiristin.
Muussa tapauksessa vaihda kaikki kerralla.
no hitto kun on belgian tuonteja ja huoltokirja belgiaksi..tuolla 121.000 kohdalla merkintä "vervangen remmen vooraan", eli ilmeisesti tuossa vaihdettu siis ainakin "remmi" mutta eiköhän nuo belgiankin merkkihuollossa vaihtele rullat ja kiristimet samalla..110.000 huoltoonhan tuo kuuluu tuo vaihto jos tarvetta on ja 121.000:ssa sitten ois tarvetta ollu...kaikki huollot siis tehty ajallaan, eli kyllä pitäis olla vaihdettu huolto-ohjelman mukaan siis...10.000 välein vähintään joku check-tehty...
harmi siis kun en saa tähän täydellistä dataa historiasta...

eli tarviiko vaihdella ohjainrullia..nuo rullien laakerien kunnonhan sais selville ku ottais hihnan pois ja pyörittelisi, mutta DIY-ohjeiden mukaan en itse siihen ainakaan lähde...
oisko sitten pelkkä hihna joka ääntelehtii?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
pejus
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 21:57

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja pejus »

9-5T kirjoitti:
nittifemma kirjoitti:Mikä olisi peruste pitkälle hihnalle
Äänettömyys.
totta.lyhyellä hihnalla pitää saat.. :twisted: pärinää/kolinaa olivat vaihtaneet merkkihuollossa lyhyen hihnan kun oli annettu ohjeet että keskimmäisen rullan voi kuulema jättää pois ettei siitä ole mitään haittaa ja rulla oli ollu vaihtokunnossa(sanoi entinen omistaja kun asiasta soitin hänelle)vaihdoin ite pitkän remmin ja laitoin rullan takas niin johan loppu äänet niin kuin 9-5T neuvoi tekemään.kiitos siitä.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Kiitos kaikille vastauksista...tein päätöksen vaihtaa kaikki härpäkkeet...pitkällä hihnalla mennään...edelleen...
ongelmaksi muodostui vasemman ohjainrullan halkaisija (minulla 68mm), koska muuttuu juuri tuossa vm. 99 kohdalla...onneksi sai varaosamaailmasta tiedot alustanumeron perusteella...
senverta tärkeä "kohde",että päätin olla kuuntelematta vikinöitä, tuleepahan varmanpäälle kuntoon...parikymmentätuhatta tosin matkaa huolto-ohjelman mukaiseen hihnanvaihtoon tosin olisi...mutta huoltokirjassa merkintä vain että HIHNA vaihdettu, ei esim. tietoa kiristäjästä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

itsellä olis tarkotus vaihtaa omasta myös tuo moniurahihna tuohon pitkää versioon(2620mm).
eli auttakaas nyt tyhmää hiukan. kuinka monta ja mitä rullia tarvitsen tuon pitkän kanssa, ja tarvitseeko kiristintä vaihtaa?
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Tässä kuva:
http://www.thesaabsite.com/shop/catimag ... p4cyl1.jpg

Ja lisää remmiläppää:
http://www.thesaabsite.com/95/95belts.htm

Pitkällä tarvitset 3 rullaa ja itse kiristin vaihdetaan vain jos viallinen (kiitokset tästä vinkistä 9-5T:lle Ukiin)!
-*-Elämä on-*-
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Korjatkaa, jos olen väärässä:
siis yksi näistä kolmesta rullista on kiristimen rulla, jota ei välttämättä joka paikasta saa erikseen...pitää ostaa kiristimen kanssa...

Motonetistä löytyy siis tuo keskimmäinen ja vasen ohjainrulla...kiristintä tai sen rullaa ei motonetistä saa...

kuten sanottu kiristintä ei tarvitse vaihtaa, jollei se ole hajalla...omassa tapauksessani äänet ovat sellaiset, että päätin vaihtaa kaikki...oma korvani ei ole niin kehittynyt, että tietäisin mistä rullasta ääni tulee...
ja näissä saatanan autonrassaushommissa pätee se sääntö, että varmasti hajoaa jos et vaihda siinä samalla...ja siinä kun se nyt auki on se rullaviidakko, niin päätin vaihdattaa kaikki..rahasta ei ole kiinni :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

...no eipä loppunut vikinä hihnan ja rullien vaihdolla...hihna oli siis pidempää laatua...kuten ennenkin...

Voisiko siellä vikistä nuo nittifemman yllä lähettämässä kuvassa
olevat isommat rullat esim. #5, joita ei siis tietenkään vaihdetakaan (?)

eli ääni siis selvää vikinää hihnan ja rullien alueelta ja ainakin lämmöt puolivälissä kuuluu selvästikin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Vaihdatin eilen moniurahihnan ja kaikki rullat. Vikinää kuului mutta ei mikään ihme, sillä vaihto oli mennyt 50 000 km pitkäksi (dont ask why). Eli vaihdettu viimeksi 110 000 km kohdalla, olisi huolto-ohjelman mukaan pitänyt vaihtaa 210 000 km kohdalla uudelleen ja nyt mittarissa 260 000 km.

Aikamoista tuuria oli matkassa, että mikään laakeri ei ollut hirttänyt kiinni ja hihna katkennut, kun käsittääkseni näitä on mennyt pienemmilläkin kilsoilla.

E: oho, olikin 95 osio. No, samoja koneita.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Heisenberg
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 17:14

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja Heisenberg »

mienkoiv kirjoitti:...no eipä loppunut vikinä hihnan ja rullien vaihdolla...hihna oli siis pidempää laatua...kuten ennenkin...

Voisiko siellä vikistä nuo nittifemman yllä lähettämässä kuvassa
olevat isommat rullat esim. #5, joita ei siis tietenkään vaihdetakaan (?)

eli ääni siis selvää vikinää hihnan ja rullien alueelta ja ainakin lämmöt puolivälissä kuuluu selvästikin...
Mitkä kaikki rullat vaihdoit autoon? Jos tästä kuvasta katsot: http://www.thesaabsite.com/catimages/Sa ... -4-CYL.jpg Itsellänikin taitaa olla ainakin remmin vaihto edessä kun semmosta meteliä pitää. Ja mikä toi numero 2 rulla on? Omassa autossa se heiluu ku heinämies, onko se ihan normaalia sit? :D
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moniurahihna ääntelee...

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Heisenberg kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:...no eipä loppunut vikinä hihnan ja rullien vaihdolla...hihna oli siis pidempää laatua...kuten ennenkin...

Voisiko siellä vikistä nuo nittifemman yllä lähettämässä kuvassa
olevat isommat rullat esim. #5, joita ei siis tietenkään vaihdetakaan (?)

eli ääni siis selvää vikinää hihnan ja rullien alueelta ja ainakin lämmöt puolivälissä kuuluu selvästikin...
Mitkä kaikki rullat vaihdoit autoon? Jos tästä kuvasta katsot: http://www.thesaabsite.com/catimages/Sa ... -4-CYL.jpg Itsellänikin taitaa olla ainakin remmin vaihto edessä kun semmosta meteliä pitää. Ja mikä toi numero 2 rulla on? Omassa autossa se heiluu ku heinämies, onko se ihan normaalia sit? :D
Olipa hauska lukea noita melkeen 10v takasia sattumuksia :)
Itellä oli sillon syynä vesipumppu,jonka hihnapyörä heilui ku hullun mulk*u mielenvikasen perseessä.
Vaihoin sillon 1,2,6 rullat ja pidin siis pitkän hihnan.
Se 2 on ohjainrulla eikä kuulu heilua!koita kiristää ja vaihda hetimiten!!!
Kuutosta ei siis ole jos on lyhyt hihna.
Ja kun hihna on pois niin pyörittele jokaikinen pyörä läpi, vesipumppu,tehostin jne.
Kaikki ohjainrullat vaihtoon!

Edit
Niin ja tuolta kuvallista ohjetta

http://photo.platonoff.com/Auto/2004092 ... tine_belt/
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin