9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Kertokaas, jotka olette ajaneet 9000:lla ja 9-5 pahassa sohjokelissä, kumpi on on tuntunut paremmalta? Eilen ajelin 9-5:lla aika pahassa sohjokelissä ja auto meinasi "lähteä irti" ja vähän kyllä lähtikin :lol: eli rekan ohitus täytyi keskeyttää. Aikoinaan ajeltuani kahdella eri 9000:lla en muista koskaan näin käyneen; nehän meni kuin junat pahassakin kelissä. Käyttämissäni renkaissa ei kyllä suuria eroja ole ainakaan 9-5:sen eduksi. Kertokaas kokemuksia.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Mimmiä parempaa vastaajaa ei ookaan.. :D

Kuiteski .. en tiedä johtuiko se paksemmista
penkeistä mutta kyllä tonnarissa oli tukevampi olo.
En tosin oo jouthunut kiperämphiin thilanteisiin.

Toi TCS tuntuu tosin pelittävän aika joutuisasti.

- Kysyin silloin muinoin femman hankittuani eroista
tonnariin. Silloin sain vastaukseksi että tonnarissa
parempi suuntavakavuus. Mulla oli silloin renkaat ihan
p:stä, nyt ok. Eikä valittamista.

( vanha tuttu sanoi että kaikki vanhat autot muuttuvat
lopulta Ooppeleiksi )
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Jerkka
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ti Kesä 27, 2006 15:23
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Jerkka »

Kyllä mä kallistusin kanssa tontun kannalle sohjosella tiellä. Jotenki se tuntui tukevammalta, vaikka ei tuo femmakaan huono ole päinvastoin.
Jerkka #3518
-99 9-5 Griffin
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minulla 9-5 todellakin vaatii sohjossa enemmän ohjausta, mutta sehän johtunee leveämmistä 17-tuuman renkaista. Tontussa oli normaalit 15-tuumaiset talvella, ja se oli hyvä ajettava.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
tts
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2006 22:42
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja tts »

9000:lle lähtee ääni täältäkin. Jotenkin tuon tuon liukkauden/pitävyyden tuntee tonnarissa paremmin, sen tieteellisempää todistusta en pysty asiasta esittämään.
9-5 Aero Wagon -06
9-5 2,2 Tid Wagon -03
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Just tuli molemmilla autoilla ajettua peräkkäisinä päivinä hirveessä sohjossa sama 110km matka. Vasenta kaistaa saa mennä molemmilla, mutta 9-5 voittaa. On vakaampi ajaa sekä ohjaustuntuma että ohjausnopeus on parempi.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9000 vakaampi mutta molemmilla ajaa kyllä samat sohjot. Isommat erot on minusta siinä onko manuaali vai automaatti. Manuaalilla tietysti parempi tuntuma renkaisiin.
9000CS 2,3
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Omat kommentit, kaikissa ollut nastarenkaat, kaikki aeroja, tonnarissa kumipuslia vähemmän alustassa, tietuntuma rattiin parempi. Taas molemmissa 9-5 ollut ESP, niin ehdottomasti 9-5 parempi. Saabin ESP on kyllä huippuvaruste talvella,huomattavasti parempi kuin esim mersun tai bemarin, ei helposti lähde lapasesta, eikä kyyti loppu ohituskaistalla, uskaltaa antaa huonolla kelillä vaimollekin tehokkaan aeron. Tonnarin etupään säädöt tehty enemmän suoraan ajoon ja 9-5 säädöt taas enemmän kompromissi suoran ja mutkatien välillä, varsinkin 06 eteenpäin. Sohjossa renkaan leveys ja kunto myös vaikuttaa paljon, uskomattoman paljon.
Viimeksi muokannut joukolainen, Ke Marras 11, 2009 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Ääni femmalle. Mielestäni rauhallisempi ja pystyy esim. jäällä vetään pitkää luistoo ilman että perä lähtee käsistä. Voi olla että V6:n painavampi keula tekee siitä vielä levollisemman ajettavan.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tontussa on tassut leveellä ja jos sen saa luistoon on liikkeet rauhalliset ja helposti korjattavissa. Lisäksi tuntuma tiehen on tarkka. Edelleen pidän tonttua parhaana ajamanani talviautona. Keskivalleista ei ohittaessa minkäänlaista haittaa. Toisaalta tuosta femmasta on vielä niin vähän talviajokokemusta, että jos kokemuksen karttuessa vaaka kallistuu femman puolelle on se sitten ihan pirun hyvä! :)

Haittapuolena tontussa on vanhat ja väsyneet pyyhkijämekanismit, jäätyvät lukot ja tiivisteet sekä femmaan verrattuna surkeat valot.

EDIT:
Tontussa on hieman helpompi sovittaa kaasun käyttö vallitseviin pito-olosuhteisiin...tosin ESPihän sen hoitaa mallikkaasti femmassa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Piti käydä testaamassa ihan kunnon soossissa, ääni 9-5.selle muttei selvästi. 17 renkaat ja Esp auttoivat voittoon..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Ääni selvästi 9-5:lle. Mielestäni huomattavasti rauhallisempi ja johdonmukaisempi käytös.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Pola »

höpö höpö, mitä ajo-ominaisuuksiin tulee niin tonnari pesee kyllä femman kesät talvet.
#3272
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pommari oli alustarevohkan jälkeen erittäin hyvä myös sohjokelissä (195/65R15). Rempassa vaihdettiin mm. kaikki alustan puslat, kahta lukuunottamatta, laitettiin aeron jouset ja tolpat, konehuoneeseen poikkituki ja vielä magic camberitkin.

Toisin on femman laita (205/55R16), kiertää bussipysäkitkin nykyalustalla, jos aura-auto on sattunut sieltä kautta kiertämään, 155tkm ajettu alusta ei ole enää uusi. Pitää keväällä ruveta tekemään siihenkin alustaremppa, näkee sit seuraavana talvena missä mennään.

Oikeastaan on turha vertailla käytettyjen autojen ominaisuuksia, varsinkin jos on eri rengastukset, muistikuvat ja alustojen kunnot sekä säädöt. Lisäksi myös kuskin mieltymykset vaikuttavat, toiset tykkää yliohjautuvuudesta, toiset ei, toiset haluaa ohjauksen olevan tunnokkaampi ja tai herkempi jne...

Eli yhteenvetona, toinen on parempi tai huonompi kuin toinen, riippuu mihin ja miten vertaa. Allekirjoittanut on kokenut miellyttäviä hetkiä molemmilla, mutta femma jää vielä kirkkaasti kakkoseksi, katsotaan sitten kun alustarevohka on saatu päätökseen. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tobbana kirjoitti: Oikeastaan on turha vertailla käytettyjen autojen ominaisuuksia, varsinkin jos on eri rengastukset, muistikuvat ja alustojen kunnot sekä säädöt.
Joo, näin on. Kummasti ne kilometrit vaikuttaa ajotuntumaan tonnareissakin. Isällä oli 90-luvun aikana useita tonnareita peräkkäin siten, että kun kilometrejä kertyi vähän päälle 300 tkm, vaihdettiin uudempaan, vajaat 200 tkm ajettuun. Asianmukaisesta huollosta huolimatta ero ajotuntumassa oli joka kerta melkeinpä yllättävän suuri.
Puhumattakaan sitä, kun noihin vanhoihin tottuneena pääsi välillä kokeilemaan aivan tuliterää tonnaria. Todella tukeva tuntuma.

Tosin nämäkin ovat täysin subjektiivisia kokemuksia.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin