Pätkii ja nykii?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saba900
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Saba900 »

Ostin n. viikko sitten vm. 1999 9-5 2,3l turbo ajettu 240tkm.
Huomasin, että kun painaa kaasun ihan pohjaan, niin "katkoo/pätkii/nykii".
Muuten toimii normaalisti. Tyhjäkäynti OK ja ns. normaali kiihdytys sujuu hyvin.
Mistäköhän mahtais johtua?
Ajattelin, että jos on esim. di-kasetissa on vikaa niin vois mennä vielä myyjän piikkiin, vai onko sekin ns. "kuluva osa"?
Saab 9-5
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Moinen vika oli myös muinoin täällä mutta sytytteli välillä check engine valoa ja syynä oli silloin kampiakselin asentotunnistin.
Jos Stadissa pyörit niin täältäkin saa testiin kasetin.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Vain kaasu pohjassa nykiminen kuulostaa myös mahdollisesti IMM-vialta. Vikakoodia ei välttämättä tule.

Oma teki juuri tätä ja ennenkuin ihmettely tuotti tulosta oli yksi mäntä halki.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Saba900 kirjoitti:Ostin n. viikko sitten vm. 1999 9-5 2,3l turbo ajettu 240tkm.
Huomasin, että kun painaa kaasun ihan pohjaan, niin "katkoo/pätkii/nykii".
Muuten toimii normaalisti. Tyhjäkäynti OK ja ns. normaali kiihdytys sujuu hyvin.
Mistäköhän mahtais johtua?
Ajattelin, että jos on esim. di-kasetissa on vikaa niin vois mennä vielä myyjän piikkiin, vai onko sekin ns. "kuluva osa"?
Oma 9-5 oireili samalla tavalla 270t maissa ja vika korjaantui bensapumpun vaihdolla.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja J8 »

Tiedätkö onko autossasi viritys softa? Jos on niin aja tankki mahollisimman tyhjäksi ja laita tilalle 98E tai V-poweria.
uskontuhooja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: La Touko 02, 2009 23:39

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja uskontuhooja »

Itse ostin 2vkoa sitten muuten saman mut 2,0t:n.Jo kotimatkalla autoliikkeestä alkoi nykimään juuri kuten kerroit, joten soitto Kamuxiin josta lupa viedä auto huoltoon nyrkkipajalle. Vein silti merkkihuoltoon ja heti löytyi vika joka oli sytytyskasetti 350€. Saabin huolto soitti autoliikkeeseen ja lasku sinne. Hienosti toimii!! Sinulla on takuu eli saat vaatia koko summan autoliikkeen piikkiin. Jos ei suostu uhkaa riitauttaa asia kuluttajavirastossa sitä jopa autoliikkeet koitaa välttää ettei maine mene.
Saba900
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Saba900 »

No nyt on vikoja kartoitettu Vähämaan autossa hyvinkäällä.
Nykiminen ja pätkiminen loppui tulppien ja kasetin vaihdolla ja autoliike josta ostin auton lupasi maksaa kaikki kulut tähän asti, Mutta auto hukkaa myös jäähdytinnestettä ja korjaamon mukaan ainoa selitys kun ulkoisia vuotoja ei näy on, että kansipahvi vuotaa, autoliike lupasi maksaa puolet kansipahvirempasta eli n.450€ siispä itse pitäis laittaa saman verran juuri ostettuun "ehjään" autoon.
Mitä mieltä olette pitäiskö liikkeen maksaa koko remppa?

Ja vielä ilmastoinnista, itse en ehtinyt saabilla paljoa ajella, mutta sen huomasin, ettei ilmastointi puhalla läheskään niin kylmää kun pitäis eli ilmeisesti ilmastointikaan ei toimi...
Soitin myyjälle ja kysyin, että oliko heillä tietoa ilmastoinnin toimivuudesta niin vastaus oli: "sillon oli vielä niin kylmät kelit kun se auto oli meillä ettei oikeen osaa sanoa, ja ilmastointihan on sellanen, että se vaatii jatkuvaa huoltoa."
Että näin. :roll:
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Huh huh mikä tuuri sulla. Viat ovat selvästikin semmoisia, että olivat jo myyntihetkellä. Vaatisin kaikki korjattavaksi myyjäliikkeen laskuun tai kaupan purkua.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Käsittääkseni et ostanut uutta autoa. Vanhoissa tuppaa olemaan aina jotain pientä. Liike on kyllä mielestäni vallan hyvin korvannut vanhan auton vikoja.

Ainahan toki voi ehdotella josko korvaavat esim. koko kansirempan, jokainen sitten päättäköön mihin tyytyy, hankintahinta huomioon ottaen.
9-5 Aero - 00
Saba900
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Saba900 »

Julle kirjoitti:Käsittääkseni et ostanut uutta autoa. Vanhoissa tuppaa olemaan aina jotain pientä. Liike on kyllä mielestäni vallan hyvin korvannut vanhan auton vikoja.

Ainahan toki voi ehdotella josko korvaavat esim. koko kansirempan, jokainen sitten päättäköön mihin tyytyy, hankintahinta huomioon ottaen.

Niin, siis pikkuvikoja en tähän ole edes viitsinyt listata...
Saab 9-5
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Mikäli ei pääse tosta kansiremontinsta myyjän kanssa sopimukseen niin kannattaa nyt ensin kokeilla tuon kannen kiristämistä. Aika useasta autosta lopunu vuodot siihen. :wink:
#3272
Rami P
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 11:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Rami P »

Kokeilleppas apparin jalkatilanmattoa jos se on märkä niin silloin voi päästä helpolla kennon liitoksen o-renkaiden vaihdolla.
900i ja 9-5
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Ysifemma voi nykimisineen olla tosi mysteeri. Itselläni ollut vajaan vuoden 2.0T 141kw (Saabin oma viri) ja nykinyt muun muassa melkein koko ajan. Osia vaihdettu pellin alle ison rahan edestä (turbo, mankkuvena, ahtoilman kierrätysvena, ilmamassamittari, veden lämpöanturi, kampiakselin asentoanturi, läppäkotelo, DI-kasetti (takuuseen) ja lamda) Näistä kaksi jälkimmäistä olleet oikeasti rikki. Niin, ja tietysti tulppia. Kaikki alipaineletkut/takaiskuventtiilit tutkittu ja enimmäkseen vaihdettu ja uusin huohotinpäivitys tehty. Techin kanssa on ajettu kymmeniä kilometrejä eri kuormitustilanteita ilman yhtään vikakoodia tai poikkeavaa arvoa. Auto käynnistyy hyvin, kiihtyy suht. hyvin ja aivan pintakaasulla kulkee tasaisen hyvin, mutta kaasutuksen alkuvaiheessa (ihan sama tuuppaako tennaria hitaasti vai lujaa) nykii ilkeästi ja auto ikään kuin hannaa vastaan. Seurannan mukaan tämä lysti on alkanut viemään bensaa (98) pari litraa enemmän eli alussa normaaliajon kulutus alkoi kasilla ja nyt kympillä. Ahtamisen alkuvaiheessa syystä tai toisesta seos tuntuisi menevän tosi rikkaalle. Paine kyllä nousee => 1,97 bar Techin mukaan. Alkaa selluinssiltä vitsit loppumaan eli jos oireet tuntuu tutulta, niin kuulolla ollaan...
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Niin, suureltahan tuo 1,97 tuntuu. Magneetissa sanoivat, että on ok! arvo ja luulin (kun en tiedä), että olisikin tuolle virille. Vaikka tarkkaan ottaenhan viri on miedoimmasta päästä. Mites pudottaminen tasolle 1bar onnistuu?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pätkii ja nykii?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Arvo oli 197 kilopascalia eli muunnettuna 1,97 bar - alkuperäisen kommenttisi mukaan siis liian suuri. Olen nyt ajanut systeemistä läpi Forten Gas Treatmentin ja menossa on Fuel System Cleaner - toistaiseksi ilman muuta tulosta kuin, että suuttimet ovat nyt hiljaisemmat. Punaiset suuttimet asennettu aikoinaan sarjan yhteydessä. Softapäivitystä olen seuraavaksi ajatellut kun vain tietäisi, missä se näillä nurkilla on jouhevinta teettää. Purkki on aikanaan vaihdettu Olarin Länsiautossa.

Tulipa vielä mieleen tulppahomma, josta palstalla ollut paljonkin juttua. Saabin speksien mukaan tähän 141kW sarjaan kuuluu vakitulppa BCPR6ES11, mutta tietävätköhän kokeneemmat, mikä niiden osuus mainituista ongelmista mahtaa olla?
Viimeksi muokannut Jouttis, Su Touko 31, 2009 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Vastaa Viestiin