Ääniä konehuoneesta osa: 150

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Taas ääntelee Saappi.
lueskelin noita threadeja ja aikas paljon näitä ääntely-kysymyksiä on, mutten omasta mielestäni löytänyt vastausta omaani, eli:

Ääni kuulostaa aivan samalta kuin pyöränlaakeri olisi menossa "VOUVOU", mutta ei...vapaalla ajettaessa ääntä ei kuulu. Ei siis mitään ketjun rahinaa.
Vasta siis kun alkaa antamaan kierroksia ääni tulee esiin. Kuuluu siis jo ohjaamoon. Tyhjäkäynnillä ääni on erilaista, vaikeaa kuvailla, ja tulee jostain hihnapyörien puolelta, kiristin ja rullat vaihdettu puolivuotta sitten.

Kommentteja, kiitos...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Käyttöhihna? Sen ääntelystä on joskus täällä valiteltu.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

joo...unohtu tuossa laittaa, että sekin laitettiin kiristimien ja rullien kanssa samalla siis puolisen vuotta sitten...pitkä hihnamalli siis...

voiko näin nopeasti käydä ääntelemään...motonetistä se hihna oli...?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Joo. Eli eri autosta on kyse omalla kohdallani elikkäs Tonnarista mutta lyhyen ajan sisään toinen "Motonet"-moniurahihna menossa halki, remmin merkkiä en nyt kyllä muista mutta Continental, Gates tai Goodyear se ei ainakaan ollut vaan joku itselleni tuntematon. Nyt halkeaa keskeltä, kun edellinen halkesi yhden uran päästä toiselta syrjältä. Kiristin on kuitenkin iskussaan ja vaimenninöljyissään sekä hihnapyörät kaikki kunnossa. Ja kyllä se hajoava hihnakin osaa uikuttaa kun sopivalle päälle sattuu.

Taitaapa kohta olla asiaa ns. Marmoritiskille tai sitten Biltemaan, mainostavat myymiänsä hihnoja Goodyearin valmisteiksi.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Itselläni Gatesin hihna.

vieläkään en usko hihnaa äänen aiheuttajaksi :D

muuttuuko hihnan pyörintänopeus kierrosten kasvaessa?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja peinu »

mienkoiv kirjoitti:Itselläni Gatesin hihna.

vieläkään en usko hihnaa äänen aiheuttajaksi :D

muuttuuko hihnan pyörintänopeus kierrosten kasvaessa?
Hihnan pyörimisnopeus ei muutu suhteessa moottorin kierroslukuun. :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Esiintyykö ääni kierroksia nopeasti nostettaessa tai kaasu päästettäessä vaiko tasakierroksillakin? Mieleen tulisi luistava kampiakselin hihnapyörän kuminen värinänvaimennusvulkanointi mutta en tiedä onko sellaista 9-5:ssä enkä saa tällä läppärinp*skalla epc:tä auki koneen tilttaamatta. :oops:
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja suapas »

mienkoiv kirjoitti:Taas ääntelee Saappi.
lueskelin noita threadeja ja aikas paljon näitä ääntely-kysymyksiä on, mutten omasta mielestäni löytänyt vastausta omaani, eli:

Ääni kuulostaa aivan samalta kuin pyöränlaakeri olisi menossa "VOUVOU", mutta ei...vapaalla ajettaessa ääntä ei kuulu. Ei siis mitään ketjun rahinaa.
Vasta siis kun alkaa antamaan kierroksia ääni tulee esiin. Kuuluu siis jo ohjaamoon. Tyhjäkäynnillä ääni on erilaista, vaikeaa kuvailla, ja tulee jostain hihnapyörien puolelta, kiristin ja rullat vaihdettu puolivuotta sitten.

Kommentteja, kiitos...
Samat äänet kuuluu meikän femmasta. Kaikki rullat,kiristin ja hihna vaihdettu. Omituista on, että jarruttaessa ja ääni häviää.... Eikä ole pyöränlaakerit ! Johtuisko siitä, että kiristin hiukan "löystyy" jarrutuksessa... :roll: Onko noista hihnaspraysta apua ? Laturin laakeria voi myös olla syynä. Vesipumppu vaihdettu, eikä acc.llä vaikutusta ulinaan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Minuteman kirjoitti:Esiintyykö ääni kierroksia nopeasti nostettaessa tai kaasu päästettäessä vaiko tasakierroksillakin? Mieleen tulisi luistava kampiakselin hihnapyörän kuminen värinänvaimennusvulkanointi mutta en tiedä onko sellaista 9-5:ssä enkä saa tällä läppärinp*skalla epc:tä auki koneen tilttaamatta. :oops:
Tasakierroksilla kuuluu ja kierrosten noustessa vähän tihenee...kytkimen painaessa pohjaan ääni häipyy...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Äänen paikallistaminen on autossa aina helkkarin vaikeaa. Vaikka tuntuukin tulevan hihnapyörien päästä, äänen muuttuminen/katoaminen painettaessa kytkin alas viittaa vaihdelaatikon lagruihin.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Zomm kirjoitti:Äänen paikallistaminen on autossa aina helkkarin vaikeaa. Vaikka tuntuukin tulevan hihnapyörien päästä, äänen muuttuminen/katoaminen painettaessa kytkin alas viittaa vaihdelaatikon lagruihin.
hyvä idea tosiaan!
...mutta ääni (erilainen) tyhjäkäynnillä askarruttaa, miten vaihdelaatikko tuolloin mukana?
lisäksi vapaalla annettaessa kierroksia sama vouvou -ääni...eli ei johdu siitä onko vaihde pykälässä...
totta tuokin että vaikeaa on...mitä enemmin tutkii niin kohta ääni tulee jo toiselta puolelta autoa...ja sitten vielä nämä äänihommat erikseen, eli miten kuvailet ääntä...toinen kuvailee vouvou, toinen moumou...

otan juhannuskaljat ja lähen lekan kanssa paikallistamaan ääntä :twisted:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
late71
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 07:06
Paikkakunta: iisalmi

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja late71 »

siis 10 kassi ja 10kg lekako? :lol:
kerro oliko ko.työkaluista apua niin hommaan itellekkin varulta auton perään :mrgreen:
huumoria huumoria
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Zomm »

mienkoiv kirjoitti: hyvä idea tosiaan!
...mutta ääni (erilainen) tyhjäkäynnillä askarruttaa, miten vaihdelaatikko tuolloin mukana?
lisäksi vapaalla annettaessa kierroksia sama vouvou -ääni...eli ei johdu siitä onko vaihde pykälässä...
No eihän se hyvä idea ole, vaan kauhuskenaario. Aiempiin kulkuvälineisiin on kuulunut muutamakin etuvetoaudi sarjasta 100 ja A6, joissa 5v manuaalin tyyppivikoihin kuuluu paskat vaihdelaatikon laakerit. Saabissa saattaa olla toisentyyppinen toteutus, mutta aiemmin mainitussa vag-ritsoissa kuuluu kovempaa rohinaa, kun kytkin ei ole pohjassa ja vaimeampaa rohinaa,kun painettu pohjaan. Painelaakerin osuutta ääntelyyn ei snaa snaoo, kun on tullut vaihdettua kaiken varalta loodan vaihdon/korjauksen yhteydessä. Vapaallahan laatikon pääakseli pyörii mukana, vaikka pykälä ei olisikaan päällä. Korjaamosedän stetoskooppi, saattaisi olla tässäkin tapauksessa hyödyllinen.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Selvinpäin :lol: tänään kuunnellessa päivitän äänitietoja:

tyhjäkäynnillä sellaista nopeasti aaltoilevaa ror-ror-ror
kytkimen pohjaanpainamisella ei ole tyhjäkäyntiääneen mitään vaikutusta

kierroksia antaessa kierrosten mukaan tihentyvää ja nousevaa vou-vou aina sinne 3000 rpm jolloin ääni peittyy...

Zomm:in vaihdelaatikko-teoriaan en usko, koska on niin ääni liitoksissa kierroksiin..
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Ettei olisi Kompressori menossa? Oletko käyttänyt ilmastointi econ asennossa?
Jos äänet katoaa kytkettäessä ilmastointi pois päältä, niin vika on sama kuin minulla. :x
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin