kulutus...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Nyt 98:a tankissa ja sid näyttää 12,5, elikkä 5 liiteriä eroa etanooliin samoilla ajoilla. Aikas paljon joo, mutta etanoolilla taas ajelen seuraavasta tankkauksesta. Vääntö on vaan vääntöä.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Mertmi kirjoitti:Tossa tänään istuin kyydissä ja kyttäsin sid-infosta ahtopaineita emännän ajaessa kaupunkiajoa. Vain ylämäessä kävi paineet jopa ahdoilla, vaikka osa risteyksistäkin mentiin kolmosella. Vaatinee aikapaljon määrätietoisia otteita, että 2,3t-koneella saa e85:n korkeammasta oktaanista irti iloa. Tuntuu nimittäin kiihtyvän alipaineillakin ihan kettuilematta ainakin näin -25 ulkolämpötiloissa. ;-)
Kyllähän se ahdin ahtaa lähes jatkuvasti, vaikka absoluuttinen imusarjan paine olisikin alle 1 bar. Bensamoottorin imusarjassa on vain kevyillä kuormilla sen verran alipainetta vallitsevaan ilmanpaineeseen nähden, että baarin kymmenyksiä kärsii ahtaa useitakin ja vielä ollaan absoluuttisesti < 1 bar.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En ymmärrä poittiasi. Tottahan ahdin ahtaa, mutta kaasuläpällä estetään imusarjan paineen nousua. Imusarjan paine on käytännössä se suure, jota map-anturi mittaa ja sillä on omalta osaltaan merkitystä sylinterien täytökseen (muitakin asioita tietenkin on, mutta niiden tarkkailu ajotilanteessa ei ole ihan niin helppoa). E85:n oktaani on noin 106 ja sen täysi hyödyntäminen vaatii ahtopaineille menoa. Tuo oma tarkkailuni nimenomaan painottui siihen, millaisia paineita imusarjassa on tuon 2,3 moottorin kera, ja havaitsin että kone vääntää mukavasti, vaikka ei mennä edes paineille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mertmi kirjoitti:E85:n oktaani on noin 106 ja sen täysi hyödyntäminen vaatii ahtopaineille menoa..
Minä näistä mitään ymmärrä, mutta mutuilen sen verran että 85:lla sytkäennakot tekee jo selkeästi lisää voimaa ennen ahtoja, ja sitten se onkin jo pelkkää tasapainottelua pidon kanssa näillä keleillä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mertmi kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Herätellääs taas vanhoja juttuja:
Mertmi kirjoitti:Kesäreissu (2009), 2aikuista + tenava. Kontti täynnä tavaraa. Reitti: Joensuu-Helsinki-Turku-Ahvenanmaalla 400km pyörimistä-Turku-Tampere-Joensuu. Reissun pituus noin 1700km. Turusta Joensuuhun osuuden kulutus oli 8,1L/100km. Keskikulutus kokomatkalla 8,4L/100km. Matkanopeus oli aina tilaisuuden salliessa käytännössä hitusen laittoman puolella ja tuli myös ohiteltua.
Tän kesän (2011) reissussa testimatka 817,9km. Tankissa 98E5. Keskikulutus tankkauksen perusteella 8,1L/100km. Sid tosin näytti kotiin tultaessa 7,3. Se nollattiin noin 1500km aiemmin. Koko reissu noin 1200km. Joensuu-Tampere-Ikaalinen-Jyväskylä-Joensuu.
Kesä 2012: muutaman eri reissun saldoa E85:llä ajettuna. Rauhallisessa maisema-ajossa rajoitukset paljon 80 ja ei ohittelua 9,5L/100km. Reippaampaa etenemistä, enemmälti 100kmh rajoitukset ja hitaammista surutta ohi. Kulutus 10,5L/100km.

Sekalaista ajoa bensalla 10-11 ja E85 12-13L/100km.
Kesä 2013: Lomamatka Joensuu-Espoo-Turku-Tukholma-Billund (Legoland)-Tukholma-Turku-Joensuu

Yhteensä ajettiin 3137,9km. Matkasta on saatu lukemat E85:llä 2058,9km osuudelta kulutus 10,70L/100km. Bensiinillä 671,9km osuudelta 8,7L/100km. Hyvinpitkälti reiluja moottoritienopeuksia mentiin tuo reissu etenkin Ruotsin ja Tanskan osuuksilla. Ei siis kulutus hirveämmin noussut, vaikka matkavauhti oli 120-140km/h useamman tankillisen verran. :D

Tuo 9-5 2,3t -98 myytiin syksyllä, joten manuaalifemman lukemia ei tästä eteenpäin sitten minulta enää raportoida. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1086
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kuva
Pian vuosi ajettu lähinnä kakkosautona, tuollaiselta näyttää kulutuslukemat. Viimeisimpiä tankkauksia, jossa kulutus suurempi, niin kuomullinen peräkärry perässä, tavaraa melkeimpä maksimi määrä. Normaalia 95E10 bensaa, autona SAAB 9-5 sedan 2.3t -99.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
janme
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 14:56

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja janme »

Laitoin tuomosen ilmeisesti Carlsonin 220/230 hp Biopower-softalla olevan vm. 2005 9-5. Ollaanko normaaleissa kulutuslukemissa, kun matka-ajossa ei alle 9 litran pääse mitenkään päin, vaan bensalla ajaessa matkakulutus vakkarilla ajettaessa ~9,5 l/100 km? Rahallisesti olisi niin väliä, kun Ryssissä tankkaan, mutta se on aina 2 tunnin reissu ja mielummin nuita tekisi vähemmän kuin enemmän.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Liikaa kuluttaa. Tarkista ettei ole ilmavuotoja, esim. huohotuksen takaiskuventtiili poikki. Ykköslambdankin voisi uusia jos alkaa olla yli 250tkm ajettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
janme
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 14:56

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja janme »

jcarlson kirjoitti:Liikaa kuluttaa. Tarkista ettei ole ilmavuotoja, esim. huohotuksen takaiskuventtiili poikki. Ykköslambdankin voisi uusia jos alkaa olla yli 250tkm ajettu.
Onkohan tuota lambdan toimintaa mahdollista testata mitenkään? Just toissapäivänä meni hyvillä arvoilla päästöistä läpi, jos tuolla nyt mitään merkitystä mihinkään. Tällä hetkellä näiden romujen kanssa niin paljon kulua, ettei haluttaisi ehjää satasen osaa vaihtaa muuten vain uuteen... Pitää vaihtaa ilmaletkut, kun pääsee huomenna maalikyliltä ostamaan uutta. Vanhoissa en päällisinpuolin havainnut minkäänlaista vuotoa.
janme
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Syys 15, 2015 14:56

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja janme »

Mahtoikohan vastaus kulutuskysymykseen ratketa, kun vastoin periaatteitani otin yhteyttä edelliseen omistajaan ja tässähän ei ole isomman turbon vaihtamisen jälkeen ajettu uutta softaa. Näin maallikkona tuntuisi, että saattaisi olla merkitystä? :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei pitäisi sillä seikalla olla noin suurta vaikutusta kulutukseen, päivitys on kuitenkin syytä tehdä että ahdot yläkierroksilla pysyy suutinten tuoton tasalla kun ajetaan etanolilla.
Läpäisty katsastuksen päästötesti ei takaa myöskään sitä että kaikki on kunnossa.
Sid infosta kannattaa katsoa mitä näyttää symbolit ad85 ja amul bensalla ajaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Allekirjoituksen autossa ei nyt toimi oikeen tuo kulutusmittari,eilen vielä näytti lukemia vaan nyt 1,5l/100km ja välillä nollaa. josta se tosin kiipesi välillä 9l/100km.

JC:n tekemä softa kiinni tällä hetkellä ja etanolia tankissa.

Elikkästä,miksi se ei oikeen toimi?
Joku kipotin.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kysytäänpä raadin näkemystä. Eli vm. 2000 aero wagon 9-5, johon kesän jälkeen vaihdettu mm. lambda, imm, kasetti, antureita, termari (toimii oikein), tulpat jne. pitkä lista kaikenlaista. Ei merkittäviä vuotoja nyt, amul oli viimeksi kun katoin niin 140 ja lamb arvo ok. Foorumilaisen softaama biopower, mutta toistaseksi ajeltu vaan 98:lla.

Kesällä ennen softausta ja osaruletin aloittamista aeron alkuperäinen softa ilmoitteli reippaammassakin maantieajossa karvan alle 7L/100km kulutusta. Silloin oli kyllä moni asia kokoonpanossa persiillään, veti ilmaa mm. aika lailla jarrutehostimen kautta. Tänään kun köröttelin pohjanmaalta eteläsuomeen 70-100km/h niin ilmoitti 8.1L/100km ja tankilta tarkistettuna 7.9L/100km keskikulutuksen. Ei tullut pahus vieköön tarkistettua kesällä tankilta että mitä vei todellisuudessa ennen korjailuja ja softausta.

Että selittyykös tuo keskikulutuksen ero sillä että uudempi softa on tarkempi, tai olosuhteilla, vai pitäiskö tuolla päästä vielä pihimmin ja etsiä turattavaa vielä jostain puolelta autoa? Nelivaihteinen automaatti siis kyseessä.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kyllä se uusi softa varmaan voi vaikuttaa niihin SID:n mittauksiin. Itellä sama 4-pykäläinen ja vei kanssa n.7l maantiellä ja motarilla yli 8l, ainakin 120 vauhdeissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: kulutus...

Viesti Kirjoittaja balanced »

Oliko tuo seiskan kulutus Bapsu siis softatulla autolla ja sidistä vai tankilta mitattuna? Sitäpä justiin mietin kun nyt näyttää kahdeksaa kulutus vaikka kuinka köröttelisi. Ei juuri tuntunut olevan väliä ajoiko sataa vai 80km/h, samanlaista lukemaa tarjosi koko ajan. En sitten tiedä voiko uudet kitkat olla niin huonosti rullaavat että vaikuttavat noin paljon. Tuskin kai.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin