Ääniä konehuoneesta osa: 150
Ääniä konehuoneesta osa: 150
Taas ääntelee Saappi.
lueskelin noita threadeja ja aikas paljon näitä ääntely-kysymyksiä on, mutten omasta mielestäni löytänyt vastausta omaani, eli:
Ääni kuulostaa aivan samalta kuin pyöränlaakeri olisi menossa "VOUVOU", mutta ei...vapaalla ajettaessa ääntä ei kuulu. Ei siis mitään ketjun rahinaa.
Vasta siis kun alkaa antamaan kierroksia ääni tulee esiin. Kuuluu siis jo ohjaamoon. Tyhjäkäynnillä ääni on erilaista, vaikeaa kuvailla, ja tulee jostain hihnapyörien puolelta, kiristin ja rullat vaihdettu puolivuotta sitten.
Kommentteja, kiitos...
lueskelin noita threadeja ja aikas paljon näitä ääntely-kysymyksiä on, mutten omasta mielestäni löytänyt vastausta omaani, eli:
Ääni kuulostaa aivan samalta kuin pyöränlaakeri olisi menossa "VOUVOU", mutta ei...vapaalla ajettaessa ääntä ei kuulu. Ei siis mitään ketjun rahinaa.
Vasta siis kun alkaa antamaan kierroksia ääni tulee esiin. Kuuluu siis jo ohjaamoon. Tyhjäkäynnillä ääni on erilaista, vaikeaa kuvailla, ja tulee jostain hihnapyörien puolelta, kiristin ja rullat vaihdettu puolivuotta sitten.
Kommentteja, kiitos...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Käyttöhihna? Sen ääntelystä on joskus täällä valiteltu.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
joo...unohtu tuossa laittaa, että sekin laitettiin kiristimien ja rullien kanssa samalla siis puolisen vuotta sitten...pitkä hihnamalli siis...
voiko näin nopeasti käydä ääntelemään...motonetistä se hihna oli...?
voiko näin nopeasti käydä ääntelemään...motonetistä se hihna oli...?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Joo. Eli eri autosta on kyse omalla kohdallani elikkäs Tonnarista mutta lyhyen ajan sisään toinen "Motonet"-moniurahihna menossa halki, remmin merkkiä en nyt kyllä muista mutta Continental, Gates tai Goodyear se ei ainakaan ollut vaan joku itselleni tuntematon. Nyt halkeaa keskeltä, kun edellinen halkesi yhden uran päästä toiselta syrjältä. Kiristin on kuitenkin iskussaan ja vaimenninöljyissään sekä hihnapyörät kaikki kunnossa. Ja kyllä se hajoava hihnakin osaa uikuttaa kun sopivalle päälle sattuu.
Taitaapa kohta olla asiaa ns. Marmoritiskille tai sitten Biltemaan, mainostavat myymiänsä hihnoja Goodyearin valmisteiksi.
Taitaapa kohta olla asiaa ns. Marmoritiskille tai sitten Biltemaan, mainostavat myymiänsä hihnoja Goodyearin valmisteiksi.
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Itselläni Gatesin hihna.
vieläkään en usko hihnaa äänen aiheuttajaksi
muuttuuko hihnan pyörintänopeus kierrosten kasvaessa?
vieläkään en usko hihnaa äänen aiheuttajaksi

muuttuuko hihnan pyörintänopeus kierrosten kasvaessa?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Hihnan pyörimisnopeus ei muutu suhteessa moottorin kierroslukuun.mienkoiv kirjoitti:Itselläni Gatesin hihna.
vieläkään en usko hihnaa äänen aiheuttajaksi
muuttuuko hihnan pyörintänopeus kierrosten kasvaessa?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Esiintyykö ääni kierroksia nopeasti nostettaessa tai kaasu päästettäessä vaiko tasakierroksillakin? Mieleen tulisi luistava kampiakselin hihnapyörän kuminen värinänvaimennusvulkanointi mutta en tiedä onko sellaista 9-5:ssä enkä saa tällä läppärinp*skalla epc:tä auki koneen tilttaamatta. 

Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Samat äänet kuuluu meikän femmasta. Kaikki rullat,kiristin ja hihna vaihdettu. Omituista on, että jarruttaessa ja ääni häviää.... Eikä ole pyöränlaakerit ! Johtuisko siitä, että kiristin hiukan "löystyy" jarrutuksessa...mienkoiv kirjoitti:Taas ääntelee Saappi.
lueskelin noita threadeja ja aikas paljon näitä ääntely-kysymyksiä on, mutten omasta mielestäni löytänyt vastausta omaani, eli:
Ääni kuulostaa aivan samalta kuin pyöränlaakeri olisi menossa "VOUVOU", mutta ei...vapaalla ajettaessa ääntä ei kuulu. Ei siis mitään ketjun rahinaa.
Vasta siis kun alkaa antamaan kierroksia ääni tulee esiin. Kuuluu siis jo ohjaamoon. Tyhjäkäynnillä ääni on erilaista, vaikeaa kuvailla, ja tulee jostain hihnapyörien puolelta, kiristin ja rullat vaihdettu puolivuotta sitten.
Kommentteja, kiitos...

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Tasakierroksilla kuuluu ja kierrosten noustessa vähän tihenee...kytkimen painaessa pohjaan ääni häipyy...Minuteman kirjoitti:Esiintyykö ääni kierroksia nopeasti nostettaessa tai kaasu päästettäessä vaiko tasakierroksillakin? Mieleen tulisi luistava kampiakselin hihnapyörän kuminen värinänvaimennusvulkanointi mutta en tiedä onko sellaista 9-5:ssä enkä saa tällä läppärinp*skalla epc:tä auki koneen tilttaamatta.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Äänen paikallistaminen on autossa aina helkkarin vaikeaa. Vaikka tuntuukin tulevan hihnapyörien päästä, äänen muuttuminen/katoaminen painettaessa kytkin alas viittaa vaihdelaatikon lagruihin.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
hyvä idea tosiaan!Zomm kirjoitti:Äänen paikallistaminen on autossa aina helkkarin vaikeaa. Vaikka tuntuukin tulevan hihnapyörien päästä, äänen muuttuminen/katoaminen painettaessa kytkin alas viittaa vaihdelaatikon lagruihin.
...mutta ääni (erilainen) tyhjäkäynnillä askarruttaa, miten vaihdelaatikko tuolloin mukana?
lisäksi vapaalla annettaessa kierroksia sama vouvou -ääni...eli ei johdu siitä onko vaihde pykälässä...
totta tuokin että vaikeaa on...mitä enemmin tutkii niin kohta ääni tulee jo toiselta puolelta autoa...ja sitten vielä nämä äänihommat erikseen, eli miten kuvailet ääntä...toinen kuvailee vouvou, toinen moumou...
otan juhannuskaljat ja lähen lekan kanssa paikallistamaan ääntä

Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
siis 10 kassi ja 10kg lekako?
kerro oliko ko.työkaluista apua niin hommaan itellekkin varulta auton perään
huumoria huumoria

kerro oliko ko.työkaluista apua niin hommaan itellekkin varulta auton perään

huumoria huumoria
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
No eihän se hyvä idea ole, vaan kauhuskenaario. Aiempiin kulkuvälineisiin on kuulunut muutamakin etuvetoaudi sarjasta 100 ja A6, joissa 5v manuaalin tyyppivikoihin kuuluu paskat vaihdelaatikon laakerit. Saabissa saattaa olla toisentyyppinen toteutus, mutta aiemmin mainitussa vag-ritsoissa kuuluu kovempaa rohinaa, kun kytkin ei ole pohjassa ja vaimeampaa rohinaa,kun painettu pohjaan. Painelaakerin osuutta ääntelyyn ei snaa snaoo, kun on tullut vaihdettua kaiken varalta loodan vaihdon/korjauksen yhteydessä. Vapaallahan laatikon pääakseli pyörii mukana, vaikka pykälä ei olisikaan päällä. Korjaamosedän stetoskooppi, saattaisi olla tässäkin tapauksessa hyödyllinen.mienkoiv kirjoitti: hyvä idea tosiaan!
...mutta ääni (erilainen) tyhjäkäynnillä askarruttaa, miten vaihdelaatikko tuolloin mukana?
lisäksi vapaalla annettaessa kierroksia sama vouvou -ääni...eli ei johdu siitä onko vaihde pykälässä...
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Selvinpäin
tänään kuunnellessa päivitän äänitietoja:
tyhjäkäynnillä sellaista nopeasti aaltoilevaa ror-ror-ror
kytkimen pohjaanpainamisella ei ole tyhjäkäyntiääneen mitään vaikutusta
kierroksia antaessa kierrosten mukaan tihentyvää ja nousevaa vou-vou aina sinne 3000 rpm jolloin ääni peittyy...
Zomm:in vaihdelaatikko-teoriaan en usko, koska on niin ääni liitoksissa kierroksiin..

tyhjäkäynnillä sellaista nopeasti aaltoilevaa ror-ror-ror
kytkimen pohjaanpainamisella ei ole tyhjäkäyntiääneen mitään vaikutusta
kierroksia antaessa kierrosten mukaan tihentyvää ja nousevaa vou-vou aina sinne 3000 rpm jolloin ääni peittyy...
Zomm:in vaihdelaatikko-teoriaan en usko, koska on niin ääni liitoksissa kierroksiin..
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Ääniä konehuoneesta osa: 150
Ettei olisi Kompressori menossa? Oletko käyttänyt ilmastointi econ asennossa?
Jos äänet katoaa kytkettäessä ilmastointi pois päältä, niin vika on sama kuin minulla.
Jos äänet katoaa kytkettäessä ilmastointi pois päältä, niin vika on sama kuin minulla.

9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).