Vertailua 9000 vs 9-5 !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Pidä kahvis jos pidät jäykkäperäisiä erillisjousitettujen veroisena :)
No ei se oikeasti voi olla ainakaan parempi, mutta en ole edelleenkään saanut tontun perää irti missään tilanteessa, ja yritystä on ollut todella paljon :)
Ehkä vaan X-ice Northit pitävät niin pirun hyvin takapäässäkin, ettei ote irtoa edes yrittämällä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

ng900aero kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Pidä kahvis jos pidät jäykkäperäisiä erillisjousitettujen veroisena :)
No ei se oikeasti voi olla ainakaan parempi, mutta en ole edelleenkään saanut tontun perää irti missään tilanteessa, ja yritystä on ollut todella paljon :)
Ehkä vaan X-ice Northit pitävät niin pirun hyvin takapäässäkin, ettei ote irtoa edes yrittämällä :)
Samat renkaat 2 eri autossa 195/65/15 koossa ja kyllä irtoo. Todellakin on muistettava pitää veto koko ajan päällä juuri esim ohitustilanteessa.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Hessu »

ng900aero kirjoitti: No ei se oikeasti voi olla ainakaan parempi, mutta en ole edelleenkään saanut tontun perää irti missään tilanteessa, ja yritystä on ollut todella paljon :)
Ehkä vaan X-ice Northit pitävät niin pirun hyvin takapäässäkin, ettei ote irtoa edes yrittämällä :)

Ajelin eilen tämmöisen reitin tonnarilla. Matkalle osui parikin entistä Suurajojen pikistä tuolla Raikku-Ihari suunnalla sekä legendaarinen Savon pätkä. Tiet oli aurattu erittäin hyvin ja penkat oli pehmeät, eli reipasta kyytiä tultiin. Olin yllättynyt, miten vakaa ja helppo vietävä tonnari oli. Ohjautuvuus oli melko neutraalia, kaasun nosto ja pikku heilautus ratista sai aikaan aavistuksen omaista perän irtoamista. Parissa tiukemmassa mutkassa puski pahasti kun en hoksannut varautua, totesin että käsijarrulla nappaaminen on myrkkyä. Perä irtoaa välittömästi tosi leveään luistoon josta oikaiseminen vedättämällä ei kerralla onnistu vaan luisto jatkuu pitkään ja perä heilahtaa yli vastakkaiselle puolelle. Tuossa kohtaa tuli ikävä viimetalvisia menopelejä (Ford Ka ja Pösö 205). Kaikkiaan kuitenkin miellyttävää ja luotettavan tuntuista etenemistä noinkin isolta autolta.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Toki 9-5:n perä tuntuu rauhallisemmalta. Täytyypä ottaa ihan haaste vastaan ja yrittää saada 9000 kunnon peräluisuun. Ei ole tähän asti ollut edes lähellä missään vähänkään normaalissa ajotilanteessa. Ei edes 14v vanhoilla iskareilla ja saman ikäisillä talvirenkailla :D
9000CS 2,3
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Pola »

itellä läks viimeksi tänä aamuna, vaikka kilometrejä tulee välillä vain 4974.5 per päivä
#3272
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Keskinopeudeksi tulee semmoinen reilu 215 km/h jos oletetaan että välillä täytyy pysähtyä tankkaamaan. Talladegassako ajat? :)
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Hessu kirjoitti:^ Keskinopeudeksi tulee semmoinen reilu 215 km/h jos oletetaan että välillä täytyy pysähtyä tankkaamaan. Talladegassako ajat? :)
Jos ne onkin metrejä? ;)

Itsellä lähtee joka päivä talvella perä sivulle femmallakin, saati sitten entisillä tontuilla, liekö ajotavassani korjattavaa? :twisted:

P.S. Eikä tarvi edes käsijarruun koskea, kun se on jäässä.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Puolitoista vuotta sitten ostin 9-5 Aero Wagonin maltillisilla kilometreillä. Ajettavuudeltaan tuntui pettymykseltä, joten tässä kuluneena aikana olen hiljakseen vaihdellut siihen takapään poikittaispuslat, kaikki jouset ja kaikki iskarit, samoin kesä- ja talvirenkaat olen hankkinut uudet. Nyt kulkee jo kohtuullisen suoraan.

Mutta kyllä 9-5 silti joutui häpeään kun tässä viikolla kaivoin tallista siellä pari vuotta seisseen 9000 CS:n. Liekö iskareita, jousia tai puslia koskaan vaihdeltu, ei ainakaan minun tietämänäni aikana. Renkaat yli 10 vuotta vanhat mitkälie. Tonnari, tässäkin kunnossa, kulkee suoraan ja ratissa tuli heti mukava, luottavainen ja rentoutunut olo.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kaikista tärkeimmät osat olet jättänyt tekemättä kuitenkin.. Takatuennan pitkittäiset helat ja apurungon helat edestä sekä nelipyöräsäädön.

Oikeasti tonnarissa ei femmaa paremmin ole oikeastaan muuta kuin äänieristys. Tai sitten farkun pitää olla todella paljon sedania huonompi ajettava.. Itsehän en farmariautoihin kajoa..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

9-5 tuntuu farmarina jostakin syystä melkein paremmalta ajettavalta kuin sedan. Joskaan paljoa ole farkulla ajellut.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja soap95 »

9-5:seen auraus eteen 6 minuuttia ja taakse 12 minuuttia, niin alkaa mennä vakaasti kuin juna kiskoilla. Eikä ole väliä onko normi vai sport-alusta.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eron kyllä huomaa, itsekkin ohjeistin nelipyöräsäätäjää säätämään takapään kulmat niin että takapää auraa niin paljon kuin mahdollista kuitenkin niin että ollaan ns. vihreällä alueella säätöarvojen puitteissa. Tärkeäähän on tässä säätää ensin takapää.. ja etupyörät säädetään takapyörien mukaisesti. Jos säätö aloitetaan etupyöristä, niin sen jälkeen on ihan sama mitä tekee koska pieleen meni jo.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Farkut monesti parempia ajaa kun sedanit. Ilmeisesti parempi painojakauma. Oma perstuntuma kertoo näin. Farkkufemma sopivasti madallettuna ja matalaprofiili renkailla aikas namu maantiellä. 8)
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos farkku olis parempi ajaa, niin kaikki ralli- ja rata-autotkin olisivat farkkuja.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Miksi takapää säädetään ennen etupäätä? Voihan se olla miellyttävämpi siviilissä farmari mutta kilpa-autoissahan ensimmäisenä hankkiudutaan eroon turhasta kuormasta. Sinänsä farmarinki saa varmasti rakennettua niin että kulkee radalla sen minkä sedanit sun muut mutta onko siinä järkeä on asia erikseen.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin