kulutus...
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: kulutus...
Nyt 98:a tankissa ja sid näyttää 12,5, elikkä 5 liiteriä eroa etanooliin samoilla ajoilla. Aikas paljon joo, mutta etanoolilla taas ajelen seuraavasta tankkauksesta. Vääntö on vaan vääntöä.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: kulutus...
Kyllähän se ahdin ahtaa lähes jatkuvasti, vaikka absoluuttinen imusarjan paine olisikin alle 1 bar. Bensamoottorin imusarjassa on vain kevyillä kuormilla sen verran alipainetta vallitsevaan ilmanpaineeseen nähden, että baarin kymmenyksiä kärsii ahtaa useitakin ja vielä ollaan absoluuttisesti < 1 bar.Mertmi kirjoitti:Tossa tänään istuin kyydissä ja kyttäsin sid-infosta ahtopaineita emännän ajaessa kaupunkiajoa. Vain ylämäessä kävi paineet jopa ahdoilla, vaikka osa risteyksistäkin mentiin kolmosella. Vaatinee aikapaljon määrätietoisia otteita, että 2,3t-koneella saa e85:n korkeammasta oktaanista irti iloa. Tuntuu nimittäin kiihtyvän alipaineillakin ihan kettuilematta ainakin näin -25 ulkolämpötiloissa.
Re: kulutus...
En ymmärrä poittiasi. Tottahan ahdin ahtaa, mutta kaasuläpällä estetään imusarjan paineen nousua. Imusarjan paine on käytännössä se suure, jota map-anturi mittaa ja sillä on omalta osaltaan merkitystä sylinterien täytökseen (muitakin asioita tietenkin on, mutta niiden tarkkailu ajotilanteessa ei ole ihan niin helppoa). E85:n oktaani on noin 106 ja sen täysi hyödyntäminen vaatii ahtopaineille menoa. Tuo oma tarkkailuni nimenomaan painottui siihen, millaisia paineita imusarjassa on tuon 2,3 moottorin kera, ja havaitsin että kone vääntää mukavasti, vaikka ei mennä edes paineille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: kulutus...
Minä näistä mitään ymmärrä, mutta mutuilen sen verran että 85:lla sytkäennakot tekee jo selkeästi lisää voimaa ennen ahtoja, ja sitten se onkin jo pelkkää tasapainottelua pidon kanssa näillä keleillä.Mertmi kirjoitti:E85:n oktaani on noin 106 ja sen täysi hyödyntäminen vaatii ahtopaineille menoa..
Re: kulutus...
Kesä 2013: Lomamatka Joensuu-Espoo-Turku-Tukholma-Billund (Legoland)-Tukholma-Turku-JoensuuMertmi kirjoitti:Kesä 2012: muutaman eri reissun saldoa E85:llä ajettuna. Rauhallisessa maisema-ajossa rajoitukset paljon 80 ja ei ohittelua 9,5L/100km. Reippaampaa etenemistä, enemmälti 100kmh rajoitukset ja hitaammista surutta ohi. Kulutus 10,5L/100km.Mertmi kirjoitti:Herätellääs taas vanhoja juttuja:
Tän kesän (2011) reissussa testimatka 817,9km. Tankissa 98E5. Keskikulutus tankkauksen perusteella 8,1L/100km. Sid tosin näytti kotiin tultaessa 7,3. Se nollattiin noin 1500km aiemmin. Koko reissu noin 1200km. Joensuu-Tampere-Ikaalinen-Jyväskylä-Joensuu.Mertmi kirjoitti:Kesäreissu (2009), 2aikuista + tenava. Kontti täynnä tavaraa. Reitti: Joensuu-Helsinki-Turku-Ahvenanmaalla 400km pyörimistä-Turku-Tampere-Joensuu. Reissun pituus noin 1700km. Turusta Joensuuhun osuuden kulutus oli 8,1L/100km. Keskikulutus kokomatkalla 8,4L/100km. Matkanopeus oli aina tilaisuuden salliessa käytännössä hitusen laittoman puolella ja tuli myös ohiteltua.
Sekalaista ajoa bensalla 10-11 ja E85 12-13L/100km.
Yhteensä ajettiin 3137,9km. Matkasta on saatu lukemat E85:llä 2058,9km osuudelta kulutus 10,70L/100km. Bensiinillä 671,9km osuudelta 8,7L/100km. Hyvinpitkälti reiluja moottoritienopeuksia mentiin tuo reissu etenkin Ruotsin ja Tanskan osuuksilla. Ei siis kulutus hirveämmin noussut, vaikka matkavauhti oli 120-140km/h useamman tankillisen verran.
Tuo 9-5 2,3t -98 myytiin syksyllä, joten manuaalifemman lukemia ei tästä eteenpäin sitten minulta enää raportoida.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1086
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: kulutus...
Pian vuosi ajettu lähinnä kakkosautona, tuollaiselta näyttää kulutuslukemat. Viimeisimpiä tankkauksia, jossa kulutus suurempi, niin kuomullinen peräkärry perässä, tavaraa melkeimpä maksimi määrä. Normaalia 95E10 bensaa, autona SAAB 9-5 sedan 2.3t -99.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: kulutus...
Laitoin tuomosen ilmeisesti Carlsonin 220/230 hp Biopower-softalla olevan vm. 2005 9-5. Ollaanko normaaleissa kulutuslukemissa, kun matka-ajossa ei alle 9 litran pääse mitenkään päin, vaan bensalla ajaessa matkakulutus vakkarilla ajettaessa ~9,5 l/100 km? Rahallisesti olisi niin väliä, kun Ryssissä tankkaan, mutta se on aina 2 tunnin reissu ja mielummin nuita tekisi vähemmän kuin enemmän.
Re: kulutus...
Liikaa kuluttaa. Tarkista ettei ole ilmavuotoja, esim. huohotuksen takaiskuventtiili poikki. Ykköslambdankin voisi uusia jos alkaa olla yli 250tkm ajettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: kulutus...
Onkohan tuota lambdan toimintaa mahdollista testata mitenkään? Just toissapäivänä meni hyvillä arvoilla päästöistä läpi, jos tuolla nyt mitään merkitystä mihinkään. Tällä hetkellä näiden romujen kanssa niin paljon kulua, ettei haluttaisi ehjää satasen osaa vaihtaa muuten vain uuteen... Pitää vaihtaa ilmaletkut, kun pääsee huomenna maalikyliltä ostamaan uutta. Vanhoissa en päällisinpuolin havainnut minkäänlaista vuotoa.jcarlson kirjoitti:Liikaa kuluttaa. Tarkista ettei ole ilmavuotoja, esim. huohotuksen takaiskuventtiili poikki. Ykköslambdankin voisi uusia jos alkaa olla yli 250tkm ajettu.
Re: kulutus...
Mahtoikohan vastaus kulutuskysymykseen ratketa, kun vastoin periaatteitani otin yhteyttä edelliseen omistajaan ja tässähän ei ole isomman turbon vaihtamisen jälkeen ajettu uutta softaa. Näin maallikkona tuntuisi, että saattaisi olla merkitystä?
Re: kulutus...
Ei pitäisi sillä seikalla olla noin suurta vaikutusta kulutukseen, päivitys on kuitenkin syytä tehdä että ahdot yläkierroksilla pysyy suutinten tuoton tasalla kun ajetaan etanolilla.
Läpäisty katsastuksen päästötesti ei takaa myöskään sitä että kaikki on kunnossa.
Sid infosta kannattaa katsoa mitä näyttää symbolit ad85 ja amul bensalla ajaessa.
Läpäisty katsastuksen päästötesti ei takaa myöskään sitä että kaikki on kunnossa.
Sid infosta kannattaa katsoa mitä näyttää symbolit ad85 ja amul bensalla ajaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: kulutus...
Allekirjoituksen autossa ei nyt toimi oikeen tuo kulutusmittari,eilen vielä näytti lukemia vaan nyt 1,5l/100km ja välillä nollaa. josta se tosin kiipesi välillä 9l/100km.
JC:n tekemä softa kiinni tällä hetkellä ja etanolia tankissa.
Elikkästä,miksi se ei oikeen toimi?
JC:n tekemä softa kiinni tällä hetkellä ja etanolia tankissa.
Elikkästä,miksi se ei oikeen toimi?
Joku kipotin.
Re: kulutus...
Kysytäänpä raadin näkemystä. Eli vm. 2000 aero wagon 9-5, johon kesän jälkeen vaihdettu mm. lambda, imm, kasetti, antureita, termari (toimii oikein), tulpat jne. pitkä lista kaikenlaista. Ei merkittäviä vuotoja nyt, amul oli viimeksi kun katoin niin 140 ja lamb arvo ok. Foorumilaisen softaama biopower, mutta toistaseksi ajeltu vaan 98:lla.
Kesällä ennen softausta ja osaruletin aloittamista aeron alkuperäinen softa ilmoitteli reippaammassakin maantieajossa karvan alle 7L/100km kulutusta. Silloin oli kyllä moni asia kokoonpanossa persiillään, veti ilmaa mm. aika lailla jarrutehostimen kautta. Tänään kun köröttelin pohjanmaalta eteläsuomeen 70-100km/h niin ilmoitti 8.1L/100km ja tankilta tarkistettuna 7.9L/100km keskikulutuksen. Ei tullut pahus vieköön tarkistettua kesällä tankilta että mitä vei todellisuudessa ennen korjailuja ja softausta.
Että selittyykös tuo keskikulutuksen ero sillä että uudempi softa on tarkempi, tai olosuhteilla, vai pitäiskö tuolla päästä vielä pihimmin ja etsiä turattavaa vielä jostain puolelta autoa? Nelivaihteinen automaatti siis kyseessä.
Kesällä ennen softausta ja osaruletin aloittamista aeron alkuperäinen softa ilmoitteli reippaammassakin maantieajossa karvan alle 7L/100km kulutusta. Silloin oli kyllä moni asia kokoonpanossa persiillään, veti ilmaa mm. aika lailla jarrutehostimen kautta. Tänään kun köröttelin pohjanmaalta eteläsuomeen 70-100km/h niin ilmoitti 8.1L/100km ja tankilta tarkistettuna 7.9L/100km keskikulutuksen. Ei tullut pahus vieköön tarkistettua kesällä tankilta että mitä vei todellisuudessa ennen korjailuja ja softausta.
Että selittyykös tuo keskikulutuksen ero sillä että uudempi softa on tarkempi, tai olosuhteilla, vai pitäiskö tuolla päästä vielä pihimmin ja etsiä turattavaa vielä jostain puolelta autoa? Nelivaihteinen automaatti siis kyseessä.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: kulutus...
Kyllä se uusi softa varmaan voi vaikuttaa niihin SID:n mittauksiin. Itellä sama 4-pykäläinen ja vei kanssa n.7l maantiellä ja motarilla yli 8l, ainakin 120 vauhdeissa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: kulutus...
Oliko tuo seiskan kulutus Bapsu siis softatulla autolla ja sidistä vai tankilta mitattuna? Sitäpä justiin mietin kun nyt näyttää kahdeksaa kulutus vaikka kuinka köröttelisi. Ei juuri tuntunut olevan väliä ajoiko sataa vai 80km/h, samanlaista lukemaa tarjosi koko ajan. En sitten tiedä voiko uudet kitkat olla niin huonosti rullaavat että vaikuttavat noin paljon. Tuskin kai.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I