9-5T kirjoitti:
Pidä kahvis jos pidät jäykkäperäisiä erillisjousitettujen veroisena
No ei se oikeasti voi olla ainakaan parempi, mutta en ole edelleenkään saanut tontun perää irti missään tilanteessa, ja yritystä on ollut todella paljon
Ehkä vaan X-ice Northit pitävät niin pirun hyvin takapäässäkin, ettei ote irtoa edes yrittämällä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-5T kirjoitti:
Pidä kahvis jos pidät jäykkäperäisiä erillisjousitettujen veroisena
No ei se oikeasti voi olla ainakaan parempi, mutta en ole edelleenkään saanut tontun perää irti missään tilanteessa, ja yritystä on ollut todella paljon
Ehkä vaan X-ice Northit pitävät niin pirun hyvin takapäässäkin, ettei ote irtoa edes yrittämällä
Samat renkaat 2 eri autossa 195/65/15 koossa ja kyllä irtoo. Todellakin on muistettava pitää veto koko ajan päällä juuri esim ohitustilanteessa.
ng900aero kirjoitti:
No ei se oikeasti voi olla ainakaan parempi, mutta en ole edelleenkään saanut tontun perää irti missään tilanteessa, ja yritystä on ollut todella paljon
Ehkä vaan X-ice Northit pitävät niin pirun hyvin takapäässäkin, ettei ote irtoa edes yrittämällä
Ajelin eilen tämmöisen reitin tonnarilla. Matkalle osui parikin entistä Suurajojen pikistä tuolla Raikku-Ihari suunnalla sekä legendaarinen Savon pätkä. Tiet oli aurattu erittäin hyvin ja penkat oli pehmeät, eli reipasta kyytiä tultiin. Olin yllättynyt, miten vakaa ja helppo vietävä tonnari oli. Ohjautuvuus oli melko neutraalia, kaasun nosto ja pikku heilautus ratista sai aikaan aavistuksen omaista perän irtoamista. Parissa tiukemmassa mutkassa puski pahasti kun en hoksannut varautua, totesin että käsijarrulla nappaaminen on myrkkyä. Perä irtoaa välittömästi tosi leveään luistoon josta oikaiseminen vedättämällä ei kerralla onnistu vaan luisto jatkuu pitkään ja perä heilahtaa yli vastakkaiselle puolelle. Tuossa kohtaa tuli ikävä viimetalvisia menopelejä (Ford Ka ja Pösö 205). Kaikkiaan kuitenkin miellyttävää ja luotettavan tuntuista etenemistä noinkin isolta autolta.
Toki 9-5:n perä tuntuu rauhallisemmalta. Täytyypä ottaa ihan haaste vastaan ja yrittää saada 9000 kunnon peräluisuun. Ei ole tähän asti ollut edes lähellä missään vähänkään normaalissa ajotilanteessa. Ei edes 14v vanhoilla iskareilla ja saman ikäisillä talvirenkailla
Puolitoista vuotta sitten ostin 9-5 Aero Wagonin maltillisilla kilometreillä. Ajettavuudeltaan tuntui pettymykseltä, joten tässä kuluneena aikana olen hiljakseen vaihdellut siihen takapään poikittaispuslat, kaikki jouset ja kaikki iskarit, samoin kesä- ja talvirenkaat olen hankkinut uudet. Nyt kulkee jo kohtuullisen suoraan.
Mutta kyllä 9-5 silti joutui häpeään kun tässä viikolla kaivoin tallista siellä pari vuotta seisseen 9000 CS:n. Liekö iskareita, jousia tai puslia koskaan vaihdeltu, ei ainakaan minun tietämänäni aikana. Renkaat yli 10 vuotta vanhat mitkälie. Tonnari, tässäkin kunnossa, kulkee suoraan ja ratissa tuli heti mukava, luottavainen ja rentoutunut olo.
Kaikista tärkeimmät osat olet jättänyt tekemättä kuitenkin.. Takatuennan pitkittäiset helat ja apurungon helat edestä sekä nelipyöräsäädön.
Oikeasti tonnarissa ei femmaa paremmin ole oikeastaan muuta kuin äänieristys. Tai sitten farkun pitää olla todella paljon sedania huonompi ajettava.. Itsehän en farmariautoihin kajoa..
Eron kyllä huomaa, itsekkin ohjeistin nelipyöräsäätäjää säätämään takapään kulmat niin että takapää auraa niin paljon kuin mahdollista kuitenkin niin että ollaan ns. vihreällä alueella säätöarvojen puitteissa. Tärkeäähän on tässä säätää ensin takapää.. ja etupyörät säädetään takapyörien mukaisesti. Jos säätö aloitetaan etupyöristä, niin sen jälkeen on ihan sama mitä tekee koska pieleen meni jo.
Farkut monesti parempia ajaa kun sedanit. Ilmeisesti parempi painojakauma. Oma perstuntuma kertoo näin. Farkkufemma sopivasti madallettuna ja matalaprofiili renkailla aikas namu maantiellä.
Miksi takapää säädetään ennen etupäätä? Voihan se olla miellyttävämpi siviilissä farmari mutta kilpa-autoissahan ensimmäisenä hankkiudutaan eroon turhasta kuormasta. Sinänsä farmarinki saa varmasti rakennettua niin että kulkee radalla sen minkä sedanit sun muut mutta onko siinä järkeä on asia erikseen.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva