Sylinterinkannen jälkikiristys?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saab 98
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 16:11

Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja saab 98 »

Mikä on lopullinen kireys,kulmakiristys 90 jälkeen.Jälkikiristystä suunnitellen ! Onko mitään arviota kiristysmomentista ?
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja nahkis »

900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
saab 98
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 16:11

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja saab 98 »

Ei iha ymmär englantii,mutta koneen pitäisi olla kylmä ja vaihtaa jokainen pultti uusiin vuorollaan vai ?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jos ei kiristy, nii sitten vaihtaa uusiin.

en ole keltään homman suorittaneelta kuullut, etä ois tarvis ollu vaihtaa uusia pultteja.

kone kylmä, yks pultti kerrallaan.

löysää pultti, kiri 60 Nm sitten 90 astetta päälle

tässä järjestyksessä :
Kuva
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

saab 98 kirjoitti:Mikä on lopullinen kireys,kulmakiristys 90 jälkeen.Jälkikiristystä suunnitellen ! Onko mitään arviota kiristysmomentista ?
Kerran ng:n kantta kun laittelin momenttiin (60nm,80nm,90ast ohjeen mukaan) niin viimeisen kulmakiristyksen aikana asetin momenttiavaimen lähelle maksimia ja lähdin kiristelemään. Aina jos ei naksahtanyt 90ast kohdalla niin otin muutaman neukun pois. Pääsin muistaakseni n. 140Nm paikkeille kun naksahti 90 asteessa.

Työnalla oli uusi elringin pahvi, plaanattu kansi, vanhat pultit joille ilmeisesti tuli toinen kiristyskerta.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Oisko jollain ohjeita miten ARP:n pulttien kanssa? Ilman öljyä? ARP:n öljyllä? Moottoriöljyllä? ARP:lta sain semmoisen yleisohjeen että ARP:n oman öljyn kanssa niinkin pieni momentti kuin 81,33Nm (huom. sanoi että kyseessä nimenomaan yleisohje koska ARP ei ole tehnyt pultteja varsinaisesti tonnariin).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
saab 98
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 16:11

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja saab 98 »

Kaverin kanssa kiristeltiin tänään.Aloiteltiin 60nm:stä ja lopetettiin 110 Nm:ään.Mikään pultti ei kiristynyt yhtään.Tehtiinkö siinä virhe,kun ei höllennetty yhtään? Pelkäsin että jos pultti katkeaakin ja siitähän se show olisi alkanut.Tarkoituskin olikin vain tarkistaa onko höllässä mikään pultti.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

120-130nm väliin ne tulee sillä 90ast. kiristyksellä.

Kyllähän ne kuuluis höllätä ensin mutta jos ei 110llä liikahda niin ei ne ihan löysässä ole vielä.
Aki Peltola #1132
Rami P
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 11:36
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Rami P »

Muistithan puhaltaa venttiilikopassa olevat 2 kpl putkea puhtaaksi. Mulla oli ne mönjää täynnä kun kiristelin kannen viime talvena.
900i ja 9-5
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Miksi lopullinen momentti kiinnostaa ylipäätään? Kulmakiristyksen ideanahan on päästä tarkempaan lopputulokseen kun siinä ei pääse vaikuttamaan kierrekitka yms.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Miksi lopullinen momentti kiinnostaa ylipäätään? Kulmakiristyksen ideanahan on päästä tarkempaan lopputulokseen kun siinä ei pääse vaikuttamaan kierrekitka yms.
Itseäni ainakin kiinnostaa sen takia kun ei noille APR:n pulteille ole mitään kulmakiristysmittoja annettu...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kiitos Hane ja kaima, juurikin tuommoista tietoa kaipasin. Eli 110Nm ARP:n öljyn kanssa ja 160Nm moottoriöljyllä (siis ARP:n pulteilla). Ja eka kiristys 60Nm.
Viimeksi muokannut j0ne, Ma Joulu 07, 2009 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Sylinterinkannen jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minkä hintaiset oli arp:n kansipultit?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin